Dit wordt zonder twijfel de best klinkende auto van 2021.
Aan de ene kant is er een trend gaande waarbij klassiekers geëlektrificeerd worden. Liefhebbers die de voorkeur geven aan ouderwetse motoren komen echter ook aan hun trekken. Er is namelijk ook nog een andere trend in de klassiekerwereld: de continuation-modellen. Dit zijn gloednieuwe auto’s die precies volgens het oude recept zijn gebouwd. Eigenlijk replica’s dus, maar dan wel van de originele fabrikant.
Kleine merken
Naast grote merken als Aston Martin, Jaguar en Bentley grijpen ook kleine historische merken die in vergetelheid dreigen te raken hun kans. Zo schreven we eerder dat de zoon en kleinzonen van Syndey Allard verder gaan waar hun grootvader gebleven was. Nu is wederom een historisch Brits merk dat 70 jaar na dato de draad weer oppakt.
British Racing Motors
Het gaat om British Racing Motors, die voornamelijk in de jaren ’60 succes had in de Formule 1. Het team beleefde zijn hoogtepunt in 1962, toen ze kampioen werden met Graham Hill. Dit succes werd nooit meer geëvenaard, maar BRM werd wel nog vijf keer tweede in het kampioenschap.
Type 15
Voor de continuation-modellen grijpt BRM echter niet terug naar hun hoogtijdagen in de jaren ’60. Ze grijpen nog verder terug in het verleden, naar de Type 15 uit 1950. Deze auto had iets wat de racewagens uit de jaren ’60 niet hadden, namelijk een V16. Dit blok bleek helaas geen betrouwbaarheidswonder, waardoor de Type 15 weinig succes boekte.
V16
Desondanks was de Type 15 een memorabele auto. De V16 produceerde namelijk een waanzinnig geluid. Het toerental kon oplopen tot minstens 12.000 toeren. Qua vermogen kwamen het blok ook niet te kort, met 600 pk. 70 jaar na dato (!) is dat nog steeds veel. Ondanks het feit dat er een zestiencilinder in ligt, weegt de auto maar 736,6 kg. Met een cilinderinhoud van 1,5 liter was het namelijk helemaal geen grote motor. Je moet een ware doodsverachting hebben om in een Type 15 te stappen, maar dan heb je wel een unieke ervaring.
Tekeningen
De nieuwe BRM Type 15 zal exact volgens de tekeningen van het origineel gebouwd worden. Gelukkig is de auto destijds goed gedocumenteerd, want de makers hebben ruim 20.000 tekeningen ter beschikking. Helaas zal de oplage extreem beperkt zijn, met maar drie exemplaren.
Geluid
Het zou een misdaad zijn als we een artikel over de BRM V16 zouden schrijven zonder een video van het geluid toe te voegen, dus bij deze. Luister en geniet:
Hubert zegt
Geweldig mooi geluid.
Maar eigenlijk mag ik me in rijtje van autisten scharen als je naar foto’s zit te kijken en vervolgens zit te genieten van motorgeluid op de koptelefoon…
eaudi zegt
De minst betrouwbare motor ooit. Ik meen dat nooit een BRM een race heeft uitgereden in die tijd. Maar de sound is onovertroffen en (smaakgevoelig) misschien wel het mooiste geluid dat een auto kan maken. Luister ook eens naar de cd die bij het boek van Nick Mason zit, daarop staat ook het geluid van zo’n V16.
henkp1 zegt
Lijkt me toch lastig om kampioen te worden en 5x tweede als je nooit een race uitrijdt…
maferick74 zegt
@henkp1: maar misschien viel ie wel uit 5m voor de streep en de anderen 10m voor de streep
Dutchdriftking zegt
Onderin een V8, halverwege een V12, en helemaal bovenin janken als een V10. Wat een fantastisch geluid!
geelbarrel zegt
paar jaar geleden op de Goodwood Revival met de mannen gesproken die de motoren bouwen. Krankzinnige details, zuigers als van mn opgevoerde brommer zo klein. Dacht je dat de V16 van BRM bijzonder was, weet dan ook ff dat ze ook nog een H16 gebouwd hebben. Petje af
haio zegt
@geelbarrel: Hoe werkt dat, een H16? heb al gegoogeld maar wordt er niet veel wijzer op
haio zegt
@haio: *word :0
Dutchdriftking zegt
haio: Ik gok een beetje op een dubbele boxer. Zoals een W motor TOV een V motor staat.
basman147 zegt
Klopt, 2 8-cilinders boxers bovenop elkaar, met ieder een aparte krukas die via een tandwielkast de versnellingsbak in gaat.
