Elon Musk wil weinig Tesla Model 3’s verkopen

Auteur: , 64 Reacties

Er is meer info over de specs/prijzen van de eerste Model 3's en de levertijden. Officieel zijn er nu ruim een half miljoen reserveringen voor de auto, maar volgens Musk hadden dat er nog veel meer kunnen zijn.

Model-3

De Tesla Model 3 is momenteel niet gewoon heet, maar witheet. Zoals @willeme gisteren al aangaf heeft de hype enigszins Appleësque vormen aangenomen. Qua specs weten we nu alles wat we moeten weten over de Tesla Model 3. Er hingen echter nog vraagtekens boven de beschikbaarheid en levertijd van de auto.

Elon Musk heeft officieel bevestigd dat er inmiddels ruim een half miljoen mensen een Model 3 gereserveerd hebben. Musk zegt dat dat er nog veel meer hadden kunnen zijn als Tesla niet zo zijn best had gedaan om het aantal reserveringen zo laag mogelijk te houden.

“We do everything we can to not sell the car.”

Volgens Elon heeft Tesla nu al zoveel reserveringen dat zelfs als ze zijn doel halen om volgend jaar 500.000 auto’s te produceren ze tot het eind van 2018 zoet zijn. Eigenlijk goed nieuws dus voor Tesla, maar het doet klanten zich afvragen wanneer hun Model 3 van de band loopt. Ook daar is nu iets meer over bekend.

Tesla heeft voor werknemers (die voorrang krijgen in de wachtrij) namelijk een configurator online gegooid waar al een en ander uit op valt te maken. Uit screenshots blijkt dat als je zo snel mogelijk een Model 3 wil hebben je moet opteren voor de versie met de Long Range Battery (+$9.000) en de Premium Upgrade (+$5.000). Dat brengt de totale prijs van de eerste Model 3’s op $49.000, hoewel daar door middel van Tax Credit’s weer het nodige vanaf kan gaan (de eerste 200.000 Tesla-kopers komen in aanmerking voor een $7.500 Federal Tax Credit en in Cali nog een $2.500 Tax Credit van de Sta(a)t(e)).

config

Het basismodel dat voor de geadverteerde prijs van $35.000 geleverd wordt, komt als het goed is beschikbaar in de herfst van dit jaar. Het model met twee motoren en vierwielaandrijving tenslotte laat nog tot de lente van 2018 op zich wachten.

Maar, daarmee weet je als klant eigenlijk nog steeds niks, want deze data gelden alleen voor de eersten in de rij. Tesla heeft daarom een speciale pagina gemaakt met veel gevraagde vragen over de reserveringen van klanten. Er is ook een tool waarmee je een schatting van je leverdatum kan opvragen.

De datum hangt af van het moment van je reservering, of je al een Tesla hebt of niet (Ferrari, ben jij dat?) en of je werkzaam bent voor Tesla of niet (ah, toch niet dus). Net als veel nieuwe Tesla’s blijkt de tool op dit moment echter nog wat afwerkingsissues te hebben. Dezelfde input leidt soms tot een andere output.

Over het algemeen kan je een korte levertijd echter vergeten, tenzij je in de eerste week gereserveerd hebt of voor Tesla werkt. Oh, je mag ook geen ‘buitenlander’ zijn, want die krijgen hun Model 3 pas later. Als je het stuur aan de verkeerde kant wil hebben, moet je zelfs wachten tot sint-juttemis. Maar dat, mag de pret niet drukken.



64 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Nou, voorruit dan Elon. Omdat je zo aandringt, zal ik er geen kopen.

