Eindelijk: Koenigsegg gaat Ring-record Porsche 918 slopen

Auteur: , 66 Reacties

Het is geen officiële doelstelling van de Zweden, maar bovenstaande titel speelt al een tijdje in hun achterhoofd. It's time.

One:1

Het was eind 2014 toen Koenigsegg bekend maakte een ronderecord te willen neerzetten op de almighty Nordschleife. Maar daar was 2015 en 2015 bracht een snelheidslimiet naar het legendarische stukje asfalt. Geen probleem voor de gemiddelde ‘Ring-bezoeker, maar een maximumsnelheid van 250 km/u voor een autofabrikant als Koenigsegg was natuurlijk geen goed nieuws. De Zweden moesten afzien van de recordpoging.

Hierdoor staat het ronderecord voor productieauto’s tot op de dag van vandaag met 6:57 op naam van de Porsche 918 Spyder. Een paar weken geleden werd bekend dat de organisatie achter de Nürburgring heeft besloten om de maximumsnelheden op de Nordschleife op te heffen. Dit nieuws is ook bij Koenigsegg neergestreken en de Zweden plannen een nieuw bezoekje met de One:1. Niet alleen om koffie te drinken, maar om een verpulverend record neer te zetten met de megacar natuurlijk.

De Zweedse autofabrikant zal later deze maand neerstrijken bij de ‘Ring. Of de Zweden dan al direct voor een recordpoging gaan is niet per se aannemelijk. Een dergelijke poging vraagt namelijk een flinke voorbereiding en ideale weersomstandigheden.



66 reacties

Jammer voor porsche maar het gaat ze vast lukken
@martijn11: Hebben ze straks bij Porsche weer een mooie mijlpaal in het vizier toch?
@martijn11: het is allemaal kul wat koenigsegg lult, Porsche heeft een volledige lap gedaan, dat is niet op track dagen en daar geld ook geen snelheidslimiet, als ze dat record hadden willen pakken hadden ze niet tot 2016 hoeven wachten.
Leuk dat ze het touristen rondje wille pakken maar gaat nergens over, bovendien gaat een conventionele auto het niet meer winnen van de hybrids, zeker niet zonder het lange rechte eind.

dus zoals we koenigsegg kennen, veel bla bla weinig daden
@thierryvth: 1 pk per kg noem jij weinig daden?
@thierryvth: ik weet niet waar jij het bla bla vandaan haalt. Ik vind het een mooi bedrijf, maken mooie en degelijke auto’s en zijn zeker een stevige concurent voor Bugatti.
Een One:1 tegen een 918 is wel appels met peren vergelijken, de Koenigsegg is toch echt wel een paar levels hoger.
Ja ik ben een zware Porsche fan….

Bla bla is voor VAG, roepen dat je premium bent maar er niets van kunnen bakken.
Mooi spul,
Toch wel heel erg veel van ’s werelds beste auto’s zijn “Made in Europe”.
@martinus: vertel dat een Amerikaan eens :’)
@87sandyd: gelukkig hebben we straks Trump: “Let’s make Murica great again!”
@hallobanaan: haha, Bernie for the win!
@dionijsb: feel the Bern!
@martinus: Dat ligt er maar net aan wat je onder ‘beste’ verstaat.
@martinus: auto’s zijn daar meer een gebruiksvoorwerp en kosten dus ook geen drol.. Dat helpt niet echt natuurlijk. Overigens.. Cameron z28, Corvette z06, Viper ACR, Mosler Mt900, Hennessey Venom GT.
Behoorlijk wat formidabele circuit auto’s..
@w0o0dy: Cameron?
@roppp: hij verward Murica met Engeland 🙊
@martinus: trouwens de Mustang GT 350 is een droomauto. Haalbaar (ooit) en bruikbaar in het normale verkeer maar een geweldig stuk speelgoed voor een trackday of een stuk doortrappen op een mooie weg door heuvels /bergen.
@w0o0dy: zeker een droomauto, maar niet naar carshows gaan. Mustangs hebben nogal de neiging om te crashen bij het verlaten van het evenement
@martinus: Als je onder de ‘beste’ de snelste auto’s voor op het circuit bedoelt, zijn er inderdaad veel Europese merken bij. Op zich niet gek gezien de racehistorie van het continent.