(Zie ook de Napier Sabre, de beste vliegtuigmotor uit WW2).
Maar in dit geval was de motor zwaar, duur, had een hoog zwaartepunt, was onbetrouwbaar en leverde niet eens zo heel veel meer vermogen dan een Ford V8.
Zijn ook door Lotus ingezet in een paar races.
geelbarrel zegt
http://www.constructorsf1.com/en/clanky/brm-p83-h16-1967-specification-106.htm kiek hier ff en je ziet een mooie tekening van een dwarsdoorsnede van het torretje.
roverbmwdriver zegt
Direct na de Tweede Wereld oorlog is Raymond Mays begonnen met het zoeken van fondsen voor het bouwen van een Britse racewagen om het internationale prestige van de UK te stimuleren. De keuze om een 1.5 liter motor te bouwen komt door de toenmalige regels voor de F1: een geblazen motor mocht maximaal deze grootte hebben en een ongeblazen maximaal 4.5 liter. De grootse sponsor in de eerste jaren was Alfred Owen, maar ondanks de grote bijdragen van diverse Engelse firma’s waren de ontwikkelings- en productiekosten steeds hoger. Op 15 december 1949 is de eerste BRM door Raymond Mays aan de pers gepresenteerd en de eerste race was op Silverstone in 1950, onsuccesvol helaas. Later dat jaar reed Reg Parnell de BRM naar een sensationele zege van de Richmond Trophy op Goodwood in de stromende regen. De financiële moeilijkheden dwongen in 1953 de BRM Research Trust haar renstal over te doen aan de grootste sponsor, Alfred Owen, die meteen doorging met deelname aan races en verdere ontwikkeling van de BRM. In 1953 heeft de BRM aan één F1 race deelgenomen: Albi (Zuid Frankrijk), waar Fangio de wagen meteen naar de overwinning stuurde, inclusief snelste rondetijd. In diverse andere races was BRM in 1953 eveneens zeer succesvol. Naar mijn informatie gaf de V16 overigens een maximaal vermogen van 585 (SAE) PK bij 10.500 toeren.
Bron: “V16, The Story of the BRM Engine”, Motor Racing Publications Ltd, 1954
henkp1 zegt
Prachtige wagen, geweldige motor. Ik mag dat wel, weinig cc’s en veel cilinders. Net als ooit in de F1 met de V10 anderhalve liters. Ook voor ‘gewone’ wagens leuk: Mazda met 1.5 zescilinder en zoiets had Renault ook in de jaren ‘30 mainstream auto met 1.5 zespitter. Leuk hoor. Hoe meer cilinders, hoe beter.
911targa zegt
Kan iemand met een technische achtergrond uitleggen, hoe het toch mogelijk is om uit 1,5 liter zoveel pk’s te halen? Er wordt niet gesproken over turbo’s o.i.d. Ik snap dat je met meer toeren ook meer vermogen haalt, maar dan nog.
RAW zegt
In de reactie van roverbmwdriver staat:
“De keuze om een 1.5 liter motor te bouwen komt door de toenmalige regels voor de F1: een geblazen motor mocht maximaal deze grootte hebben en een ongeblazen maximaal 4.5 liter.”
Het is dus een (flink) geblazen motor, in dit geval een supercharger (bron: wikipedia).
Jetlag zegt
@henkp1: Naar “mijn weten” had de Mazda V6 een cilinderinhoud van 1800cc en was destijds de kleinste productie-V6…
herve11f zegt
@911targa: Door veel cylinders te gebruiken met een enorm korte slag kan men meer toeren doen waardoor er meer efficiënte vulling en dus vermogen ontstaat.
basman147 zegt
De vulling van de cilinders verbetert niet perse met hogere toerentallen, eerder het tegendeel, maar dat wordt goedgemaakt door de extra toeren.
mashell zegt
Kan dit niet bijzonder noemen, klinkt een beetje als een Puch Maxi…
750i zegt
Voor mij altijd al de wagen geweest met het meest brute geluid, hoe zou dat hebben geklonken met een aantal van deze machines in het deelnemersveld!! BRM V16 en de Mercedes W125 zijn mijn all time favorites.
tjorque zegt
Heerlijke sound.
Net zoals de moto guzzi V8 (500cc) klinkt dit heel dik terwijl het eigenlijk best wel kleine inhouden zijn.
jdpetrolhead zegt
Fantastisch
fconderkantlat zegt
ik weet nog dat ik uit het niks een audio fragment kreeg te horen van de BRM …. ik wist niet wat ik hoorde en ik wist niet wat het was … tot op de dag van vandaag het meest brute autogeluid wat ik ooit heb gehoord.