P.S. @”…..voor werknemers (die voorrang krijgen in de wachtrij)….”
Zo houd je de kinderziektes binnenskamers.
Als je alles wilt doen om je product niet te verkopen, maak dan de prijs drie keer zo hoog.
Eersteklas jankmuil verhaal, sorry briljante marketing.
@desjonnies: lachen toch
en al die milieuhipsters zien die man als een soort half-god, terwijl deze vent geboren is met kapitalisme op z’n voorhoofd

‘Doe me best om mn producten niet te verkopen’ LOL, aaaand another 10.000 sold
@lekkaah: ik heb nog nooit iemand gezien die hem als half-god ziet terwijl ik wel ontzettend veel mensen Tesla-kopers zie bestempelen als milieuhipsters e.d. Waarom doe je dat? Ga je er last van krijgen straks?
@2wheeler: Zijn veel mensen die hem zien als driekwart-god.
@viezefreddyw: heathens! Hij is groter dan God !11!!2
@2wheeler: God bestaat niet.
@Donstil: daar heb jij weer een punt..
@viezefreddyw: Satoshi Ogiso is een god!
@lekkaah:
Inderdaad, ik was oprecht kritisch in een eerdere post en werd bijkans naar de digitale brandstapel gebracht, alleen omdat het ding voor mij niet aan de eisen voldoet die ik aan een auto stel, namelijk 1000 kilometer kunnen rijden zonder oponthoud.
Er was zelfs iemand die beweerde dat je geestelijk tot rust komt als je je Tesla onderweg oplaadt, op mij heeft dat een totaal andere uitwerking: die van irritatie dat het kreng nog niet is opgeladen. En dat ik een laadpaal moet zoeken.
Uiteraard ieder zijn meug, ik koop een elektrische auto als die meer voordelen gaat geven dan de conventionele met explosiemotor uiteraard heeft de elektromotor voordelen : minder draaiende delen, gelijk 100% kracht en koppel, geen koelsysteem enz. Echter het grote nadeel blijft de brandstofvoorziening.
@desjonnies: geestelijk gerust van wachten op een product van €70k+?

ben het met je eens, ik wacht al genoeg in het leven. dus of dat ding is op te laden binnen 5 min of idd een grotere actieradius
@desjonnies: 1000 km per dag? Dan moet je oprecht twijfelen wat je aan het doen bent. Wat een verspilling van tijd en energie is dat. Dat kan zeker weten efficiënter.
En dan onafgebroken rijden, lekker veilig.
@desjonnies: dat is en blijft hét nadeel in het gehele concept. Auto is prima en elektrisch rijden ook, maar een product reikt maar tot zover als zijn beperkingen dat toelaten en in dit geval is dat letterlijk zijn accu. 20-30 minuten wachten zit er voor mij niet in. Ik rijd soms op een dag 400-500km doordeweeks en hecht dus best waarde aan comfort en stille cruisesnelheden, maar dan doet een smeuiige 3.0 diesel mij op een of andere manier toch meer vertrouwen geven dan een elektrowaggel momenteel. Duivelsap vind je op elke straathoek
@desjonnies: Het bereik van een EV wordt nooit meer als 500 km. Dit is gewoon onnodig zwaar. Als de ontwikkeling volgen zullen we wel 400 km in 5 min kunnen laden.
@lekkaah: Dus de milieu hipsters hebben het mis en het is jouw halfgod of wat?
@desjonnies: dat is ook wel een beetje wat ze hebben gedaan. Het base model moest blijven voldoen aan de specificaties van de aankondiging, maar de prijs voor de variant die de concurrentie aan kan met de BMW 3 serie kost 60k en hier 70-75k. Serieus geld.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@erwh: alhoewel je in geval van die werknemers ook van een soort reservaat zou kunnen spreken…
Tegen de tijd dat je m hebt zijn de Duitsers in staat betere elektrische auto’s te leveren
@prop: Ja dat werd ook gezegd toen de Model S uit moest komen, ook niets van terecht gekomen.
@Donstil: dat is uiteraard niet uitgesproken door de fabrikant zelf. Vanaf 2019 presenteren de grote Duitse 3 een electro offensief. Elk opvolgend jaar komen er steeds meer modellen bij.

