Dit zijn de 10 gaafste sportcoupé’s uit de jaren ’90

Auteur: , 79 Reacties
Opel Calibra

De perfecte auto's voor de modebewuste liefhebber.

Het is inmiddels gesneden koek: het segment der compacte crossovers is bijzonder heet. Iedereen en zijn moeder wil er eentje hebben. Of het nu een budget crossover is of juist een prestigieuze crossover: ze zijn waanzinnig in trek. Daar zitten geen rationele redenen achter, ondanks dat het volgens de folder allemaal compromisloze en perfecte auto’s zijn. Toch is het enigszins begrijpelijk dat cross-overs zo populair zijn. Je zit net even wat hoger, men interpreteert de looks als stoer + sportief en het lijkt verder net zo praktisch te zijn als een gemiddelde hatchback.

Naast de populariteit van crossovers is er nog iets wat mij dwars zit. Twee dingen eigenlijk. Crossovers zijn sportief en zien er sportief uit. Daar gaat het voor ondergetekende een beetje fout. Een te hoge auto is bij voorbaat niet sportief. Een auto is hoe lager hoe beter. Zelfde geldt voor het gewicht. Hoe lichter hoe beter. Tweede reden is dat de compacte crossover nog iets veel ergers heeft gedaan, namelijk het overbodig maken van de compacte sportcoupé. Het was typisch de auto die het wat gefortuneerde gezin ‘voor erbij’ op de inrit had staan. In de jaren ’90 stikte het ervan. Elk zichzelf respecterend automerk had er meerdere in de showroom staan. Het leuke was ook dat het allemaal compleet andere auto’s waren met een eigen karakter.

Kijk, die crossovers zijn simpel: opgehoogde C-segmenters met een kleine vier (of drie!)-cilinder turbomotor. Bij voorkeur voorwielaandrijving of een Haldex-je naar achteren. Omdat deze generieke opbouw voor al die auto’s hetzelfde is, rijden ze eigenlijk ook allemaal hetzelfde. Daarom moet de Coupé renaissance uit de jaren ’90 weer opleven. We geven je 11 voorbeelden:

Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24v Lusso (916C)
Wat was het?
Een tweedeurs coupé ontworpen door Enrico Fumia, de man die ook de Alfa 164 en Audi Quartz tekende. De basis van de GTV is het ‘Tipo Due’-platform. In de jaren ’90 werden vele producten van Fiat, Alfa Romeo en Lancia op dit platform gebouwd.

Wat is er zo bijzonder aan?
Die koplampen. Het is eigenlijk een grote koplamp, maar door de motorkap zijn het twee priemende lampen. Hoe gaaf is dat? Sowieso is de styling briljant. Er was destijds geen auto die erop leek.
Welke variant moet ik hebben?

Het liefste een V6 van na de eerste facelift. De 3.0 V6 wil je hebben. De prestaties, het geluid, de sensatie. Dit is gewoon een miniatuur Ferrari. De prestaties zijn niet bovengemiddeld, maar niet wereldschokkend. De rij-ervaring is dat wel. Het faceliftmodel is net even wat verfijnder en heeft vooral een veel fraaier dashboard.
Wat betaal ik daar tegenwoordig voor?
Voor 12.500 mille heb je een keurig postfacelift model met 3.0 V6. Een 2.0 V6 Turbo is bijna even snel en veel goedkoper, maar ook wat onderhoudsintensiever.

Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24v Lusso (916) '98

BMW Z3 Coupé 2.8i (E36/8) ’98
Wat was het?
Een coupé op basis van de uitermate populaire Z3 Roadster. De Z3 was ontworpen door de Japanner Joji Nagashima, die ook tekende voor de E36, E39 en E90. De auto is gebouwd op hetzelfde platform van de Z3, dus een ratjetoe aan onderdelen. Aan de voorkant was deze gelijk aan de E36, maar de achterwielophanging van de Z3 kwam van de E30.
Wat is er zo bijzonder aan?
De proporties. Dit is hoe een klassieke shooting brake eruit hoort te zien. Een enorm lange, prachtig gewelfde motorkap, een kort achtersteven met sterk aflopende C-stijl. Weinig overhang aan de voorkant, iets meer aan achterkant.
Welke variant moet ik hebben?
Er is er maar eentje, eigenlijk. De M Coupe is natuurlijk de bloedserieuze geinponem, maar bijzonder duur en meer een 911-concurrent dan betaalbare coupé. De Z3 Coupé kwam enkel met zescilinder motoren. De romige 2.8 zes-in-lijn met 193 pk voldoet uitstekend. In positieve zin: dit rijdt een beetje als een klassieker. Vermijd de trage automaat.
Wat betaal ik daar tegenwoordig voor?
Mits je niet meteen wil beginnen met hoge kilometerstanden, zul je toch echt minimaal 15 mille moeten neerleggen. Voor 20 mille kun je kiezen uit fraaie exemplaren met minder dan een ton op de klok.

