![812 Superfast](https://static.autoblog.nl/images/wp2019/812-ferrari-4959.jpg)
En dat zónder SUV!
Of er is een lading nieuw geld gearriveerd in Nederland in 2018, of het huidige modellengamma spreekt de huidige Nederlandse rijken enorm aan. Feit is dat Ferrari’s in 2018 in Nederland als warme broodjes over de toonbank gingen en dat is indrukwekkend voor auto’s met een prijskaartje van dik boven de twee ton.
Uit cijfers van AUMACON blijkt dat de Italiaanse autofabrikant tot de top 35 best verkopende automerken in Nederland hoort. Vorig jaar stond Ferrari nog op plek 38. Het merk verkocht meer dan dubbel zoveel auto’s in vergelijking met Lamborghini. Eat that Urus! Welke modellen waren het populairst?
Ferrari verkocht in totaal 50 auto’s in 2018. Een indrukwekkende stijging van 85,2 procent in vergelijking met 2017. Het best verkochte model was de Ferrari 488. De coupé’s, Spiders en Pista’s waren gezamenlijk goed voor 18 verkopen, aldus cijfers van BOVAG. Daarna volgen de 812 Superfast en de nieuwe Portofino. Beiden goed voor 11 verkopen per stuk. Van de GTC4Lusso versleet Ferrari negen exemplaren. Begin van het jaar werd nog één F12berlinetta verkocht, wat het totaal op 50 brengt.
Of Ferrari in 2019 net zo’n goed jaar gaat wegzetten is nog maar de vraag. Het gamma is met de 812 Superfast, de 488 Pista en Portofino kakelvers. Vrijwel iedereen die er eentje wilde hebben heeft in 2018 de sleutels gekregen. Achter de hekken van Maranello zitten ze niet stil. Ferrari werkt aan de opvolger van de 488, een hybride met een V8-middenmotor. Bovendien staat een SUV op de agenda. Daarnaast is het in lijn der verwachting dat het merk over enkele jaren met een hardcore versie van de 812 gaat komen.
Fotocredit: @hulaucarphotography op Autojunk
kijk, dat klinkt nou als muziek in de oren, hoe meer Ferrari’s op de weg, des te beter!
Ferrari Nederland bestaat niet. Ferrari (Italië) levert rechtstreeks aan 2 officiële dealers in Nederland.
@henk_he: Ja.. en Ferrari Nederland is de verzamelnaam van die dealers/importeurs. Elke keer de dealers bij naam noemen is een beetje onzin. We zeggen toch ook Volkswagen, Audi of Bentley Nederland en niet elke keer PON, PON, PON omdat die partij toevallig de importeur is?
@RubenPriest: volgens mij zeggen we altijd PON, maar zal wel aan mij liggen ?
@ghost: vanaf nu noemen we het VAG(E) Bende.. ?
@enjoypunani: hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha!
@RubenPriest: nee, PON wordt inderdaad nooit genoemd op AB. Dus…
“92 procent van alle nieuwe Ferrari eigenaren bleek makelaar te zijn.”
@cloverleaf: ik ken er een aantal die geen makelaar zijn. Just saying. Wel allemaal ondernemers in verschillende sectoren.
@bischero: dan heb jij die andere 8% van zijn grap mooi afgedekt toch ;)
@stuko: haha scherp chef!
Maar het gaat slecht met Nederland…
@Rick-dos: pssst. De crisis is voorbij.
Dat is een flink aantal. Maar wel gek dat er volgens dit artikel;
https://www.autoblog.nl/nieuws/de-11-krachtigste-autos-die-in-2018-op-kenteken-zijn-gezet-118716
maar liefst 19 stuks van de 812 Superfast op kenteken gezet zijn. Dit zal dan wel import zijn, maar lijken mij toch wel nieuwe aangezien het een nieuw model is.
Van de F12 werden 20 stuks op kenteken gezet. Dit kan natuurlijk wel deels tweedehands zijn, maar ook hier lijkt me een deel gewoon nieuw.
