En jawel: Spyker is schuldenvrij [updated]

Auteur: , 42 Reacties

Nog effe en we krijgen een elfstedentocht in de hel.

En jawel: Spyker is schuldenvrij

Voor de zoveelste keer blijkt dat ome Victor ergens in zijn hoge hoed een complete konijnenfokkerij verstopt heeft. Alhoewel, deze keer zat het er al een poosje aan te komen dat Spyker binnen afzienbare tijd weer zonder schulden verder zou kunnen met het bouwen va…, euh, met wat eigenlijk?

Enfin. De talrijke schuldeisers werden afgescheept met een fooitje, een hoop partijen kunnen een vette streep door hun uitstaande vordering zetten. Vandaag werd de surseance van betaling beëindigd.

Op deze gewiekste wijze heeft Spyker haar schuldenlast à 45 miljoen ekken de nek omgedraaid, zodat het zonnetje in Zeewolde weer voorzichtig begint te schijnen. Eerlijkheidshalve moeten we erbij zeggen dat de schuldeisers het er unaniem over eens waren dat de regeling voor hen gunstiger uit zou pakken dan wanneer Spyker alsnog failliet zou worden verklaard.

Let wel, het goede nieuws geldt alleen voor Spyker NV en Spyker Automobielen B.V., Spyker Events & Branding B.V. is sinds december vorig jaar failliet. Nu maar wachten op die vette orderlijst die het merk er weer bovenop helpt. Hoe schatten jullie de kansen in?

UPDATE: In een officieel statement laat Spyker nogmaals weten te fuseren met de Amerikaanse fabrikant van elektrische vliegtuigen, Volta Volare. Hoe de samenwerking voor beide partijen vruchtbaar gaat zijn is ons een volstrekt raadsel, al zullen vooral financiële beweegredenen een rol spelen bij de fusie.

Dank aan meneer voor het tippen!



42 reacties

Vrees dat er nooit meer een auto gebouwd gaat worden.
Je moet als leverancier wel gek zijn om daar ooit nog een bout te leveren.
@trustmeiamanengineer: misschien dat gamma wel wilt. Gamma racingdays sponsored by Spyker. Schud ik zo even uit de mouw
@trustmeiamanengineer: als ze gewoon vooraf betalen zullen ze ongetwijfeld wel leveren, maar ik acht de kans nog steeds vrij groot dat er nooit meer een auto gebouwd zal worden
Ik hoop dat hij de kans krijgt om weer mooi spul te bouwen, maar ik schat de kans vrij laag..
Toetsenbord bijna onder het water doordat ik moest lachen om “i’m back bitches”….
@willempjuh: Het is al een keer eerder gebruikt maar blijft goed.
Konijnenfokkerij verstopt in de hoge hoed. hahahaha
Het blijft trekken aan een dood paard in mijn ogen. De enige manier om weer enigszins op de rails te komen is door gewoon weer klein te beginnen en 1 voor 1 auto’s te bouwen met een teampje van maximaal 5 man. Klanten weer het vertrouwen geven dat er daadwerkelijk wat gebouwd wordt, en leveranciers weer het vertrouwen geven dat er betaald wordt.

Laat dat nu juist helemaal tegen Victors principe’s in gaan.
@motoragent: Wat zou het mooi zijn, als het zo zou gaan. Langzaam lekker uitbouwen en Nederlands trots worden naast Donkervoort. De meeste dromen zijn bedrog
@motoragent: dan heb je een baas nodig met een minder groot ego…
Laten We hopen dat hij het nu goed gaat doen naar donkervoort recept. Ik heb er alleen een hard hoofd in.
Iedereen een Mcgregor polo’tje van de outlet gegeven, Victor?
Haha super toch! Prachtige wagens! Veel succes zou ik zeggen. En nu winst maken! :)
Jammer, dit soort figuren zijn niet anders als toppers in het bankwezen die over de rug van belastingbetalers.
Ze zorgen voor miljoenen aan ‘schade’ en uiteindelijk draait de gemeenschap daar in meer of mindere mate voor op.

