Dit mormel kan 386 km/u rijden

Auteur: , 20 Reacties

Kun je lekker luisteren naar al het goede wat windgeruis te bieden heeft!

Een nieuwe dinsdag, een nieuwe Supercar. Of, wacht, nee, dat noemen we tegenwoordig een hypercar. Het idee is simpel. Je koopt een liter Jägermeister, 4 liter Red Bull en een lading ontstekingsremmers. Zorg dat je die troep in een kwartiertje naar binnengewerkt hebt en je kan aan de slag. Binnen enkele uren heb je een auto, design, platform en businesscase ontwikkeld. Althans, zo lijkt het vaak te gaan en ook in dit geval is er niets wat dat tegenspreekt.

We spreken namelijk over het nieuwe merk ‘Tachyon’. Geen idee hoe je het uitspreekt, Louis van Gaal zal het waarschijnlijk wel weten. Hij weet namelijk alles, zeker op het gebied van uitspraak. Terug naar ‘Tachyon’. De naam Tachyon is niet zomaar gekozen, het is de naam van een hypothetisch deeltje dat zich sneller dan het licht kan verplaatsen. Dit is hun eerste model en om aan te geven waar het om draait heet het model de ‘Speed’. En een redelijke topsnelheid moet de Tachyon Speed kunnen halen, volgens de makers is het mogelijk om 386 km/u op de klok te krijgen. Dat is inderdaad net zo snel als de Supercar der Supercars, de McLaren F1.

Het bedrijf komt uit Californië en omdat de benzine daar zo’n 55 cent per liter kost, is het een elektrisch apparaat. Net als Rimac Concept One, maar dan (nog) niet zo bekend. Dan even over de auto zelf. Het is dus een volledig elektrische hypercar, met uiterlijke kenmerken die meer op die van een straaljager lijken, dan een auto. Ze zijn bij Tachyon al sinds 2012 bezig met het ontwerpen en ontwikkelen van de Speed. Uiteraard is de gehele auto opgetrokken uit koolstofvezel. Het gewicht blijft daardoor binnen de perken: 1.338 kg valt best mee voor een elektrische auto.

De specs van de motor zijn uitstekend. Het maximum vermogen bedraagt zo’n 1.250 pk, maar de maximum trekkracht slaat alles: 4.948 Nm!!! Gaan we verder met de uitwerking van Jägermeister-Red Bull: de knotsgekke prestaties. 0-100 km/u duurt ‘minder dan 3 seconden’, zo’n beetje de benchmark voor sportwagens tegenwoordig. 0-200 wordt al wat relevanter: 7 seconden! Dat komt mede door de actieve downforce. Ga je voor maximale prestaties in een rechte lijn, dan staan de vleugels redelijk neuraal: 180 kg downforce. Ga je het ronderecord op de Nordschleife verbeteren staan de spoilers afgesteld op maximale downforce: 453 kg. Concrete productieplannen zijn uiteraard nog niet bekend. Het USP zal waarschijnlijk ‘exclusiviteit’ zijn.

Met dank aan Sjoerd voor de tip!



20 reacties

Ik heb zo’n modelhelicoptertje gehad waar ik mee door de kamer kon vliegen. 4 minuten.. en daarna moest hij weer twee uur aan de lader. Gaat met dit ding ook zo denk ik. Maar goed. Gave batmobiel en een enorme kick om even in te draggen denk ik.

Heerlijk sarcasme trouwens met die bezineprijs van 55 cent ha ha.
tachyon, uitspreken als ˈtæki.ɒn (tek-i-on voor de Hollanders)
@henk_he:
Tacky-on dus. Dacht ik al.
@oxymoron: tacky on speed
“Kun je lekker luisteren naar al het goede wat windgeruis te bieden heeft” haha
Mooi stukje om te lezen over zo’n lelijk ding. Gave specs en gewicht, maar eerst nog maar eens bewijs zien met bewegend beeld
Ik dacht: wat een nette tenders van deze Vapor carnaval, maar het rijdt al echt rond! https://www.instagram.com/p/BaaDJ9DD3Ij/

