
Ook wereldwijd stegen de EV-verkopen.
Nederlanders die voor een nieuwe auto gaan, kiezen het vaakst een hybride. Kijk je naar de tweedehandsverkoop, dan voeren benzineauto’s nog duidelijk de toon. En elektrische auto’s? Die worden meer nieuw dan gebruikt gekocht: 132.166 nieuwe EV’s tegenover 85.637 gebruikte elektrische auto’s die van eigenaar wisselden. Ook wereldwijd vliegen de nieuwe EV’s als warme broodjes over de toonbank. Dat blijkt wel uit de EV-verkoop van 2024.
Onderzoeksbureau Rho Motion zocht alle verkoopdata van elektrische auto’s bij elkaar en kwam met de volgende conclusies. In 2024 steeg de EV-verkoop wereldwijd met 25 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Dat betekent dat er vorig jaar 17,1 miljoen nieuwe elektrische auto’s de wegen op kwamen.
Verrassing: China is grootste EV-land
De meeste nieuwe elektrische auto’s vind je op de Chinese wegen. 11 miljoen stuks werden er daar afgeleverd. Dat is 40 procent meer dan in 2023. Zelfs als je de EV-verkoop in de rest van de wereld optelt, kom je niet in de buurt van het aantal nieuwe e-auto’s dat in China werd verkocht.

Ook in de VS en Canada steeg de EV-verkoop in 2024. Het aantal nieuwe elektrische auto’s daar is maar een schijntje tegenover grootmacht China. Vorig jaar kwamen er 1,8 miljoen nieuwe EV’s naar Noord-Amerika. Europa zag als enige regio de EV-verkoop dalen in 2024. De nieuwverkoop bleef steken op 3 miljoen auto’s, wat 3 procent minder is dan in 2023.
Ook niet onbelangrijk: in overige regio’s groeide de nieuwe EV-markt. In de rest van de wereld werden 1,3 miljoen nieuwe elektrische auto’s verkocht. Dat is 27 procent meer dan het jaar ervoor.
Hoe nu verder?
Datamanager Charles Lester ziet de regionale verschillen toenemen door de lichte krimp in Europa en de sterke groei in China. Lester zegt: ”Wat duidelijk is, is dat de hulpmiddelen van de overheid om een EV te kopen, werken. In Noord-Amerika komt de groei grotendeels door de subsidies. In het Verenigd Koninkrijk zorgt de ZEV-mandaat (verkoopstop op nieuwe benzine- en dieselauto’s in 2030, vanaf 2035 alleen nog emissievrije auto’s en bussen) ervoor dat fabrikanten erg worden aangespoord om auto’s te verkopen met een lage uitstoot.”
Aan de andere kant ziet Lester ook wat er gebeurt als de subsidies verdwijnen. ”Het weghalen van de subsidies in Duitsland heeft een verwoestende impact gehad op de hele Europese markt. Als de Verenigde Staten dat voorbeeld volgen, zal daar mogelijk hetzelfde gebeuren”, voorspelt Lester.
Dat is een interessante gedachte. Trump heeft namelijk gezegd dat ie de EV-subsidies wil stopzetten, ondanks zijn innige vriendschap met Musk. Krijgt de EV-verkoop in 2025 een knauw of zal China wederom het verkoopgat dichten?
Foto: Lotus Emeya S – roadtrip, test en video
Bijzonder artikel.
Volgens de “experts” hier in de vele comments en socialmedia staan havens vol met evs omdat ze ze aan de straatstenen niet kwijt raken. En volgens die zelfde “experts” zou nederland voorop lopen met de ev en alle andere landen achterblijven.
@maotje ik heb nog nooit iemand hier horen zeggen dat wij in NL voorop lopen, dat is altijd Noorwegen. We zitten echter wel in de voorhoede als het gaat om EV marktaandeel. China is absoluut de grootste, maar het EV marktaandeel is daar 30%, minder dan Nederland (34%) en Noorwegen (90%).
De EV verkopen zullen waarschijnlijk in 2025 ook in de EU weer aantrekken, daar durf ik wel op in te zetten.
In Noorwegen kost een kilowatt stroom €0,14. Moet ik het nog verderuitleggen?
Waarom denk je dat verkopen aantrekken? Overal zie je politici opkomen die niets aan klimaat beleid willen doen, EV rijden is duurder dan benzine rijden, zeker in Nederland waar we een accijnskorting op benzine hebben maar niet op stroom (fossiele subsidie alarm). Ik zie EV stimulansen afgebouwd worden, 0 emissie deadlines ter discussie gesteld worden. Ik verwacht dat EV verkopen pas weer een vlucht gaat nemen als de mensen overal teleurgesteld zijn in de rechtse populisten en die weggestemd zijn.
