Dit zijn 12 van de meest gestoorde motor swaps

Auteur: , 86 Reacties

Even geen zuinig bijtellingsgedoe of muesligeneuzel, maar gewoon een lijstje compleet krankzinnige motor swaps!

Aston Martin met Supra zescilinder

BMW M3 (E30) met V10

BMW M3 (E30) met V10

Nissan Juke met V6 uit GT-R

Nissan Juke-R

Subaru Impreza met BMW V10

Subaru Impreza met BMW V10

Toyota MR2 met Audi V8

Toyota MR2 met Audi V8

Aston Martin met zescilinder uit Toyota Supra

Aston Martin met Supra-zescilinder

Motorfiets met Lambo V12

Motorfiets met Lambo V12

BMW 540i (E39) met vrachtwagenblok

BMW met vrachtwagenmotor

Volkswagen Jetta met VR6 én W8

Volkswagen Jetta met VR6 en W8

Porsche 928 met V12

Porsche 928 met V12

Fiat 500 met Lambo V12

Fiat 500 met Lambo V12

Bentley met vliegtuigmotor van Rolls-Royce

Bentley met vliegtuigmotor van Rolls-Royce

BMW M Concept met V12

BMW M Concept met V12

Als bonus hebben we ook nog een overzicht van auto’s met een radiaalmotor voor je. Aanvullingen post je uiteraard in de comments.



86 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Geniaal, een Aston met een 2JZ! Dan zitten de mensen raar te kijken als je hem start en doortrekt!
@rb26dett: zowel de Supra als de DB7 hadden een geblazen zescilinder. Dus zo’n groot verschil is het niet. Wel in betrouwbaarheid… ;-)
@gtwillem: Maar een 2JZ is nogal een screamer, en dat was het blok van de db7 een stuk minder.
@rb26dett: vind ik wel meevallen. De Aston motor is wat beter bij de les en draait wat makkelijker toeren (lang leve roots compresssors) maar de 2JZ heeft natuurlijk grotere reserves voor modificaties.
Een V10 in een Impreza, ik snap het tot op de dag van vandaag nog steeds niet. De rest kan ik wel begrijpen. In het geval van de 928 vind ik het zelfs logisch, de 928 had vanaf het begin af aan een V12 moeten hebben vind ik.
@ej20g: 928 V12 is inderdaad top!
@ej20g: t zal vast voor driftplezier zijn geweest. Maar die BMW V10 was alleen niet bepaald de meest betrouwbare… K snap m ook niet… En ik weet ook niet hoe ik het eventueel moet verdedigen.

Voor de rest wel brute swaps. Maar man ik moet nog altijd huilen om die MR2. Echt niet te geloven.
Dit lijstje kan ik deels wel kloppen met onderstaande video, maar de 500 met lambo v12 is wel heel erg lastig te verslaan.
http://youtu.be/pMt1k9K1sCo
Laatst stond er in de Autoweek een bestel-2CV, die was voorzien van een Alfa boxermotor. Was zo de ultieme sleeper geworden.

Verder heb ik hier op Autoblog al meerdere Volvo’s uit de 200 serie langs zien komen met eveneens krankzinnige engine-swaps.

Bijna klassiek is natuurlijk de Kever met Porsche 6-cilinder of met een Subaru boxermotor onder de achterklep.
@RRRobert: Die bestel eend is echt briljant.

Ook mooi naast de kevers die je noemt zijn de vw t1’s met porsche blok.
Ik mis nog de LFA met een V8…. Of zijn hier alleen maar positieve motorswaps
@hummer95: regelmatig, als gtwillem na zijn laatste spamberichten op AB geplaatst te hebben gaat slapen, huil ik mij stilletjes in slaap om die swap… Wat een zonde en heiligschennis…
@gtwillem: volgens mij had de V10 van de LFA een waterslag gemaakt, oftewel, die was stuk. Dus het valt allemaal wel mee.
Die Fiat 500 met Lamborghini V12 was afgelopen weekend te zien in ‘Cars that rock with Brian Johnson’ op Discovery. Heerlijk gestoord bouwsel van een groepje engineers met teveel tijd en geld over. Afleveringen uit deze nieuwe serie zijn trouwens het terugkijken wel waard ;)
@rickr: ik heb het nu 2 keer gezien, de aventador en de veyron maar ik vind er echt geen kloot aan. Ik vind het een autoweek publiek programma.
Die MR2 V8, heerlijk! Zelf ben ik gek op dit soort ombouw projecten. Ooit wil ik een Golf 2 met de RS3 5 cilinder. Uiteraard in de lengte en achterwiel aandrijving. Zal wel een droom blijven…..
@dutchdriftking:

