• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit zijn de bizarre specs van de McLaren Senna GTR

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 2 november 2018 om 14:59 – 27 Reacties

Dit zijn de bizarre specs van de McLaren Senna GTR


Helemaal lekker.

Sinds McLaren heeft besloten met enkele regelmaat super- en hypercars te willen produceren, vinden wij de werkwijze van de Britse sportwagenfabrikant enigszins verontwaardigend. Met name over de verschillende verwarrende benamingen hebben we de nodige vragen. Het onthullingsproces van de nog spectaculairdere, track-only McLaren Senna GTR roept eveneens de nodige vragen op.

Dit heeft vooral te maken met het beeld dat McLaren van de Senna GTR beschikbaar heeft gesteld. Kregen we enkele maanden geleden nog het volledige studiemodel van deze auto te zien, krijgen we vandaag ineens een schets van de ‘echte’ Senna GTR. Aangezien de uiteindelijke versie vermoedelijk weinig af zal wijken van het concept, begrijpen wij deze zet niet helemaal.

Dit zijn de bizarre specs van de McLaren Senna GTR

Enfin, ondanks de verwarring over hoe de Senna GTR er nu daadwerkelijk uit moet komen te zien, geven de Britten ons een reeks prestatiecijfers waarbij we onze vingers af kunnen likken. Om te beginnen wordt de 4-liter V8 opgeschroefd naar 825 pk en 800 Nm. Hoe snel dit alles de auto laat accelereren is niet bekend, maar voor wat betreft het afremmen kan McLaren alvast wel een tipje van de sluier optrekken. Dankzij de vernuftige actieve aerodynamica produceert de Senna GTR 1.000 kg aan neerwaartse druk. Volgens de Britten is de maximale deceleratie hierdoor met 20 procent gedaald, dus trek je in de GTR op zijn best 3 g. Het gewicht is nog niet specifiek benoemd, maar McLaren weet al wel te vertellen dat het minder is dan bij de normale Senna. Zodoende zoeken we het getal onder de 1.200 kg. Dit weet McLaren te bereiken door de verschillende delen aan de buitenzijde aan te passen en alle onnodige stukken (airco, infotainment, etc) uit het interieur te trekken.

In totaal zullen er 75 exemplaren van de Senna GTR worden gemaakt. De auto’s kosten 1,1 miljoen pond per stuk en mogen alleen op het circuit worden gebruikt. Ze zijn allemaal al uitverkocht.

Ook interessant!

  • Weet jij welke McLaren dit ook alweer is?
  • Gespot - Is het een McLaren Senna? Of toch een 720S?
  • McLaren maakt het wel heel bont met deze 765LT
  • P1 GTR en Chiron maken de Maasvlakte onveilig

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

McLaren, Senna, senna-gtr

Vorig bericht: « Gemeente geeft Limburger privé-stoplicht bij zijn huis
Volgend bericht: Hier, de belangrijkste F1-records van Max Verstappen »

Lees Interacties

Reacties

  1. skinnybmw zegt

    2 november 2018 om 15:08

    Oh man, veel beter dan dit wordt het niet. Wat een lekker track-monster. Alles en iedereen zoek rijden rijdens track-days. Heerlijk toch?

    Login om te reageren
  2. volvo-s60-adept zegt

    2 november 2018 om 15:11

    Volledig terecht dat jullie verontwaardigd zijn over de communicatiepolicy van McLaren, dit komt bij mij ook heel verontwaardigend binnen. Hoe durven ze, de rekels. Welk een brutaliteit, volstrekt abominabel.

    Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      2 november 2018 om 15:18

      @volvo-s60-adept: de rekels, hahah

      Login om te reageren
  3. wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt

    2 november 2018 om 15:25

    De “gewone” is geen gezicht, maar dit is echt heerlijk. Zo klopt ie weer

    Login om te reageren
    • lambowambo zegt

      2 november 2018 om 15:27

      @wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Mee eens. Onder andere die joekel van een vleugel klopt in combinatie met die diffuser hier wel qua proporties.

      Login om te reageren
    • 't Peugje zegt

      2 november 2018 om 17:18

      @wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: ik wilde exact hetzelfde zeggen. De “straatversie” is een slap aftteksel van een circuitauto..

      Login om te reageren
  4. lambowambo zegt

    2 november 2018 om 15:25

    Ik begrijp niet helemaal hoe de Senna zo ontzettend hoekig en de Speedtail juist zo super gestroomlijnd is terwijl ze beide zo min mogelijk luchtweerstand willen bereiken. Iemand hier die dat in Jip&Janneke-taal kan uitleggen?