De Japanners en Koreanen doen het ook zeker niet slecht gezien het aantal autofabrikanten dat daar vandaan komt. Misschien doen ze niet mee in de ‘hypercar’ categorie, maar bij de supercars en bij de rally cars zijn (of waren) ze goed vertegenwoordigd. Chinezen komen er denk ik in de toekomst ook nog wel.

Voor rechtuit rijden hebben de Amerikanen toch wel duidelijk meer ervaring. Als wij naar alleen productieauto’s kijken, zijn er misschien in absolute cijfers niet zulke uitzonderlijke prestaties, maar de prijs/pk verhouding liegt er niet om. Ook hebben zij al een tijdje modellen die goed meekunnen met Europese supercars op het circuit.
@Tesla-fan: hahaha dat klinkt echt hilarisch. Meer ervaring met rechtuit rijden XD
Snap je punt hoor. Maar nog steeds. Neem snelheidsrecords met o.a. XJ220, Mclaren, Bugatti, Koenigsegg en welke allemaal in dat rijtje komen. Dan komt die Venom laatst voorbij in categorie ‘cabrio’… Heb me er verder 0,0 in verdiept, maar hebben ze nou stukje dak uit die plastic bak gesloopt om in ieder geval een record op naam te krijgen? Vind het maar een rare auto in een rare categorie. Hop hop hop gast erop en klaar. Dragraces, omdat je te lui bent uit te vogelen hoe je bochten hanteert. Is ook een opgave in een land dat uit blokjes bestaat :p toch liever circuitmonsters, waar ze dan een paar van hebben.

Zeker eens met de Japanners btw. Daar komen zoveel kickass auto’s vandaan. En Nissan’s GTR kun je gewoon niet omheen. Is toch net weer even tandje anders dan de Corvette. Die ik overigens nog best vet vind.
Ondanks dat de Porsche in het voordeel is met z’n 4wd, mag je toch aannemen dat dit een fluitje van een cent is voor de one:1
@87sandyd: vrij veel rechte stukken, en niet al te veel krappe bochten maken vierwielaandrijving niet meteen heel nuttig denk ik. En inderdaad, als je dan ook nog eens een kleine 400pk meer hebt met een lager gewicht moet het kunnen! Al is de 918 wel vrij perfect.
@guusboum: denk dat het griplevel wel degelijk mee speelt met accelereren, ondanks weinig lowspeedcorners. 1340 pk op je achterwielen kwijt kunnen is toch lastig. Daarnaast staat de Ring nou niet bekend om z’n verschrikkelijk hoge gripniveau.
@87sandyd: Je spreekt jezelf nu wel een beetje tegen. Het is enerzijds een fluitje van een cent voor de One, anderzijds is het lastig om 1340 pk kwijt te kunnen en het griplevel op de Ring is niet al te best. Wat dat tweede betreft heb je zeker gelijk, maar een fluitje van een cent wordt het niet zomaar denk ik. Porsche heeft echt een meesterwerk neergezet met de 918 en ik denk dat die best wel eens in het voordeel is op de Ring.
@berlinetta: Ik moet eigenlijk zeggen dat ondanks het “missen” van een 4wd system en het lage griplevel moet het toch vrij eenvoudig lukken. Ondanks dat de 1:1 de grip moeilijk kwijt kan gaat het ze denk ik toch lukken veel seconden van de ringtijd af te snoepen. Het is natuurlijk wel een meesterwerk
@87sandyd @berlinetta : 4wd helpt uiteraard, maar ik vraag me af hoeveel hier gezien de overige snelste auto’s hier. Het is echt een kwestie van de grip van de 918 of het vermogen van de Koenigsegg. Weet nog dat de Viper ACR extreem snel is op dit circuit, al doet een Nissan GTR het ook niet slecht. Ben benieuwd!
@87sandyd: Ik verwacht er ook veel van. Het is een lichte auto met extreem veel downforce. Precies wat je nodig hebt op de Ring. Maar ik vraag me wel af of die scheepslading power niet teveel is. En de 918 heeft vriend en vijand verrast met zijn prestaties.
Simba, it is time.
Na twintig jaar ontwikkeling… maar toch knap voor zo een klein klein bedrijfje.
@Onehp: niet helemaal met je eens, de one:1 is een doorontwikkelde agera R. En dat was toch wel degelijk een nieuw model
@Onehp: ja en hoelang ontwikkeld Porsche al auto’s?? right…
@Michiel1: punt is dat ze al jaren een hypercar maken die zich nog niet heeft (kunnen/mogen) bewijzen behalve op acceleratie+remmen wat voor mij toch een beetje een tekort was. Maar de laatste jaren zijn ze veel beter geworden en nu gaat het ze wel lukken denk ik. Dus positief bedoelt.