Ik ben op het moment bezig om onderdelen in te zamelen voor een swap van een 2.1E Audi vijfcilinder in een ’83 Passat Variant.
Ook in de lengte, maar helaas niet met achterwielaandrijving natuurlijk.
Deze heeft dan maar 136pk in plaats van de 367 RS3 pks, maar hett geluid is gewoon niet te overtreffen.
@carmasterr: maak ik je jaloers als ik zeg dat ik dagelijks van het vijfcilinder geluid mag genieten?

Anyway, gave swap, dat zeker. Ga je als de swap klaar is ook foto’s delen met de liefhebbers hier?
@ej20g:

Nu nog wel.
Maar daar gaan we snel verandering in brengen.
De donor-auto is echter een Audi 100, en dat geeft nu nog wat problemen wat betreft de spoorbreedte. Ik ben dus druk op zoek naar passende, kortere aandrijfassen.
Die moeten dan van een 80, 90 of origineel vijfcilinder Passat gaan komen, en die krengen zijn vrij zeldzaam aan het worden.

De Passat is geen schoonheidswonder (heb ‘m voor €400 gered van een Brabantse legeropslag) dus verwacht geen concoursfoto’s, maar ik zal ze zeker even delen.
@carmasterr: ik ben erg benieuwd en ik wens je veel succes, zeldzame onderdelen zijn altijd verdomde lastige dingen.

Overigens kun je mij tegen die tijd wat jaloers maken, het vertrek van de Volvo is aanstaande omdat er een MX5 voor in de plaats komt. Maar bloed kruipt waar het niet gaan kan en dus liggen er al plannen om daar met de tijd een vijfcilinder in te hangen. Nu alleen de tijd, ruimte en het geld nog. Maar waar doe ik anders deze technische opleiding voor? Uitdaging moet er zijn.
@ej20g:

Bedankt!
As we speak gaan er wat exterieurfoto’s door de censuurmolen van Autojunk.
Ik ben gelukkig al op het spoor van een setje ergens in Dresden, alleen zit daar een complete versnellingsbak bij die nogal overbodig is (heb er straks al twee).
Dus dat wordt nog even onderhandelen.

Een vijfcilinder swap in een MX5 is ook wel een uniek idee.
Ik vraag me af of je daar wel de ruimte voor hebt onder de kap.
Ook zal het lastig worden om een RWD versnellingsbak te vinden die passend is.
Eigenlijk kun je dan alleen bij Volvo terecht, want die heeft Volkswagen L6 diesels gebruikt met dezelfde versnellingsbak erachter. Maar dan heb je wel erg korte versnellingen.
Ook de Porsche 924 had een Audi bak, maar die gebruikte hem als transaxle en heeft dus eigenlijk een standaard FWD Audi bak achter de torque tube hangen. Dat maakt de 924 wel weer een leuke kandidaat voor een vijfcilinderswap…
Het is wel weer eens wat anders dan de zoveelste LS.
@carmasterr: dat er een versnellingsbak bij zit is natuurlijk een beetje overbodig, maar je bent tenminste iets op het spoor. Als de prijs goed is heb je bovendien een bijna gratis versnellingsbak erbij, ook nooit verkeerd als je de ruimte ervoor hebt.

Wat betreft de vijfcilinder swap: of dat past is nog maar de vraag. Gelukkig heeft een vriend van mij zo’n zelfde MX5 en heb ik natuurlijk dezelfde vijfcilinder onder de motorkap liggen, dus we gaan binnenkort even aan het meten. Dan heb ik de info in ieder geval bij de hand mocht het ooit zo ver komen.

