Een Porsche 911 Turbo Cabriolet voor €700.000, mag dat?

Auteur: , 35 Reacties

Dakloze Porkers zijn ook geld waard.

Tegenwoordig zijn we opengevouwen 911 Turbo’s wel gewend, maar dat was wel eens anders. Ten tijde van de 993 Turbo achtte Porsche het onnodig om een Cabriolet te produceren, maar omdat er toch wel enige vraag naar bleek te zijn, was het aan Porsche Exclusive de taak om er een aantal te onthoofden. De afdeling greep er uiteindelijk slechts 14 bij de kladden, waardoor ze momenteel voor haast astronomische bedragen van de hand gaan.

Dit zag je wellicht eerder al, toen we een 993 uit dezelfde reeks bespraken die voor € 1,3 miljoen te koop stond. Ofwel, bijna het dubbele van de auto waarover we nu spreken. Althans, tenzij er een heuse biedoorlog uitbreekt, waardoor dit exemplaar voor veel meer zal worden geveild. De auto staat in Parijs, onder toezicht van veilinghuis RM Sotheby’s.

Hoewel de 993 Turbo Cabriolet door het beperkte aantal geproduceerde exemplaren vrijwel direct een bijzondere klassieker is, is er nog iets anders speciaals aan de hand met deze zwart-op-zwarte bolide. Het wordt namelijk geloofd dat deze 993 Turbo destijds in opdracht van Willi Weber is samengesteld. Hoor je ergens in je achterhoofd een belletje rinkelen? Dat zou goed kunnen, want mr. Weber was jarenlang de manager van niemand minder dan Michael Schumacher.

De 3,6-liter turbomotor is, net als bij de andere 993 Turbo Cabrio’s, goed voor zo’n 360 pk. Dit exemplaar is technisch echter niet helemaal hetzelfde als de rest. De versnellingsbak heeft, waar de andere dat wel hebben, geen koppeling van RUF, maar is geïnstalleerd door Porsche Exclusive zelf. Daarnaast is het bepaald geen stalpony; de Turbo heeft in zijn 20 jaren meer dan 32.000 kilometers op de teller gezet.

Met dank aan Arjen voor de tip!



35 reacties

Ik zie totaal niet waarom zo’n ding 7 ton waard moet zijn maar gaaf vind ik hem wel.

Toch wel de laatste generatie 911 die ik echt nog tof vind. Mooi ding wel.
@viezefreddyw: Als je 7 ton hebt liggen en je kan het missen ben je over 10 jaar 5 ton rijker.
@fmgarcia: Draag het plan voor bij de bank. Zullen ze vast leuk vinden.
@fmgarcia: en dit baseer je op…..
@maarten020: Een 993 turbo carbrio met nog geen 30k op de teller!!! 7 ton is echt een achterlijk bedrag, maar met 10 jaar wachten is het een koopje. Ik heb me cursus glazenbol kijken nog niet helemaal afgerond hoor. Maar dit is aannemelijker als veilige investering dan wat cryptomuntjes.. of niet, ik spreek je over 10 jaar in de update wel;).
@fmgarcia: ik zet het in de agenda, hier komen we over 10j op terug!;)
@maarten020: op de Bitcoin van januari tot 11 december dit jaar.
@fmgarcia: tuuuuurrrlijkkk! Hou vol.
@viezefreddyw: eens de 993 is wat mij betreft de mooiste van de “moderne” Porsches maar 700k?!?!
Nee. Dat mag niet.
@jeroenwz: Nou, van mij lekker wel.
Mijn goede voornemen is om in 2018 louter positieve comments te plaatsen. Dus ik mag nog even!

NEE! Zijn ze nou helemaal van de pot gerukt!?

Zo.
@gulli: rustig ademhalen, adem in en rustiggggg uit.
@lekkerlinksrijden: het gaat alweer beter, dank je
@gulli: geen dank, graag gedaan
Voor 7 ton wil ik er ook een leuk vrijstaand huis bij met een lekker grote garage.
@shibby: leuk en lekker dan
Bizar veel geld, gullwings gaan voor die prijzen weg
Wat een gek er voor geeft zullen we maar zeggen, want knettergek moet je wel zijn
Een beetje teveel aan Bitcoinmanie met al die Porsches.
Als je Essen Clasica bezoekt dan zie je tussen al die aangeboden klassiekers 30 a 35 % Porsches staan.
Ik zeg niet dat sommige oudere reeksen een investeringswaarde hebben doch de prijs van de jongere generaties is veel te speculatief en deze zitten reeds ver boven de bovenkant van de prijs. Voor een eenvoudige RS vragen ze reeds + 2 t.
Ach, de markt zal zich wel corrigeren, wat nu reeds bezig is voor een groot deel van de ‘ oldtimers ‘
Ik zou zoveel leukere auto’s kunnen kopen voor 7 ton. Dus niet voor mij, maar als je dringend behoefte hebt aan iets bijzonders: ga je gang.
Bepaald geen stalpony? Dat is net 1600km per jaar.
@foramen: Ja idd poeh poeh 5x tanken per jaar.
964 turbo 3.6= 360 pk
993 turbo = 408 pk
996 turbo = 420 pk
997 turbo = 480 pk
@MC959: klopt maar de 993 Turbo cabrio’s hebben niet dezelfde aandrijflijn als de 993 Turbo Coupé maar de aandrijflijn van de 964 Turbo 3.6
@mc959: Inderdaad. Een 993 turbo cabrio is eigenlijk een 964 turbo cabrio buiten de koets.
Een hoop geld, maar ik vind dat mijn Prius ook €700.000 waard is.
In mij ogen is de combinatie Porsche 911 Turbo & cabriolet even dodelijk als het nuttigen van een glas arscenicum. En doe voor dat bedrag mij maar een 930 Turbo met hakerige vier-bak.
€ 120000 weet je alles
@desjonnies: dan liever één van de laatste 930 Turbo’s met een vijfbak😉
7 ton? Lekker doen als je er blij van wordt. Iets anders: de 993 turbo werd toch standaard met een iets subtielere surfplank achterop geleverd? Volgens mij is deze niet origineel.
700k…? Hoeveel daarvan hou je over nadat je een Singer hebt afgerekend?….
Merkwaardig bedrag, zeker omdat je in er een 911 cabrio zo verschrikkelijk gay uitziet. Met het dak erop is het ook al niet moeders mooiste dus voor mij liever niet.
Een soort karikatuur dit exemplaar. Overmaatse taartschep, lelijke cabriokap, raar ding.
Prima prijsje. Superzeldzaam en stiekem best wel cool. Rationeel niet te verklaren en onbetaalbaar. Als investeringsobject uitstekend. Paar zomers mee toeren, dijke prima.

En drie jaar later verkoop je hem voor een bedrag van 7 cijfers. Want heet en slechts een handjevol van gebouwd. Bekende eigenaar, aparte specificatie: komt goed.
Een cabrio aanbieden en dan geen topless foto??

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).