Dit is (wéér) de bestverkochte sportauto ter wereld

Auteur: , 67 Reacties

Je verwacht het niet.

Dit is (wéér) de bestverkochte sportauto ter wereld

Voor alweer het vierde jaar op rij mag Ford zichzelf trots op de schouder kloppen, want ook in 2018 heeft het weer een fijne titel binnengehaald. Sinds enkele jaren staat het merk fier bovenaan de lijst van bestverkochte sportauto’s. De Mustang (rijtest) werd afgelopen jaar vaker verkocht dan welke andere sportauto dan ook.

De Mustang mag in Nederland dan in iedere configuratie een onbetaalbare bolide zijn, wereldwijd is het apparaat toch bijzonder vaak over de toonbank gegaan. In 2018 heeft Ford precies 113.066 stuks van het model weten te verkopen. De Verenigde Staten is uiteraard verantwoordelijk voor het overgrote gedeelte; in het thuisland van Ford werden liefst 75.842 exemplaren van de Mustang verkocht.

Dit is (wéér) de bestverkochte sportauto ter wereld

Desondanks heeft Europa toch een behoorlijk gedeelte van de verkopen op zijn naam staan. Als we rekenen vanaf 2015, dan zien we dat de Mustang hier ruim 45.000 maal is verkocht. Het totaal aantal verkopen sinds dat jaar staat op meer dan 500.000 stuks.

Voor de beeldvorming: in Nederland werden er praktisch geen Mustangs gekocht. Afgelopen jaar werden er volgens Bovag slechts 14 stuks op kenteken gezet.



67 reacties

Het is toch eigenlijk zeer oneerlijk dat deze auto zo onmogelijk bereikbaar wordt gemaakt door de overheid…
@basr32: of het is oneerlijk van Ford dat ze er onzuinige en heel erg onzuinige motoren in leggen.
@mashell: Waarom is dat oneerlijk? Is toch de keuze van Ford? Ford mag toch zelf weten wat voor techniek zij gebruiken. Dan hoeft dat toch niet kunstmatig onbetaalbaar gemaakt te worden door een overheid, en vooral als dit in andere landen ook niet (of veel minder extreem) gebeurd. Wat je hier doet is vrij stom, je geeft autofabrikanten de schuld voor het maken van auto’s die leuk zijn. Wat doe je op autoblog?
@basr32: wat jij doet is juist stom. De overheid, die jij kiest, die jou vertegenwoordigt, die jouw belangen behartigt, die daarom een beleid heeft om zuinige auto’s te stimuleren en zuipschuiten te belasten die val je af ten faveure van een auto fabrikant die het niet voor elkaar krijgt een zuinige motor in die wagen te leggen. Wij zijn baas, niet Henry Ford. Dat de Ford hier zo duur is dat is de schuld van Ford, niet van de overheid.
@mashell: Ben je zo dom of doe je alsof? Wie zegt dat ik op partijen heb gestemd die deze maatregelen willen nemen? Kerel, ga naar het groenlinks-forum oid. Ik heb op FvD gestemd, een partij die het ook niet eens is met deze idiote maatregelen. En dat je ergens een klein blokkie in kan lepelen betekend toch niet dat dat moet? Uitgerekend Autobloggers zouden dit moeten begrijpen…
@basr32: Lol, FvD wil benzineauto’s verbieden per 2025, en de BTW op elektrische auto’s per direct afschaffen. En daar heb jij dus op gestemd, ouwe petrol-head! Pas op wie je dom noemt…
@basr32: apply cold water to burned area…
@svenska_aeroplan_ab: Laat maar eens een bron zien waarin dit dtaat dan !
@svenska_aeroplan_ab: Dat is wel heel makkelijk he, wat roepen. Er is niets te vinden over wat jij hier verkondigd. Daarnaast heeft Baudet vaak genoeg laten weten dat hij tegen bpm en hoge belastingen in het algemeen is. Daarnaast is de klimaatwet natuurlijk ook een goede reden om op Forum te stemmen.
@svenska_aeroplan_ab: Wonderbaarlijk genoeg nog steeds geen antwoord van je, terwijl het toch een grote leugen is die je hier verteld. Je hebt werkelijk geen idee wat FvD wil of wel?
@basr32: dat weet niemand helaas. Wel wat ze niet willen, maar dat doen wel meer van dat soort partijen.
@mashell: ‘de overheid die jij kiest’ Hoop niet dat jij dit werkelijk denkt :(
@mashell: De partijen kiezen zelf hun beleid en de personen die er over beslissen. Het enige wat jij mag die is kiezen die het best bij jou past. Om jou dit gevoel te geven.

