• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

EURO NCAP adviseert: blijf weg van deze Chinese hatchback!

Auteur: Bas Leesberg, gepost 12 september 2025 om 12:58 – 15 Reacties

Dit probleem hebben de crashtesters nog nooit gezien.

De veiligheid van de automobiel is er in de afgelopen decennia flink op vooruit gegaan. De komende jaren moeten nog meer rijassistenten je vervoersmiddel veiliger maken. Het komt dan ook niet zo vaak voor dat de Euro NCAP een veiligheidsscore van minder dan vier sterren geeft, laat staan nul sterren. Maar ook met vier veiligheidssterren kan een auto behoorlijk onveilig zijn. Het bewijs hiervoor is de MG3 Hybrid+.

Het veiligheidsprobleem van de MG3

De Euro NCAP ontdekte een naar eigen zeggen ”ernstige veiligheidsfout” in de hatchback. Wanneer de MG3 met de voorkant botst, loopt het rechterbeen van de bestuurder gevaar. Het vergrendelingsmechanisme van de bestuurdersstoel kan bij een botsing niet zijn werk doen. Daardoor kan de stoel gaan draaien tijdens de crash. De stoel draait dan naar binnen, richting je rechterbeen.

Het is voor het eerst in het 28-jarig bestaan van de Euro NCAP dat ze dit probleem tegenkomen. Door het falen van de stoel kon MG niet aantonen hoe goed de auto de knieën en dijbenen van inzittenden van verschillende lengtes of in verschillende posities beschermt.

De bescherming van dat lichaamsdeel kreeg het oordeel ‘slecht’ van de Euro NCAP. MG is ingelicht en gaat het ontwerp van het mechanisme verbeteren. Omdat de hatchback verder goed door de test kwam, krijgt hij alsnog vier sterren.

Advies van Euro NCAP

Testmanager Aled Williams benadrukt hoe bijzonder dit euvel is in deze tijd: ”Het is verontrustend om in 2025 een auto te koop aan te treffen met een fundamenteel gebrek in het vergrendelingsmechanisme van de stoel, een essentieel onderdeel van het veiligheidssysteem voor de inzittenden.” Volgens hem kan het betekenen dat alle bestaande MG3’s terug naar de fabriek moeten.

Mocht je nog in de markt zijn voor een MG3, kun je hem beter even overslaan? Volgens Williams wel. ”Daarom raden we consumenten aan alternatieven voor de MG 3 te overwegen en de zoekfunctie op onze website te gebruiken om de veiligste auto’s te selecteren die aan hun behoeften voldoen”, aldus de crashtestmanager.

De hybride MG3

We kunnen heel lacherig doen over de bouwkwaliteit van het Chinese merk dat zich graag Brits voordoet. Maar eigenlijk vind ik het meer jammer voor de 3 dan dat ik er leedvermaak om wil verspreiden. De 3 is een sympathieke auto wiens grootste voordeel zijn prijs is vanaf € 23.450. Zeker wanneer MG een flinke uitverkoop houdt.

De MG3 heeft een 1,5 liter viercilinder die 102 pk levert, gecombineerd met een 136 pk sterke elektromotor. Dit resulteert in een systeemvermogen van 194 pk op. Na acht hele seconden zit je aan de 100 km/u en de top is 170 km/u.

Ook interessant!

  • Chinese merken willen Europese Commissie slopen
  • Chinese EV is de eerste auto die 0 sterren scoort in crashtest
  • Autoblog-lezer koopt een MG Cyberster
  • Chinese merken zeilen om Europese importheffingen heen, EU doet niets

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

China, crashtest, euroncap, Hybride, MG, mg3, veiligheid

Vorig bericht: « Koop de Porsche van Max Verstappen!
Volgend bericht: Zoek de verschillen: BMW laat het nieuw logo zien op Neue Klasse »

Lees Interacties

Reacties

  1. metalmike zegt

    12 september 2025 om 13:08

    Zou dat met een terugroepactie verholpen worden bij geleverde auto’s? Aangezien dit een redelijke smet op de reputatie van MG is.