BMW Z3 Coupé 2.8i (E36/8) '98

Nissan 200SX (S14a)
Wat was het?
Een compacte, typische Nissan. Ontworpen door een Commodore 64.
Wat is er zo bijzonder aan?
Het uiterlijk is niet veel soeps, het interieur is saai. Dat hoort toch niet bij een sportcoupé? De prioriteiten voor Nissan lagen echter wat anders. De S14a is vooral heel erg een overontwikkelde auto. Het onderstel, de motor, de transmissie, de aandrijfassen: alles lijkt gebouwd te zijn om veel meer vermogen aan te kunnen.
Welke variant moet ik hebben?
In Nederland was er maar eentje: een turbo met handbak. Vermijd de rechtsgestuurde Silvia Q’s (dat is de non-turbo) import met automaat.
Wat betaal ik daar tegenwoordig voor?
Geld is niet het grootste probleem. Vind er maar eens eentje. En dan een originele. De meeste zijn ingezet als getuned driftmonster voor Japanners die met hun enkel tegen de linkeroorschelp deze dingen in de meest onmogelijke bochten driften. Heb je er eentje gevonden, dan ben je al gauw tussen de 12.500 en 15.000 euro kwijt.

Nissan 200SX (S14a) '96

Opel Calibra Turbo 4×4
Wat was het?
Een driedeurs coupé op basis van de Opel Vectra. De Turbo is de topuitvoering, compleet met vierwielaandrijving en handgeschakelde zesbak.
Wat is er zo bijzonder aan?
Eigenlijk niets. De Vectra Turbo 4×4 is vooral leuk, omdat je die bijna nooit ziet en omdat ie er eigenlijk nog suffer uitziet. De Calibra is niet een sportievere auto dan de Vectra: ze rijden identiek. Net als met Euroshopper wasmiddel en Dubro: andere verpakking, zelfde product. Toch heeft de Calibra een USP: zijn stroomlijn. Dit gekke ding blíjft maar doorlopen.
Welke variant moet ik hebben?
Die turbo dus. Alhoewel de V6 beter bij het relaxte karakter van de auto past. Sowieso moet het een originele zijn, de turbo lijkt de enige variant met iets van een meerwaarde in investeringspotentieel.
Wat betaal ik daar tegenwoordig voor?
Een beetje Calibra 2.0i met niet al teveel kilometers vind je al van zo’n 700 euro. Een goede Turbo 4×4 doet ongeveer 10.000 euro. Een splinternieuwe doet slechts 15 mille.

Opel Calibra Turbo 4x4

Volkswagen Corrado
Wat was het?
Een zeldzame beslissing van Volkswagen om een sportief coupeetje te maken die ook nog eens uit de kunst rijdt. In principe is het niets meer dan een Golf met een ander koetswerkje, alhoewel de auto daarmee schromelijk te kort doen.
Wat is er zo bijzonder aan?
Ze hebben daar in Wolfsburg echt hun best gedaan om de autoliefhebber aan te spreken. Bijna alle motoren hebben karakter (16v, G60, VR6), het onderstel is geweldig afgestemd en met name de VR6 was in zijn tijd echt heel erg snel. Oh, en een uitklapbare spoiler.
Welke variant moet ik hebben?
Iedereen zegt de VR6 en dat klopt ook, de combinatie van geluid en prestaties is goed. Echter, de G60 is ook zeker niet te versmaden en best bijzonder. Zeker met een open luchtfilter is het een van de best klinkende viercilinders ooit gemaakt.
Wat betaal ik daar tegenwoordig voor?
Afhankelijk welk type je haalt en hoeveel Rieger-onderdelen je wil vervangen. Voor een paar duizend euro vind je al een verprutste 2.0 als opknapper. Een knappe VR6 met niet te veel kilometers doet zo’n 15 mille met uitschieters naar 20.