Direkt vergelijk met Porsche werkt niet, een massaproducent met een enorm palmares en die met hun ‘hypercar’ 956 reeds in 1983 de ring deed in 6:11min…
Hamvraag: hoeveel gaan ze er stuk rijden in de jacht op dat record…
@StijnB: Maximaal 7 one:1’s
Moeten er geen 25 van gebouwd zijn om het officieel als record voor “productieauto’s” te laten gelden?
Hoort de Regera niet sneller te zijn? Of is die nog niet af?
@gregorius: Volgens mij is de Regera sneller in rechte lijn en heeft die een hogere top. Als het op bochtensnelheid aankomt, dan zal de One sneller zijn.
de one:1 is veel meer track gericht de regera is recht uit wel sneller maar niet op het circuit
@gregorius: De aero van de One:1 is een behoorlijk stuk heftiger. Die immense vleugels maken een groot verschil in de bochten, zeker op hoge snelheid. Ben benieuwd of het ze gaat lukken. Mijn schatting is 1 a 2 seconden sneller, puur door het lage gewicht en hoge vermogen.
400 pk extra heb je alleen wat aan op de rechte stukken. Mid-corner en op je exits heb je alleen maar last van extra vermogen.

Bandenkeuze/type/compound is de sleutel in het record.
@napo: als het vermogen goed doseerbaar is heb je er nooit last van. Koenigsegg is zeer goed in het bouwen van motoren dus ik denk niet dat dit vermogen tegen gaat werken.
De Porsche kan op hetzelfde stuk asfalt op deze dag 50x achter elkaar een exact dezelfde 0-100km/h tijd neerzetten met de launchcontrol, perfecte mechaniek. De Zweed gaat dit niet redden maar kan 0-100-0 in record afstand zonder handjes aan het stuur, perfecte balans.

In mijn ogen hebben beide partijen een ‘geperfectioneerde machine’ welke uitblinken op verschillende vlakken. Leuke match-day :)
@novazezi: de active aero en hybrid technology is van alle 3 bekende hypercars echt van een ander niveau dan koenigsegg.
Geef me 1 link naar een koenigsegg filmpje waar je niet ziet hoeveel tractie problemen dat ding heeft
Als coureur moet je eigenlijk een beetje mentaal gestoord zijn om tegen deze snelheden daar rond te tuffen…
Ik vraag me toch af, mag zo`n fabrikant de hele ring in z`n eentje tijdens de “hotlap” of heeft de bestuurder te maken met de touristenfahrten?
@dutchdriftking: Ik denk de hele ring voor zichzelf.. Anders zou het niet heel verantwoord worden met deze snelheden..
@gtr34: Denk ik ook. Vanwege de veiligheid zal de Ring even afgesloten worden. Bovendien zou het anders niet eerlijk zijn, omdat de ene fabrikant wellicht te maken heeft met meer toeristen dan de andere.

