De dochter van de overleden ster uit de Fast & Furious reeks wil de dood van haar vader verhalen op de sportwagenfabrikant.
Porsche wordt door Meadow Walker aangeklaagd inzake de dood van haar vader, die volgens haar te wijten is aan ontwerpfouten in de Porsche Carrera GT. Volgens advocaat Jeff Milam, die de 16-jarige Meadow Walker vertegenwoordigt, ontbraken er essentiële veiligheidsvoorzieningen. Als eerste een elektronisch stabiliteitsprogramma dat volgens hem juist ontworpen is om dit soort ongelukken (controle verliezen door te hoge snelheid / acceleratie) te voorkomen. Porsche had die techniek al wel in die tijd en had deze volgens hem ook toe moeten passen op een listige auto als de Carrera GT.
Daar bovenop komt de claim dat een verkeerd ontwerp van de gordel ervoor gezorgd heeft dat Paul Walkers lichaam zo hard terug werd gegooid in zijn stoel dat het meerdere ribben en zijn bekken brak. Daardoor zou Walker niet uit de auto hebben kunnen komen in de minuut en 20 seconden die het duurde voordat de auto in brand vloog. Die brand zou op zijn beurt weer de fout zijn van defecte rubberen brandstofleidingen.
Zonder al deze tekortkomingen zou Paul Walker en wellicht ook zijn vriend Roger Rodas nog steeds in leven zijn, meldt de advocaat aan People. Meadow Walker zou volgens hem met grote tegenzin de rechtszaak aanspannen, maar vindt het wel nodig. Porsche heeft altijd voet bij stuk gehouden: de crash was een menselijke fout. Politieonderzoek lijkt dat te onderbouwen.
Wij vragen ons oprecht af of haar eigen vader dit had goedgekeurd. Sterker nog, we denken dat Walker zich (wederom? Of zelfs voor de derde keer?) omdraait in zijn graf als hij hoort dat Meadow van plan is zijn ultieme droomauto van de weg af te procederen. Wat denken jullie ervan? Laat Meadow zich teveel beïnvloeden door haar omgeving? Of heeft ze een goed punt, dat ze deze rechtszaak aanspant omdat de Carrera GT écht te gevaarlijk is voor de openbare weg?
UPDATE: jammer maar helaas, meer info HIER!
79 reacties
Realistisch is het niet, temeer de auto flink te hard reed. Het was een ongeluk, niet meer en niet minder. Als mijn vader kwam te overlijden door zo’n ongeluk zou ik misschien ook wel even denken om gekke dingen te doen, het meisje is 16.
Net zo zinloos.
Ik weet absoluut wel wat logisch is, maar als het mijn vader was zou ik op die leeftijd misschien ook anders handelen.
Parels voor de zwijnen ..
Dat kan je de NL simpeltons niet wijsmaken ..
Je kan het eigenlijk ook niet kwalijk nemen ..
Idd ..
Al die generaliserende simpletons ..
Moeten gewoon lekker achter hun toetsenbord blijven zitten ..
Ik denk overigens ook dat de kansen voor de rechtszaak gering zijn, maar dat staat hier even los van.
Daar kan je gewoon een procedure starten tegen een multinational of de overheid en winnen ..
ook al achten we dat hier als onmogelijk ..
Op het zielige en onwetende af.
Overigens is het niet hoe ik er over denk hè, slechts de denkwijze van de dochter van/advocaat van.
No worries .. Hier dansen de rechters altijd naar de pijpen van de multinational ..
Op een hamer zit ook geen ‘anti-op-je-duim-sla-programma’. In Meadows redenatie mag ik Stanley dan ook aanklagen wanneer ik dat onbedoeld toch doe.
Dat heeft werkelijk niets met jurisprudentie te maken.
Tuurlijk joh…
Dat is wat ze daar gemaakt hebben, gezellige samenleving. Jammer dat het ieder voor zich, en god voor ons allen is, zeker vanuit een Nederlands socialistich perspectief is dit raar.
Ach ja, als je kijkt wat pa Walker gedaan heeft valt dit een beetje onder if you play with fire you might get burned.
Over de gordel, als het zo, als deze vreemd of anders was, ook een punt.
Wat vooral een punt is, is de brand.
Het is opvallend dat er dagelijkse vele ongelukken gebeuren, met normale auto’s, waarbij geen brand onstaat. Supercars zijn high profile, maar ook zeldzaam, maar daar is geregeld brand. Dat is toch wel een punt, waarom zoveel betalen, en dan bij een klapper onstaat brand, terwijl misschien een even harde klap in een doorsnee auto niet tot brand leidt.
bij race auto’s, de volgende stap van supercar, daar is niet zo vaak brand.
“Daar bovenop komt de claim dat een verkeerd ontwerp van de gordel ervoor gezorgd heeft dat Paul Walkers lichaam zo hard terug werd gegooid in zijn stoel dat het meerdere ribben en zijn bekken brak.”
Iedereen die ooit iets met de productie van autogordels te maken heeft gehad (en dat heb ik, toen ik bij Autoliv werkte) weet dat een gordel niemand ‘teruggooit'(belachelijke term, trouwens) De gordel weerhoudt je ervan om tegen het dashboard aan te klappen c.q. door de voorruit te vliegen.
Als de gordel eenmaal boven zijn elasticiteitsgrens opgerekt is (en ga er maar van uit dat dit bij een crash gebeurt), dan krimpt deze niet meer en rolt dus nooit volledig meer op. Een gordel trekt (of ‘gooit’) je nooit actief terug.
Hooguit wordt de gordel voor de crash strak getrokken (pre tensioning) om het zgn. filmeffect op te heffen en de efficientie van de gordelwerking te verhogen.
Dus: Iedere expert veegt dit onzin-argument zo van tafel. Case closed.
En ging Walker met die gast niet veel ste snel op de openbare weg?
Ergste is nog dat je op de dood van je eigen vader zo’n smerig en laag moet dalen om wat extra geld te verdienen…
Dit kan alleen in Amerika, de carrera GT staat bekend als een listige auto, maar ik kan mij niet voorstellen dat porsche een supercar produceert die uit elkaar kan vallen. want zo komt het verhaal van de dochter toch een beetje over.
En over het ESP, als je niet capabel genoeg bent om zo’n auto te besturen moet je er gewoon niet in rijden, of in ieder geval met beleid.
Maar ze heeft wel gelijk die Carrera GT is levensgevaarlijk dat heb ik meer eigenaren horen zeggen, ook voor deze incident.