Terwijl de Volkswagen ID.3 nog zijn weg naar de dealers moet vinden, gaat de productie van de ID.4 alvast van start.
Wouter heeft nog maar net de gelegenheid gehad om de ID.3 aan de tand te voelen, of Volkswagen maakt alweer de volgende stap. De Volkswagen ID.4 staat namelijk al in de startblokken. Vandaag rolden de eerste exemplaren van de band onder toeziend oog van kersverse CEO Ralf Brandstätter.
Zoals bekend verliep de ontwikkeling van de ID.3 niet geheel zonder slag of stoot. Daarmee werd duidelijk dat Volkswagen zich op onbekend terrein begaf. Inmiddels lijken de Duitsers de kinderziektes onder controle te hebben. We kunnen er dus vanuit gaan dat bij de ID.4 niet dezelfde fouten zijn gemaakt.
De ID.3 is een ontzettend belangrijke auto voor Volkswagen, maar de ID.4 wordt minstens zo belangrijk. De ID.4 heeft namelijk iets wat de ID.3 niet heeft: hij staat hoger op zijn pootjes. SUV’s zijn vandaag de dag nu eenmaal populairder dan ouderwetse hatchbacks. Dit blijkt uit het feit dat de bestverkochte Volkswagen niet langer meer de Golf is, maar de Tiguan.
Evenals de ID.3 wordt de ID.4 in de fabriek in Zwickau geproduceerd. Volkswagen investeert €1,4 miljard om deze fabriek volledig in het teken van elektrische auto’s te zetten. In totaal steekt het merk de komende vier jaar €11 miljard in elektrificatie. De ID.4 zal niet alleen in Duitsland, maar ook in het Amerikaanse Chattanooga en in het Chinese Anting van de band rollen.
De ID.4 moet nog officieel onthuld worden, maar het design is al geen verrassing meer. We zagen de auto namelijk al met minimale camouflage en zelfs helemaal zonder camouflage. In de onderstaande video van Volkswagen kunnen we weer een glimp opvangen van de definitieve versie van de ID.4 (vanaf 14:34).
De productie is van start dus dan kan de officiële onthulling van de Volkswagen ID.4 niet meer ver weg zijn. Een precieze datum hebben we nog niet, maar Volkswagen liet gisteren weten dat het een ‘kwestie van weken’ is.
frank2b zegt
Meestal toch éérst onthullen dan productie starten?
Enfin, het tempo zit er in daar bij VW!
lekkerlinksrijden zegt
@frank2b: ze gaan ze eerst nog een paar maanden stallen vanwege problemen
kevin1400 zegt
@lekkerlinksrijden: eerst even al die ID3’s van de parkeerplaats af halen..
mashell zegt
Logisch dat ze er zo’n spektakel van maken, als elektrische SUV is de allerbelangrijkste auto van VW voor de komende jaren.
wimof zegt
Als het filmpje zelfs niet wil starten, we zien de bui al hangen.
marcomanta zegt
Waarom kunnen de Koreanen wel in 1 x goede EV’s op de markt zetten!
jdeboer zegt
Omdat ze daar wel de kennis en kunde hebben om een fatsoenlijke auto te bouwen. Ook vinden ze klanttevredenheid erg belangrijk.
nijhofp zegt
Jemig een filmpje van ruim 15 minuten over Volkswagen. Zo lang heb ik nog nooit naar iets van Volkswagen gekeken. Heb het einde dan ook niets gehaald. ?
Estate_of_mind zegt
Misschien een beetje ‘Nederlands’ gedacht, maar wanneer komt er eens een fatsoenlijke elektrische station? Dat is toch een gat in de markt? Weg met die SUV-onzin! Als jonge vader / hondenbezitter (jaja, ik geef het gewoon toe) wil je gewoon een station/wagon/estate/avant/combi/sportswagon/etc.
randy zegt
idd. Mijn huidige 206 sw gti wordt te oud, te klein enz. maar ik weiger dan ook om een suv achtige auto te kopen. Koop ik liever een potente hatchback, verbruikt nog minder ook nog.
machielvdd zegt
Volkswagen heeft voor volgend jaar een elektrische stationwagen op de planning staan: https://www.autoblog.nl/nieuws/volkswagen-raakt-in-de-war-noemt-elektrische-passat-suv-132751
mashell zegt
Als je de verkoopcijfers ziet dan wil de autokoper (of dat nou een jonge vader/hondebezitter/caravan sleper/senior is) gewoon een SUV. En ik snap dat wel een, een stationwagen oogt bijna altijd als een suffe versie van een hatchback. Terwijl de SUV /crossover variant iets stoers heeft.
vondick zegt
Dan moet daar iets aan gebeuren. Dat hoor je niet te willen.
Dutchdriftking zegt
@italdesign: Komt Skoda daar niet mee? Een elektrische Octavia moet best fijn zijn.
realhustler zegt
Productie start om de dealers van demo’s te voorzien. Ze zetten bij veel of alle dealers 1 of 2 id4’s in de showroom, misschien hebben ze ook een vloot order en dan kan de launch plaatsvinden. En kan je de gelijk bij de dealer eentje bekijken.
LaLancia zegt
Renault en Nissan hadden wat kunnen leren van VW’s marketingmachine. Het lijkt wel alsof VW al jaaaren elektrische auto’s verkoopt.
mashell zegt
Doen ze toch ook al jaren? De eUp! is er sinds 2013.
Esprit_de_Flandre zegt
@LaLancia: VW had wat kunnen leren van Renault-Nissan’s productiemachine. Het lijkt alsof VW al jaaaren probeert elektrische auto’s te maken…
Dutchcarwizard zegt
Veel bla bla weer uit Wolfsburg..
mashell zegt
De film speelt in Zwickau…
dijan zegt
Weer hetzelfde overdreven commentaar van dezelfde bashers. Gaat best wel vervelen.
jdeboer zegt
Weer het zelfde gehuil van een der laatste VAG groupies..
goodvibrations zegt
Ben geen specifieke volkswagen fan.. Iets meer Italiaans eigenlijk… Maar zou super zijn als ze als eerste europese autobouwer een groot succes behalen.. Nu al 2 MGs in onze straat en een hele zwik tesla’s… Kom op Europa!!!
Esprit_de_Flandre zegt
Zijn er nu eigenlijk al ID3’s geleverd ergens?? Ik heb nog geen enkele gezien, ook niet bij de dealer. Niet dat ik daar elke dag passeer, maar allez…
jdeboer zegt
Die kunnen dus gelijk op de parkeerplaats bij de ID 3’s die nog te wachten staan.
Ik zou mijn vingers er niet aan branden.