Volkswagen Corrado G60

Peugeot 406 Coupe ’97
Wat was het?
Een tweedeurs variant op basis van een van de meest geslaagde middenklassers aller tijden, de Peugeot 406. De koets werd door Pininfarina ontworpen en gebouwd. Het chassis en motor werden in Frankrijk gebouwd, het koetswerk werd in Italië erop gezet.
Wat is er zo bijzonder aan?
Het is één van de mooiste auto’s die Pininfarina heeft ontworpen. Ook was het een fijn rijdende auto. Geen hardcore sportmonster, maar uitstekend geschikt om bochten net even wat sneller te nemen. Tevens onvermoeibaar op lange ritten. Een ware Gran Turismo, dus.
Welke variant moet ik hebben?
Ga voor die V6. De hebben automatisch 16″ velgen met Brembo-remmen erachter. Net even wat fijner. Het geluid en het koppel in de lage toeren zijn ook erg prettig. De 2.0 benzinemotor stuurt prettiger en is aanzienlijk zuiniger.
Wat betaal ik daar tegenwoordig voor?
Voor 3.000 euro heb je al een heel redelijk exemplaar met een klein beetje werk. Ze zijn in grote getale verkocht, dus de markt is nu behoorlijk verzadigd. Voor 6-7 mille heb je een hele nette met weinig kilometers en alle opties.

Peugeot 406 Coupé

Honda Prelude 2.2 VTI ’97 (BB8)
Wat was het?
Een bijzondere coupé van Honda, terwijl dat merk er in die tijd heel wat maakte. De Civic Si Coupé was in drievoud de held in de eerste Fast & Furious-film. Wilde je een compactere coupé dan was er een CRX en voor de trackdayliefhebber was er de Integra Type-R. Gewoon vier (4!) coupé’s in de jaren ’90 en dan rekenen we de Accord Coupe niet eens mee! Daardoor raakte de Prelude een beetje ondergesneeuwd.
Wat is er zo bijzonder aan?
Het zijn hele dichte machientjes. Het is niet zo’n hardcore apparaat als de Integra Type-R, maar aanzienlijk sportiever dan veel andere concurrenten. De 2.2 viercilinder is goed voor 185 pk die nog ouderwets hoog in de toeren te vinden zijn. Ook bijzonder: de vierwielbesturing. Het maakt de auto zeer wendbaar.
Welke variant moet ik hebben?
Absoluut de 2.2, die motor zorgt daadwerkelijk voor sensatie. De 2.0 is goed, maar een tikkeltje saai.
Wat betaal ik daar tegenwoordig voor?
Voor 3 mille pik je een nette 2.0 op, voor het dubbele vind je aardige 2.2’s.

Honda Prelude 2.2 VTI

Audi TT Coupé (8N)
Wat was het?
Heel kort door de bocht is het een Golf met een ander koetswerk. Volgens de Bauhaus-stijl ontworpen door Freeman Thomas. Grote ommekeer voor het voorheen erg ingetogen Audi.
Wat is er zo bijzonder aan?
De styling. Er wordt weleens gezegd dat auto’s op elkaar gaan lijken, maar veel meer afwijkend dan een Audi TT vind je ze niet. Zeker een heel vroeg exemplaar zonder achterspoiler is een designstatement op wielen. In tegenstelling tot veel coupé’s in deze prijsklasse had de TT een waanzinnig fraai interieur.
Welke variant moet ik hebben?
Er was niet veel keuze in de jaren ’90. De 1.8T quattro met 225 pk is het leukst, maar houdt er rekening mee dat het nooit echt een pure rijdersauto is. Aangezien het vooral om de stijl gaat is een voorwielaangedreven 1.8T met 180 pk meer dan zat. Nog een voordeel: omdat dat eigenlijk een Golf GTI is, zijn de onderhoudskosten vrij laag en onderdelen makkelijk te vinden.
Wat betaal ik daar tegenwoordig voor?
Vanaf 3 mille koop je andermans ellende. Er staan zeer veel TT’s te koop en er zit (helaas) ook veel troep tussen. Voor zo’n 7-10 mille heb je zeer nette exemplaren met weinig kilometers.

