Tot hoever kun je een merk decimeren?

Auteur: , 40 Reacties
Chrysler Model Range 2005

Ik zag twee beren, decimeren. Oh, het was een wonder. J. Derksen, 2017.

We leven in roerige tijden. In relatief korte tijd hebben afscheid we moeten nemen van een groot aantal illustere automerken. Denk aan Mercury, Pontiac, Hummer, Saab en Scion. Eigenlijk moeten we Lancia ook noemen, waarvan het bestaan bijna letterlijk aan een zijden draadje hangt. Daarentegen zijn er ook een aantal merken die er juist bijgekomen zijn en het best goed doen. Denk aan Tesla, Dacia, Datsun, Abarth en Alpine. Uiteraard zitten daar een paar wederopstandingen tussen, maar toch. Een merk waar het op dit moment wat minder goed mee gaat is Chrysler, nota bene de ‘C’ in FCA. De eens zo trotse en mega-grote fabrikant van premium luxe-automobielen is afgegleden tot een merk dat een rol in de marge lijkt te spelen en het lijkt erop te duiden dat het alsmaar erger wordt.

Chrysler 300S (LX2) '18

Op dit moment maakt Chrysler twee verschillende modellen, de 300 en de Pacifica. De 300 gaat alweer een jaartje of 15 mee en stamt nog uit de tijd dat de Amerikanen samenwerkten met Mercedes-Benz (het concern heette toen DaimlerChrysler). De auto is gebaseerd op de W210-generatie van de E-Klasse. Een vrij verouderde auto dus, ondanks het indrukwekkende exterieurdesign van de auto. Volgens Automotive News Canada wordt de 300 (afbeelding boven) met pensioen gestuurd in 2020. Geheel in de traditie met andere modellen van FCA staat er géén opvolger klaar om het stokje over te nemen. Er worden wel nieuwe modellen aangekondigd, maar het duurt even voordat ze in de showrooms staan. Als dat al gebeurt.

Chrysler Portal Concept '17

Dus dan blijft er slechts één model over, de Pacifica. Er komt wel een model bij volgens ingewijden. Dat zou de Chrysler Portal (afbeelding boven) moeten zijn. Een familievriendelijke minivan, net als de Pacifica (afbeelding onder). Logisch. Het grote verschil zit ‘m in de aandrijving, de Portal is elektrisch. De auto had overigens dit jaar al in productie moeten gaan, maar daar is het gek genoeg nog niet van gekomen. De kans is dus groot dat er binnenkort dus één model in de Chrysler showrooms staat. Wel zo overzichtelijk. FCA heeft er overigens een handje van om modellen niet te voorzien van een opvolger. Het meest opvallende is nog wel het uitblijven van een opvolger van de Fiat Punto.

