Europese autoverkoop enorm in de lift

Auteur: , 20 Reacties

Geheel tegen de trend in.

Lotus Europa S '10

De autoverkoop in West-Europa is explosief gestegen. In de achtste maand van dit jaar stegen de verkopen namelijk met 27% ten opzichte van de zelfde maand van het jaar 2017. Normaliter is augustus een vrij rustige maand qua verkopen. Meestal liggen de fabrieken ook even stil, al dan niet om de productielijnen aan te passen voor nieuwe of vernieuwde modellen. Maar in 2018 zien we een compleet ander beeld, want in veel Europese landen zijn de verkopen enorm toegenomen. Om verwarring te voorkomen, het gaat om het aantal nieuwe registraties, niet aantal geproduceerde auto’s.

Zo zijn er in Italië 10% méér auto’s verkocht, in het Verenigd Koninkrijk is dat zelfs 23%. Onze Oosterburen doen het nog een stukje beter met 25% meer verkopen dan dezelfde maand een jaar eerder. Grote stijgingen vonden plaats in Frankrijk (40%) en Spanje (49%). In totaal werden er in West-Europa in augustus 1.002.000 auto’s verkocht, tegen 802.000 auto’s in augustus in 2017. En in Nederland? 42% meer auto’s dan dezelfde maand een jaar eerder. De grootste stijging was in Roemenië, daar zijn de verkopen met 113% gestegen! Elk land kon een plus noteren, op Zweden na. Daar zakten de verkopen in met 17,5%. Gemiddeld werden er in de Europese Unie in augustus 2018 31,2% meer auto’s verkocht. Rekenen we de Europese landen Zwitserland (-7,2%), Noorwegen (+8,3%) en IJsland (-3,7%) mee komen we uit op een stijging van 27%.

De reden hiervoor is simpel: WLTP. De ‘Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure’ is vanaf 1 september de nieuwe norm om uitstoot mee te communiceren. Dit was voorheen de NEDC. Sinds 1 september 2017 moesten alle nieuwe geïntroduceerde auto’s al WLTP-cijfers communiceren, bestaande modellen mochten een jaar lang nog NEDC-cijfers hanteren. Nu is het allemaal WLTP. Omdat deze meting veel realistischer is, is het opgegeven verbruik in veel gevallen een stuk hoger. In veel landen is de belasting gerelateerd aan uitstoot. Ook is uitstoot leidend voor grote bedrijven, die willen de uitstoot van hun (lease-)vloot zo laag mogelijk houden.

Is het dan allemaal hosanna? Waarschijnlijk niet. Er is nu enorm ingekocht en er zijn voldoende autobedrijven die geregistreerde auto’s later gaan verkopen. Aangezien auto’s in veel landen duurder gaan worden of dankzij hun hogere uitstoot minder interessant, zullen de verkopen hoogstwaarschijnlijk in gaan zakken.



20 reacties

Dan gaat de gemiddelde CO2-uitstoot wel stijgen want vele nemen een benzine ipv diesel. Gezien benzine meer CO2 uitstoot dan diesel zal het volgend “slactoffer” na diesel in Europa de benzine zijn. Alles om ons te dwingen een elektrische auto te kopen. Start nu maar met die bouw van nieuwe kerncentrales want de huidige steenkoolcentrales , windmolens en zonnepanelen kunnen niet genoeg stroom leveren als iedereen zijn wagen in de stekker steekt na het werk!
@ericc: per km verbruikt een Tesla ongeveer 0,2 kwh. Totaal aantal gereden km in nederland is: 118,5 miljard (2016). Dat is dus 23,7 miljard kwh per jaar. Nu verbruiken we 120kwh per jaar aan stroom. Dat moet dus naar ongeveer 150 miljard kwh groeien. In 2030 mogen er geen benzine en diesel auto’s meer worden verkocht. Niet iedereen rijdt dan al elektrisch dus laten we zeggen dat we 15 jaar hebben om die groei op te vangen ongeveer 1,6 miljard kwh per jaar. Dat moet toch wel lukken met duurzame bronnen?
@pomoek: Dat lukt zeker wel, maar de uitdaging is dat je in de tussentijd ook de bestaande, vervuilende energiebronnen wil vervangen. Die combinatie is nogal uitdagend. Dit probleem speelt overigens niet alleen in Nederland.
@pomoek: Het totaalverbruik daalt nog wel, omdat we de infrastructuur voor olie (raffinaderijen, tankstations, etc) niet meer nodig zullen hebben. Met name raffinaderijen gebruiken veel elektriciteit.
@krisp: hoeveel dan in het totaal?
@boomhauwer: https://www.greenbiz.com/article/designing-tesla-building Dit artikel geeft niet helemaal een antwoord, maar wel deels: de verliezen van well-to-pump staan ongeveer gelijk aan het 70% van de benodigde energie van een EV. Een significant deel daarvan komt doordat de ruwe olie tot 350 graden verwarmd moet worden. Dat kost domweg veel energie.
Kabinet wil vanaf 2030 de verkoop van zowel diesel als benzine voertuigen verbieden.
dan gaat het om nieuwe exemplaren.
En hier gaat het dus al meteen mis. Auto’s belasten op de potentiële CO2 uitstoot. Voor een Chriron of een Ferrari betaal je de hoofdprijs aan BPM terwijl deze auto’s per saldo minder kilometers zullen maken, en minder CO2 de atmosfeer in zullen pompen dan de gemiddelde vertegenwoordigers Audi A4. Dus stoppen met deze rare tax en begin met belasten op verbruik. Gewoon een halve euro op de literprijs brandstof plakken. Dat is veel zinniger.
@pomoek: na het kwartje van Kok nu de pegels van Pomoek😂
@pomoek: Op die manier belast je eerlijker. 15 cent is al voldoende om de BPM af te schaffen en het verschil te compenseren.
Alleen worden auto’s die meer verbruiken ook weer financieel aantrekkelijker.
De leasert die nu een 318d oid kiest gaat dan waarschijnlijk voor een zwaardere motorisering.
Maar als hij daarmee IPV 140 overal 110 gaat rijden is hij al met al nog steeds zuiniger uit.
@pomoek: Meteen doen! MRB weg en alles op brandstof in Nederland. :-) Dan kan ik lekker goedkoop over de grens tanken.
@tge1: Tja, zo’n maatregel zul je Europees moeten invoeren…
@pomoek: Je slaat de nagel op de kop! Het belasten van bezit ipv het belasten van gebruik gaat echt helemaal nergens over. Hopelijk komt er ooit een groot genoeg politiek draagvlak om dit idee werkelijkheid te maken. In België althans zie ik dit nog niet zo snel gebeuren..
De volgende bubble staat op knappen. De jongens in de film The Big Short zouden meteen alle financiële feiten doorspitten om te weten te komen hoeveel geleend geld staat tegenover de verkopen en hoe dit geleend geld is gehedge en door wie en waar.
Uitstoot gezwets, wat word ik er toch moe van…
1 september 2018 zullen jullie bedoelen
In Nederland zijn er 65000 autos extra ingekocht net voor September ik snap die stijging wel nu nog even kwijt raken succes ermee.
Erg grof stunten de autodealers nog niet met de prijzen voor nieuwe auto’s. Hooguit een paar duizend euro korting kan je hebben.
Nou wil ik best betalen voor een nieuwe leuke auto, als ze mij even €10.000 van de prijs afdoen :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).