Tesla heeft acceptatie gecreeerd wat heel fijn is en ze zullen over een aantal jaar vast nog wel bestaansrecht recht hebben maar dat zal marginaal zijn en steeds minder worden
@prop: om de electrotrein in Europa gelanceerd te krijgen, heb je batterijen nodig. Wat hebben niet in Europa? Accu-productie. Die is in Chinese, Japanse en – met Tesla – in Amerikaanse handen. De marges op elektromotoren liggen trouwens laag, een eind lager dan op verbrandingsmotoren. Dus behalve hun ervaring met productie: wélk voordeel hebben de Europese fabrikanten nu ook precies weer op Tesla en de Chinese autobouwers?
@BaRa: alles behalve de aandrijflijn?;) een Model 3 bestaat uit 10.000+ losse onderdelen en hoe je dat efficiënt samenvoegt weten ze wél.
@BaRa: in veel opzichten geldt dat nu ook al met de verbrandingsmotoren, toch zijn de Europese merken redelijk machtig op de wereldmarkt.

Dat zal ook nog wel zo zijn als we gaan elektrificeren..
@prop: En tegen die tijd is Tesla ook al een paar jaar verder met hun technologie. Of denk je dat ze gaan stilzitten?
@SimonMc: ontwikkeling is niet relevant voor deze stelling. Tesla krijgt drie beresterke concurrenten met oneindige investeringsmogelijkheden erbij. Die allemaal in dezelfde vijver gaan vissen.
@SimonMc:

@SimonMc: ontwikkeling is niet relevant voor deze stelling. Tesla krijgt drie beresterke concurrenten met oneindige investeringsmogelijkheden erbij. Die allemaal in dezelfde vijver gaan vissen.
Graag, lelijk ding.
De startprijs van een Model S is in de USA is $69500 en in Nederland €80.500. Dat is een verhoging van 15%. Als je dat doortrekt naar de Model 3 kom je op een vanaf prijs van +/- €41000. Dan nog een grotere batterij a €10k en wat kleine opties als metallic lak, groter wieltje zit je al op een 55k. In Amerika met flinke subsidie is het leuk maar hier heb je toch ook andere leuke auto’s voor
@simonbv: ik heb voor de grap in de leasecalculator de Ioniq gegooid met 15k aan accessoires. De prijs die eruit kwam komt overeen met een 35k ICE en weet zeker dat een Ioniq harder gaat afschrijven als een Tesla (vanwege OTA updates).

Ik hoop voor 2019 mijn huidige lease auto te vervangen, al twijfel ik over de accu. Ik vrees dat de grotere accu en premium package niet binnen het budget gaat passen. Zonder premium neig ik toch naar de Ioniq met alle denkbare opties voor 35k.
@flutterby: Auto’s met veel opties schrijven altijd harder af. Trouwens ook geen vergelijkbare auto’s aangezien de Model 3 een stuk duurder wordt dan de 35k waar jij het over hebt.
@simonbv: vandaar die 15k aan accessoires in de calculator. Die zorgt ervoor dat er 15k extra afschrijving wordt verwerkt in 3 jaar.