    Login om te reageren
    • gforce zegt

      2 november 2018 om 15:43

      @lambowambo: Volgens mij willen ze dat helemaal niet bereiken hier wat het ook meteen verklaard. Bij de Speedtail wel, maar aangezien dit een Trackday speeltje is zal zo weinig mogelijk luchtweerstand niet het doel zijn. Dit zal eerder downforce / grip zijn op een circuit. Zoals in het artikel ook staat genereert dit ding juist ziekelijk veel downforce (zie ook de flinke taartschep en alle futseltjes aan de voorkant), wat vaak gepaard gaat met meer drag (= luchtweerstand).

      Login om te reageren
      • lambowambo zegt

        2 november 2018 om 16:08

        @gforce: Thanks, ik stond er even niet bij stil dat de ene vooral snel vooruit moest en de ander vooral snel door de bocht.

        Login om te reageren
  5. giulio zegt

    2 november 2018 om 15:28

    Is een chaotische modellen planning nou goed of slecht voor verkoop.
    Kan me niet voorstellen dat ze deze auto al uitverkocht hebben, net nadat ze ook 2 andere haast vergelijkbare auto’s uitgebracht hebben, namelijk de gewone Senna en de speedtail. Zo verzadig je je eigen markt (die al niet zo groot is) vroegtijdig lijkt mij..

    Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      2 november 2018 om 15:40

      @giulio: zitten veel flippers tussen.

      Login om te reageren
    • lotuselises2 zegt

      2 november 2018 om 17:08

      @giulio: blijkbaar niet

      Login om te reageren
  6. gregorius zegt

    2 november 2018 om 15:28

    Zo, dat is weer 75 mio voor het project ‘niets zeggend team in de F1’.

    Login om te reageren
  7. maxidyne zegt

    2 november 2018 om 15:32

    Persoonlijk vind ik het nergens meer over gaan. In technisch opzicht natuurlijk zeer imposant. Maar wat is er mis met een leuke Lotus of iets dergelijks? Lekker licht, goede presentaties en een geweldige rij ervaring. Voor een fractie van de prijs.

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      2 november 2018 om 15:40

      @maxidyne: ik dacht dus ook precies dit.

      Login om te reageren
    • torsen zegt

      2 november 2018 om 16:36

      @maxidyne: Als je (als potentiele klant) een Lotus wilt koop je toch gewoon een Lotus.
      McLaren vist in een andere vijver dan Lotus. Totaal andere visie, aanpak en clientèle.
      Het is niet alsof ze moeite hebben om ze verkocht te krijgen dus wat maakt het uit dat het ding 5 of 10 keer zo duur is.

      Mensen die dit kopen zijn of opzoek naar een investeringsobject of een trackday ervaring die weinig andere auto’s ze kunnen bieden.

      Login om te reageren
    • reactief zegt

      2 november 2018 om 16:44

      @maxidyne: de prijs van die Lotus is te laag en voor mensen die echt willen rijden.
      Dit is verzamelaarsgedoe, op een enkele liefhebber met te veel geld na misschien.

      Login om te reageren
  8. octaan64 zegt

    2 november 2018 om 15:39

    Is dat een landbouwwerktuig wat achterop zit?
    Lijkt veel op wat ik achterop mijn John Deere heb zitten…..

    Login om te reageren
  9. Volvo_440_turbo zegt

    2 november 2018 om 15:40

    Historisch gezien zou dit wel eens een belangrijke auto kunnen zijn, een der laatsten met in het achterhoofd dat dergelijke creaties onder druk van links en het klimaat binnenkort wel eens voorgoed tot het verleden horen.

    Login om te reageren
  10. karaya zegt

    2 november 2018 om 16:15

    Auto heeft geen reet met Senna te maken.

    Login om te reageren
    • supercarwaar zegt

      2 november 2018 om 16:39

      @karaya: Als de GTR Concept een goede indicatie was, zijn ze juist precies hetzelfde afgezien van het gestripte interieur en de extra aerodynamische frutseltjes op de GTR.

      Login om te reageren
      • torsen zegt

        2 november 2018 om 16:41

        @supercarwaar: Denk dat hij de coureur bedoelt waar hij z’n naam aan ontleent.

        Login om te reageren
    • sportevo zegt

      3 november 2018 om 00:35

      @karaya: net zo veel als de Ferrari Enzo met Enzo Ferrari te maken had. Daar heb ik nog nooit iets over gehoord/gelezen.

      Nu is het drama dat McLaren een auto naar een van hun meest legendarische rijders heeft vernoemd?

      Login om te reageren
      • karaya zegt

        3 november 2018 om 11:50

        @sportevo: Senna McLaren de autofabrikant?

        Login om te reageren
        • sportevo zegt

          3 november 2018 om 14:58

          @karaya: nee, ik zeg toch een van hun meest legendarische rijders?

          Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      3 november 2018 om 01:21

      @karaya: compromisloos, het hoeft niet mooi als het maar hard gaat en angstaanjagend snel over een circuit. Ik zeg dat er best een paar overeenkomsten zijn.

      Login om te reageren
      • karaya zegt

        3 november 2018 om 11:50

        @w0o0dy: In welke raceklasse ook al weer?

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North