Chrysler Pacifica '17



40 reacties

Die gefacelifte 300 ziet er ondanks de leeftijd nog steeds wel goed uit vind ik. Over de kwaliteit of prestaties durf ik niets te zeggen. Het is inderdaad wel merkwaardig dat een merk zo kan afglijden.
@lambowambo: door de belaberde kwaliteit wellicht!
@ikleesookoverautos: Ja dat lijkt me ook, maar als het luxemerk dat ze eens waren lijkt het me niet dat dit altijd zo geweest is. Ze zijn natuurlijk niet uit het niets tot een flinke onderneming gegroeid voordat het bergafwaarts ging.
@lambowambo: het onderstel van de W210 was een fijn onderstel vind ik. Daarom denk ik niet dat er iets mis is met het onderstel van de Chrysler 300
@phevtreb: beetje veel kromme zinsopbouw, maar het is duidelijk wat ik ermee bedoel hoop ik.
@lambowambo: Ik heb een keer een 300 gehuurd in de VS met Pentastar V6. Het was een verbazend plezierige auto, fijn stuurgedrag, fijne motor. Wat comfortabeler en minder scherp dan mijn 535i maar zeker niet zompig.
@frederik: Was dat een 300S toevallig? Want die zijn wat straffer geveerd. De luxe versies vond ik in ieder geval wat floaty.
@e34m5touring: Geen idee :)
@frederik: niet zompig?😳
Dan heb jij een andere ervaring in de 300c gehad dan ik!
@a3aan: dan moet je de bestuurdersstoel ook niet zo bevochtigen joh
chaotische groep die de rommel nooit voor elkaar heeft, dat zie je overal terugkomen en bij ieder merk dat ze in de portefeuille hebben, word wel eens tijd dat de hele rotzooi failliet wordt verklaart en overgenomen wordt door een fatsoenlijk bedrijf (ford- renault- of 1 van de duitsers, deze hebben tenminste structuur in de organisatie)
Eigenlijk knap hoe FCA nog kan voortbestaan, de manier van bedrijfsvoering is hoogst opmerkelijk zonder enige continuïteit in de modelopvolging.
@pier: Dat klopt, issue is er al jaren. Zo had de Bravo geen station. Nou, na de Stilo zijn we overgegaan naar een Mondeo.
@barchettadriver: indirect was er de Croma, maar het feit dat die in stille trom weer is verdwenen zegt genoeg.
@720s: Was ook niet echt een station, bovendien was het een nog hoger ding dan de Stilo al was. Nieuwe Tipo was een optie, maar te nieuw en ook niet heel erg ruim. Naja, weer een klant weg.
Ligt naar mijn gevoel ook een beetje bij het feit dat Chrysler op en top Amerikaanse auto’s maakt. Die typische Amerikaanse design verkoopt hier nou niet zo goed, laat staan de harde materialen in het interieur. De Japanners daarentegen hebben dit we goed voor elkaar
Je zou verwachten dat een bedrijf als FCA ook werkt aan de toekomst. Continuïteit veiligstellen enzo. Maar het lijkt er niet op dat dat tot de prioriteiten behoort. Zo is het muisstil als het gaat om de opvolger van de 500. Dat model gaat ook alweer 11 jaar mee, verkoopt nog best goed maar heeft natuurlijk niet het eeuwige leven. Ik zie het nog wel gebeuren dat FCA zich laat verrassen door een inzakkende vraag en er geen antwoord op heeft.
@potver7: Wellicht hopen/denken ze de 500 met facelift na facelift in leven te kunnen houden? Wagens als de G-klasse en Defender hebben het op die manier ook tientallen jaren volgehouden, al zijn dat wel auto’s die niet een compleet merk dragen zoals de 500 dat nu wel voor Fiat doet.
@potver7: nee, audi is bijvoorbeeld vooruitstrevend met de modellenrange vervangen. Na 2000 hebben de grote merken eigenlijk alleen maar facelifts uitgebracht van bestaande modellen. Het verschil is aanbod in verschillende klassen en uitvoeringen. De nieuwe modellen (lees niches) die ze gemaakt/gevuld hebben maken ze de winst echt niet op.
De Pacifica wordt volgens mij zo ongeveer alleen aangeschaft door verhuurbedrijven, beetje weinig risicospreiding als je het mij vraagt..
Net 3500km met een nieuwe C300 (mj 2018) afgelegd. Rechtuit gaat het wel. Maar aan diverse onderdelen merk je dat het een auto uit een andere tijd is: de airco is van type ‘altijd aan’, de graphics zijn verouderd, de navi regelmatig de weg kwijt en de kunststoffen aan boord zijn hard. Als je het schuifdak open schuift kun je elkaar niet meer verstaan van het windgeruis.
Anyway: uitstraling heeft hij wel en het algemene comfort kan er nog prima mee door. Ook het verbruik van de 3,6 viel reuze mee. Ondanks de 87 oktaan die er inging. Maar een echte opvolger zou de auto wel verdienen!
FCA is ten dode opgeschreven. Investeren nu in grote sedans voor de VS, terwijl Ford dat segment juist links laat liggen. Het is heel erg korte termijn denken (survivaltechniek?) zonder visie, lijkt het. Het concern heeft prachtige merken met voldoende historie in hun portfolio, maar hoeveel van die merken hebben een toekomstperspectief?
Onlangs liep iedereen nog weg met de visie van Marchionne en was het niet toegestaan om kritiek te hebben op zij beleid. Want hij deed het zo goed voor de aandeelhouders.

Maar ik zie geen nieuwe Fiat / Alfa / Lancia op korte termijn verschijnen.
En nu is Chrysler dus ook de sjaak.
@hubert: Dan weet je ook waarom het voor de aandeelhouders zo goed ging.
Als het geld wordt uitgekeerd aan de aandeelhouders in plaats van nieuwe modellen te ontwikkelen. Op een gegeven moment is het geld op en dan is het over en uit.
Ah FCA redt het wel, oa met de tientallen nieuwe modellen die van Lancia en Alfa gaan komen, met de nieuwe Plymouth en Dodges, de geweldige nieuwe B-Segmenter die nog mooier is dan de Punto die hij opvolgt…

Chrysler heeft in de Us een ouwelullen imago waar ze niet meer af komen. De 200 was een dikke flop en de 300 wordt nog angstvallig in productie gehouden maar had eigenlijk 5j geleden al vervangen moeten worden. en 0 investering in nwe modellen, ja dan ben je geen lang leven beschoren…
@e34m5touring: Misschien moeten ze bij Chrysler proberen dat ouwelullenimago in hun voordeel te gebruiken. Met Dodge en Alfa Romeo heeft FCA de sportievere/stoerdere kant van de markt redelijk afgedekt, maar de chiquere kant van de markt (Lincoln, Cadillac, misschien zelfs Jaguar en de Duitse drie) laat FCA toch onberoerd. Op dit moment valt Maserati nog een beetje die kant op, maar die zijn eigenlijk al wat sportiever van insteek en met oog op de plannen om Maserati om te bouwen tot elektromerk zou Chrysler best de benzine-luxetak van FCA kunnen worden.
“De auto is gebaseerd op de W210-generatie van de E-Klasse.”