Audi TT Coupe (8N) '98

Toyota Sprinter Trueno BZ-R (AE111)
Wat was het?
Heel kort door de bocht is het een premium coupé-variant van de Toyota Corolla. Dus een knakenhard dashboard met grafstemming. Zoals wel vaker met Japanners zit al het bijzondere onderhuids.
Wat is er zo bijzonder aan?
Goede vraag! Dit is een waanzinnig delicate sportcoupé. De AE86 mag dan misschien één van de beste achterwielaandrijvers ooit gebouwd zijn, de AE111 is één van de beste voorwielaandrijvers. De snelste variant, de BZ-R, sloeg alles. De motor (4A-GE) is een 1.6 liter ‘Blacktop’ viercilinder met 5 kleppen per cilinder. Deze was gekoppeld aan een uiterst precies schakelende zesbak die via een sperdifferienteel het vermogen overbracht op de voorwielen. Ook de remmen, schokbrekers en de veren werden aangepast. Oh, en het gewicht: minder dan 1.100 kilogram!
Welke variant moet ik hebben?
De BZ-R. Er was ook een Toyota Corolla Levin BZ-R, die mag uiteraard ook. In principe dezelfde auto. Er waren ook BZ-G en BZ-V modellen, maar die hebben niet de bijzondere hardware aan boord.
Wat betaal ik daar tegenwoordig voor?
Vind er maar eens eentje. Ook in Japan zijn ze vrij zeldzaam geworden. Vanwege de hardware werden ze vaak omgebouwd tot trackday auto. Af en toe komt er eentje te koop, in originele staat zijn ze zo’n 15 mille waard.

Toyota Sprinter Trueno BZ-R (AE111) '97

Mitsubishi FTO GP Version R
Wat was het?
Een kleine, compacte compacte coupé met een voorkant die wat weg had van een Aston Martin DB7.
Wat is er zo bijzonder aan?
De Eclipse was eigenlijk een goedkope ratjetoe van onderdelen. Het zag er gaaf uit, maar het was verder niet een bijzondere sportwagen of een exceptionele Gran Tourer. Eerlijk is eerlijk, daar was de prijs ook naar. De FTO is de junior GTO. Een mini-supercar. Met 2.0 V6 die tot wel 200 pk kan leveren.
Welke variant moet ik hebben?
De GR-modellen met viercilinder kun je het beste overslaan. De 2.0 V6 met 170 pk is al een stuk beter, maar klinkt sneller dan dat ‘ie is. De Aero Series met de 200 pk MIVEC V6 zijn het meest begerenswaardig. Zowel qua handling, snelheid als uiterlijk. Ook leuk, in tegenstelling tot de grote concurrent (de Integra Type-R) had de FTO geen rode sportstoelen, maar knalblauw. De bank was dan wel weer gewoon zwart. Je hebt er niets aan, maar nu weet je het.
Wat betaal ik daar tegenwoordig voor?
Een 1.8 GR pik je voor 1.000 pond op in het Verenigd Koninkrijk. Maar die enige FTO met verzamelwaarde, de GP Version R zit op zo’n 8.000 euro.