Overigens wordt meerendeel van de standpunten niet gehaald omwille van ‘compromissen sluiten’

Dus nee. ‘Wij’ zijn niet de baas, dat zijn de beleidsmakers zelf. Ik heb politicologie gestudeerd en ben en misselijk van geworden.
@mashell: ik hoop oprecht niet dat jij zo stom bent te geloven dat de regering regeert die hij kiest.
Meest simpele voorbeeld zijn de verkiezingen van 2012 en 2017. PVV was de derde partij. Gekozen door jou, mij en je buurman. Wat zeiden de grote partijen toen? Wij gaan niet met de PVV regeren.
Dus de verkiezingen waren nog niet voorbij en de stem van het plepse volk werd al genegeerd.
@mashell:
“De overheid, die jij kiest, die jou vertegenwoordigt, die jouw belangen behartigt, …”

Dus jij slikt alles kritiekloos wat de overheid doet? Jij vind dat we overal ja en amen op moeten zeggen want er is een macht boven jou die precies weet wat goed voor jou is?

Dat is wel erg sneu.
@mashell: dan is het geen sportauto meer en de ecoboost is vrij proper en zuinig t.o.v. andere coupés van Duitse concurrenten
@tortuga: dan is die ecoboost ook niet zo duur ten opzichte van de Duitse concurrentie. Mensen kijken verlekkerd naar die V8 maar dat ding is eigenlijk volkomen achterhaald.
@mashell: als je er een keer mee rijdt praat je wel anders. Heb zowel de 4 de 6 en de 8 cilinder gereden en de 8 voegt toch heel veel toe. Niet alleen het geluid maar ook de manier waarop hij zijn kracht levert is niet te vergelijken met een turbo 4 cilinder
@mashell: Daarnaast betaal je de nadelen van een onzuinige auto al aan de overheid doordat je meer benzine koopt die natuurlijk ook bomvol met sappige accijnzen zitten. Bij mij krijg je je verhaal er dus echt niet in.
@basr32: we willen geen auto’s met absurd veel uitstoot. Daarom zijn zowel de auto’s duur als de benzine die die wagens in grote hoeveelheid nodig hebben. Dat is geen tegenspraak dat zijn twee maatregelen metzelfde doel.
@mashell: Wie is ‘we’? Ik wel namelijk.
@basr32: jij bent echt ruig joh!
Door dit soort stomme opmerkingen verlies je alleen maar je geloofwaardigheod
@awesome: ik denk eerder dat hij een dikke motor bedoelt. Dat daar dan een hoge uitstoot aan hangt, dat lijkt me logisch en dat, dat is dan wel zijn keuze.
@mashell: Dat ‘we’ hoor je vaker. Vaak gebezigd door mensen die menen te kunnen bepalen wat ‘wij’ moeten vinden.

Het DWDD-syndroom.
@mashell: Wil je een 1.0 ecoboost in je dikke mustang hebben dan ?
@mashell: nee hoor, overheidskwestie. Als alles elektrisch is wordt daar wel weer met verlekkerd naar gekeken door de regering en de belastingdienst. Dikke motor argument is dan niet meer valide.
@racerx: -met
@mashell: ga maar fietsen
@mashell: er zijn er ook met viercilinders…..
@mashell: het is niet de schuld van Ford dat de meerderheid van de Nederlanders blijven kiezen voor een auto onvriendelijk beleid.
@basr32: Yup. Allemaal Klavertaks en Jettengeld!!!
@willeme: Roverheid!!1!
@willeme: kwartje van cock
@basr32: absoluut, dan twijfel je ineens tussen een Golf GTI of een Mustang GT.
@flatsixx: Twijfel?
@karhengst: had ie nu 420i en mustang gezegd zou ik het nog snappen, maar een golf?
@basr32: zo mooi is deze generatie niet dus echt jammer is het niet
@kenner: Zie dit toch echt liever dan een elektrohok.
Groot gedeelte, overgrote deel of de luxe variant, het leeuwendeel. 👍
Sportwagen? Snelle hatchback is het. Akkoord, de golf GTI is dan ook een sportwagen. Prima
@amersfoorter: volgens mijn verzekeingsmakelaar/verzekeringsbedrijf/of hoe je het noemt wel. Zelfs mn vrouw haar peugeot 206 is een “sportwagen”
Hier bij in de buurt (omgeving Gdańsk) zie je ze best veel rijden, de 5.0 meer dan de 2.3.
Hier kost de 5.0GT omgerekend ongeveer 72.000 euro (beetje afhankelijk van de wisselkoers, maar die is aardig stabiel) dat is volgens mij minder dan de 2.3 Ecoboost in Nederland kost..