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      12 september 2025 om 13:34

      Heeft MG dan al een reputatie opgebouwd?
      De enige reputatie die ik van MG ken is uit de MG-UK tijd. En dat is geen beste reputatie.

      Login om te reageren
    • McShineBXL zegt

      12 september 2025 om 13:34

      Welke reputatie?😂

      Login om te reageren
  2. ghengiskhan zegt

    12 september 2025 om 13:38

    Het lijkt er op dat Tesla niet het enige autobedrijf is dat de ontwikkeling van haar auto’s overlaat aan haar proefkonijnen, ik bedoel klanten.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      12 september 2025 om 13:53

      Maar qua veiligheid niet. Zag een keer een botstest van de model S, indrukwekkend hoe goed die de inzittenden beschermd hoor.

      Login om te reageren
      • mattr zegt

        12 september 2025 om 13:59

        Qua veiligheid niet? Nee er is nog nooit een Teslarijder door de full ‘self’ driving marketingkletspraat om het leven gekomen..

        Login om te reageren
        • Johanneke zegt

          12 september 2025 om 14:41

          Zelf zo dom zijn om te geloven dat die auto volledig zelf kan rijden is wat anders dan slecht zijn in crashtests. Ik vind de naam overigens ook misleidend, maar dan nog, heeft met de crashtest niets te maken.

          Login om te reageren
      • ty5550 zegt

        12 september 2025 om 15:25

        En toch was het volgens een studie van een tijd geleden het dodelijkste merk in de VS (per x aantal gereden miles). Ze nemen overduidelijk risico’s met hun klanten (en helaas de andere weggebruikers) die andere merken niet willen nemen. Genoeg videos van FSD auto’s die opeens onverwacht uitwijken of spook beginnen te rijden.
        https://www.reddit.com/r/TeslaFSD/s/EznpVKMxSS
        https://www.autoblog.nl/nieuws/teslas-zijn-het-vaakst-betrokken-bij-dodelijke-ongelukken-6977432

        Login om te reageren
  3. RiKe zegt

    12 september 2025 om 14:02

    Of het wordt opgelost met een terugroep actie. Dan is de auto ineens toch wel weer goed. Maar goed het is Chinees dus standaard al slecht, toch?

    Login om te reageren
  4. erwingrunn zegt

    12 september 2025 om 14:12

    Toch wel apart dat zo’n auto toch nog 4 sterren krijgt, terwijl advies is “koop maar niet”.
    Mocht er ergens een onvoldoende op worden gescoord, dan mag wat mij betreft de totaal waardering ook onvoldoende zijn.

    Login om te reageren
    • cdlop01 zegt

      12 september 2025 om 15:58

      Dat vind ik ook heel vreemd……geen ster totdat herkeuring heeft plaatsgevonden lijkt mij meer op zijn plaats.

      Login om te reageren
    • schuimbekje3 zegt

      12 september 2025 om 16:13

      Dan heeft Renault bog nooit 5 sterren gekregen als je dat zou toepassen.

      Login om te reageren
  5. wimof zegt

    12 september 2025 om 14:29

    Is dat op de autokeuring niet “verboden tot het verkeer”?

    Login om te reageren
  6. kniesoor zegt

    12 september 2025 om 15:16

    Kortom : je meniscus verandert bij een frontale klapperrrr in een bamischijf. Nou lekker dan 🤨

    Login om te reageren
  7. cls350sb zegt

    13 september 2025 om 10:23

    Heb deze als huurauto gehad in Italië vorige week. Wat een ontzettend gevoelloos rijdend stuk Chinees plastic. Laat staan de infotainment die volstrekt onlogisch werkt (radio zit in een submenu), cruise control die je via menu instellingen in en uit moet schakelen en oh ja, de stoelen zitten ook voor geen meter. En nu ik dit lees.. wat mij betreft per direct van de weg halen!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North