Jawel, ook de gevreesde Ferrari-SUV komt eraan.
Sinds het ietwat onverwachte overlijden van Sergio Marchionne eerder dit jaar, zijn de teugels overgenomen door Louis Carey Camilleri. Het ex-hoofd van Philip Morris heeft de reusachtige taak gekregen de stevige groei van Ferrari de komende jaren door te zetten en het bedrijf nog succesvoller te maken op commercieel niveau. Vandaag heeft Camilleri tijdens een bespreking met de aandeelhouders zijn plannen uiteengezet.
Hieruit hebben we vooral op kunnen maken dat de Italianen allesbehalve stil blijven zitten. In de komende vier jaren moeten er maar liefst 15 nieuwe modellen op de markt komen. Daarmee moet het gamma tegen 2022 flink zijn uitgebreid. Dit biedt ruimte om een groter publiek aan te spreken, en dat is Ferrari dan ook van plan te doen. In 2022 moet niet minder dan 60 procent van haar producten voorzien zijn van een hybride aandrijflijn. Ferrari heeft bevestigd dat deze hybride inderdaad een V6 zal worden en dat de krachtbron momenteel wordt ontwikkelt. Overigens smijt het merk de atmosferische V12 nog niet bij het afval. Integendeel, ze blijven het blok doorontwikkelen.
Het grote aantal modellen dat Ferrari de komende jaren wil introduceren, zullen ze opdelen in vier categorieën: Sport, GT, Special Series en de hypercars. In deze categorieën komen uiteraard ook de huidige modellen terecht.
Ferrari heeft verteld dat er niet direct een opvolger van de LaFerrari aankomt, maar momenteel werken de Italianen wel alvast aan de techniek die in zijn opvolger terecht moet komen. Daarnaast geeft de bevestiging van de hybride V6-motor reden tot speculeren over een eventuele geestelijke opvolger van de legendarische Dino. Hierover hield Ferrari haar mond echter nog gesloten. Wel hebben de Italianen eindelijk bevestigd dat er inderdaad een SUV aan zit te komen. Deze auto, genaamd “Purosangue”, mogen we binnen nu en enkele jaren verwelkomen. Specifieke details over het model houdt Ferrari nog dichtbij de borst.
Tenslotte heeft Camilleri laten weten dat Ferrari de omzet binnen nu en vier jaar wil laten groeien van 3,5 miljard naar 5 miljard euro.
Beeld: CarLifestyle
karaya zegt
Photoshop is echt te treurig voor woorden.
rhellema zegt
@karaya: daarom heet het hier ook Autoblog en niet Photoshopblog.
dees zegt
@karaya: Ferrari neus op een Land Rover?
917 Porsche + Audi zegt
@dees: ik had net het zelfde gedacht,maar je was me voor
WinkeB zegt
@karaya: ik vind het mooi gedaan eerlijk gezegd
dunhozzie zegt
@winkeb: ik ook en als het moet is dit nog niet eens de ergste variant
VeniVidiVici zegt
@karaya: Als jij het beter kan moet je die even naar AB sturen. En het verschil is dat deze Ferrari SUV photoshop er beter uitziet dan de Lambo Urus die al echt in productie is.
BrutaalAapje zegt
@venividivici: Dat zegt meer over de Urus dan deze ge-fotofopte Ferrari… Tjeez, de Urus is imho een lelijk hok. Ik hoop toch echt dat Ferarri met iets echt goeds komt… Lijkt me knap lastig.
karaya zegt
@venividivici: Ik kan het niet beter.
Maar het leek net of VAG Ferrari had overgenomen. Ik lig nu op de hartbewaking.
viezefreddyw zegt
Het eerste wat je moet doen bij Italiaanse autobouwers als ze wat zeggen is het nemen met een korreltje zout. Zo ook het geroep dat er geen SUV zou komen. Nu komt er zogenaamd wel eentje. Als hij er komt zijn ze er tamelijk laat mee maar goed, daarom moet je het ook misschien met een korreltje zout nemen…
Esprit_de_Flandre zegt
@viezefreddyw: Dat is van alle “speciale” merken zo. Porsche beweerde ook dat er geen SUV kwam, en geen vierdeurs, en zeker geen diesel, en geen hybride, en geen viercilinder…
750i zegt
Nu gaan mensen vast roepen dat Ferrari zijn ziel verkoopt. Nieuwe markten aanboren is nodig want stilstand is achteruitgang.
deeberton zegt
@750i:
Brace yourselves… alle autoblog autisten:
– ferrari onwaardig (terwijl het ferrari toch echt zelf is die dit idee tot uitvoering brengt)
– merkwaarden verkwanselt (alsof merken altijd maar hetzelfde moeten blijven doen omdat jij niet met veranderingen om kunt gaan. of er niet achter staat)
– over 5 jaar is iedereen eraan gewend en hoor je er niemand meer over
–
cazzo046 zegt
@deeberton: nee, hoor ben nog lang niet gewend aan de Cayenne en andere meuk die Porsche tegenwoordig verkoopt.
dees zegt
@750i: Het is vooral nodig omdat ze aan de beurs zitten.