Gezien de tijden die de auto’s tegenwoordig neerzetten, hoef je ook niet lang te wachten. Na 7 minuutjes is de baan weer vrij ;)
@berlinetta: waarschijnlijk hoeven ze niet eens de volle 7 minuten te wachten. Ze kunnen hem toch niet bijhouden;) Ze zullen hooguit een kwartier van tevoren niet meer mogen starten aan een nieuwe ronde…
@roadrage78: Daar zat ik ook al aan te denken, maar vanwege de veiligheid denk ik dat ze de baan toch vrijhouden. Het kan namelijk altijd voorkomen dat de auto crasht tijdens de recordpoging.
Heel interessant! Kijken wat de betere formule is, keiharde overkill aan pk’s of verfijnde ondersteltechniek met nog steeds heel veel pk’s.
@Original_Arnoud: Ik denk dat beide wagens een fantastisch onderstel hebben. Alleen op papier heeft de Porsche meer gewicht en minder vermogen. Echter heeft de 918 ook al bewezen dat dit geen nadeel hoeft te zijn. Kijk maar hoe hij het doet TOV de P1 en de LaFerrari
Zal me niks verbazen als ze met zowel de One:1 en de Regera naar de ring gaan en eerst de tijd van de One:1 bekent maken om even later de tijd van de Regera te vermelden die nog sneller is.
@jeppie: Ik denk dat de Regera langzamer is op de Ring ;)
Het zal mij niet verbazen als ze het ronderecord van de Zonda R ook nog aan stront rijden.
@biohazardracer: De zonda reed wel op racing slicks als ik het goed heb.
Is er al iets geweten over de banden die Koenigsegg gebruikt?
Pirelli p zero corsa vs Trofeo R is al een giga verschil…
@woudloper: true that, gezien het bizarre vermogen/snelheid van de one:1 denk ik ook niet dat er slicks zijn die dat aankunnen. Maar ik denk (ondanks dat de zonda R een echte racer is) de koen het hem wel ontzettend lastig kan maken.
Pk gewichtsverhouding van de one is veel gunstiger dan die van de zonda
Ben benieuwd of het verplulveren wordt of een kleine verbetering!
@suheyl: verpulveren
Afgelopen winter zijn er wijzegingen aangebracht dus erg vergelijkbaar is het niet tenzij porsche ook een nieuwe poging doet
Is het niet zo dat de ring is/wordt aangepast?

Zo ja dan is het geen 1op1 vergelijk.
Wat ik nooit goed snapte:
Radical produceert auto’s -met nummerplaten- die toch ook behoorlijk goed verkopen (alleszins hogere productie dan Koenigsegg) en reed hiermee al rondetijden onder de 7min.

Ik snap dat je die niet kan vergelijken met een verfijnde hypercar, maar waarom worden ze nooit vermeld in hetzelfde rijtje?

ciao
@woudloper: Je geeft het antwoord zelf al: je kan ze niet vergelijken, tenzij de tijden echt heel dicht bij elkaar liggen.
Ik ging vorig weekend naar de Nordschleife, geweldig om even de sfeer te proeven. Het was wel erg druk. Wat is mij dus afvraag: dit soort recordpogingen, worden deze ook tijdens de ‘touristenfahrten’ gedaan, of gaat de track dicht (of wordt afgehuurd) zodat deze grote merken zonder storen een recordtijd kunnen proberen te zetten?
@NiNja: Het is maar net wat het mag kosten, Volgens mij hebben de grote merken in Duitsland ook exclusief recht op bepaalde uren van de dag om helemaal alleen daar te mogen rijden, het is ook niets voor niets dat er diverse ontwikkelingscentra zitten van de grote merken.
Lijkt me dat Koenigsegg echt wel de baan afhuurt, voor dat je het weet zit je er een aftandse 10ehands sjonnie civic/golf/bmw je dwars die denkt ook heel hard te kunnen.
@NiNja: nee, tijdens touristenfahrten rij je geen volledig rondje, daarom klopt het ook weer niet
Eerst zien dan geloven.
De officiële blog post van Koenigsegg: http://koenigsegg.com/koenigsegg-at-the-nurburgring-2016/

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).