• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit snelheidsrecord op ijs is ronduit bizar

Auteur: Loek, gepost 10 maart 2019 om 21:59 – 20 Reacties

BMW E30 op ijs


De gebruikte auto, de modificaties aan die auto, de ondergrond, het is allemaal anders dan anders.

Er zijn van die records die er toe doen. De snelste auto bijvoorbeeld, of de snelste straatauto, of de snelste straatauto die een rondje om de Nürburgring doet. Sommigen doen er echter niet zo veel aan om records te verbreken, maar om nieuwe records te bedenken. Zo ook een stel Zweden, die geen potten breken qua topsnelheid (relatief dan) en toch een dik record op hun naam mogen schrijven.

346,82 km/u. Dat is nét ietsje sneller dan een Ferrari F8 Tributo. De wereld is niet gek van pk-monsters die op een recht stuk nog sneller zijn. Toch zetten de Zweden tijdens de Swedish Speed Week in Årsunda een record neer: die snelheid werd gereden op ijs. Aan de ene kant lekker makkelijk, je kunt immers nergens tegenaan knallen. Aan de andere kant is ijs een zeer verraderlijke ondergrond. Glad, dus je wielen kunnen lastig grip grijpen, koud, dus je motor presteert relatief iets slechter. En dan toch 346 km/u klokken. Dan is het ineens een knappe prestatie.

De weapon of choice voor dit unieke record? Een BMW M3. Een oudje zelfs, van de E30-generatie. Volgens autoliefhebbers de beste M3 ooit gebouwd. Uit de S14-motor kwam 200 pk, heel netjes voor een sportcoupe uit zijn tijd, maar niet genoeg om heden ten dage 345 km/u te rijden op ijs. Daarom werd de S14 eruit gesloopt en kwam er een 2JZ-motor in. Dat is de unit uit de Supra A80. Ook standaard niet krachtig genoeg, maar die motor heeft enorm veel reserve. Het is niet voor het eerst dat de 2JZ in een Bimmer gelepeld wordt en daarna enorm veel pk krijgt, maar zo extreem als de Zweedse ijsrecord-versie zie je ze niet vaak. Het blok levert in de record-M3 zo’n 1.300 pk(!). Verder is het hele interieur eruit gestript, waardoor de auto geen zwaargewicht wordt. Bochten aanvallen zal niet de favoriete hobby zijn van deze E30, maar records zetten op gladde ondergronden kan de auto uitstekend.

Het record staat op naam van Buldre Racing Team. Dat is echter niks nieuws, want het vorige ijsrecord stond ook op naam van dit Zweedse bedrijf. Toen werd er zo’n 325 km/u geklokt door een stevig aangepakte Audi S4 Avant. Die had ‘slechts’ 1.015 pk.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: BMW E39 M5 (600 pk) van Adil
    Mijn Auto: BMW E39 M5 (600 pk) van Adil
  • Lamborghini Urus record
    Lamborghini Urus verbreekt record voor topsnelheid op ijs
  • Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
    Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
  • Mijn Auto: BMW 633 CSI van Alexander
    Mijn Auto: BMW 633 CSI van Alexander

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, BMW, e30, ijs, M3, maximumsnelheid, record, supra, Toyota, Video

Vorig bericht: « Racegames spelen is niet alleen weggelegd voor Tesla
Volgend bericht: Tesla verstopt easter egg in Model Y uitnodiging »

Lees Interacties

Reacties

  1. tjorque zegt

    10 maart 2019 om 22:20

    Gek dat ze er 1300pk voor nodig hebben.

    Login om te reageren
    • cortinaracing zegt

      10 maart 2019 om 22:34

      @tjorque: die E30 is behoorlijk, eh , vierkant, dus met deze snelheden heb je dat vermogen zeker nodig

      Login om te reageren
    • jeppie zegt

      11 maart 2019 om 09:39

      @tjorque: hoe hoger de snelheid, hoe meer PK’s voor een beetje extra snelheid

      Login om te reageren
  2. blackmilo zegt

    10 maart 2019 om 22:26

    Lekker rijgedrag heeft die e30 toch, driften.. Scheuren alles kan, behalve een knipperlicht.

    Login om te reageren
  3. ghost zegt

    10 maart 2019 om 22:28

    Je zou denken dat je met een PK of 800 ook wel 345 zou halen..1300pk klinkt als 400km/u maar goed je slipt ws mega veel op ijs waardoor je meer nodig hebt.

    Login om te reageren
    • blackmilo zegt

      10 maart 2019 om 23:46

      @ghost: ben ook benieuwd of ze misschien nog wat extra gewicht in de auto hebben gelegd.

      Login om te reageren
    • Onehp zegt

      11 maart 2019 om 06:58

      @ghost: naast de aero van een baksteen, een kleine duizend spijkers van elk bijna een cm lang die bij iedere wielomwenteling in het ijs gedrukt worden, geeft ook een behoorlijke hoge rolweerstand aan 340km/h+…

      Login om te reageren
  4. risl zegt

    10 maart 2019 om 22:32

    In de kou presteert de motor juist beter. De lucht is dichter, bevat meer zuurstof en er kan dus meer brandstof worden ingespoten wat resulteert in meer vermogen.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      11 maart 2019 om 08:20

      @risl: dit dus.

      Login om te reageren
  5. SimonMc zegt

    10 maart 2019 om 22:45

    Zie je wel dat je geen quattro nodig hebt.

    Login om te reageren
  6. duderuud zegt

    10 maart 2019 om 23:23

    … koud, dus je motor presteert relatief iets slechter.

    Ehm, volgens mij bevat koude lucht meer zuurstof dus presteert een motor juist beter…

    Login om te reageren
    • bassx zegt

      11 maart 2019 om 00:02

      @duderuud: Klopt helemaal en is ook een vreemde stelling.

      De reden waarom topsnelheid getest wordt bij warm weer is omdat de lucht dunner is. Er is namelijk een omslagpunt waarbij de dichtheid van lucht een crucialere rol speelt bij het behalen van de topsnelheid dan de hoeveelheid zuurstof.

      Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      11 maart 2019 om 00:20

      @duderuud: Qua vermogen heb je gelijk, maar zoals @bassx hieronder al zegt; warme lucht is dunner en waarschijnlijk heeft dit op heel hoge snelheden wel zijn invloed. Ik zou ook denken dat de koude alles net wat stroever doet lopen dan anders. Rollagers, etc… Het heft elkaar waarschijnlijk op.

      Login om te reageren
  7. fapfap zegt

    10 maart 2019 om 23:45

    Klopt

    Login om te reageren
  8. vhs83 zegt

    11 maart 2019 om 01:46

    Arbre magique… Zal in ieder geval fris geroken hebben.

    Login om te reageren
  9. potver7 zegt

    11 maart 2019 om 07:54

    Maybe it’s just me… Maar waarom dan niet gewoon in een Supra?

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      11 maart 2019 om 08:05

      @potver7: Die zijn erg prijzig.

      Login om te reageren
    • emping zegt

      11 maart 2019 om 08:07

      @potver7: wellicht omdat die moeilijker te vinden zijn in Zweden?

      Login om te reageren
    • bimmert zegt

      11 maart 2019 om 17:49

      @potver7:
      En omdat die lelijk zijn

      Login om te reageren
  10. bimmert zegt

    11 maart 2019 om 17:50

    Bochten aanvallen gaat juist heel goed: https://youtu.be/KXlJ7cvHNu4

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North