Dit kosten de nieuwe Maserati GranTurismo & GranCabrio

Auteur: , 40 Reacties

En de auto is completer dan je denkt!

Gratis parkeren, geen wegenbelasting, gesubsidieerde brandstof en een Minister van Financiën die elke zaterdagochtend de auto komt wassen. Het staat niet in het officiële persbericht, maar het kan niet anders zijn dat het van toepassing is op de nieuwe Maserati GranTurismo en GranCabrio. Onlangs werden beide Maserati’s licht gefacelift. De wijzigingen zijn redelijk subtiel, gelukkig. Want zowel de GranCabrio als de GranCoupe zijn nog altijd bijzonder fraai.

Je kan nu kiezen uit meer Poltrona Frau ledersoorten. Misschien wel belangrijker, de Navi-unit heeft een upgrade gekregen. Android auto en Apple Car Play zijn beide mogelijk. Om het af te maken krijg je ook een spiksplinternieuw klokje in de middenconsole. Je kan beide auto’s in twee smaakjes krijgen: Sport (sportief) en MC (nog sportiever). Dat is te danken aan de atmosferische motor van 4.7 liter groot. Deze is goed voor 460 pk en 520 Nm. De door Ferrari gebouwde motor is standaard gekoppeld aan automaat van de Duitse firma ZF.

De snelste variant is de GranTurismo MC. Deze sprint in 4,7 seconden naar de 100 km/u (GranCabrio MC: 4,9 sec.) en kan een topsnelheid halen van 301 km/u (Gran Cabrio MC: 291 km/u). De Sport-uitvoering is overigens niet veel langzamer. De GranTurismo Sport haalt de 100 km/u in 4,8 seconden (Gran Cabrio Sport: 5,0 sec.) en loopt door tot 298 km/u (GranCabrio Sport: 288 km/u).

Uiteraard heeft dit alles een prijskaartje. De GranTurismo in ‘Sport’-uitvoering kost € 221.583, terwijl de dichte MC-variant € 245.113 moet opbrengen. Het kan prijziger, want de Cabrio is logischerwijs iets duurder: € 241.823 voor de ‘Sport’ en € 253.470 voor de ‘MC’.

Wees daarom dankbaar voor de mensen die zo’n auto op Nederlands kenteken zetten. Niet alleen verblijden ze je met elegante lijnen en een glorieus geluid: ze spekken de staatskas met een dikke 90 mille enkel en alleen aan BPM. Dijsselbloem mag alvast een emmertje sop gaan klaarzetten voor zijn opvolger.



40 reacties

Wat een prachtbak is die GranCabrio toch! En die V8 is een van de best klinkende en laatste echte atmosferische achtpitters.
Hoop geld voor een 10j oude auto. Hij mag
@e34m5touring: Goed, dat ging dus mis. Hij mag er van mij wel een keer uit nou, tijd voor wat frissers.
@e34m5touring: Het exterieur heeft in mijn ogen enkel een facelift nodig, maar de techniek is al 10+ jaar oud.. Dus idd, nieuw model gaarne, FCA..

Nadeel: zal wss V6 turbo krijgen i.p.v. de huidige magistraal klinkende V8
@lekkaah: Ik denk de Cali T motor. Wellicht iets teruggetuned om het gat groot genoeg te houden. Maar mijn vermoeden is dat die wel eens wat techniek konden gaan delen straks.
@e34m5touring: Goeie idd, je zal wel gelijk hebben. Dacht om de 1 of andere reden direct aan de Giulia V6
@lekkaah: No worries! De concurrentie levert bijna allemaal een turbo V8 in dit segment. En als deze eindelijk vervangen wordt is de Cali T alweer wat ouder. Maakt dat techniek delen ook minder schokkend.
@lekkaah: als basismodel naast de V8 toch geen straf?
@mashell: zeker niet (op het mindere geluid na)
@E34M5Touring: waarom iets goeds aanpassen? Vind jij dat de california T goed klinkt?
@nopetrolnofun: Maar die ouwe non turbo V8 ga je niet meer terugzien. Dat was bij de QP zo, dat gaat bij de opvolger van deze ook gebeuren. Kan gewoon niet meer als je mee wil in dit segment. Al je concurrenten leveren een V8 turbo. Kijk alleen maar naar de prestaties, die waren 10j geleden top, nu is een beetje dikke diesel al sneller. Voor 250k is dat moeilijk te verkopen vrees ik.
De GranTurismo is nog steeds één van de mooiste autos, maar dat interieur kan echt niet meer. Blijft gedateerd.
Wat is nieuw behalve het woord “nieuw”?
@dutchfiat: voorbumper
@dutchfiat: De prijs.
Prachtige wagen natuurlijk.. maar zoveel geld voor een verouderd model (op de nav na dan)… Nee.
Die gallerij is toch een mix van de introductiewagen en de nieuwe, niet? Of zijn er voor de rest zo weinig verschillen?
Maakt niet uit. Blijft een mooie wagen.
@adyton: Lijkt me ook dat het niet helemaal goed gaat. De grill is volgens mij gewoon de ‘oude’ grill.
@adyton: je hebt gelijk, valt me tegen van autogoeroe @Willeme
Wat een matige foto’s met die flitser. Kunnen veel autojunk fotograven beter!
Wat betekent MC?
@esprit84: Staat voor Maserati Corse.
@esprit84: Master of Ceremonies, de man die die dikke beat dropt op het feestje bij het ministerie van financiën als je €10k betaalt voor een badge en 0.2 seconde sneller naar de 100
Nog altijd de best klinkende V8 van dit moment!
@dutchdriftking: op koenigsegg na
Het merendeel van de foto’s in de gallery zijn foto’s van het vorige model. Het nieuwe model is vooral te herkennen aan het nieuwe bumperdesign en moderne navigatie.

