
Een absolute baas is het.
Met een enorm warm gevoel in mijn hart mag ik schrijven dat negenvoudig wereldkampioen Sebastien Loeb na een afwezigheid van zeven jaar terugkeert naar het Wereldkampioenschap Rally. De meest succesvolle rallycoureur aller tijden heeft een contract getekend bij Hyundai en zal de komende twee seizoenen voor het Koreaanse team in actie komen in een i20 WRC.
Komend seizoen mag Loeb samen met zijn navigator Daniel Elena zesmaal zijn opwachting maken, allereerst tijdens de Rallye Monte-Carlo aan het begin van het seizoen. De weekenden dat Loeb en Elena niet in actie komen, valt oud-teamgenoot van Loeb, Dani Sordo, voor hen in. De Spanjaard heeft zijn contract met een jaar verlengd en rijdt zodoende voor het zesde jaar op rij voor Hyundai. Met de aankondiging dat Loeb en Sordo in de derde Hyundai rijden is de toekomst van Hayden Paddon onzeker geworden. Wel is duidelijk dat de Belg Thierry Neuville en de Noor Andreas Mikkelsen aan het team verbonden blijven.
Hoewel Loeb hiermee officieel terugkeert naar het WRC, zal het niet de eerste keer in zeven jaar zijn dat de Fransman een raceweekend in de klasse heeft gereden. Sebastien reed in 2013 part-time met Citroën en won in vier wedstrijden nog tweemaal. In de jaren daarna probeerde hij het nog viermaal, maar pas in zijn laatste poging kende hij succes. Loeb won namelijk de Rally van Spanje, die eerder dit jaar werd gehouden.
De aankondiging is enigszins uit de lucht komen vallen, want eerder leek het erop dat Loeb zijn beoogde terugkeer niet zou kunnen verwezenlijken, omdat Citroën hem geen plaats kon bieden. Daarnaast was hij eerder door Peugeot Sport gedropt, omdat het Franse fabrieksteam aankondigde na één jaar te stoppen met het Wereldkampioenschap Rallycross. Wel rijdt de Fransman binnenkort met Peugeot de Dakarrally.
wat een held, doen weinig mensen hem na, en al helemaal niet als ze 45-50 zijn
@gove: je moet toch wat op je ouwe dag.
Ik vind het goed nieuws maar tegelijkertijd ook wel vreemd. Waarom wil hij na zoveel succes en zoveel jaren “pensioen” nog opnieuw instappen? Wat valt er voor hem nog te bereiken? 10e wereldtitel? Voegt dat wat toe? Is het reëel haalbaar? Waarom zoveel risico nemen?
Neemt niet weg dat ik denk dat deze man de absoluut beste coureur ongeacht raceklasse is ooit.. de man is echt een superheld achter het stuur. Ik denk eigenlijk beter dan Schumacher TOV zijn concurrenten.
@w0o0dy:
misschien ook niet onlogisch gezien je in rally niet echt met elkaar in duel gaat, gaat minder snel leiden tot venijnige uithalen door temporeel oplopende emoties…
@w0o0dy: ook in de Formule 1 deed hij het niet onaardig, overigens.
@ikschrijfookoverautos: Ja, zo ontzettend jammer dat dat nooit wat is geworden. In die tijd kreeg elke pannenkoek die 300km in een F1-wagen gereden had een superlicentie, maar uitgerekend bij een racelegende als Loeb deed de FIA moeilijk toen Red Bull hem in 2019 als vervanger van Bourdais in de Toro Rosso wilde zetten.
@edge: Als Jean Todt net een paar maanden eerder was aangewezen als hoofd van de FIA was het misschien anders geweest… Aan de andere kant, dan was Loeb waarschijnlijk ook geen negenvoudig WRC-kampioen geweest. We’ll never know.
@w0o0dy: als iemand lol heeft in het rallyrijden en het blijkbaar nog kan gezien zijn contract met Hyundai waarom zou het niet kunnen?
En het spamfilter weer
Spannend voor Neuville… zullen we echt eens kunnen zien hoe goed zowel hij als die Hyundai zijn…
Wow is dat alweer 7 jaar geleden..?
@ikleesookoverautos: 2012, mijn vriend. Volgend jaar dus inderdaad zeven jaar geleden.
@ikschrijfookoverautos: ja vriend, dat schrijf je dus ook: na een afwezigheid van zeven jaar terugkeert naar het Wereldkampioenschap Rally.
Toch opvallend dat PSA hem zomaar heeft laten gaan. Loeb is met recht een autosportlegende en is altijd een prima ambassadeur van de merken Peugeot en Citroën geweest. Buiten wat kleine uitstapjes naar Le Mans, de Porsche Supercup en de FIA GT Series om heeft hij altijd voor de Fransen gereden. Je zou dan ook zeggen dat ze wel een extra auto voor hem inschrijven, of indien dat reglementair niet mag hem een verkapte fabrieksauto laten inschrijven onder zijn Sebastien Loeb Racing. Dat hij dan nu bij Hyundai instapt verbaast mij toch wel.
Overigens, zou ‘ie 2019 gebruiken om het team en de auto te leren kennen, te kijken wat zijn kansen zijn en als het bevalt in 2020 dan een volledig seizoen op jacht naar die tiende wereldtitel gaan? Het zou wel tof zijn.
@Edge: misschien juist daar de uitdaging zoekend voor zijn 10e wereldtitel?
Rally van MC zou hij juist niet doen omdat het botst met zijn Dakar-deelname
@veloce: “The Frenchman will compete in six rounds of the championship in an i20 Coupe WRC alongside long-time co-driver Daniel Elena, starting at Rallye Monte-Carlo”, aldus het persbericht.
Wat betreft dakar, wat ik begrepen had rijdt hij met een Peugeot maar niet namens Peugeot. Weet niet meer waar ik het gelezen heb. Ik kan het ook verkeerd begrepen hebben.
Sebastion Leob heeft ook titel gepakt in de WTCC met Citroen met de C eylesee
En dan stopt hij met WRX? Of dat kan er gewoon even naast? :P