Die vrijdagsessies zijn gezellig.. toch?
Liberty Media houdt van geld (wie niet?) en hoe verdien je geld? Gewoon dingen schrappen die geld kosten, zoals de F1 trainingssessie op vrijdag. Wie komt daar nou op af? Nou, best wel een hoop volk, zegt een promotor van de Canadese Grand Prix. Francois Dumontier is het namelijk sterk oneens met de plannen van Liberty Media. “Fans komen in massale aantallen naar Montreal op de vrijdag, ik kan me niet voorstellen dat het F1 weekend maar twee dagen duurt”. Dit geldt niet alleen voor Montreal, zegt hij, ook voor de GP van Australië en wat andere plekken. Het schrappen van de vrijdag zou bovendien betekenen dat er geen goedkope manier meer zal zijn om het F1-circus van dichtbij mee te kunnen maken.
Eerder werd al bekend dat Liberty Media aanpassingen wil doen aan de F1, inclusief het schrappen van de trainingssessie op vrijdag. Een dezer dagen praten de bazen van Liberty Media en de bazen van F1-teams over de toekomst van de sport. Naast de vergadering met teambazen vindt er ook een vergadering plaats waarbij alle 21 promoters van de F1 aanwezig zijn. Tijdens het Ecclestone-tijdperk heeft Francois een dergelijke vergadering nooit meegemaakt, hierover is hij dan ook erg enthousiast.
Binnenkort moet bekend worden welke plannen daadwerkelijk worden uitgevoerd. Het einde van de vrijdagsessie is dus nog niet definitief en wie weet kan Francois de jongens op een andere gedachte brengen. Wellicht zwichten ze voor een heerlijk patatje met jus, of anders een stevige bodycheck.
Liberty Media doet de dingen anders dan Bernie dat deed en over het algemeen ziet Francois dit als een verademing voor de sport. Net als ongeveer iedereen die een beetje houdt van autosport, behalve Niki Lauda. Maar van die vrijdag blijf je af!!!!
premiumduitser zegt
Van de vrijdag moeten ze inderdaad afblijven! Ik ga al jaren tijdens het F1 weekend op de vrijdag naar Spa en dat is simpelweg geweldig. Je ziet alle teams aankomen bij de ingang van het circuit, je kunt een aantal trainingen zien. Bovendien is het ook altijd leuk om de F3 en F2 voorbij te zien komen. Tenslotte kost de entree op vrijdag geen drol. Voor €20.- zit je heerlijk in je campingstoel op het rechte stuk van Spa met al het spektakel voor je. De race volg ik liever thuis, krijg er dan meer van mee.
skinnybmw zegt
@premiumduitser: Wist je dat je op vrijdag ook op alle tribunes mag zitten? Die zijn open voor iedereen dus je kunt gerust op de duurste tribune plaatsnemen, recht tegenover de pitstraat.
barry355gtb zegt
wat voegt het schrappen vd vrijdag middag training toe aan het F1 circus?
Edge zegt
@barry355gtb: Helemaal niks. Het compliceert de boel voor de teams alleen maar. Als ze de vrije trainingen op zaterdag af moeten werken, wordt de zaterdag niet alleen een stuk drukker maar wordt het ook een stuk moeilijker om in een vrije training opgelopen schade snel te repareren. Dat heeft dan ook weer als gevolg dat de jonge coureurs die nu nog het geluk hebben een vrijdagtraining te mogen rijden, straks nog minder kansen krijgen.
gregorius zegt
@edge: het zet echter wel de deur open voor het 3-wagens-per team idee; jonge (wissel-)coureur in 3e auto die ook goed mee kan helpen aan de afstelling van de auto. En we hoeven ook niet te vrezen voor een te vol veld: STR kan weg, Sauber en Haas; wat voor bestaansrecht in de F1 hebben die op het moment?
erf2 zegt
@gregorius: 3 wagens per team? Dat betekent ook dat de pitboxen zullen moeten worden aangepast. Een kostenpost voor de circuits.
@gregorius: hoeveel kost het een team om een 3de wagen in te zetten?
gregorius zegt
@erf2: er zijn een hoop circuits waar dit makkelijke kan: genoeg ruimte aan het begin en aan het eind over. En in sommige dubbele boxen kan je simpelweg een wandje zetten.
En wat het kost? Als je de hele pot met maar 8 ipv 12 teams moet delen, is het nog interessanter om vooraan te eindigen.
Daarnaast kan je de 3e auto een aparte livery geven: een junior-livery. Aparte sponsors kunnen daaraan bijdragen. Het is ook interessant voor de teams om hierdoor makkelijker de goede jonge coureurs van de slechtere jongere coureurs te scheiden (jonge coureur mag bijv max 6 of 8 races dat seizoen rijden voor een team).