Als de aandelen gewoon bij 1 iemand zou zitten dan is het niet nodig om andere markten aan te boren.
Esprit_de_Flandre zegt
@dees: True. Aandeelhouders = groeien!
poursuivant zegt
Porsche en Lamborghini laten zien dat een Ferrari SUV commercieel gezien wel verantwoord lijkt. En ik hoef (kan) hem toch niet (te) kopen dus kan ik prima blijven blaten dat het een lelijk idee is :-)
gwnbmw zegt
@poursuivant: plus, de porche cayenne is nog best een leuke bak. ook de foto’s van de urus doen hem absoluut geen recht aan, erg leuk ding in het echt.
porschepdk zegt
@gwnbmw: Porche, als is die BWM 5X ook niet gek.
Turbo S zegt
Is dat hierboven de chinese kopie van de Ferrari SUV?
O plaat zegt
Want niets zegt sportwagen zo als een lomp tuinhuis met 5 deuren, de wegligging van een nattedwijl en het zwaartepunt van een bulldozer. Als het zou zijn om commercieel meer te verkopen dat ze dan met een betaalbare hothatch bouwen. Daarvan wil ik nog geloven dat het sportief kan rijden.
trustmeiamanengineer zegt
@shiva: Op een hothatch kun je alleen geen 30% winstmarge pakken. En daar gaat het helaas uiteindelijk allemaal om….
O plaat zegt
@trustmeiamanengineer:
Bij Audi halen ze wel een winstmarge van 30% op Skoda’s. Trouwens geen enkel merk kan beter stickers op een voertuig plakken om het dan een one off te noemen en het dubbel zo duur verkopen als Ferrari.
kareljansen zegt
@trustmeiamanengineer: als er Ferrari op staat kan dat prima hoor. Bijvoorbeeld de gulia had met een Ferrari logo prima 30 procent hoger in de markt gezet kunnen worden.
davelepeef zegt
@shiva: buiten het feit dat hier althans nergens sportwagen aan de SUV wordt gerelateerd: met alles op wielen kun je racen…
hanse1one zegt
https://www.hln.be/auto/ferrari-lanceert-suv-in-2020~a0a61546/
toch een betere fotosoep
lacker zegt
@hanse1one: ha ha, en deze dan van Jalopnik :-)
https://jalopnik.com/ferrari-claims-it-will-make-an-suv-that-will-drive-like-1822118603
giulia64 zegt
En de aandeeltjes Ferrari staan weer in de +
davelepeef zegt
@giulia64: als je, wat was het, 2 augustus had ingeslagen ben je nu een vrolijk mens… Verklaart misschien ook de felle dip van vanmiddag.
mopar70 zegt
Niches opvullen is de toekomst. Beter laat dan nooit Ferrari.
trustmeiamanengineer zegt
Hybride, V6, SUV… mijn autohart huilt een beetje… Maargoed, ging er van komen. Zolang het betekent dat die heerlijke V12 kan blijven is alles prima. Zou die V6 ook niet stiekem het Giulia Q blok zijn + KERS. Alfa schijnt namelijk ook te komen met een hybride beest volgens de geruchten…
davelepeef zegt
@trustmeiamanengineer: die aandrijflijnen vind ik ook wel jammer, maar ik verwacht/hoop dat een merk als Ferrari er best wat bijzonders van zal maken. Voor de dynamiek is een enorme motor toch al niet ideaal, kijk wat bijvoorbeeld Ford met de GT doet. Maar een V12 blijft toch speciaal…
ericc zegt
@trustmeiamanengineer: In een engels magazine gelezen dat Alfa komt met een nieuwe 8C : V6+hybride en 800 pk. Voorts komt er ook een GTV (600pk zelfde V6 als 8C) als concurrent voor de BMW M4.
bmwe46m3balling zegt
Ferrari als SUV, ben benieuwd.