Wat betreft dr versnellingsbak is er niet zo’n probleem, Volvo heeft de 960 2.5 (whiteblock, zescilinder) namelijk met de M90 versnellingsbak uit de 940’s (met redblock, viercilinder) verkocht. Weliswaar met een andere bellhousing, maar dat is het ‘m om te doen omdat de vijfcilinder en de zescilinder hetzelfde boutpatroon hebben, het is immers een modulaire motorenfamilie. Als je de 960 koppeling gebruikt zou het in principe zonder modificaties moeten passen op het vliegwiel van de 850.

Mocht je je afvragen hoe het zit met het gewicht, daar maak ik me vrij weinig zorgdn over aangezien de B6ZE uit de Mazda van gietijzer is (cilinderkop is van aluminium) terwijl de modulaire B-motoren van Volvo allemaal volledig van aluminium zijn.

Tot zo ver mijn erg lange verhaal.;)
@ej20g:

Natuurlijk, ik zat niet vanuit Volvo te denken.
Mooi dat dat in ieder geval geen probleem is, maar ook de versnellingsbak zal wel wat meer ruimte innemen dan de standaard unit denk ik?
Een beetje ruimte in het interieur is voor ons lange Nederlanders ook wel fijn natuurlijk.
@carmasterr: of de versnellingsbak meer ruimte in neemt dan de standaard bak durf ik zoniet te zeggen, maar ik zou verwachten van wel inderdaad. De tunnel van de MX5 NA is echter redelijk ruim vergeleken met de bak die erin hangt en omdat de M90 feitelijk de achterwielaangedreven versie is van de M56 uit de 850, is de bak redelijk compact omdat deze dus eigenlijk ontworpen is om dwars naast de vijfcilinder te passen. Het gevolg is dat de bak wel iets dikker is, maar ook korter. En het probleem is nou juist dat de tunnel van de MX5 redelijk snel nauwer wordt.

Wat betreft de Passat, die ziet er echt netjes uit! Lijkt me de ideale basis voor de swap. Well done sir.
@ej20g:

Blij dat je hem mooi vind!
Maar foto’s zijn altijd zeer bedrieglijk.
Naast de auto valt 32 jaar aan deukjes, krasjes en beginnende roestplekjes (vooral de wielranden achter) een stuk meer op.
Maar voor z’n leeftijd is het zeker nog een nette.
Ook het interieur is fijn, bruin en beige vinyl en centimeters dik tapijt en chroomstripjes overal. Ik denk dat er iemand in 1983 er best wel hard voor heeft moeten werken…
@carmasterr: dat foto’s bedriegelijk zijn ken ik maar al te goed, mijn 21 jaar oude Volvo ziet er op de foto’s ook uit als nieuw. De waarheid is echter anders, al is die ook nog best netjes.

Maar zoals je zegt, het is voor z’n leeftijd best een nette. Vooral op de foto’s natuurlijk. Vooral de kleur vind ik erg leuk, doet echt nostalgisch aan ondanks dat de auto van ver voor mijn tijd is. En daarnaast is er natuurlijk nog het verhaal wat erachter zit, dat is misschien nog wel meer waard dan de auto zelf.
@ej20g:

De kleur (Sand Metallic) is ook de reden dat ik deze kocht.
Een vuilniszakgrijze of wasmachinewitte was er niet ingekomen bij mij.
Daar wordt het meteen een hele andere auto van.
@carmasterr: gelijk heb je. Deze kleur voegt een stuk karakter toe vind ik, gelijk een stuk interessanter om naar te kijken. Al kijk ik altijd om als ik zo’n Passat zie, je komt ze immers zelden tegen.
@ej20g:

Precies ja, met een saaie kleur ontbreekt er echt een bak aan karakter.
Dan wordt het echt weer een doodsaai gebruiksvoorwerp.

Hier in Groningen rijden relatief veel vroege Passats.
Ik heb tot nu toe vijf B2 variants en één hatchback kunnen tellen in de stad.
Laatst reed ik zelfs een zeer late B1 in een vergelijkbare kleur tegemoet, de bestuurder en ik braken onze nek bijna om nog snel even om te kunnen kijken.

