Eindelijk: de eerste GR Supra met 2JZ is hier

Auteur: , 28 Reacties

Je kon er op wachten.

De Toyota Supra (A80) is een legendarische auto. Daar zijn veel redenen voor, maar het feit dat ‘ie zover getuned kon worden is er absoluut eentje van. Dat was mogelijk omdat de motor, een zes-in-lijn met twee turbo’s, behoorlijke krachtsreserves kende. Een boekhouder zou zeggen: ze hebben de motor té goed gebouwd. Omdat het blok zo sterk was, was het relatief eenvoudig om extra vermogen uit de blokken te extraheren.

Na jaren van teasers, nieuwsberichten en spyshots is de nieuwe Toyota GR Supra (A90) ein-de-lijk onder ons. De auto is in samenwerking met BMW ontwikkeld en maakt gebruik van een motor uit Beieren. Nu is dat óók een zes-in-lijn, dus historisch verantwoord. De B58B30 motor van BMW is een goed blok, maar heeft (nog) niet de magische status van de 2JZ-GTE. Maar hoe moeilijk kan het zijn om de ‘B58’ eruit te halen en de 2JZ-GTE erin te lepelen? Nog niet zo lang geleden kondigde CX Racing uit Californië aan met een dergelijke motorwissel te komen.

Toyota Supra

De Amerikanen zijn echter verslagen door een Japanner. Het was de beroemde drifter Daigo Saito die een spiksplinternieuwe GR Supra voorzien heeft van de iconische motor uit de jaren ’90. In slechts 42 dagen was het project afgerond. Het is het nieuwe driftgereedschap van de levende legende. Voor de gelegenheid is de motor opgevoerd naar 800 pk. Het eerste optreden van deze auto is tijdens de D1 Grand Prix op 23 maart.

Met dank aan Patrick voor de tip!



28 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Wow, een echte Supra! Niet met die duitse meuk onder de kap! Hulde! Wat een blok! Geweldig! Zo worden ze niet meer gemaakt!
@dotternetta: nou, eh, wel dus. Zie het artikel hierboven.
@dotternetta: Misschien zeggen ze in Japan het omgekeerde.
@dotternetta: is nog maar weinig toyota over van het blok ;)
Hoppa. Dit is de nieuwe Supra.
Suuuu-tututututututuuuuu!
It was just a matter of time…
Worden ze nu al in Japan uitgeleverd?
@smoked: waarschijnlijk niet, maar de beste Daigo zal wel wat connecties hebben, en Toyota vindt het waarschijnlijk helemaal niet erg als de nieuwe Supra dit seizoen al te zien in is in het D1- kampioenschap.
Saitou-san saikou!
Wat een bazenactie!
Nissan 350z
Zoals het heurt ….
Waar kijk ik naar op foto 5? Ja, de achterkant, maar wat zijn die cirkels?
@2wheeler: ventilatoren voor de radiator want vooraan zit er een gigantische intercooler.
@boomhauwer: aaah dus dat is ook vaak met die civics die ik zie met die geperforeerde achterbumpers. Die zijn gewoon heel extreem verbouwd zodat de koeling daar zit…
@davelepeef: bij die Civics is het meestal een vorm van gewichtsbesparing. En “mode”.
@rubend: hihi, niet serieus erop ingaan joh… Maar gewichtsbesparing, really? Die 5 plakjes kunststof?? Ik dacht eerder aan een soort opening om lucht door te laten, wat me ook al stom lijkt omdat je beter een dot overdruk daar kan hebben – bedenk ik maar…
@rubend: bij de Civics doen ze dat om de turbulente lucht dat zich ophoopt tussen het chassis en de achterbumper weg te krijgen, waardoor je minder “drag” hebt.
@2wheeler: zunne dikke subwoofers zijn jonguh!

Nee, ik heb ook geen idee dus ..
@verplicht: net uit betrouwbare bron vernomen dat het geen subwoofers zijn maar ventilatoren voor de intercooler.
@verplicht: ventilatoren voor de radiator die achterin zit, de intercooler zit vooraan.
Foto 5 betreft 2x een koelvan.
De vuldop van de radiateur zie je links op de foto.
hzr via Android app
@roymenkehorst: ah, hij gaat er ijs mee rondbrengen?
Lekkah!!
Doet die Jappaner toch wel weer ff sneller dan die Amerikanen.
Zaag dan tenminste ook die afzichtelijke ducktail dr af..
De dag die je wist dat zou komen is eindelijk hieeeer!
2JZ FTW!!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).