De gebruikte auto, de modificaties aan die auto, de ondergrond, het is allemaal anders dan anders.
Er zijn van die records die er toe doen. De snelste auto bijvoorbeeld, of de snelste straatauto, of de snelste straatauto die een rondje om de Nürburgring doet. Sommigen doen er echter niet zo veel aan om records te verbreken, maar om nieuwe records te bedenken. Zo ook een stel Zweden, die geen potten breken qua topsnelheid (relatief dan) en toch een dik record op hun naam mogen schrijven.
346,82 km/u. Dat is nét ietsje sneller dan een Ferrari F8 Tributo. De wereld is niet gek van pk-monsters die op een recht stuk nog sneller zijn. Toch zetten de Zweden tijdens de Swedish Speed Week in Årsunda een record neer: die snelheid werd gereden op ijs. Aan de ene kant lekker makkelijk, je kunt immers nergens tegenaan knallen. Aan de andere kant is ijs een zeer verraderlijke ondergrond. Glad, dus je wielen kunnen lastig grip grijpen, koud, dus je motor presteert relatief iets slechter. En dan toch 346 km/u klokken. Dan is het ineens een knappe prestatie.
De weapon of choice voor dit unieke record? Een BMW M3. Een oudje zelfs, van de E30-generatie. Volgens autoliefhebbers de beste M3 ooit gebouwd. Uit de S14-motor kwam 200 pk, heel netjes voor een sportcoupe uit zijn tijd, maar niet genoeg om heden ten dage 345 km/u te rijden op ijs. Daarom werd de S14 eruit gesloopt en kwam er een 2JZ-motor in. Dat is de unit uit de Supra A80. Ook standaard niet krachtig genoeg, maar die motor heeft enorm veel reserve. Het is niet voor het eerst dat de 2JZ in een Bimmer gelepeld wordt en daarna enorm veel pk krijgt, maar zo extreem als de Zweedse ijsrecord-versie zie je ze niet vaak. Het blok levert in de record-M3 zo’n 1.300 pk(!). Verder is het hele interieur eruit gestript, waardoor de auto geen zwaargewicht wordt. Bochten aanvallen zal niet de favoriete hobby zijn van deze E30, maar records zetten op gladde ondergronden kan de auto uitstekend.
Het record staat op naam van Buldre Racing Team. Dat is echter niks nieuws, want het vorige ijsrecord stond ook op naam van dit Zweedse bedrijf. Toen werd er zo’n 325 km/u geklokt door een stevig aangepakte Audi S4 Avant. Die had ‘slechts’ 1.015 pk.
tjorque zegt
Gek dat ze er 1300pk voor nodig hebben.
cortinaracing zegt
@tjorque: die E30 is behoorlijk, eh , vierkant, dus met deze snelheden heb je dat vermogen zeker nodig
jeppie zegt
@tjorque: hoe hoger de snelheid, hoe meer PK’s voor een beetje extra snelheid
blackmilo zegt
Lekker rijgedrag heeft die e30 toch, driften.. Scheuren alles kan, behalve een knipperlicht.
ghost zegt
Je zou denken dat je met een PK of 800 ook wel 345 zou halen..1300pk klinkt als 400km/u maar goed je slipt ws mega veel op ijs waardoor je meer nodig hebt.
blackmilo zegt
@ghost: ben ook benieuwd of ze misschien nog wat extra gewicht in de auto hebben gelegd.
Onehp zegt
@ghost: naast de aero van een baksteen, een kleine duizend spijkers van elk bijna een cm lang die bij iedere wielomwenteling in het ijs gedrukt worden, geeft ook een behoorlijke hoge rolweerstand aan 340km/h+…
risl zegt
In de kou presteert de motor juist beter. De lucht is dichter, bevat meer zuurstof en er kan dus meer brandstof worden ingespoten wat resulteert in meer vermogen.
Dutchdriftking zegt
@risl: dit dus.
SimonMc zegt
Zie je wel dat je geen quattro nodig hebt.
duderuud zegt
… koud, dus je motor presteert relatief iets slechter.
Ehm, volgens mij bevat koude lucht meer zuurstof dus presteert een motor juist beter…
bassx zegt
@duderuud: Klopt helemaal en is ook een vreemde stelling.
De reden waarom topsnelheid getest wordt bij warm weer is omdat de lucht dunner is. Er is namelijk een omslagpunt waarbij de dichtheid van lucht een crucialere rol speelt bij het behalen van de topsnelheid dan de hoeveelheid zuurstof.
SimonMc zegt
@duderuud: Qua vermogen heb je gelijk, maar zoals @bassx hieronder al zegt; warme lucht is dunner en waarschijnlijk heeft dit op heel hoge snelheden wel zijn invloed. Ik zou ook denken dat de koude alles net wat stroever doet lopen dan anders. Rollagers, etc… Het heft elkaar waarschijnlijk op.
fapfap zegt
Klopt
vhs83 zegt
Arbre magique… Zal in ieder geval fris geroken hebben.
potver7 zegt
Maybe it’s just me… Maar waarom dan niet gewoon in een Supra?
fanboy zegt
@potver7: Die zijn erg prijzig.
emping zegt
@potver7: wellicht omdat die moeilijker te vinden zijn in Zweden?
bimmert zegt
@potver7:
En omdat die lelijk zijn
bimmert zegt
Bochten aanvallen gaat juist heel goed: https://youtu.be/KXlJ7cvHNu4