Een B1 is echt een hele zeldzame verschijninig tegenwoordig, het was de eerste keer dat ik er een zag.
Ter illustratie:
https://farm6.staticflickr.com/5564/14733330301_6948f326dc_c.jpg
https://c1.staticflickr.com/5/4153/5160784225_a732f62576_b.jpg
@carmasterr: ik vind ze echt ontzettend gaaf, en ik kan me dus ook goed voorstellen dat jullie je nek bijna verdraaide. Gelukkig dat er daar nog aardig wat B2’s rondrijden, hier in de omgeving van Nijmegen zie je ze eigenlijk nooit. Ik ben er nog geen tegen gekomen in ieder geval. Ook geen B1 overigens. Gelukkig heb jij een zeldzaam wordende auto gered, ook al zullen veel mensen dat niet snappen. Als jij het maar snapt.
@ej20g:

Het wel een grappig moment.
Twee mensen die elkaar tegemoet komen en allebei bijna de berm in rijden van verbazing.

Bedankt voor de mooie woorden.
Als iedereen er zo over dacht dan hadden we een stuk interessanter en gevarieerder straatbeeld tegenwoordig.
@carmasterr: Klinkt als een mooi project, en er kan altijd een turbo op….
@dutchdriftking:

Dat gaat inderdaad kinderlijk eenvoudig.
Audi heeft die blokken om kosten besparen zo goed als identiek gemaakt.
Je hoeft alleen een gat te boren en het hele spul aan te sluiten.
King!!
http://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/the-most-extreme-engine-swaps-53323-7.jpg
@w0o0dy: voor wie het wil weten een 3500pk en 14800Nm koppel v18, 12turbo diesel!!
The 11-ton oil-burner is called the QSK78 powerplant, has 18 pistons arranged in a V shape, displaces 78 liters and has no less than 12 turbocharges for a total output of 3,500 hp and a maximum torque of 14,800 Nm. Normally, it’s used in those mining dump trucks that are the size of office buildings,
@w0o0dy:

Hij drijft alleen geen wielen aan.
Toch jammer.
Een Chevy Impala met Lada diesel motor.
Bizar? Ja, behalve als je in Cuba woont ;-)
Ik had een 80 blok op mijn brommer….?
@baasbas: :-) 72 had ik! Politie was er ook gek op, flauw ze hem niet terug gaven
@tombe:

Ik heb 76, maar de politie gaf die van mij wel terug!
Gekste blijft toch die ene lupo met 2 vr6 blokken
De Juke vind ik echt fantastisch, de rest kan me niet zo boeien.

