• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Elektrisch rijden mag wel wat duurder’

Auteur: willeme, gepost 14 oktober 2018 om 20:03 – 30 Reacties

Tesla Roadster


Dit is een quote van:
1. Donald J. Trump
2. Elon Musk
3. Jesse klaver
4. Een Senator uit Wyoming

Of we het leuk vinden of niet, we zitten op dit moment in een transitie-periode. Langzaam maar zeker gaan we afscheid nemen van de verbrandingsmotor en gaan alternatieve aandrijflijnen het overnemen. Gezien de uitstoot van de auto’s die nog op fossiele brandstoffen lopen is dat natuurlijk een vrij logische overgang. In het ene land zijn ze net wat progressiever dan in het andere land. Ook in de landen zelf kan er grote verdeeldheid ontstaan. Met name in de Verenigde Staten gaat het nu alle kanten op.

Om te zorgen dat mensen sneller overstappen op schonere mobiliteit, worden schone initiatieven gesteund door de overheid, zoals dat gebeurd in veel andere landen. Op dit moment geldt er in de Verenigde Staten een een belastingvoordeel van 7.500 dollar. Elektrische auto’s zijn nu nog behoorlijk prijzig en met het belastingvoordeel zijn ze net even bereikbaarder.

Volgens het Amerikaanse Hybrid Cars (een soort Groen7, maar dan voor mensen uit Amerika) is juist deze regeling in gevaar. Volgens de Rupubliekeinse senator John Barrasso is dat maar goed ook, want hij is juist tegenstander van elektrische auto’s. Huh? Tegenstander? Natuurlijk, elektrische auto’s zijn een beetje als broccoli, je doet moeite om het te ontwijken, maar diep van binnen weet je dat het beter voor je is dan een hamburger.

Maar Meneer Barrasso komt uit Wyoming en denkt er totaal anders over. Sterker nog, hij wil niet alleen de regeling afschaffen, hij wil elektrisch rijden juist duurder maken. Elektrische auto’s verbruiken immers geen benzine, waar accijnzen over geheven worden. Van deze accijnzen wordt volgens Barrasso de infrastructuur gefinancierd. Daarom wil John Barrasso niet alleen het belastingvoordeel voor elektrische auto’s teniet doen, hij wil dat ze juist zwaarder worden belast middels een fee die ervoor betaald moet worden. Nu is het voor Barrasso ietwat makkelijk praten: Wyoming is een van de grotere staten in Amerika (253.600 km oppervlakte, zes keer groter dan Nederland) met een gigantisch veel natuur en in totaal iets minder inwoners dan Rotterdam in heeft.

Ook interessant!

  • Tesla te breed voor Duitse Autobahn, riskeert boete
    BREEK: Tesla Model Y wordt nóg duurder
  • Tesla maakt Model S en Model X kneiterduur
  • Tesla maakt Model 3 en Model Y nu ook kneiterduur
  • Tesla maakt Model S en Model X nog veel duurder

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

belasting, Elektrisch, geld

Vorig bericht: « Gevonden! De ideale auto voor Lil’ Kleine
Volgend bericht: Is deze BMW M4 iets te veel van het goede? »

Lees Interacties

Reacties

  1. henkp1 zegt

    14 oktober 2018 om 20:08

    Wyoming…. boeiend; zoiets als dat een verdwaald raadslidje van een obscuur lokaal partijtje in Tietsjerkeradeel meldt dat ie een lekke band heeft met z’n fiets. Pfff dat dit hier geplaatst wordt.

    Login om te reageren
    • porschepdk zegt

      14 oktober 2018 om 20:45

      @henkp1: Wyoming wordt als staat sowieso niet echt serieus genomen.

      Login om te reageren
    • dawwg zegt

      14 oktober 2018 om 20:47

      @henkp1: * Tytsjerksteradiel

      Login om te reageren
    • willeme zegt

      14 oktober 2018 om 20:48

      @henkp1: Mocht je iets gaafs tegengekomen zijn op deze glorieuze zondag, dan houden wij ons van harte aanbevolen via [email protected]! Gelukkig komen er voor vanavond nog een paar leuke dingen aan ;-).