Mitsubishi FTO GP Version R



79 reacties

Mazda mx-6 met een 2.5 v6 niet in de lijst?
@mazdav6: wat dacht je van derde generatie RX-7, alleen is die volgens mij nooit hier in NL geleverd.
@jaspervdwinden: maar dat zijn de laatste twee auto’s uit het lijstje ook niet.
@jaspervdwinden: Die is wel geleverd in Nederland. Ik wist er eentje te staan, maar die is niet meer in Nederland.. FD-RG-17
@tge1: ff opgezocht. You’re right. Schijnt toch een klein aantal in Nederland geleverd te zijn. Je bent wel een baas als je toendertijd zo’n bak aanschafte. 👌
@jaspervdwinden: zo’n rx-7 valt niet meer onder de noemer ‘ sportcoupeetje’ denk ik , dan had de honda nsx en de mitsubishi 3000gt er ook tussen moeten staan
@mazdav6: die mistte ik ook ja
@mazdav6: idd. Ik mis zeker mazda of de toyota supra en type r
@mazdav6:
@agdesigns: klikte perongelijk op reageer knopje :) mijn excuses
Ik las nineties, sportcoupés, zag die Calibra en dacht mwêh.
En toen zag ik ineens een stel hele gave wagens, allemaal met hun eigen karakter en dacht ik wauw! 406 coupé, Z3, Prelude, en de TT.
@desjonnies: toen mochten er nog leuke redelijk betaalbare auto’s gebouwd worden.
@desjonnies: Calibra is een beetje de Helmond Ferrari
@neleev: haha ik snap helemaal wat je zegt. Zie de stereotypes zo voor me.
Ik vond de Fiat Coupé toch ook een strakke 90’s coupe hoor…
@awesome:
Vaag dat die het lijstje niet gehaald heeft.
Honda CRX,
VTEC jonguh!
@vo2max: en juist de 3e generatie daarvan kan ik niet mooi vinden. De tweede was de mooiste, maar die is overwegend in de 80’s gebouwd…
De Toyota Celica mag ook niet vergeten worden. Zeker niet de GT4.
@supra1981: Nissan 240SX, Toyota Supra, Nissan Skyline, Mazda RX7, Mazda Cosmo, Mitsubishi Eclips, Honda Integra Type R, Mitsubishi 3000GT, Nissan 300ZX, Toyota MR2, Honda NSX, Toyota Celica, Subaru Type R, Subaru SVX, Lexus Soarer, Isuzu Impuls RS, Mitsubishi FTO en dan nog de eindeloze onderklasse van Honda CRX, Honda Prelude, Mazda 323 enz enz enz. Is toch bijna niet te bevatten hoeveel bijzonde coupes een land in 10 jaar op de markt heeft gebracht.
@creaminator: ja nogal, in de jaren 90 waren de japanse wagen de leukste en beste auto’s die je kon kopen, zo jammer dat die lijn na de S2000 zo naar beneden is gegaan en er nu nog maar enkele leuke wagens worden gebouwd…
@creaminator:
Kun jij een gezonde NSX betalen?
@creaminator: een top 50 komt eerder in de buurt :-)
Geen Toyota Paseo? Nou jaaaaa zeg :)
Ik mis de fiat coupe. Een hele fijne rijders auto met een herkenbaar design. Elke keer rijden is weer een plezier, ondanks de ‘maar’ 131pk die ik heb!
@620henk: * Coupé Fiat!
@svenska_aeroplan_ab: oeff dat is wel een hele pijnlijke fout!
@620henk: super auto’s. Ik had destijds de 16v Turbo plus. Geweldig ding met 200pk , in essentie de Lancia Delta Integrale motor eigenlijk. Super fijne auto
Die laatste 2 zijn niet in NL verkocht toch? De Mazda mx6 wel. Sowieso had Mazda toen met de mx3, mx5, mx6, rx7 (en de xedos 6) best een leuk aanbod naast de huis-tuin-en-keuken modellen.
De Prelude is altijd al een favoriet van mij geweest, en de Toyota Celica ook.
Heel eventjes had ik de hoop dat de auto die ik slechts een jaar in mijn bezit had maar een onuitwisbare indruk heeft gemaakt, genoemd zou worden: Audi S2 (de coupe). Hoort wat mij betreft bovenaan in het rijtje thuis. Geproduceerd van 1990-1995.
@geenidee1975: En waar is dat prachtige embleem van de S-modellen naar toe? Jammer dat ze het logo veranderden!
Misschien leuk weetje: die calibra turbo 4×4 was een groep A homologatiemodel, net zoals dus bijv. een delta ingrale of escort cosworth. Helaas voor Opel wilde ze er te zeer een goede auto voor op de weg van maken, en dus was hij lang niet zo exotisch als de Integrale of Cosworth en schoot hij als competitiemodel hopeloos te kort.

