• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit mormel kan 386 km/u rijden

Auteur: willeme, gepost 14 november 2017 om 08:03 – 20 Reacties

Afbeelding Dit mormel kan 386 km/u rijdenAfbeelding Dit mormel kan 386 km/u rijdenAfbeelding Dit mormel kan 386 km/u rijdenAfbeelding Dit mormel kan 386 km/u rijdenAfbeelding Dit mormel kan 386 km/u rijdenAfbeelding Dit mormel kan 386 km/u rijdenAfbeelding Dit mormel kan 386 km/u rijden

Tachyon Speed
Kun je lekker luisteren naar al het goede wat windgeruis te bieden heeft!

Een nieuwe dinsdag, een nieuwe Supercar. Of, wacht, nee, dat noemen we tegenwoordig een hypercar. Het idee is simpel. Je koopt een liter Jägermeister, 4 liter Red Bull en een lading ontstekingsremmers. Zorg dat je die troep in een kwartiertje naar binnengewerkt hebt en je kan aan de slag. Binnen enkele uren heb je een auto, design, platform en businesscase ontwikkeld. Althans, zo lijkt het vaak te gaan en ook in dit geval is er niets wat dat tegenspreekt.

We spreken namelijk over het nieuwe merk ‘Tachyon’. Geen idee hoe je het uitspreekt, Louis van Gaal zal het waarschijnlijk wel weten. Hij weet namelijk alles, zeker op het gebied van uitspraak. Terug naar ‘Tachyon’. De naam Tachyon is niet zomaar gekozen, het is de naam van een hypothetisch deeltje dat zich sneller dan het licht kan verplaatsen. Dit is hun eerste model en om aan te geven waar het om draait heet het model de ‘Speed’. En een redelijke topsnelheid moet de Tachyon Speed kunnen halen, volgens de makers is het mogelijk om 386 km/u op de klok te krijgen. Dat is inderdaad net zo snel als de Supercar der Supercars, de McLaren F1.

Het bedrijf komt uit Californië en omdat de benzine daar zo’n 55 cent per liter kost, is het een elektrisch apparaat. Net als Rimac Concept One, maar dan (nog) niet zo bekend. Dan even over de auto zelf. Het is dus een volledig elektrische hypercar, met uiterlijke kenmerken die meer op die van een straaljager lijken, dan een auto. Ze zijn bij Tachyon al sinds 2012 bezig met het ontwerpen en ontwikkelen van de Speed. Uiteraard is de gehele auto opgetrokken uit koolstofvezel. Het gewicht blijft daardoor binnen de perken: 1.338 kg valt best mee voor een elektrische auto.

De specs van de motor zijn uitstekend. Het maximum vermogen bedraagt zo’n 1.250 pk, maar de maximum trekkracht slaat alles: 4.948 Nm!!! Gaan we verder met de uitwerking van Jägermeister-Red Bull: de knotsgekke prestaties. 0-100 km/u duurt ‘minder dan 3 seconden’, zo’n beetje de benchmark voor sportwagens tegenwoordig. 0-200 wordt al wat relevanter: 7 seconden! Dat komt mede door de actieve downforce. Ga je voor maximale prestaties in een rechte lijn, dan staan de vleugels redelijk neuraal: 180 kg downforce. Ga je het ronderecord op de Nordschleife verbeteren staan de spoilers afgesteld op maximale downforce: 453 kg. Concrete productieplannen zijn uiteraard nog niet bekend. Het USP zal waarschijnlijk ‘exclusiviteit’ zijn.

Met dank aan Sjoerd voor de tip!

Ook interessant!

  • Cupra speedboat
    Cupra speedboot met 400 pk gaat 75 km/u
  • Opel Rocks-e: 8 pk en vanaf 15 jaar te rijden
    Opel Rocks-e: 8 pk en vanaf 15 jaar te rijden
  • Duitse overheid keurt 417 km/u rijden op de Autobahn niet goed
  • Zo kun je 1.600 km gratis in een auto met 754 pk rijden

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, hypercars, speed

Vorig bericht: « Dieven beschadigen Merc-AMG C63 op brutale wijze
Volgend bericht: Koplamploze supercar kan woordjes zeggen »

Lees Interacties

Reacties

  1. lippie zegt

    14 november 2017 om 08:22

    Ik heb zo’n modelhelicoptertje gehad waar ik mee door de kamer kon vliegen. 4 minuten.. en daarna moest hij weer twee uur aan de lader. Gaat met dit ding ook zo denk ik. Maar goed. Gave batmobiel en een enorme kick om even in te draggen denk ik.

    Heerlijk sarcasme trouwens met die bezineprijs van 55 cent ha ha.

    Login om te reageren
  2. henk_he zegt

    14 november 2017 om 08:33

    tachyon, uitspreken als ˈtæki.ɒn (tek-i-on voor de Hollanders)

    Login om te reageren
    • oxymoron zegt

      14 november 2017 om 09:04

      @henk_he:
      Tacky-on dus. Dacht ik al.

