• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Engler Mosslr is een nieuwe SLR Stirling Moss (met V12)!

Auteur: Bas Leesberg, gepost 23 mei 2025 om 09:53 – 8 Reacties

Een eerbetoon aan een eerbetoon.

Ineens was ie er. Mercedes en McLaren pakten in 2009 flink uit met een speciale Stirling Moss-versie van de SLR. De limited edition kwam als hoedtik naar een raceauto waar de legendarische Britse coureur successen mee boekte. Mercedes deed vorig jaar een duit in het zakje door een indirecte opvolger van de SLR Stirling Moss te bouwen met de PureSpeed.

Maar ook externe bedrijven houden van de SLR Stirling Moss. En waarom ook niet? Onder de unieke carrosserie huist een supercharged V8 die 650 pk en 820 Nm sterk is. Daarmee wordt de SLR Stirling Moss in 3,5 seconden naar de 100 geslingerd en haalt een topsnelheid van 350 km/u. Zonder voorruit.

Engler Mosslr

De PureSpeed wordt vandaag vergezeld door Engler Automotive. Dit bedrijf zit ook achter de superquad: een bizar apparaat met een 1.200 pk sterke V12 en een topsnelheid van 400 km/u. Op een quad. Goed, wij zijn meer van de auto’s en gelukkig werkt Engler daar dus ook aan.

Je hoeft geen moeite te doen om de speciale SLR te herkennen in de nieuwe creatie. De zijuitlaten, de gigantische motorkap en de doorlopende lijn achter de hoofdsteunen zorgen daarvoor. Het front doet echter meer denken aan moderne Mercs. En van achteren: tja, dat is een compleet nieuw ontwerp. Geslaagd? Wat mij betreft wel.

De lange motorkap heeft de Engler Mosslr ook wel nodig. Klanten kunnen kiezen uit drie versies met drie verschillende motoren. De 750 is de instapper en heeft een V8 met, jawel, 750 pk. De topsnelheid moet op 322 km/u komen te liggen. Voor wat meer pit is er de 1000. Wederom is er een achtcilinder in V-vorm, maar nu met 1.000 pk. De performanceversie heeft een topsnelheid boven de 350 km/u. Wederom, zonder voorruit.

Engler weet ook nog voor de liefhebbers een V12 onder de weeldige vorm te lepelen. De twaalfpitter moet een vermogen van 850 pk krijgen en zorgen voor een topsnelheid boven de 322 km/u.

Engler Automotive hoopt 75 stuks van de Mosslr te bouwen. Dat zijn er precies evenveel als Mercedes en McLaren 16 jaar geleden bouwden van de SLR Stirling Moss. De 75 auto’s zullen natuurlijk allemaal gepersonaliseerd zijn tot de laatste stiksels. De vanafprijs is onbekend. Om je een beeld te geven: voor een échte SLR Stirling Moss betaal je al snel een paar miljoen op de veiling.

Ook interessant!

  • Deze knotsgekke Mercedes wordt geveild in België
  • Deze G63 is een totaal misplaatst eerbetoon aan Stirling Moss
  • Deze Mercedes SLR op Marktplaats kost €949.740
  • Deze 'aftermarket' bodykit was een slimme investering

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

engler, McLaren, Mercedes, slr, stirling-moss, V12, V8

Vorig bericht: « Tesla Cybertruck heeft een sportautobroertje
Volgend bericht: Haters willen Nürburgring-expert van circuit verbannen »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    23 mei 2025 om 10:07

    Gefeliciteerd. U bent het duizendste bedrijf dat een supercar voor de super rijken wil maken. Waarom drie motorvarianten? Dat brengt alleen maar meer ontwikkelings- en logistiekkosten.
    Niet erg origineel qua idee maar het design is wel veel beter dan gemiddeld.

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      23 mei 2025 om 10:16

      Dromen mag toch? Hoe meer van dit soort initiatieven hoe mooier. Ik hou wel van wat drama, en dit is een levensgrote Hotwheels en maakt het kind in mij wel wakker. Geweldig, graag meer van dit.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        23 mei 2025 om 11:49

        Je houdt van het drama van een faillissement vanwege onrealistische dromen? Een strakke render maken is een stuk gemakkelijker dan een werkende, goed rijdende ook echt bouwbare en voor een realistische prijs verkoopbare wagen te maken. De klanten zijn miljardairs, tuurlijk hebben die veel geld maar daar zijn er niet veel van, ze zijn veeleisend en je hebt nogal veel concurrentie. Ferrari, Lamborghini, McLaren, Aston Martin, Bugatti als gevestigde namen en dan kleintjes als Gordon Murray, Koenigsegg en Pagani en dan een hele stroom van dromers. Wil je als ondernemer echt in die rij aansluiten? Ik heb het idee dat het ontwikkelen van een auto vaak nogal onderschat wordt.
        Sommigen lukt het, supergaaf. Denk aan Kimera. Ik ken iemand die daar gewerkt heeft, dat waren heel gekke tijden om die auto goed te krijgen.

        Login om te reageren
  2. ericc zegt

    23 mei 2025 om 10:26

    Ik vind de open sportwagen Rina van de Italiaanse fabrikant die hier laatst voorbij kwam een veel betere benadering van Mille Miglia-auto’s dan deze. Ik zie ook liever vloeiende lijnen dan strak getrokken lijnen.

    Login om te reageren
  3. joos straetmans zegt

    23 mei 2025 om 10:45

    Een duid (!) in het zakje ?
    Je bedoelt waarschijnlijk een ‘duit’.
    Ter info : Een duit was een Nederlandse koperen munt van geringe waarde die vooral gebruikt werd in de 17e en 18e eeuw (Wikipedia).
    De duit die Engler Automotive in het zakje van de SLR doet is dus van geringe waarde.

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      23 mei 2025 om 11:37

      Afgelopen week had ie het ook al over een duid. Hij kan de duit niet duiden…

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      23 mei 2025 om 21:06

      Het is toch duidelijk wat hij bedoelt…

      Login om te reageren
  4. Joris24 zegt

    23 mei 2025 om 11:27

    *duit

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North