Misschien leuk om eens een keer een artikele aan te weiden @willeme: vergeten groep A homologaties.
@ jjcp: aan te wijden
De Z3 coupe blijft toch wel mijn favoriet. Prachtige auto, ik moet altijd aan dit filmpje denken bij die auto: https://www.youtube.com/watch?v=JDkfU4wP8Ig
Corrado VR6 all the way. En omdat die onbetaalbaar zijn voor wat het is een golf VR6 gekocht. Elke dag big smile!
@dutchdriftking: Deze staat sinds kort te koop. Wel een hele knappe vind ik. Jammer dat ie zo duur is en de US staat. Wel topstaat zo.
https://www.hemmings.com/classifieds/dealer/volkswagen/corrado/2088884.html
@E34M5Touring: zeker gaaf. Maar wat een geld he.
@dutchdriftking: Ja dat wel. Staan er nog twee op maar minder luxe en automaat. Die hebben ook meer gelopen maar daar vragen ze alsnog 16k voor. Dat spul mag nu allemaal de US onder de 25j regel. Je ziet nu ook veel Japanse 90ties coupe’s en sedans opduiken daar. Dus vrees dat de prijzen nog wel meer gaan stijgen als de vraag echt gaat aantrekken daar.
@E34M5Touring: klopt helemaal. Ik heb een gave gevonden in Duitsland. De turbo is een beetje overdreven maar wel een hele late van 94, mooie recaro’s en de Porsche wielen staan geweldig! https://www.autoscout24.nl/aanbod/volkswagen-corrado-2-9-vr6-benzine-zwart-e080096a-b5e7-2c3a-e053-e350040aa67e
@dutchdriftking: Ja mooie spec zo! Maatje van me had een G60 in een hele mooie paarse tint. Echt een prachtige kleur was dat. Blijft een toffe bak. Ook een auto die een beetje optische tuning best kan hebben (als je het strak houdt tenminste).
@E34M5Touring: klopt helemaal. Paars of zwart gecombineerd met 17 inch Porsche wielen (maakt eigenlijk niet uit welke ze staan allemaal gaaf) en het is af. Persoonlijk het liefst een VR6. G-lader is gaaf, maar dan wel in een golf 2.
@dutchdriftking: Ja zo’n Rallye G60 met die widebody, toffe dingen zijn dat!
@willeme wat een productie de laatste tijd. Top! Leuk stuk.
@spideriv: niet alleen de laatste tijd.

Elke keer weer doet @willeme het.
De Honda Prelude. Een kameraad van mij had er 1, een zilvergrijze 2.2 met automaat. Die automaat verziekte het plezier helemaal, daarnaast vond ik het persoonlijk niks, omdat de verhoudingen totaal niet kloppen.
Allemaal echt gave wagens!
Wat waren dat toch fantastische autotijden.
Geen verkeersbordherkenning of mega irritante piepjes als iemand oversteekt of dichtbij langs je auto fietst, gewoon ouderwets lekkere auto’s om in te sturen zonder gekkigheid.
En allemaal een eigen gezicht, lekke divers. Top lijst!
Toch maar weer kijken voor een 406 coupé. Wat een tijdloze schionheid is dat zeg. Alsof hij gisteren werd uitgebracht.
@kilum: Ik heb het net voor je gedaan, want ook ik vind het een pracht van een wagen. Er staat er een splinternieuwe 406 coupe te koop voor schrik niet € 25.445,-! 240 km staat op de teller, hij moet dus nog worden ingereden!
https://www.autoscout24.nl/aanbod/peugeot-406-406-2-0-16-coupe-automaat-ultima-edizione-397-benzine-zilver-3695520c-f6c0-427c-acb7-6f6d7c4e93ec?cldtidx=5
@kilum: Totdat je er mee gaat rijden, nu rijdt een normale 406 zeker niet verkeerd maar bij de looks van de coupé verwacht je wel ietsje meer…
@kilum: ik heb ng steeds spijt dat ik de mijne verkocht heb. Diablo red zoals op de foto had ik ook met hogar 16″ velgen.

Wat was dat ding heerlijk om te rijden.
Honda Integra Type R?
Een aantal van deze auto’s begint inmiddels aardig in waarde te stijgen. Corrado’s en de Nissan vind je, zoals Willeme zegt, voor 15k plus pas wat knaps. Terwijl je ze een aantal jaar geleden echt voor een appel en een ei oppikte. Leuk lijstje, toen ik 18 was had ik een Eclipse GS. Ook een 90ties coupe (met klapkoplampen!). 2.0l 16V, geen turbo performance maar ook zeker niet langzaam. Maakte zo makkelijk toeren dat ding, reed ook prima verder!
@E34M5Touring: Wij hadden vroeger één van de eerste space wagon’s thuis.
Ook een 2 liter en iets van 130 pk o.i.d.
Klom heerlijk in de toeren en was véél rapper dan het onderstel aankon…