Het is dus een stuk serieuzer dan ik dacht…
@pomoek: maar nog lang geen 386km/h
@pomoek: okay, ff opnieuw: ik dacht wat een nette renders van die vapor supercar, enz… Een beetje strenge autocorrectie deze ochtend…
@pomoek: haha, seizoen is 11-11 weer begonnen dus die typo was te voorzien ;)
Mormel. Goed verwoord!
Exclusiviteit als USP is al meer dan genoeg voor de gemiddelde zandjurk om heel hebberig te worden.
Normaal vinden zij “duur” al genoeg.

Heel gek vind ik dit soort auto’s niet, ze vertegenwoordigen het oude denken in EV vorm.
Ver plassen voor EV’s, de Bugatti/Köningsegg/Hennessy fittie op batterijen.
@jdeboer: het is tegenwoordig volgens mij echt zo dat als ik nu zou roepen dat ik 40 EXCLUSIEVE hopen stront aanbied voor MAAR 100.000 dat ik ze echt wel verkoop aan iemand uit dubai. Wat een onzin wat mensen tegenwoordig met geld doen, geef het aan mij ofso, zeker als de aankomende 40 generaties ook nog genoeg hebben om te smijten met geld. Zo….azijn was lekker vandaag
Man, man, man… heb hier geen woorden voor.
Doet me wel een beetje denken aan de FZR2000 uit Need For Speed… Maar dan met meer koeling voor die dikke motor.
De prestaties zijn vergelijkbaar met een Tesla, en die heeft voor zover ik weet geen 5000Nm trekkracht. En die is ook nog eens behoorlijk veel praktischer. Dit geval is voor één persoon bedoeld plus maximaal één tandenborstel.
@joosstra: tesla’s lopen ook 386km/u?
Zoveel vermogen en zo´n laag gewicht. Ongehoord voor een elektro gebakje. Het gaat nog eens iets worden!
@willeme , @autoblog
Gelieve eens een artikeltje te schrijven over koppel, en wat het juist betekent. Ik zie regelmatig een artikel/comments helemaal de mist in gaan.

4.948 Nm motorkoppel betekent helemaal NIKS. Het is het uiteindelijke koppel aan de wielen dat telt, en elektrowagens hebben vaak geen overbrenging (ook niet nodig). ik heb voor de lol (random) even een G-klasse met 184pk diesel opgezocht, en wat blijkt? 12.135 Nm koppel ! (verdeeld over de wielen)
Het is een simpel rekensommetje: 400Nm (motorkoppel) x 3.588 (1e versnelling) x 4.38 (eindoverbrenging) x 1.93 (koppelomvormer)
De snelheid/acceleratie haal je uit het vermogen, voor de rest maakt koppel weinig uit, dat wordt toch omgezet met een omvormer, a.k.a. de ‘versnellingsbak’ bij auto’s
Net zoals de stoere cafépraat “torque wins races horsepower sells cars”. In dat geval reden ze F1 wel met tractors
@captain: Daar is een heel mooi artikel over te lezen op AB https://www.autoblog.nl/archive/2007/02/16/koppel-of-vermogen-wat-is-beter

Koppel betekend veel meer dan “NIKS” maar het is een kracht en geen energie.
@bassx: Ik schrijf niet dat de grootheid koppel ‘niks’ betekent, maar wel dat de hoeveelheid motorkoppel niks betekent.

Motorkoppel is een eenheid die in deze context niet te vergelijken valt aangezien elk voertuig een andere overbrengingsverhouding heeft (en dat verschil is heel groot tussen elektrisch/verbrandings motor). Enkel het koppel aan de wielen is vergelijkbaar, wat de uitgaande as van de motor levert is niet belangrijk. Het is wel zo dat een groot motorvermogen een eenvoudigere overbrenging toelaat (want: minder verhoudingen) maar dat is slechts een neven-effect.

Bedankt voor de link, wist niet dat er al over geschreven was.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).