Wat mij betreft mochten ze allang stoppen met die kitscherige Spyker rommel.
Het houdt niet op. Niet vanzelf
@philipf: Je bent me voor..
@bmwalpina: sorry man!
De hele soap spyker verdiend absoluut geen schoonheidsprijs, maar man man wat een doorzetter deze VM, zakenman in hart en nieren en absoluut zeer succesvol ook gezien zijn verleden, hoop dat ze eindelijk eens wagens gaan maken! vind ze echt prachtig.
Overigens best apart hoe Jan de Hollander reageert als een hoog geplaatste boef bij een bank, verzekering maatschappij of energie bedrijf de boel de boel flest, hij wordt dan verbaal opgehangen en de reacties zijn niet mals.

Hier hebben we eigenlijk hetzelfde maar dan met iemand die zich met auto’s bezighoud en er wordt gereageerd met zachte ‘pen’ eender als de hedendaagse rechterlijke macht jegens criminelen.

Raar volk wij Nederlanders.
@turbobrick: gaat om bedragen in een totaal andere orde van grootte, staatssteun, zelfverrijking, noodzakelijke financiële infrastructuur en ga zo maar door. Spyker benadeelt volgens mij een paar toeleveranciers, medewerkers en de belastingdienst.

Ik hoop echt dat er wat uit die blokkendoos in Zeewolde gaat komen. Ondanks alles draag ik ze nog steeds een warm hart toe. Ik geloof in sprookjes en dus in Victor Grimm
@Jochen: En die toeleveranciers zitten met schade en hoe denk je dat het wordt opgevangen ?
Kleine specialistische bedrijfjes (niet vreemd in het land der exotische auto’s) zonder dikke bedrijfs advocaten komen soms dit soort verliezen niet te boven en personeel gaat de laan uit en daar draait de staat voor op.
Zijn medewerkers zijn gewone mensen met een gezin en vaak een hyptheek die nu wellicht op straat komen te staan.
En ga zo maar door.
Je praat hier over 45 miljoen !

Goedzo Jochen, lekker kortzichtig en naief … Gelukkig hebben we er daar maar weinig van in NL !
@turbobrick: ik begrijp je reactie, maar er klopt geen fluit van je beargumentatie.
1. Kleine schuldeisers worden betaald (tot 12.000€), dus die mini bedrijfjes waar je het over hebt krijgen iets.
2. Als je het vergelijk trekt naar de bancaire sector, waar volgens mij in Nederland in 2 jaar tijd 20.000 banen verloren zijn gegaan, banen van mensen met hypotheken, dan blijf ik stellig van mening dat je de twee sectoren met bijbehorende bestuurders niet met elkaar kan vergelijken.
@Jochen: Wie zegt dat een klein bedrijfje te maken heeft met kleine bedragen ?? Een beetje timmerman kan al rekeningen hebben die oplopen tot boven de 12mille en toeleveranciers van specialistisch materiaal zitten al snel op een veelvoud. Bijv. een 4 mans bedrijfje dat carbon producten levert, en 12 mille is dan niets …
Heb je uberhaupt enig idee wat specialistisch materiaal in de auto wereld kost ?

Het vergelijk gaat prima op met de bank wereld en dergelijke aangezien daar de ontslagen massaal zijn maar de bedragen ook vele malen groter. Als je het in verhouding zet is het dan niet eens zoveel anders.
@turbobrick:
Nee hoor, ik ben van mening dat de man een eerste klas parasiet is en heb nul bewondering voor deze charlatan.
Dit is een dood ordinaire oplichter, maar ja die hebben hier vrij spel.
En dat hele Spyker is gewoon naar de filistijnen toe, dat verkoopt geen schroefje meer
@turbobrick: Amen. kuddegedrag
Er zijn meer Spyker berichten op AB geweest dan dat ze auto’s hebben gebouwd (volgens mij een kleine 300 stuks in 12 jaar tijd.)

