
De belastinggeld trog is weer maximaal gevuld en iedereen met groene vingers kan er ouderwets in graaien.
Als moderne groene ondernemer kan je tegenwoordig maar beter op pro-EU partijtjes stemmen. Immers in een wereld waar een Euro verdienen steeds moeizamer lijkt te zijn, blijft de subsidiekraan in Europa vol open staan. Er is namelijk weer een nieuwe ronde van toekenningen geweest onder het AFIF-programma. Dit keer strooit de EU met 600 miljoen Euro. In totaal is sinds 2021 al voor 2,5 miljard Euro naar Volt en D66-stemmers gevloeid.
Het doel van de EU is om Europa te ‘decarboniseren’. Het valt wat dat betreft maar te hopen dat men er niet achterkomt dat mensen ook grotendeels uit C-atomen bestaan. Anders zou men wellicht nog eens aan een final solution na kunnen gaan denken. Enfin, onderdeel van de plannen zijn de bouw van:
- meer dan 1.000 publieke laadpunten voor lichte voertuigen (personen- en bestelauto’s) met een vermogen van 150 kW
- circa 2.000 nieuwe laadpunten voor zware bedrijfsvoertuigen (trucks en bussen) met een vermogen van 350 kW
- 586 laadaansluitingen met een vermogen van 1 MW, zogenoemde megawattladers, geschikt voor zware vrachtwagens en andere hoogvermogen-toepassingen.
- bouw van 38 waterstoftankstations
Daarnaast wil men in havens capaciteit bouwen om aangemeerde boten te voorzien van stroom vanaf de kade zodat ze dieselgeneratoren af kunnen zetten. En worden alle grondvoertuigen op vliegvelden idealiter geëlektrificeerd. We zijn dus weer extreem goed bezig. En dat terwijl we reeds slechts zes procent van alle CO2 wereldwijd uitstoten als Hotel Europa. Fabelhaft.
Bij deze meest recente ronde, zijn er nu 70 projecten geïdentificeerd die de miljoenen vangen (check hier de hele lijst). Zo gaat er bijvoorbeeld 7,4 miljoen naar wereldverbeteraar British Petroleum (BP), om in Duitsland wat oplaadpunten te bouwen. Maar ook in Nederland wordt gulzig in de trog gegraaid. Zo krijgt GVB Veren drie miljoen om een Ferrari Daytona SP3 te kopen twee oplaadpunten te bouwen voor veerponten over het IJ. Ook in en om Rotterdam blijft er veel aan de strijkstok hangen.
Het moet gezegd worden dat in deze ronde Nederland wat dat betreft echt de ultieme spekkoper is. Maar liefst zo’n 180 miljoen snoepen wij op van de 600 miljoen. Zo verdienen we die mega-afdracht elk jaar dus nog een beetje terug. De VOC-mentaliteit leeft! Daar kunnen vast een paar van die gerse nieuwe elektrische Cayenne’s van besteld worden voor de respectievelijke bedrijfseigenaren en toeleveranciers. Waarvan akte!





Ik zou die 5 man uit Groningen even in de gaten houden.
Het gaat heus niet alleen hard in Europa terwijl de rest van de wereld lekker verder doet zoals vroeger. Vandaag nog gelezen dat in China 22% van de nieuwe zware vrachtwagens ondertussen elektrisch is.
https://apnews.com/article/china-truck-lng-ev-diesel-transport-70f3d612de4b45b6f954a7f557f7f741
De teugels laten vieren is achter komen te staan, zeker tegen over China.
Weet niet hoe ze de subsidies voor o.a. laadpalen toepassen. Maar commerciële partijen gaan voor maximale omzet gaan en dus zo veel mogelijk laadpalen plaatsen waar veel volk komt. Er is dus ook iets te zeggen voor een subsidie voor laadpalen op minder voorziene locaties die waarschijnlijk anders minder snel voorzien zouden worden (valt mij tegenwoordig trouwens al dikwijls op dat je op laadpalen een sticker met medefinanciering door de EU ziet).
Oe jaapie, misschien wil je ook een keer wat kwijt over de BoterBergBijdrage voor onze zielige boertjes. Ongeveer 60 miljard per jaar. Maar dat past zeker niet in het wereldbeeld dat sommige andere opvattingen ook wel eens een financieel kontje mogen krijgen.
Jaaa! Wat heerlijk om in de EU te leven! Waar gezond verstand, ondanks vele pogingen deze dwars te zitten, nog steeds de boventoon viert.
[email protected]…ahah.
Ik ben absoluut geen klimaatdrammer. Maar met 8,3 ton CO2e per inwoner stoten Nederlanders meer uit dan het wereldwijde gemiddelde van 6,6. En heel Europa zit er met 7,1 ton ook boven. Daar staat tegenover dat wij het zesde rijkste land ter wereld zijn per capita. De top20 bevat ten minste 12 europese landen met honderden miljoenen inwoners.
Zelfs ik vind de doelen waarin de EU hier investeert (elektrische laadstations, kadeladers, etc) helemaal niet gek. Elektriciteit is nou eenmaal een makkelijke energiebron die op allerlei manieren relatief schoon op te wekken is. Is het dan niet een heel klein beetje vanzelfsprekend om als allerrijkste en ook grote vervuiler de hand in eigen boezem te steken als het aankomt op verduurzaming? Het is nou niet bepaald dat de meeste van ons er een boterham minder door eten.
Maar wat mij betreft zou de EU eens mogen stoppen met het straatsburg-circus met 3000 man en weet ik hoeveel documentatie. Dat slaat klimmaattechnisch geen deuk in een pakje boter maar het slaat precies nergens op en geeft een totaal verkeerde voorbeeld.
En hoe zit het met de ruim 40mrd subsidie voor de fossiele industrie?
Hoe definieer jij subsidie? Dezelfde fiscale voordelen krijgen als andere bedrijven vind ik niet echt subsidie, maar gewoon gelijke monnikken, gelijke kappen. Dat ‘onderzoek’ was MEGA gekleurd omdat het in opdracht van oa milieudefensie en greenpace gedaan is, denk je dat dat écht geen maximale cherrypicking is? Daarnaast impliceert subsidie dat de overheid betaalt, en dat is in veel van de gevallen niet zo.
@Hubert Die zijn er niet. Er bestaan wat vrijstellingen van accijnzen en belastingen om vervoer van goederen en personen te bevorderen. Een goede zaak, maar geen subsidie.