      Login om te reageren
      • pindakoning zegt

        14 oktober 2018 om 22:58

        @willeme: ik vind het artikel nieuwswaarde hebben aangezien die man een toekomstig probleem blootlegt, ben benieuwd hoe men in de toekomst hiermee omgaat. Geen accijns op benzine omdat je je auto thuis van stroom voorziet

        Login om te reageren
        • jaso013 zegt

          14 oktober 2018 om 23:06

          @pindakoning: dat is al duidelijk toch. De prijzen voor het tappen van stroom voor je auto zullen stijgen tot het punt dat je omgerekend per km hetzelfde kwijt bent als nu met een tank peut.

          Login om te reageren
          • henk_he zegt

            15 oktober 2018 om 06:20

            @jaso013: totdat iedereen zijn eigen stroom opwekt. Dan moet ’t geld via een andere weg binnenkomen.

            Login om te reageren
            • marinepower zegt

              15 oktober 2018 om 08:09

              @henk_he: dan komt er wel weer een geijkte meter tussen die registreert hoeveel kW’s er heen en weer vloeien. Genaaid worden we toch wel.

              Login om te reageren
        • flutterby zegt

          15 oktober 2018 om 09:33

          @pindakoning: er zit meer belasting op elektra dan op brandstof.

          Login om te reageren
          • V8Vantage zegt

            15 oktober 2018 om 10:09

            @flutterby: Blijkbaar betalen maar weinig mensen hier zelf hun energie rekening of, wat ook kan, snappen ze niet wat er op die rekening staat (ligt vaak niet aan de consument). Elektra is inderdaad een zeer klein deel van de rekening. Rest bestaat uit belastingen.

            Login om te reageren
            • dutchneon zegt

              15 oktober 2018 om 13:57

              @vantagev8: belasting op energie is ondoorzichtig door de moeilijk opgestelde jaarrekeningen…
              maar inderdaad, procentueel betaal je voor je electra veel meer belasting dan voor je brandstof!

              Basisprijs van electriciteit is slechts 3,5 eurocent. de andere 16,5 cent plus ODE (opslag duurzame energie die nu al elk jaar zomaar 25 euro omhoog gaat) alle btw over aansluiting/vastrecht zijn belasting…

              Ontduiken van die belasting gaat maar weinigen onder ons lukken. Als we straks met onze electrische auto’s 40.000km blijven rijden we per auto zomaar 10.000kw weg…

              Reken maar dat de prijs voor stroom nu nog even gedrukt word om de transitie te laten gebeuren. Maar straks hebben ze ons weer volledig in de tang. Warmtepompen allemaal geinstalleerd, laadpalen bij de opritten en dan kan de ODE multiplyer ingezet worden om per huishouden 1000 euro extra op te halen en gaat de basisprijs van stroom naar 5cent, zodat er effectief bijna dubbel zoveel belasting binnen komt.

              Duurt niet lang meer ;)

              Login om te reageren
              • flutterby zegt

                15 oktober 2018 om 14:07

                @dutchneon: wat een onzin. 13600 pk in een EV?

                Het wordt tijd dat het verschil tussen KW en kWh gemeengoed wordt. Zeker bij iemand die KW’s kent als vermogen van auto’s en kWh omdat blijkbaar alles weet van energiefactuur (3,5 per kWh, waar dan?)

              • dutchneon zegt

                15 oktober 2018 om 17:39

                @flutterby: you got me…. dat krijg je als je vanaf je telefoon zit te appen, dan zijn hoofdletters ineens een stuk minder belangrijk. Maar hopelijk kun je je vinden in mijn boodschap?

    • pa045 zegt

      15 oktober 2018 om 06:46

      @henkp1: net zoveel inwoners als heel NL. Dus zeker meer dan het hier zo belangrijke randstadje. Dat mensen het maar even weten..

      Login om te reageren
      • lebeaunl zegt

        15 oktober 2018 om 08:03

        @pa045: 568000 inwoners heeft die, overigens prachtige, staat, versus 623000 in Rotterdam.

        Login om te reageren
      • lekbak zegt

        15 oktober 2018 om 08:13

        @pa045: Net zoveel inwoners als Rotterdam staat er…

        Login om te reageren
  2. Esprit_de_Flandre zegt

    14 oktober 2018 om 20:12

    Dit is dus de eerste politicus die durft toegeven dat de auto een melkkoe is, en moet blijven…

    Login om te reageren
  3. pindakoning zegt

    14 oktober 2018 om 20:25

    De beste man zegt eigenlijk niet zoveel geks, hij ziet alleen zijn verdienmodel naar de knoppen gaan

    Login om te reageren
  4. galverink zegt

    14 oktober 2018 om 20:42

    Aanleg en onderhoud van wegen wordt betaald uit een federale accijns op benzine. Dat klopt dat EV’s die niet betalen. Alleen is het ook het geval dat die accijns sinds 1990 niet meer is verhoogd. De opbrengst is al lang niet meer toereikend. Daar zit het werkelijke probleem, niet bij de EV’s.