Ev heeft al korting op de mrb dus vanwaar nog een korting?
En volgens mij draait het bij ev om nul utstoot dus dat het duurder is zou toch niet uit mogen maken of gaat het alleen maar om zo goedkoop mogelijk te leasen via de zaak?
@mashell NL is relatief klein in ons continent. Het gaat met name om UK, DE en FR. De linkse regering in UK zal niet anti-EV beleid gaan opzetten. DE was dit jaar fors gedaald door wegvallen subsidies, maar dat was een eenmalige correctie, nu zal je waarschijnlijk een kleine groei gaan zien. Frankrijk is ook beter op stoom, aanbod kleine EV’s met de Renault 5 is ook steeds beter. En wat betreft NL, het wegvallen van subsidies bij ons gaat langzamer dan de EV groei, en het EV aanbod wordt steeds beter.
Je wordt zo oeverloos moe van dit soort berichten. “Verkoop EV door het dak” vervolgens “Verkoop EV valt tegen” vervolgens “Benzine meest verkocht” etc etc ..oh ja, dan is de verkoop van EV weer eens top.
BOEIE…
De media focust zich op maand verkopen voor een product dat vaak een levertijd heeft van enkele maanden. Dus dat slaat nergens op. Is alleen maar clickbait en niet nieuwswaardig. Dit bericht gaat over een heel jaar, dus is betrouwbaar.
@werf76 Je moet leren om artikelen critisch ge beoordelen. Als je puur naar de Duitse markt zou kijken, dan zijn de EV verkopen inderdaad gedaald. Maar eigenlijk is dat helemaal niet relevant, en daar was ook een hele simpele verklaring voor (wegvallen van forse subsidies).
Dit artikel is juist veel interessanter, gaat over WERELDWIJDE EV verkopen, en over het HELE jaar (geen kwartaalcijfers ofzo).
De anti-EV lobby (vooral gesponsord door OPEC trollen) doet heel erg zijn best om twijfel te zaaien over EV’s. Maar de harde data laat gewoon zien dat de vraag enorm blijft toenemen.
mag ik toevoegen aan de laatste zin; “, zolang de subsidies blijven stromen”
@waterisnat Welke “wereldwijde subsidie” heb jij het over?
Jij moet leren begrijpend lezen. Mijn strekking van het verhaal was dat je er oeverloos moe van wordt. Dan gaat het goed, week later ineens slecht, de volgende week weer wat anders…je hebt er geen kont aan.
Van alles verzinnen zodat mensen de leugens gaan geloven. Cijfers van India, Afrika en Zuid-Amerika blijven achterwege. Bewust waarschijnlijk. Als we alles moeten geloven wat wetenschappers om de zoveel tijd naar buiten brengen, zou de Materhorn onder water moeten staan. Geef ook een keer de cijfers van verloren arbeidsplaatsen die in de auto-industrie zijn gekomen met de komst van de EV!
het mooie aan de wetenschap is dat je het tegendeel kan bewijzen met onderzoek.
het mooie is dat dat niet kan met zo’n jankverhaal van jou over “leugens”, toon aan dan Mr. Fake
@ericc misschien moet je het hele artikel van de bron even lezen voordat je een nutteloze bijdrage levert. De EV verkopen van “Rest of World” bedroegen 1,3 miljoen, een groei van 27% (!). China 11 miljoen (+40%), EU+UK 3 miljoen (-3%), USA/Canada 1,8 miljoen (+9%).
Afgezien van het hele kleine dipje in de EU zit de EV dus enorm in de lift.
Qua verloren arbeidsplaatsen: dat zal op langere termijn vooral in de garages gebeuren (minder onderhoud), en bij tankstations en die gehele keten. Andersom is er groei bij o.a. laadpaal installateurs en onderhoud.
Stop toch met jammeren over verloren arbeidsplaatsen. Het is niet dat die mensen werkeloos worden of zo, ze gaan gewoon elders helpen personeelstekorten te bestrijden. Je zou kunnen zeggen dat de komst van de EV werknemers heeft vrijgemaakt maatschappelijk zinvoller werk te doen dan assemblage werk in een autofabriek.
Dit komt toch heel erg op mij over als de propaganda machine die ff aan geslingerd is weer, alleen maar positieve cijfers noemen zoals china maar niet vd landen die erom bekend staan weinig eraan te doen, want dan verknalt voor hun hun machts positie natuurlijk…
@petroldrinker Dit zijn wereldwijde verkoop cijfers… Geen propaganda, gewoon data. En de gedaalde verkopen in Duitsland worden ook gewoon meegenomen hierin. En ook de verkoopcijfers van de hele rest van de wereld.