Al vallen ze er misschien wel buiten omdat ze als gebruikt geïmporteerd zijn i.v.m. BPM?
@reactief: mensen die geen order hebben geplaatst kunnen bijvoorbeeld via een autobedrijf een 812 Superfast kopen. De auto is dan niet persoonlijk geconfigureerd, maar er is dan geen wachtlijst. Autobedrijf vraagt er overigens vaak meer voor dan de nieuwprijs, maar je kunt wel de volgende week in je 812 rijden ipv een jaar wachten op de levering.
@rubenpriest: Oke, maar als ze nieuw op kenteken staan, hoe komt het dan dat ze niet in dit lijstje staan?
Oftewel, waar is dit lijstje op gebaseerd?
@reactief: dit lijstje is gebaseerd op nieuwe verkopen vanuit dealers/importeurs. Autobedrijven (dus geen dealers) die een auto verkopen zijn op papier een occasion, ook al staat er 0 km op de teller. Ons andere lijstje van de krachtigste auto’s is op basis van kentekenregistraties (nieuw en “occasion” door elkaar).
@rubenpriest: oke, tnx!
En dat zonder mooie modellen!
Ik weet van iemand die een 812 besteld heeft voordat de auto geïntroduceerd werd. Hij verwacht zijn auto in 2019. Levertijd voor zo’n ding is nog steeds meer dan een jaar.
@tvklarenbosch: ik ken iemand die geen 812 heeft besteld en hij vertelde mij precies hetzelfde.
@mcaa: en degene die jij kent kan nog veel langer op zijn 812 wachten.
@mashell: Wat een rare uitspraak voor iemand met een kroontje achter z’n naam.
Dat je er nog warm van kan worden, die 3.9 Turbomotor doet mij echt helemaal niks, net als Maserati is het snel bergafwaarts gegaan.
@nopetrolnofun: met zo’n motor ga je afhankelijk van de auto zelfs nog best snel bergop!
Er is toch geen Ferrari Nederland? Iets met import via 2 dealers meende ik laatst in de comments te lezen
Alsnog, wel lekkere resultaten voor zo een klein landje.
@allesmetturbo: Volgens mij is Kroymans nog altijd de officiële importeur van Ferrari. Daarnaast is Kroymans dealer, net als Munsterhuis.
En zo is bijv. CITO motors o.a. importeur van Aston Martin, maar tegelijkertijd dealer van Aston Martin, net als Kroymans.
@granlusso: “Kroymans nog altijd de officiële importeur van Ferrari” Nee dat is niet zo. Kroymans en Munsterhuis zijn gelijk aan elkaar en hebben beiden dezelfde rechten. Dat Kroymans misschien wat vaker in de spotlight staat heeft te maken met de locatie. Midden Nederland is aantrekkelijker dan Overijssel.
@rubenpriest: ” Midden Nederland is aantrekkelijker dan Overijssel”. Wij in Overijssel komen niet meer bij van het lachen.
@mashell: wegens studie en werk al sinds m’n 18e niet meer in Twente woonachtig, maar ik lach vrolijk met je mee.
@allesmetturbo: Klopt ik heb de comment ook gelezen die kwam van @bennyweisz
@allesmetturbo: zie mijn comment hierboven.
@allesmetturbo: dat mocht ik niet zeggen.
“Buy a Ferrari!
I need your electric power for my Tesla!”
@cossiekiller: ik moet kotsen door deze opmerking
Wanneer komt er nu eindelijk weer eens een mooie Ferrari zoals de Dino vroeger was en de 512BB? Het mag allemaal veel beter en sneller nu zijn maar de Ferrari heeft tegenwoordig een plastic uitstraling van een Corvette!
@robbie123: eens
Lezen… in de top 35, noem even uit je hoofd 34 andere merken…
Ze hebben dan ook een schitterend modellen gamma.