Het blijft een tijdloze schoonheid deze dame.
Bijna honderd pk per liter uit een atmosferische V8… Die kan nog wel ff mee. Mooie wagen!
Helaas maken ze ‘m steeds lelijker. Alle gaten, vouwen en spoilers doen m.i. weinig goeds.
Staat er nou echt “nieuwe” in de titel?
Wat een trage wagen voor ruim 2 ton. Mijn diesel is slechts paar tienden langzamer “standaard”. Neemt niet weg dat ik dat ding wil hebben. Gheghe.
@unavailable: Jij hebt een Porsche Panamera, lijkt me niet. Wat voor diesel heb je dan?…
@mondial: Ik heb niet voor de pana gegaan maar rijd momenteel een 640d GC
ben
@unavailable: die haalt de 4,7 naar de 100 ook niet. Maar daar gaat het niet om bij deze auto. Net als bij de Alfa 8C gaat het meer om de design, beleving van de auto etc. Die v8 klinkt zo lekker dat het niet meer uitmaakt dat de gemiddelde hot hatch sneller is. Deze wagens zijn ondanks hun slechtere prestaties vele onderhoud en oude design de beste keuze!!. Maar dat vind ik. Zou ook nu nog de oude Masserati QP GTS boven een nieuwe 760LI kiezen.
@unavailable: hadden we hier niet nog iemand die een 640 had????????
Nog altijd een mooie auto en lekker atmosferische motor ipv die turbo dinges. Maar jammer genoeg is Maserati niet up-to-speed wat betreft de afwerking v/h interieur: knoppen en toetsen die afbreken of loskomen, alcantara trim v/h dashboard dat afpelt, idem wat betreft de midden console enz. Dat mag niet bij zo’n automobiel ! Dan is er nog de batterij die het geen week volhoudt waarschijnlijk omwille van het navsat systeem en dus moet ie de hele week aan een trickle charger hangen. Maserati heeft daar nooit iets willen aan verbeteren…De brute F1 bak hebben ze nu maar weggelaten wat jammer is want ik heb graag een stamp in mijn kont/rug bij het opschakelen. Ook jammer is het weglaten van de oh zo mooie alcantara sportzetels die er in het 2011 model van MC Stradale in stonden. Ik snap maar niet dat men in zo een kar nog alle zetels volledig in het leder maakt. Maar de wagen wordt wel duurder voor heel wat minder… slimme kerels bij Maserati…
@blag: jaja ze bestaan nog! Èchte Itiliaanse volbloeden.
In België kost de sport vanaf 131.000 euro. Dit verschil komt door de BPM en is uiteraard de boosdoener. Die is zoals bekend oa gebaseerd op de CO2 uitstoot. Die blijkt voor dezelfde auto in België net zo hoog te zijn als in Nederland. Alleen vindt de NL-politiek dat die uitstoot heel erg slecht is en ze daarom dit heel erg duur maken, zodat die milieuonvriendelijke auto’s hier niet zullen rijden. Hoeveel zou dit de schatkist in realiteit opleveren vraag ik mij vaak af?
220-250.000 is een hoop geld

Maar de eigenaar van die Lamborghini van pas heeft dat bedrag al alleen aan BTW afgedragen. Wat moet de minister van financiën daar wel niet voor verzinnen dan?
Wat blijft t een sexy apparaat! Vooral zo uitgevoerd als die rode uit de gallery

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).