Nou poehpoeh van de totale ev verkopen is 64% voor rekening van China.
Zolang de EV verkoop wordt bevorderd door subsidies en belastingvoordeel ipv marktwerking neem ik het allemaal met een zak zout.
Het is duidelijk dat de verkoop inzakt als de subsidies wegvallen en de belastingdruk toeneemt.
Miljarden weggegooid geld wat op een andere manier geïnvesteerd had kunnen worden.
Een EV investering is voor NL deels kort cyclisch voor mensen met minstens 2x modaal inkomen.
Aanschaf van in de basis veel te dure auto, gesubsidieerd door de belastingbetaler.
5 jaar gebruik gesubsidieerd door de belastingbetaler.
Na 5 jaar wordt de auto geparkeerd bij de dealer en verdwijnt naar een buitenland waar een subsidieregeling zit op gebruikte EV’s of staat op Marktplaats met 75% afschrijving.
Weg investering.
Wat wordt er dan teruggekocht/ geleased?
PHEV’s?
Waar zijn trouwens als die Volvo’s en Mitsubishi’s PHEV’s gebleven?
Verkoop van iets wordt minder als de belastingdruk toeneemt en subsidies verdwijnen! Wow wat bijzonder, dat had niemand aan kunnen zien komen!
Echt ik vind het bijzonder hoeveel mensen te achterlijk zijn om te snappen dat overstappen op elektrisch rijden een transitie betreft. Dat gaat met pieken en dalen. Dat duurt jaren, misschien wel 30 jaar.
Wat is een veel te dure auto overigens. 25k voor een polo of 25k voor een b segment EV? 45k voor een skoda superb, of 45k voor een model y? Aanschafprijzen zijn al gelijk.
Stel je voor….
Je koopt/ leased een nieuwe auto (om het even of het een ICE/EV/PHEV is). Per jaar ga je met dit voertuig minder belasting betalen en/ of krijg je een stukje van je BPM/BTW/Bijtelling terug.
Dat geeft miz een betere positieve milieubijdrage dan het milieu te belasten met extra nieuw geproduceerde auto’s.
De mensen die dan echt geld over hebben om altijd het nieuwste onder de bips te hebben betalen daarvoor dan ook een hogere prijs. Sowieso rijden wij al met een gedateerd wagenpark in het rond.
Maar ja, niks zo betrouwbaar als de overheid.
Gelukkig geen zonnepanelen op mijn dak.
Dat met de gedateerd wagenpark is slechts statistiek vervuiling. We hebben 9 miljoen auto’s op 18 miljoen mensen, dat is veel. Veel gezinnen hebben tweede en derde auto’s voor erbij. En dat zijn oude gebakjes die weinig kilometers maken maar voor een statistisch oud wagenpark zorgen. Als je in de ochtendspits op de snelweg gaat kijken dan zie je leasewagens en bedrijfswagens die helemaal niet zo oud zijn, het wagenpark dat echt de kilometers maakt is vrij jong, dat statistisch oude wagenpark zegt dus niets over het “te duur zijn” van nieuwe auto’s.
En daar begint het verschil in perceptie.
En de mijne is zeker niet zaligmakend.
U zegt het zelf.
De oude gebakjes maken weinig kilometers.
Dat houdt steek met uw bevinding in de spits.
De auto’s die wij in de spits tegenkomen zijn in grote getalen lease auto’s.
Een lease auto is financieel een heel ander verhaal dan een auto op je eigen naam.
Laat staan een EV Lease auto of een EV op je eigen naam.
Veel lease rijders rijden nu eigenlijk in een veel te dure auto.
Je hebt geen of een veel lagere bijtelling.
Leasebedrag is lekker laag door de subsidies.
Dat gaat veranderen en daarom zit de EV qua verkoop in een dip.
Veel mensen zakelijk en privé rijden in een EV boven hun stand.
Iedereen is verwend, want wij willen allemaal meer maar straks een kleinere auto, oei…..
Dat is geen leuke borrelpraat om een saaie verjaardag op te leuken.
Maw wat je nu ziet rijden in de spits is een tijdelijk weergave van een schijnwerkelijkheid.
De oude gebakjes bestaan uit 2 categorieën.
1 de EV rijder met 2x + modaal die een speeltje heeft of een werkpaard om de sleurhut naar Fr te trekken.
2 de sloeber die onder 2x modaal zit en al zit te stuiteren bij een komende APK keuring.