      Login om te reageren
      • galverink zegt

        14 november 2017 om 09:11

        @oxymoron: tacky on speed

        Login om te reageren
  3. allesmetturbo zegt

    14 november 2017 om 08:36

    “Kun je lekker luisteren naar al het goede wat windgeruis te bieden heeft” haha
    Mooi stukje om te lezen over zo’n lelijk ding. Gave specs en gewicht, maar eerst nog maar eens bewijs zien met bewegend beeld

    Login om te reageren
  4. pomoek zegt

    14 november 2017 om 08:38

    Ik dacht: wat een nette tenders van deze Vapor carnaval, maar het rijdt al echt rond! https://www.instagram.com/p/BaaDJ9DD3Ij/

    Het is dus een stuk serieuzer dan ik dacht…

    Login om te reageren
    • allesmetturbo zegt

      14 november 2017 om 08:39

      @pomoek: maar nog lang geen 386km/h

      Login om te reageren
    • pomoek zegt

      14 november 2017 om 08:44

      @pomoek: okay, ff opnieuw: ik dacht wat een nette renders van die vapor supercar, enz… Een beetje strenge autocorrectie deze ochtend…

      Login om te reageren
      • vroaaar zegt

        14 november 2017 om 12:09

        @pomoek: haha, seizoen is 11-11 weer begonnen dus die typo was te voorzien ;)

        Login om te reageren
  5. viezefreddyw zegt

    14 november 2017 om 08:39

    Mormel. Goed verwoord!

    Login om te reageren
  6. jdeboer zegt

    14 november 2017 om 09:56

    Exclusiviteit als USP is al meer dan genoeg voor de gemiddelde zandjurk om heel hebberig te worden.
    Normaal vinden zij “duur” al genoeg.

    Heel gek vind ik dit soort auto’s niet, ze vertegenwoordigen het oude denken in EV vorm.
    Ver plassen voor EV’s, de Bugatti/Köningsegg/Hennessy fittie op batterijen.

    Login om te reageren
    • peterpann3nkoek zegt

      14 november 2017 om 10:21

      @jdeboer: het is tegenwoordig volgens mij echt zo dat als ik nu zou roepen dat ik 40 EXCLUSIEVE hopen stront aanbied voor MAAR 100.000 dat ik ze echt wel verkoop aan iemand uit dubai. Wat een onzin wat mensen tegenwoordig met geld doen, geef het aan mij ofso, zeker als de aankomende 40 generaties ook nog genoeg hebben om te smijten met geld. Zo….azijn was lekker vandaag

      Login om te reageren
  7. simppa zegt

    14 november 2017 om 10:20

    Man, man, man… heb hier geen woorden voor.

    Login om te reageren
  8. cossiekiller zegt

    14 november 2017 om 11:09

    Doet me wel een beetje denken aan de FZR2000 uit Need For Speed… Maar dan met meer koeling voor die dikke motor.

    Login om te reageren
  9. joos straetmans zegt

    14 november 2017 om 11:17

    De prestaties zijn vergelijkbaar met een Tesla, en die heeft voor zover ik weet geen 5000Nm trekkracht. En die is ook nog eens behoorlijk veel praktischer. Dit geval is voor één persoon bedoeld plus maximaal één tandenborstel.

    Login om te reageren
    • bierbuik zegt

      14 november 2017 om 16:06

      @joosstra: tesla’s lopen ook 386km/u?

      Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    14 november 2017 om 11:37

    Zoveel vermogen en zo´n laag gewicht. Ongehoord voor een elektro gebakje. Het gaat nog eens iets worden!

    Login om te reageren
  11. Captain zegt

    14 november 2017 om 13:24

    @willeme , @autoblog
    Gelieve eens een artikeltje te schrijven over koppel, en wat het juist betekent. Ik zie regelmatig een artikel/comments helemaal de mist in gaan.

    4.948 Nm motorkoppel betekent helemaal NIKS. Het is het uiteindelijke koppel aan de wielen dat telt, en elektrowagens hebben vaak geen overbrenging (ook niet nodig). ik heb voor de lol (random) even een G-klasse met 184pk diesel opgezocht, en wat blijkt? 12.135 Nm koppel ! (verdeeld over de wielen)
    Het is een simpel rekensommetje: 400Nm (motorkoppel) x 3.588 (1e versnelling) x 4.38 (eindoverbrenging) x 1.93 (koppelomvormer)
    De snelheid/acceleratie haal je uit het vermogen, voor de rest maakt koppel weinig uit, dat wordt toch omgezet met een omvormer, a.k.a. de ‘versnellingsbak’ bij auto’s
    Net zoals de stoere cafépraat “torque wins races horsepower sells cars”. In dat geval reden ze F1 wel met tractors

    Login om te reageren
    • bassx zegt

      14 november 2017 om 15:49

      @captain: Daar is een heel mooi artikel over te lezen op AB https://www.autoblog.nl/archive/2007/02/16/koppel-of-vermogen-wat-is-beter

      Koppel betekend veel meer dan “NIKS” maar het is een kracht en geen energie.

      Login om te reageren
      • Captain zegt

        14 november 2017 om 16:39

        @bassx: Ik schrijf niet dat de grootheid koppel ‘niks’ betekent, maar wel dat de hoeveelheid motorkoppel niks betekent.

        Motorkoppel is een eenheid die in deze context niet te vergelijken valt aangezien elk voertuig een andere overbrengingsverhouding heeft (en dat verschil is heel groot tussen elektrisch/verbrandings motor). Enkel het koppel aan de wielen is vergelijkbaar, wat de uitgaande as van de motor levert is niet belangrijk. Het is wel zo dat een groot motorvermogen een eenvoudigere overbrenging toelaat (want: minder verhoudingen) maar dat is slechts een neven-effect.

        Bedankt voor de link, wist niet dat er al over geschreven was.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North