Volgens mij klopt deze statement niet helemaal: https://www.allpar.com/history/interviews/burke-brown-lx.html
@torsen: er staat niets in het artikel dat het tegenspreekt, dus ik begrijp je punt niet
Vorige jaar een 300 AWD met v6 gehuurd in Canada.
Zeer fijne auto voor de lange afstanden mee te rijden, Meer dan vlot genoeg met bijna 300 pk.
En men verbruik was supergoed. gem 8.2 l/100 km op een traject van bijna 6000 km.
Dit bij temperaturen tussen de 1° en 33°, heb de auto nochtans goed gebruikt, regen, sneeuw, onverhard, bergen.
Een van de beste huurauto’s die ik al heb gehad, met alles erop en eraan.
@schaap: Ja, 15 jaar oude Mercedessen zijn zo slecht nog niet …
Ik vind dit een beetje oneerlijk.
Allereerst ben ik het er mee eens dat Chrysler (& Jeep & Dodge) in de US voornamelijk oude troep verkopen (volgens mij is die Pacifica nog het nieuwste model qua techniek).
Maar je mag eigenlijk niet naar het aanbod can Chrysler kijken zonder dat je Jeep en Dodge erbij neemt: er zitten hier een hoop modellen tussen die van oudsher onder 2 van 3 merken worden verkocht met niet veel meer dan een andere badge en een bumper. Op het moment doen ze dat even niet; en daar zullen ze vast een goede reden voor hebben. Echter, de 3 merken hebben 2 maten busjes, 2 maten Sedans, en alle maten SUV in hun lineups. Ook hebben ze onder RAM-trucks nu alle pick-up sizes ondergebracht.
In principe is dat genoeg. Chrysler zou prima een andere 300 kunnen bouwen op het Charger-(LD) platform; maar goed, dat is ook al oud. Wieweet kijken ze bij FCA nu hoe ze het Maserati platform meer kunnen standaardiseren en op basis daarna een nieuwe lijn 300s, LeBarrons en NewYorkers op bouwen.

Gewoon even afwachten wat de nieuwe bozo’s beslissen.
@gregorius:
dat zou de oplossing kunnen zijn om FCA boven water te houden.
een luxe platform voor Maserati, de Chrysler 300 en de Dodge Charger.
Een nieuw compact RWD platform om de Chrysler New Yorker, Dodge Dart en eventueel de Fiat Stylo op te bouwen. Hopelijk schrappen ze nooit de Dodge Charger zonder opvolger. Waar moeten politie diensten in Noord Amerika anders hun full size sedans halen, ik zie ze nog niet direct met BMWs of Cadillacs rijden.
@gregorius: Zeer eens, Dodge met de Charger, Challenger en Ram verkopen hier zeer goed en de Jeep ook trouwens. Zeer goedogende wagens met wel helaas wat oudere platforms maar een 700-800PK HEMI maakt elke auto gewoon lekker :)).
Over 15 jaar neemt FCA de Volkswagengroep over, mark my words 👍
@monsieurleloure: lijkt me niet. Niet omdat VAG niet een paar merken zou willen hebben maar omdat een horizon van 15 jaar voor FCA twijfelachtig is.
Jammer dat een merk met zo veel geschiedenis als Chrysler de vergeetput ingeduwt word. Chrysler zonder luxe sedans is zo als Amsterdam zonder wiet en hoeren.
Ik zie wel gelijkenissen tussen de val van Chrysler en GM en de Duitse autoindustie de dag van vandaag. Niche model na nichemodel bouwen, badge engineering toepassen om één auto bij een hand vol merken te verkopen,
zich vooral concentreren op lompe gigantische sleeën en optie lijsten langer dan de handleiding. Dit werkt zo lang de verkoop goed is maar één grote crisis en je kan het concern opdoeken om dat de productie kosten niet meer te betalen zijn. Japanners zijn veel slimmer op dat vlak met hun overzichtelijke gammas en slechts een hand vol opties wat de massaproductie ten goede komt.
J. Derksen! De dichter des Vaderlands! Mooie druipsnor, droeve hondenogen. Topgedicht van hem boven het artikel! Is wel een variant op zijn wereldberoemde gedicht:
“Ik zag twee beren, matseberen
Hun rug was recht en daarna krom.
Nooit kwam het matseberen weer om”
Zo raak, zo kaal en zo vol zeggingskracht!
Waar ik mij over verbaas is dat FCA heel veel geld vraagd voor auto’s die op mij overkomen als discount mobielen. Net zoals Dacia, maar dan biedt Dacia hun auto’s aan voor een prijs dat erbij past.
Neem nou een Jeep Compass. Leuke Jeep, maar wat een overdreven hoge prijs voor zo’n auto!
Ik koop dan liever een Mitsubishi Eclips cross, dan weet je ook dat je kwaliteit koopt.
Wellicht Chrysler merknaam gebruiken om elektrische auto’s aan de man/vrouw te gaan brengen? Hoewel ik afgelopen zomer in de USA niet veel Tesla’s heb gezien (wel 2 Model 3’s) verkoopt de Nissan Leaf daar wel vrij aardig (in het Westen). Ook vrij veel Fiat 500’s en kleinere Japanners (Honda, Suzuki) en Koreanen (Kia, Hyundai) gezien, er is dus wel markt voor kleinere auto’s,

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).