Die gaat vaak op de fiets of met OV naar het werk.
En bij veel gezinnen zoals u aangeeft een 2e of 3e auto op het erf klopt helemaal.
Dat zijn gezinnen die ik ook ken omdat u en ik in de kringen van 2x + modaal bivakkeer.
Bij mij staan er ook 4 waarvan 2 lease en 2 oude gebakjes.
De werkelijkheid is miz toch anders en kijk ik ook naar andere kringen.
Blijft dat het vervangen van oude gebakjes door jonger of nieuw voor veel mensen onbereikbaar is geworden door het belastingstelsel wat niet ten goede komt aan het milieu.
Je gedicht rijmt niet…
De lagere sociale klassen hebben helemaal nog nooit nieuwe auto’s kunnen kopen. Dus waarom zouden we ze dat nu op eens moeten opleggen voor het milieu? Zoals jij zegt als ze al een auto hebben rijden ze weinig, want is duur, meestal nemen ze de fiets. Weinig geld maar wel gezond verstand.
Het milieu wordt er niet mee geholpen als we auto’s die weinig rijden, de auto’s van de arme sloebers of de tweede of derde auto’s vervangen door nieuwere. Want daar wordt gewoon weinig mee gereden, sterker nog we willen ook helemaal niet dat er meer gereden mee gaat worden. Dat is slecht voor het milieu en de verkeersdruk. Conclusie: statistisch oud wagenpark is dikke prima.
Qua leaseauto begrijp je niet helemaal hoe het zit. Een lease auto die betaalt de werknemer stiekem gewoon zelf, een baan op hetzelfde niveau maar dan zonder leaseauto verdiend bruto ongeveer het leasebudget meer. Het voordeel van de leaseauto is dat je er zoveel mee kan rijden als je wilt en je er geen gezeur mee hebt. Daarom is de bijtelling ook zo gehaat en doen de mensen hun best om een zo laag mogelijke bijtelling te scoren. En onder twee keer modaal ben je natuurlijk niet meteen een sloeber er is zelfs een sweetspot waarin je allerlei toeslagen en huursubsidies krijgt waardoor je er behoorlijk warmpjes bij zit.
“ EV-verkoop gaat door het dak! Zoveel werden er in 2024 verkocht”
Met nadruk op werden. Andere artikelen laat zien dat de EV markt aan het instorten is. Klopt ook wel, immers heeft EV (voorlopig) bestaansrecht doormidden van subsidie en kortingen, welke al langzaam verdwijnen🤷♂️. En totdat iedereen EV rijd. Dan gaan we met z’n alle de hoofdprijs betalen. Het is in het verleden niet anders geweest met diesel en LPG. Trouwens de auto in het algemeen.
“ Verrassing: China is grootste EV-land” 🤣🤣🤣🤣 joh, vertel eens iets nieuws. Zoals al eens eerder gezegd, laat de Chinezen nou lekker EV’s produceren en wij echte premium auto’s maken. Daar zijn wij (Duitsland) hier beter in dan de Chinezen. Die kopen (of kochten) niet voor niets veel Europese premium auto’s🤷♂️
Ik snap echt het probleem niet. Laat iedereen gewoon de keus ipv een illusionistische idealistische voorkeur op te dringen/dwingen dmv subsidies of kortingen. Haal het woordje klimaat weg en iedereen wordt weer vrolijk. Allemaal bangmakerij😉😘
@M3_comp. Misschien kloppen die andere artikelen dus gewoon niet? Jaar op jaar op jaar nemen de EV verkopen dus gewoon toe. WERELDWIJD. Ik durf je te wedden dat 2025 weer beter zal zijn dan 2024.
Interessant hoe mensen feiten verdraaien als propaganda.
Wat zou helpen is gewoon weergeven hoeveel auto’s er per land verkocht zijn en welk percentage elektrisch is. En dan ook even wereldwijd. In 2024 zijn naar verwachting ongeveer 88 miljoen auto’s verkocht. 12 miljoen daarvan zijn elektrisch. De verwachting is dat het in 2025 15 miljoen auto’s op ongeveer hetzelfde totaal zijn. Je kunt op je kop gaan staan als je dit propaganda en overdreven vindt, maar het is gewoon een stijgende lijn.
Ja, de energietransitie heeft een hoop knelpunten maar dat gaat echt niet meer teruggedraaid worden. En ik ben zelf geen e-rijder, want voor mij is het financieel totaal oninteressant, maar als het dat wel wordt zou ik niet weten waarom ik naast de oldtimers niet gewoon een elektrische daily zou zetten.
Duitsland en premium? Niet echt volgens de pechstatistieken