Een Tesla Model 3 zal een lage afschrijving hebben vanwege de blijvende updates en autopilot is achteraf te activeren. Daarnaast zijn de runningkost minimaal.
Doet me een beetje denken aan de iPhone 7. Toen deze uitkwam was er een wachttijd van soms wel 6 weken. Ik had hem met 4 dagen binnen, omdat ik niet (zoals bijna iedereen) voor de 64 GB variant ging.
@koekwaus: 64gb moet 32gb zijn
Tja, mooi. Maar ik moet nog zien of ze die 500.000 exemplaren ook daadwerkelijk zo rap kunnen maken. Bovendien gaat dit om zo krankzinnig veel accu cellen, kunnen ze die überhaupt wel maken? En het zal misschien zelfs wel gevolgen hebben voor de wereldwijde accu markt…
We stoppen straks wel met olie pompen onder de zee, maar graven heel China en Afrika af voor Lithium…
@trustmeiamanengineer: Oh, Lithium komt voornamelijk uit Chili, de helft van de totale wereldvoorraad van 13.5miljoen ton wordt daar gewonnen, uit zoutmeren en water. Met die 500.000 Tesla’s is de vraag 20.000 ton per jaar, dus we kunnen in principe nog wel even vooruit..
@trustmeiamanengineer: En het is prima te recyclen. Ook daar heeft ome Elon ongetwijfeld over nagedacht.
@trustmeiamanengineer: jij hebt verstand van zaken,… heerlijk
@trustmeiamanengineer: dat heb ik vaker gehoord, met de olie/gas voorraad werd hetzelfde gezegd../.
Hmm lekker. Lezen hoe fanboys en haters Elon Musk respectievelijk gaan aflebberen en affakkelen.
Je mocht er maar 1 per persoon reserveren anders had elke leasemaatschappij er honderden tegelijk gereserveerd want die komen ze wel kwijt in bijtellingsland. Het goede is dat Tesla ervoor gezorgd heeft dat het andere fabrikanten zo dun door de broek liep dat ze besloten hebben versneld ook elektrowagens te gaan bouwen. Dus Teslahaters koop een BMW, Audi of Jaguar EV, overigens zijn die ook niet voor Jan Modaal die moet nog jaren wachten op een betaalbare EV.
Ach ja, de beperkingen en problemen waar je als beginnend autofabrikant tegenaan loopt.

Ik denk dat alle gevestigde autofabrikanten met een jaloerse blik naar die aantallen kijken en denken “als we ons toch eens wat minder druk hadden gemaakt over vierdeurs coupés, coupe suv’s en andere crossovers en ons meer op deze markt hadden gericht…”
” (Ferrari, ben jij dat?) en of je werkzaam bent voor Tesla of niet (ah, toch niet dus).” Geniaal stukje jaapi, lekker luchtig geschreven, kan mn katerkop ten zeerste appreciëren 😂
Ze zijn niet goed bij hun knar daar bij Tesla, ik citeer de website…

“Is there a way to accelerate my Model 3 invitation and delivery?

Tesla owners receive priority Model 3 orders, so you can accelerate your Model 3 invitation and delivery by purchasing a Model S or Model X first. Otherwise, the fastest way to receive your Model 3 is by placing your order as soon as you receive your invitation.”

Zie je jezelf al in de rij staan bij de slager, met het nummertje in de hand te wachten… En als je dan eindelijk aan de beurt bent en om een pond gehakt vraagt hij als antwoord geeft dat ik dan eerst een kilo van zijn duurste biefstuk moet kopen en dat we dan wel zullen gaan zien of er volgende week gehakt voor me heeft…
@moveyourmind: de correcte parallel zou zijn van het niet over één rij, maar over drie of vier rijen te hebben. En afhankelijk van je status verander je van rij. Perfect logisch systeem.
Je wordt toch gewoon kotsmisselijk van dit soort “Apple achtig” marketing geleuter… en dan al die sukkels in de rij voor dit autootje..lachwekkend
Ik wil dat nog wel zien met die elektrische auto’s, als er zo massaal overgestapt gaat worden, ik vraag mijn echt af waar we al die dingen allemaal moeten opladen, om nog maar te zwijgen of electro infrastructuur het aan kan als we allemaal onze electro auto’s aan de stekker gaan hangen.
@HZW: Elektro-auto’s zijn zowel een vloek als een zegen voor het net.
Aan de ene kant kan zo’n ding als een malle energie uit het net trekken (al heeft het middenspanningsnet (10 en 20 kV) natuurlijk veel capaciteit).
Aan de andere kant kunnen de batterijen ook als buffer functioneren, indien de auto’s en infrastructuur (laadpunten aan huis/kantoor) daarvoor geschikt gemaakt zijn.
@HZW: daar maakt blijkbaar niemand zich druk over; hoe we die benodigde electrische energie gaan opwekken is 1 ding, maar of ‘het net’ de infrastructuur dus dat allemaal aankan? Zeker nu de overheid gas in nieuwbouwwijken wil uitbannen (en er dus op electriciteit gekookt en verwarmd/gedoucht moet gaan worden).
@406_v6: Daar wordt al hard aan gewerkt. Lokaal energie opwekken, zonnecellen, windmolens. Komt goed.
@406_v6: Nou, reken maar dat netbeheerders zich daar enorm druk over maken. Ik werk zelf bij een netbeheerder en we hebben het enorm druk met het vernieuwen en opwaarderen van het net. Zo druk zelfs dat we het werk niet of nauwelijks aankunnen…
Blijf er bij dat stekker EV’s geen toekomst hebben.
@hzw: Dat werd ook door mensen op een paard gezegd toen Ford met de eerst betaalbare auto kwam.