Voor de toeschouwer is het ook leuker. Als Ham, Vet, Ves, Ric, Rai en Bot weer eens 50 ronden lang, op 3 seconden van elkaar de status quo in stand aan het houden zijn, is het voor de toeschouwer leuk om te kijken wat de talenter daar achter (of tussen in) doen.
En de marginale kosten van het maken van een extra auto zullen best meevallen; in vele gevallen hebben de teams al genoeg onderdelen bij zich om 4 complete auto’s in elkaar te schroeven.
De marginale kosten om zo’n auto te ‘runnen’, HOEFT ook niet zoveel te kosten. Het is hun eigen keus om 60 data-analysten per auto in te zetten.
erf2 zegt
@gregorius: klinkt simpel als ik jouw reactie lees. Ik denk dat er wel meer bij komt kijken.
Veel pitboxen zijn betonnen constructies: je kan echt niet zomaar een muurtje wegbreken om ruimte maken voor een 3de auto.
Een 3de auto betekent dat een team ook meer personeel nodig heeft: engineers et ecetera.
Als je zoekt op “What is the actual cost of a Formula 1 vehicle of 2017?” dan zie wat een F1 auto kost. Een middenmootteam kan zich dat echt niet veroorloven.
Btw een 3de auto betekent ook dat een team meer reserveonderdelen moet maken.
gregorius zegt
@erf2: al die kosten die je achter dit soort artikelen ziet zijn gemiddelde kosten (alle kosten voor de vleugels bij elkaar / het aantal vleugels geproduceert). Daar zit dus ontwikkeling en machine-vervaard-kosten om die vleugels te maken bij.
De marginale kosten zijn een stuk lager.
Een ploffende motor van Bottas kost geen 8 mio voor Mercedes. Een extra blok vervaardigen kost een paar ton. Het zou wel kunnen zijn dat Mercedes aan Williams/FI 8 mio vraagt voor blok 13 op het moment Williams door hun 12 blokken heen is wat ze volgens de regels van Mercedes hebben afgenomen.
En voor de pitgebouwen: ik zeg niet dat je de 2 zij-muren van een middelste-van-3-boxen moet doorbreken. Ik zeg alleen dat je een muurtje in het midden kan zetten: dan is dat een enkele en geen dubbele box. Ziet er misschien niet perfect uit op TV; maar boeiend.
Ik denk dat elke huidig F1 team genoeg engineers in dienst heeft om op locatie 3 ipv 2 auto’s te managen. Echter: nu gaan niet alle engineers naar alle 21/22 wedstrijden per jaar en zitten er ook een hoop geskillde engineer ’thuis in de fabriek’ tijdens het weekend. Een team als RB zal een paar engineers per auto meenemen naar een weekend tov Sauber, FI of Haas. Maar tijdens de meeste weekenden zouden de meeste van die teams prima 3 ipv 2 auto’s kunnen onderhouden. Ze zijn pas 100% nodig op het moment bepaalde coureurs weers eens een grindbakkie of een muurtje opzoeken. En ach; dan heeft de 3e auto gewoon even een lagere prio.
erf2 zegt
@gregorius: hoe kom je aan al die informatie? Ben je werkzaam in de F1?
Ik zelf heb geen verstand of kennis van de F1, dus je kan me alles wijs maken.
In het land der blinden is eenoog koning.
hoofd zegt
@edge: Die vrijdagtesters willen ze juist vanaf, en de beoogde kostenbesparing is ongeveer 100.000 EUR per team, per race en Monaco 200.000 (door het wegvallen van de donderdag en vrijdag)
gregorius zegt
Het schrappen van de vrijdag is leuk voor de thuis-fans van de teams van de niet-topteams. Doordat men minder kan testen, is het eerder mogelijk dat een van de hogere teams er ook eens goed naast kan zitten, zeker als er een coureur vanaf vliegt op zaterdag morgen.
Maar verder? Kost dit echt zoveel (afgezien van Monaco, Singapore, Baku en Melbourne (waar ze nu een dat minder de buurt af hoeven zetten))?
Ik gok dat het voor de circuits nog steeds rendabel is om ook die vrijdag er aan vast te plakken en dat zal er ook wel uit die gesprekken komen.
Ook zullen de topteams de vrijdag willen hebben om dus te kunnen testen om het risico weg te nemen dat ze niet het uiterste uit hun auto kunnen halen; en die teams zitten in een clubje dat veel voor het zeggen heeft.
Kortom: idee; geen steun, gaat niet door.
zwepp zegt
De Formule 1 wordt steeds meer als een regering. Er worden teveel dingen bedacht en doorgevoerd waar het volk niet blij mee is.
koeckenbacker zegt
Ik vond het heerlijk op vrijdag in abu dhabi, lekker fototjes maken op de koppen van de hoofdtribune, niemand die er wat van zei. Ook niet al te druk om alles eens goed te bekijken. Ik krijg steeds minder zin in liberty media. Stelletje yanks met hun spektakelshow ideeën.