    Login om te reageren
    • michaelb zegt

      14 oktober 2018 om 23:26

      @galverink: Zijn er ook niet veel meer auto’s gaan rijden?

      Overigens vallen de inkomsten helemaal weg als de balans verschuift straks.
      Dus al met al is deze persoon best bij de les.

      Of die belasting überhaupt netjes is is een ander verhaal, al zullen ze niet zoveel betalen als hier…

      Login om te reageren
  5. evdw zegt

    14 oktober 2018 om 21:14

    Uiteindelijk wordt het rijden in een EV net zo duur of wellicht nog wel duurder dan in een brandstof auto nu. Om de transitie in gang te zetten moet je het rijden in een EV nu natuurlijk wel eerst goedkoper en dus aantrekkelijker maken. De infrastructuur betalen we gewoon van het duurder maken van rijden op fossiele brandstoffen. Daar zijn er nog heel veel van dus dat is lekker makkelijk.

    Login om te reageren
  6. robert110 zegt

    14 oktober 2018 om 21:29

    Op zich vind ik ook wel dat we af moeten van de voordeeltjes voor elektrische auto’s. Niet zo zeer vanwege het mislopen van belasting geld maar omdat het tijd is om te stoppen met elektrische auto’s op te dringen en de markt gewoon zijn werk te laten doen.
    De opstart periode is voorbij, de meeste grote merken hebben een (semi) elektrische auto in het gamma en mensen zijn goed bekent met het concept. Laat de consument nou maar gewoon zelf kiezen wat ze willen.

    Login om te reageren
    • evdw zegt

      15 oktober 2018 om 08:27

      @robert110: Nee dat lijkt me geen goed plan. De consumenten zijn in principe domme kuddedieren waarbij diverse factoren hun gedrag bepaalt. Geld is daar 1 van. Om als samenleving een bepaalde richting op te gaan moet je mensen ook wel die kant op bewegen, dat gaat echt niet zomaar vanzelf.
      Als consumenten zelf gaan kiezen wat ze prettig vinden wordt het 1 grote bende op deze planeet.

      Login om te reageren
  7. Jantje_555 zegt

    14 oktober 2018 om 21:59

    ook wel logisch, wat gaan ze doen als iedereen elektrisch rijdt, subsidies geven en geen accijnzen meer binnenkrijgen.

    Login om te reageren
  8. nicolasr zegt

    14 oktober 2018 om 21:59

    Oneens. Het moet zelfs goedkoper.

    Joe!

    Login om te reageren
  9. potver7 zegt

    14 oktober 2018 om 22:02

    Tsja, wat denk je dan… Als de hele wereld electrisch wil gaan rijden moet er wel even flink geïnvesteerd worden in het electriciteitsnetwerk. Dus onder het motto van ‘de vervuiler betaalt’ leg je de rekening bij de groep die die investeringsnoodzaak veroorzaakt.

    Login om te reageren
  10. towi1989 zegt

    14 oktober 2018 om 22:36

    Km oppervlakte? Dat noemt men dan vierkante kilometer.

    Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      15 oktober 2018 om 08:23

      @towi1989: tja, de redactie is grote fan van Google translate.

      Login om te reageren
  11. octaan64 zegt

    15 oktober 2018 om 10:38

    Wat mij opvalt aan petrolheads is dat ze totaal geen gewag maken over het feit dat elke getankte liter aan metrologische regelgeving valt en elk geladen KWu nog nooit van regelgeving heeft gehoord. Maar dat zijn waarschijnlijk dezelfde mensen die de toezichthouder bellen dat ze minder KM met een tank benzine doen bij station X en verder nooit kijken of hun internetprovider zich aan zijn belofte houdt.

    Login om te reageren
  12. waterisnat zegt

    15 oktober 2018 om 15:41

    herkennen jullie een watermeloen als deze voor je ligt? Echt ongelofelijk wat een kul op een autowebsite.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North