Dat Fiatje kwam laatst nog voorbij in ‘Cars that Rock’ van Brian Johnson, maffe creatie, Brian was er helemaal lyrisch over.
En de 500 is het gestoordst voor mij
porsche 911 targa met een corvette motor: http://wordpress.carthrottle.com/wp-content/uploads/2013/01/porsche-911-ls1-corvette-engine-swap-1-655×491.jpg
John Deere met jetengine?: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/14/3b/76/143b761f5d1347ad921429d58de4ce90.jpg
Toyota Prius met Harley-Davidson V-Twin: http://blog.caranddriver.com/wp-content/uploads/2014/04/Toyohog-Prius-at-Sears-Point-626×426.jpg http://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s–GlIFwLHH–/1221500375622339471.jpg
Ford Granada met Koenigsegg motor: http://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s–drrGSR9m–/1221500375734209935.jpg
Ford Capri ”the beast” met Rolls-Royce merlin: http://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s–_Cz3XqDZ–/1221500375962606223.jpg
Saab 9-3 met een Viper V10: http://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s–N8ChpveZ–/1221500376098145935.jpg
Renault Espace F1: http://www.carbuildindex.com/wp-content/uploads/2014/04/12.jpg
Ford Anglia V8: http://i.ytimg.com/vi/iyTqPQEECrM/maxresdefault.jpg bonus! filmpje! https://www.youtube.com/watch?v=iyTqPQEECrM
Ford Capri V8: http://i.ytimg.com/vi/bS3ZB9VyMIE/maxresdefault.jpg bonus filmpje! https://www.youtube.com/watch?v=bS3ZB9VyMIE
Ford Escort MK1 tvr V8:
https://c3.staticflickr.com/3/2038/2308387394_0645c31ff1_b.jpg
Brabus e V12:
http://static.autoblog.nl/images/wp2010/BRABUS%20E%20V12%20Coupe%201.jpg
BMW Isetta V8: http://f30.bimmerpost.com/forums/attachment.php?attachmentid=813260&d=1359479224
Toyota gt86 + is-f V8: http://wordpress.carthrottle.com/wp-content/uploads/2013/01/MaxOridoV8ToyotaGT861024x640-1-655×409.jpg
lotus elise + VTEC: http://wordpress.carthrottle.com/wp-content/uploads/2013/01/Elise-S-on-track-front-655×333.jpg
Ford ka + Cosworth 2.0L 300 PK: http://wordpress.carthrottle.com/wp-content/uploads/2013/01/PMcG-Ford-Fair-931-655×436.jpg
http://wordpress.carthrottle.com/wp-content/uploads/2013/01/PMcG-Ford-Fair-881-655×436.jpg
http://wordpress.carthrottle.com/wp-content/uploads/2013/01/PMC_1510-655×436.jpg
Volkswagen Lupo W12: http://wordpress.carthrottle.com/wp-content/uploads/2013/12/P5240002.jpg er staat v6 maar het zijn twee VR6’en goed voor 600 pk en 5.6 liter groot Bonus: https://www.youtube.com/watch?v=SMIj_PXPItQ
BMW e30 M3 met een e34 M5 motor goed voor 1192 pk en nog wat getallen: http://biser3a.com/wp-content/uploads/2015/01/1192hp-E30-BMW.jpg Bonus! https://www.youtube.com/watch?v=UTYlJolezYE
Smart Hayabusa: http://i.ytimg.com/vi/AgwzHJo3IXM/maxresdefault.jpg Bonus! https://www.youtube.com/watch?v=AgwzHJo3IXM
Skoda octavia 2X 2.0 TFSI 800 pk 0-100 2.5 sec :http://wordpress.carthrottle.com/wp-content/uploads/2013/11/Skoda-Octavia-VRS-Bimoto1.jpg Bonus! https://www.youtube.com/watch?v=DN336Kwk1Cw (de skoda tegen de nissan GT-R, guess who won!)
en nu hou ik er mee op! veel plezier ermee!
@henkhupelschoten: die van de W12 lupo ken ik persoonlijk, Petar. Die man heeft gouden handjes wat dat betreft! In zn schuur heeft hij nog een Evo 8 onderstel staan met een oude mercedes top van een wagen uit `67. Ze waren hier van plan rally mee te gaan rijden in Kroatie hahah
@henkhupelschoten: Granada zit geen Koenigsegg motor in. Zit een Amerikaans blok in met twee turbo’s.
@werf76: is toch echt een motor van Koenigsegg. Alleen wel één van de eerdere motoren waarvan de oorsprong nog bij Ford ligt. Het is echter géén Ford blok meer, daarvoor is er te veel aan gesleuteld door Koenigsegg.
@henkhupelschoten:

De Espace F1 telt niet echt.
Dat is gewoon een overdekte F1-wagen.
@carmasterr: tja, zo kun je het zien ik vind het wel een engine swap maar er komen nog meer engine swaps aan, m’n reactie moet alleen nog worden goedgekeurd…. op de een of andere manier sta ik hier op de zwarte lijst
Red Victor 1 (zoek maar op youtube)
Peugeot 205 met een 3.0 v6
Die Juke is toch niet echt een motorswap? Zover ik weet is deze auto gewoon door Nissan verkocht, weliswaar met gelimiteerde oplage, als Juke-R. Of zeg ik nu iets stoms?
@joostvis: volgensmij is er eem bedrijf die dat doet, je moet wel een donor GT-R kopen plus een Juke en dan gaan ze alles aanpassen en veranderen. Correct me if i am wrong.
Of de Artz Volkswagen Golf I met Porsche 928 techniek:

http://vwgolf.pl/foto/golf928/Golf928_6.jpg

Eigenlijk een 928 met een Golf body, maar wel erg leuk gedaan.
@maxidyne:
Artz heeft wel meer grappig spul gemaakt. De Golf 928 is inderdaad de leukste, maar wat te denken van de Cordette; een Corvette C4 met de body van van een Opel Kadett E.
https://c3.staticflickr.com/3/2485/3948479809_5946a67669_b.jpg
http://images34.fotosik.pl/119/7643dfc56f200947.jpg