Er was een hoop leuks te koop, het zag er ook allemaal zo snel/sportief uit (was nog jong).
Toyota MR2, Toyota Celica, Nissan 100nx GTI, Ford Probe, Renault Megana 2.0 16v, Ford Cougar, … zou geen absolute favoriet durven aanwijzen, maar de Coupé Fiat is wel een van de mooiste.
Of hij bij de 10 gaafste hoort zal ik niet zeggen maar misschien wel een van de 10 minst verkochte: Rover 220 coupé turbo
Renault Megane Coupé 2.0 16V
Stuk voor stuk fraai spul, het begint gelijk weer te kriebelen om op Marktplaats te gaan schümen (of hoe je dat ook schrijft).
Vlak Rover niet uit ook ;)
De 916 GTV hing vroeger inderdaad boven m’n bed. Blijft ook nu nog een prachtig ding!
Ik klikte vanwege de opmerkelijke combi van “gaafste” coupés en de foto met Calibra’s. Na het lezen van de tekst snap ik nog steeds niet wat die Vectra in dit rijtje doet.

Verder heel veel lekkere auto’s en, zoals altijd bij een artikel van willeme, weer wat nieuws geleerd!
Geen Volvo C70???
@kennone: Hm, en tank met maar 2 deuren. Is dat een sportcoupé?
Een mooie 325i Coupé mis ik ook
@e38ossie:
Inderdaad! Of een 328i…
De Turbo 4×4 is niet de eniga Calibra met een beetje cachet. Ik heb zelf een 16V-geswapte 2.0i met een aangepaste C20XE motor.

Dit is de non-turbo versie van de 4x4T motor, geroemd om z’n enorme tuningspotentieel vanwege de sterke link met Cosworth. De mijne draait tegen de 8000 toeren en dankzij het lagere gewicht en minder vermogensverlies is ie net zo snel als een Turbo.

Daarbij had de 4×4 een extreem fragiele aandrijflijn die bij de minste of geringste weerstand uitelkaar plofte. Dat (naast de verschrikkelijke roest) is de grootste reden dat de 4×4 Turbo tegenwoordig zo zeldzaam is.
Weet nog een originele en onverprutste 200sx te staan.. eigenaar wil helaas niks weten van verkopen…
Mwa, vind de Corrado meer een late Eighties product. Zelf heb ik een Coupé Fiat 20v turbo en dat is een fantastisch ding. Er zijn nog veel Nineties Coupes niet genoemd zie ik al. Tijd voor een deel 2?
Ik mis de 4-de generatie Chevrolet Camaro/ Pontiac Firebird. Gebouwd vanaf 1992 t/m 2002. Mooie lijnen en met V8 nog snel ook tot zo’n 300 pk.
Een heel mooie top 10 maar de
Maserati Ghibli Gt mis ik in de lijst.
Mooie herinneringen aan de Calibra 4×4. Ik liep stage bij garage Zwart, bouwde prehistorische gatgets in. De baas had zichzelf getrakteerd op een Calibra 4×4 met alle toeters en bellen en vertelde trots dat deze auto zoveel rijsystemen had dat hem niks meer kon overkomen. Na de eerste winterse morgen werd de Calibra op de oprijdwagen zwaar beschadigd naar binnen gereden en sprak Zwart de legendarische woorden: ‘Wie lacht krijgt de zak’.
Wat te denken van de puma 1,7 VTI of kijk eens in de UK voor een racing puma
Tjonge, wat konden die japanners leuk speelgoed bouwen in de jaren 90. De helft kunnen ze wat mij betreft zo opnieuw maken.
Gutver! Word oud…. rembo en rembo👊🏾
BMW 8-Reeks, anyone?
De Mercedes-Benz CLK en dan vooral de CLK DTM AMG. 1 van de heerlijkste coupé’s waarin ik heb gereden.
Had mijn origineel Nederlandse Calibra 4×4 turbo beter niet kunnen verkopen 10 jaar geleden. Had misschien nog geld op kunnen leveren. Maar 10 jaar stallingskosten en de rest valt het nog tegen denk ik

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).