En al die andere 15 nieuwe modellen daar moet een sedan tussen gaan zitten en een panamera-model. Lelijk of niet, het zou leuk zijn om te zien wat ze ervan kunnen maken.
AMG zegt
Gruwelijk lelijk!!!
mennok zegt
En toch blijf ik het jammer vinden dat al die merken (of bedrijven) in mijn ogen rare dingen doen (die buiten hun kern liggen zoals de Ferrari SUV of de BMW active tourer) om maar te blijven groeien. Groeien, groeien, het is een doel op zich blijkbaar. Ik snap dat de aandeelhouders dat verwachten en het vanuit dat oogpunt ook logisch is, maar het voelt toch een beetje vreemd. Ik denk ook niet dat het nodig is om innovatief te kunnen zijn. Kijk naar een bedrijf als Koenigsegg, een ontzettend klein bedrijf dat het toch voor elkaar krijgt om nieuwe, exotische technieken te introduceren. Waarom moet Ferrari van 3,5 naar 5 miljard groeien? Anders dan aandeelhoudersbelangen? Wat kunnen ze de aankomende 10 jaar precies niet doen als ze op 3,5 miljard blijven steken met fantastische winsten? Ik begrijp dat je dan achterstand oploopt t.o.v. je concurrenten omdat die wel groeien, maar goed, is dan niet de hele markt (of mentaliteit) een beetje verziekt?
davelepeef zegt
@mennok: jij wil toch ook graag dat je inkomsten groeien? Gokje hoor :)
mennok zegt
@davelepeef: Nee, dat valt wel mee eigenlijk.
Benny_Weisz zegt
Al wordt de eerste Ferrari-SUV een schoonheid, Don Enzo zal zich in zijn graf draaien….. SUV’s…elektromotoren…Ooo Dio!!!!….
MaartenD zegt
@bennyweisz: exact…treurige zaak
MaartenD zegt
Na de F355 is het sowieso bergafwaarts gegaan met Ferrari dus zo’n SUV kan er ook wel bij…
boomhauwer zegt
@maarten020: wat een gelul.. Mocht je zo’n 355 eens van dicht bekijken kan je alleen maar tot de conclusie komen dat het alleen maar beter kon. Zelfs in de jaren 90 was de F355 techniek hopeloos verouderd.
MaartenD zegt
@boomhauwer: gelul? Ik heb het niet over de techniek, zou wel heel treurig zijn als dat niet zou verbeteren, ik heb het over het design.
lacker zegt
Fiat heeft met de Jeep natuurlijk genoeg know-how in huis om een leuke SUV te bouwen! Eigenlijk onbegrijpelijk dat het zo lang duurt.
lambowambo zegt
@lacker: Ben bang dat ze niet de Jeep-kant op zullen gaan met hun SUV. Dat zou nog eens verfrissend zijn in het segment van opgehoogde flaneer-mobielen, een écht terreinbeest..
87sandyd zegt
“Sport, GT, Special Series en de hypercars.” Beetje het idee van Mclaren?
Gulli zegt
Krijgen we een Trackhawk met instelbare dempers?
jje003 zegt
Flikker toch op met die gare SUV’s.. Wat een totale verneuking van de kunst die auto’s ooit waren. Ik begrijp gewoon echt niet wat iemand onder de 55 daar nou aan vind.
Iets met een aap en goud?
ericc zegt
Een nieuwe Dino met V6 als concurrent voor de McL 570GT zie ik wel zitten. Mijn verzameling schaalmodellen zal gevoelig uitbreiden de komende jaren.
lambowambo zegt
Ik wéét dat een SUV een absoluut commercieel succes is, zelfs zo erg dat het bijna een gegarandeerde melkkoe is voor een merk dus groot gelijk dat iedereen en z’n moeder er een ontwikkeld, maar ik blijf de combinatie sportief en utility nog steeds raar vinden. Waarschijnlijk ben ik de dino hier want en masse wordt het aangeschaft maar goed.
Een sportief model onder de Portofino, heel erg benieuwd. Kan het alleen maar aanmoedigen dat er geïnvesteerd wordt in kleinere sportauto’s. Een moderne Dino zie ik wel zitten.
wouteraerox zegt
Zoals hierboven al geopperd: een sportieve Ferrari variant van de Jeep Wrangler.. Gewoon een sportief beest dat zich daarin kan onderscheiden!
Verder ben ik benieuwd of ze met een soort 4C/Alpine achtige komen en hoop ik zeer dat er een mooie, ranke vierdeurs sedan komt.