Wie zei ook alweer dat Duitsers geen humor hebben??
Ik had de Lexus LF-A met Nascar V8 ook wel in het lijstje verwacht
Allemaal vet spul, maar JE GOOIT GEEN JAPPENBLOK IN EEN ASTON GODVERRRDOMME!!!
@scottishcarspotter2000: een blok dat veel beter is dan het origineel. Wat is er dan mis mee? Niemand weet beter hoe je motoren moet bouwen dan Japanners.
@scottishcarspotter2000: Ik had in eerste instantie dezelfde reactie maar… De 2JZ-GTE is misschien wel de beste 6 in lijn ooit gemaakt dus zo gek is dat nog niet.
De LFA met V8 ;)
Ergens in de beginperiode van autofora was er ooit een Audi TT met 2 1.8 turbo’s. Eén voor en één achter. Very cool. Wie herinnert dit nog?
@stfu:
Je bedoelt de TT Bimoto van MTM? Uiteraard ken ik die nog ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=3a8-bYWFy-I
Die 190e 6.2 amg
Doe mij maar die E30 met S85 V10.
Beste geluid wat er is….
Doe mij die fiat 500 maar. Knotsgek!
Roadkill: Hemi in a 55 Chevy
Roadkill: Jaguar XJ12 met chevy 350 en weiand blower
Roadkill: 454 Chevy Muscetruck blok in een Powerboat
PowerTour Australia: Suzuki Super Carry met LS3 en turbo’s
VR6 Turbo Trabant station met 4motion. Sneller dan een R35GTR
Holden Monaro Clubsport met Sonny Leonard 727ci Hemi
Honda S2000 met een LS9
Ford Transit met XJ220 motor (TopGear special met TG Australie)
LS en 2JZ powered Volvo’s.

Etc. Etc. Alles staat op Youtube. Mocht je benieuwd zijn.
@E34M5Touring: roadkill, wat een geweldig stelletje idioten is dat
Ook leuk; de riva met lambo v12!
We missen er 1 Century V12 in een IS 200
http://www.autoblog.nl/video-zo-klinkt-een-lexus-is200-met-een-dikke-v12

Ben zelf bezig met een 3S-GTE (2.0 turbo) van de Celica GT4 in een Corolla (FWD only)
Dat is krap maar baas boven baas

project Binky dezelfde 3S-GTE met 4WD in een classic Mini !

Zie hier aflevering 1 van de 9 op moment
https://youtu.be/7hCPODjJO7s
Voor mij blijft de alfa gtv bimotori met 2 v6 blokken (1 voor en 1 achterin) de gaafste sleeper. Gecombineerd ongev 500pk. Op autoweek is een filmpje terug te vinden. 2x busso v6 mmmm
Formule 1 motor in de Renault Espace
Project Binky al gezien? Aandrijflijn met motor uit een 4wd Celica turbo. Geweldig stel techneuten.
https://youtu.be/7hCPODjJO7s
@Klassiekerrally: * in een klassieke Mini (ontbrak nog even)
@Klassiekerrally: En nu zie ik dat @bart_v ‘m ook al noemde.
@Klassiekerrally: ;)
Geniaal project is dat
Blokje zit zo op 300 pk zonder al te veel aanpassingen en geen turbo die het pas doet bij 3500 rpm
Nogmaals in een Corolla is het krap maar dat met letterlijk elk plaatdeel van het chassis verlast en vervangen is petje af
Ik ben wel gek van engine swaps, maar dan meer het standaard spul zoals een audi 1.8t in een 924/944 (toch wel wat meer porsche dan een ls blok).

Ik was eerst nogal wat sceptisch over die DB7 hierboven, maar achteraf gezien is het eigenlijk geniaal.

@mauritsh de link bij de MR2 linkt door naar de subaru … zonde want daar wilde ik precies wel eens wat meer van zien.
Top artikel, meer van dit aub!
Seat Leon Cupra met R32 Turbo swap en 4motion conversie: http://www.facebook.com/cuprar32t
Japanse motoren doen het goed :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).