Ik zag twee beren, decimeren. Oh, het was een wonder. J. Derksen, 2017.
We leven in roerige tijden. In relatief korte tijd hebben afscheid we moeten nemen van een groot aantal illustere automerken. Denk aan Mercury, Pontiac, Hummer, Saab en Scion. Eigenlijk moeten we Lancia ook noemen, waarvan het bestaan bijna letterlijk aan een zijden draadje hangt. Daarentegen zijn er ook een aantal merken die er juist bijgekomen zijn en het best goed doen. Denk aan Tesla, Dacia, Datsun, Abarth en Alpine. Uiteraard zitten daar een paar wederopstandingen tussen, maar toch. Een merk waar het op dit moment wat minder goed mee gaat is Chrysler, nota bene de ‘C’ in FCA. De eens zo trotse en mega-grote fabrikant van premium luxe-automobielen is afgegleden tot een merk dat een rol in de marge lijkt te spelen en het lijkt erop te duiden dat het alsmaar erger wordt.
Op dit moment maakt Chrysler twee verschillende modellen, de 300 en de Pacifica. De 300 gaat alweer een jaartje of 15 mee en stamt nog uit de tijd dat de Amerikanen samenwerkten met Mercedes-Benz (het concern heette toen DaimlerChrysler). De auto is gebaseerd op de W210-generatie van de E-Klasse. Een vrij verouderde auto dus, ondanks het indrukwekkende exterieurdesign van de auto. Volgens Automotive News Canada wordt de 300 (afbeelding boven) met pensioen gestuurd in 2020. Geheel in de traditie met andere modellen van FCA staat er géén opvolger klaar om het stokje over te nemen. Er worden wel nieuwe modellen aangekondigd, maar het duurt even voordat ze in de showrooms staan. Als dat al gebeurt.
Dus dan blijft er slechts één model over, de Pacifica. Er komt wel een model bij volgens ingewijden. Dat zou de Chrysler Portal (afbeelding boven) moeten zijn. Een familievriendelijke minivan, net als de Pacifica (afbeelding onder). Logisch. Het grote verschil zit ‘m in de aandrijving, de Portal is elektrisch. De auto had overigens dit jaar al in productie moeten gaan, maar daar is het gek genoeg nog niet van gekomen. De kans is dus groot dat er binnenkort dus één model in de Chrysler showrooms staat. Wel zo overzichtelijk. FCA heeft er overigens een handje van om modellen niet te voorzien van een opvolger. Het meest opvallende is nog wel het uitblijven van een opvolger van de Fiat Punto.
40 reacties
Dan heb jij een andere ervaring in de 300c gehad dan ik!
Anyway: uitstraling heeft hij wel en het algemene comfort kan er nog prima mee door. Ook het verbruik van de 3,6 viel reuze mee. Ondanks de 87 oktaan die er inging. Maar een echte opvolger zou de auto wel verdienen!
Maar ik zie geen nieuwe Fiat / Alfa / Lancia op korte termijn verschijnen.
En nu is Chrysler dus ook de sjaak.
Als het geld wordt uitgekeerd aan de aandeelhouders in plaats van nieuwe modellen te ontwikkelen. Op een gegeven moment is het geld op en dan is het over en uit.
Volgens mij klopt deze statement niet helemaal: https://www.allpar.com/history/interviews/burke-brown-lx.html
Zeer fijne auto voor de lange afstanden mee te rijden, Meer dan vlot genoeg met bijna 300 pk.
En men verbruik was supergoed. gem 8.2 l/100 km op een traject van bijna 6000 km.
Dit bij temperaturen tussen de 1° en 33°, heb de auto nochtans goed gebruikt, regen, sneeuw, onverhard, bergen.
Een van de beste huurauto’s die ik al heb gehad, met alles erop en eraan.
Allereerst ben ik het er mee eens dat Chrysler (& Jeep & Dodge) in de US voornamelijk oude troep verkopen (volgens mij is die Pacifica nog het nieuwste model qua techniek).
Maar je mag eigenlijk niet naar het aanbod can Chrysler kijken zonder dat je Jeep en Dodge erbij neemt: er zitten hier een hoop modellen tussen die van oudsher onder 2 van 3 merken worden verkocht met niet veel meer dan een andere badge en een bumper. Op het moment doen ze dat even niet; en daar zullen ze vast een goede reden voor hebben. Echter, de 3 merken hebben 2 maten busjes, 2 maten Sedans, en alle maten SUV in hun lineups. Ook hebben ze onder RAM-trucks nu alle pick-up sizes ondergebracht.
In principe is dat genoeg. Chrysler zou prima een andere 300 kunnen bouwen op het Charger-(LD) platform; maar goed, dat is ook al oud. Wieweet kijken ze bij FCA nu hoe ze het Maserati platform meer kunnen standaardiseren en op basis daarna een nieuwe lijn 300s, LeBarrons en NewYorkers op bouwen.
Gewoon even afwachten wat de nieuwe bozo’s beslissen.
dat zou de oplossing kunnen zijn om FCA boven water te houden.
een luxe platform voor Maserati, de Chrysler 300 en de Dodge Charger.
Een nieuw compact RWD platform om de Chrysler New Yorker, Dodge Dart en eventueel de Fiat Stylo op te bouwen. Hopelijk schrappen ze nooit de Dodge Charger zonder opvolger. Waar moeten politie diensten in Noord Amerika anders hun full size sedans halen, ik zie ze nog niet direct met BMWs of Cadillacs rijden.
Ik zie wel gelijkenissen tussen de val van Chrysler en GM en de Duitse autoindustie de dag van vandaag. Niche model na nichemodel bouwen, badge engineering toepassen om één auto bij een hand vol merken te verkopen,
zich vooral concentreren op lompe gigantische sleeën en optie lijsten langer dan de handleiding. Dit werkt zo lang de verkoop goed is maar één grote crisis en je kan het concern opdoeken om dat de productie kosten niet meer te betalen zijn. Japanners zijn veel slimmer op dat vlak met hun overzichtelijke gammas en slechts een hand vol opties wat de massaproductie ten goede komt.
“Ik zag twee beren, matseberen
Hun rug was recht en daarna krom.
Nooit kwam het matseberen weer om”
Zo raak, zo kaal en zo vol zeggingskracht!
Neem nou een Jeep Compass. Leuke Jeep, maar wat een overdreven hoge prijs voor zo’n auto!
Ik koop dan liever een Mitsubishi Eclips cross, dan weet je ook dat je kwaliteit koopt.