Kop in het zand mentaliteit noemen ze dat.
@donstil:
Fijn, vertel me ff wat de aandelenbeurs morgen gaat doen.
@desjonnies: Als we flauw gaan doen: Je kunt niet eens met 100% zekerheid zeggen dat morgen de zon opkomt.
@HZW: heb je afgelopen week dat item over metaalpoeder als brandstof gezien bij 1vandaag? Was erg interessant
@406_v6: Toyota wil in 2022 een solid state batterij klaar hebben, meer range sneller laden en niet brandbaar. Dus het komt eraan.
Doe mij maar iets op waterstof.
Ik kan het niet helpen, maar ik kan geen enkel argument tegen deze auto begrijpen. Ze zullen toch wel onderzoek gedaan hebben naar de wensen, waardoor er dus een enorm grote groep is die dit wil. Prima toch? De range zal meer dan voldoen voor deze mensen. Alle laadpunt punt problemen en dergelijk worden pas aangepakt als het daadwerkelijk een probleem is. Zo werkt het in deze wereld. Om dan toch maar de slechte vergelijking te maken, de iphone had ook beperkingen in geheugen en dergelijk. Werd om gelachen…bleek een hit en mensen pasten zich aan aan het ding. Mensen…het is zoals het is. Leer er mee leven en omarm het met de tijd.
@sleurs: Ik kan wel een argument tegen verzinnen, want ik vind het gewoon een erg lelijk ding. Als ik in de markt zou zijn voor een elektrische auto zou ik redelijk balen, want dit is eigenlijk je enige fatsoenlijke optie…
@racerx: Dat is geen echt argument, want smaak is persoonlijk natuurlijk. Er zullen vast modellen komen, al dan niet van andere fabrikanten, die je wel zullen aanspreken. Het gaat om het principe.
@sleurs: Dit dus. Onbegrijpelijk hoe veel weerstand het merk krijgt. Zelfs op een blog vol met zogenaamde autoliefhebbers.
-edit: nutteloze bijdrage-
Interessant stukje over de federal tax credit, het gaat dus om alle Tesla’s samen en niet alleen de model 3:
Sometime in early 2018, the EV community in the U.S. will buzz about the specific clauses in the Internal Revenue Service section code IRC 30D, better known as the “Plug-In Electric Drive Vehicle Credit.” That’s the code that allows for up to $7,500 off on Federal taxes for the purchase of a new electric vehicle. It’s one that has a “sunset” clause that is specific to each vehicle manufacturer’s success. Once each manufacturer (OEM) reaches 200,000 cumulative U.S. sales of all of its EVs (from 2010 onward) the phase out process begins. So, the more EVs an OEM sells, the quicker the credit will sunset. Meaning the OEM that wins, is first to lose, but has actually won (because of their success).

Is wel redelijk zuur als je een preorder hebt geplaatst en je maar wacht en wacht en vervolgens net naast je 7.5K belastingvoordeel vist. Ik denk dat Trump de regeling niet gaat uitbreiden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).