En oh ja, er bestaat hier geen wegenbelasting, en de benzine kost ongeveer €1,22/liter, inclusief alle belastingen. Als je een beetje een opleiding hebt kun je hier ongeveer net zoveel verdienen als in Nederland, en dus heel lekker leven 😎
@bakkerst: En waar is hier dan?
@berlinetta: Oh ik zie het al. Gdansk. Lekkere wijven daar.
@berlinetta: tot ze de 30 zijn gepasseerd
@bakkerst:
En zie hier waarom het duurzaamheidsbeleid zo wringt:
De partijen die vurig vóór strengere emissienormen op auto’s en CO2-taksen zijn, zijn doorgaans ook zeer pro Europa. Maar op dit gebied willen ze lekker soeverein blijven en met hun afgunst de Nederlandse autoliefhebber dwarsbomen.

Voor jou veel plz aldaar. Bizar dat we zijn ingehaald door Polen …
Gewoon leveren zonder motor, €0,- BPM. En dan Crate Engine naar keuze. 😂 ….wordt wakker..
@ghost: briljant, gewoon op de startmotor rijden. “Nieuwe Mustang, topsnelheid 3kmu en een actieradius van 500m. 0 gram uitstoot per km.” Allerlei subsidies erop lol
Toch wel respect voor die 14 mensen die er wel een hebben gekocht.
Waar een klein land al niet groot in kan zijn!
Ik vroeg me af wat zijn dan de productie aantallen van de Mazda miata/mx5 en de 911.
911: 36.000
Mazda: was lastiger te vinden maar in 2016 16.000 en in 1990: 95.000
Ik zie geen sportwagen. Ik zie een vier/vijfzitscoupé met een veel te hoog gewicht (tikt tegen de 1,7 ton aan).
@BaRa: een M4/RS5/mercedes amg c coupe (hoe heet ie op dit moment?) Is niet lichter!
@saxoke: of toch niet veel vermoed ik
@saxoke: zijn ook zeker geen sportwagens
@lotuselises2: klopt. Het zijn vierpersonenwagens die achteraf omgekat worden voor “meer”. Hell, op exact hetzelfde platform bouwen ze een rits andere wagens, waaronder een halve MPV en een reeks SUV’s. Dat pakken bijvoorbeeld Lotus, Alpine of Alfa voor hun sportwagens volledig anders aan.
Een sportwagen is een auto die je vanaf het begint ontwerpt voor hoge prestaties. Het eerste dat je dan doet, is een hoog gewicht proberen vermijden. De eerste manier om dat te doen, is het aantal zitplaatsen beperken. Het klopt absoluut dat je met een M3 of M4 snel vooruit gaat, en ook snel de bocht om kan. Maar ze hebben geschift veel toeters en bellen nodig om dat voor elkaar te krijgen, onder andere omwille van het hoge gewicht. Maar ook bijvoorbeeld door de minder dan optimale ophanging, een manco dat het gevolg is van de “sedan”-bron, en dat ze dan maar moeten oplossen met ofwel kneiterharde demping, ofwel dynamische vering (of een combinatie). Je kan nog steeds bijzonder veel lol hebben met een M, maar het is in de basis een zwakker concept – net zoals een 911 (terwijl de Cayman een logischer opbouw heeft).
Zo’n cijfers, dat roept om een Mustang Four Door Coupé, een Mustang Four Door Shooting Break, en een Mustang X, zijnde een crossovergeval…
@esprit_de_flandre: Ha, het zijn geen Duitsers
@fanboy: Dat zijn eerder Italiaanse praktijken dan Duitse, maar alla.

Niettemin: volgens mij zou dat nog heel goed verkopen ook, zo’n Mustang met vier deuren…
Verhoog accijns op sigaretten met 5 Euro per pakje. Die rokers roken toch wel door (die 20.000 uitvaarten per jaar blijven economisch gezien interessant). De extra accijnsinkomsten vervolgens gebruiken om de BPM op personenauto’s te verlagen. Meer dikke Mustangs 5.0 V8 op de weg. Iedereen blij! Zelfs de rokers, want zij hebben dit mogelijk gemaakt!
@scorpion80: Dan ook op snacks, snoep en ander slecht eten? Net zo slecht zo niet erger is gebleken.
@michaelb: Alles voor meer Mustangs met V8 idd. Het moet toch ergens vandaan komen.
@scorpion80: De overheid kan beter roken, drinken en ongezond voedsel stimuleren, we komen om in de bejaarden.
ben ik de enigste die het raar vind dat Ford geen 3.5 V6 ecoboost versie van de Mustang aanbied? tuurlijk wil je de V8, maar ik denk dat de auto qua wegligging heel erg vooruit gaat met die V6 voorin.
@rikv99: Volgens mij bieden ze in de VS ook een V6 aan, maar die is prijstechnisch voor NL niet interessant dacht ik.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).