Wat Muller doet is bewonderenswaardig. Die kerel heeft een enorm doorzettingsvermogen waarvoor hij bijna een standbeeld zou moeten krijgen. Maar de man is een entrepeneur. Een hele goede zelfs, maar geen ‘automan’.

Horacio Pagani en Christian von Koenigsegg zijn helemaal lyrisch van auto’s. Ze zijn constant bezig hun geestekindjes te optimaliseren. Daarbij zijn het prima zakenmannen, maar het zijn auto liefhebbers in de eerste plaats. Maarten de Bruijn had eigenlijk nooit weg moeten gaan, de Spyker was zijn idee.

Omgekatte Artega’s verkopen? Gaat niet lukken want Artega kon ze zelf niet eens verkopen. Maar als ze die Ailerion uitontwikkelen, dan leggen ze er de 4.0 V8 uit de S8 erin, en als ze zorgen dat de kwaliteit top is, heb je misschien een mini niche te pakken.
@gtwillem: LOL entrepeneur.. zeg dat maar tegen z’n leveranciers en z’n personeel etc.
1e klas oplichter, dit is het tegenovergestelde van een ‘entrepeneur’.
Dit is ik steek 1 knaak in een opgedroogde pleite tent en hoop er 5000% op te maken binnen 5 jaar tijd, pappen en nat houden.
Die gast moet de bak in.
@lekkaah: Amen ! Maar je ziet de meeste reacties hier toch door zogenaamde autoliefhebbers ?? Met witteboorden criminaliteit schreeuwt men moord en brand en hier vind men het wel grappig en hoopt men op een doorstart.

Vind je het gek dat de staat, de rechterlijke macht en grote bedrijven een loopje nemen met het Nederlandse volk. Triest maar waar.
@lekkaah: ik bedoel ermee aan te geven dat het een zakenman is en geen automan.

De manier waarop hij zaken regelt is verachtelijk, dat staat buiten kijf. Te meer hij prima in staat is iedereen te betalen.
@gtwillem:

John DeLorean was een echte automan ..
André citroen was een echte automan ..
Henry Leland was een echte automan ..

Wil je nog 100 voorbeelden ??
Of 1000 .. Mag ook ..
@lincoln: je mag er van mij 1.000 gaan opnoemen, waarde lincoln. Ik heb Christian en Horacio als voorbeeld genomen omdat zij ongeveer gelijk met een exclusief sportwagenmerk op de proppen kwamen. Vandaar.
@gtwillem:

Twee voorbeelden van prototype zakenlui ..
Veel zakelijker en berekender dan V.Muller ..
Ik denk dat ik wel de spijker op z’n kop sla als ik stel:

Iemand heeft Victor bijgespijkerd. Vervolgens heeft hij spijkers met koppen geslagen met de schuldeisers.
Kunnen we wel moeilijk over doen, maar dan is het gewoon spijkers op laag water zoeken.
Victor heeft voor elk gat een spijker en dan kun je iedereen wel tevreden krijgen. Als je dan ook nog een slimme zakenman bent die zo hard is als een spijker in de onderhandelingen, dan is deze uitkomst niet meer dan logisch….
Het is leuk die Spyker sportwagens,maar als ze geld willen gaan verdienen bij Spyker, dan zullen ze SUV’s moeten gaan bouwen.
Als merken die alleen maar sportwagens bouwden heel goed boeren met de bouw van SUV’s dan zou ik, als ik het voor het zeggen had bij Spyker dat heel snel gaan bouwen.
VICTOR wat een baas! Iemand moet onze victor, onze hollandse trots een zak met poen geven zodat hij eindelijk zijn spykers kan bouwen! Iemand met zo’n doorzettingsvermogen verdient het!
Zucht….
Ah, is het zover… :D

Go Victor, Go!
Hier in Zeewolde zit nou niet echt iemand om die vent te springen ofzo…
Kan die man het Griekenland conflict niet oplossen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).