
Max Verstappen spreekt zich weer eens helder uit over wat hij vindt van de FIA.
Het was vandaag even een beetje eng in België. Bijna hadden we weer een tweeduizendeenëntwintigje te pakken. Het regende op Spa voor de start van de F1 race. Vroeger was dat altijd jezelf verkneukelen op de bank terwijl de voorbeschouwing wegtikt. Maar dezer dagen is het meer bevreesd afwachten of de race wel verreden wordt. Althans, op een betekenisvolle manier en niet in de zin waarvan de rechtenhouder volhoudt dat de editie van 2021 verreden is.
Het blijft toch een beetje gek dat de twintig ‘beste coureurs van de wereld’ zich nooit hoeven te bewijzen als het glibberen en glijden is op de baan. Formeel heeft het te maken met de veiligheid. Maar ja, zeg dat eens tegen James Hunt die met zijn blik tonijn van McLaren de titel binnensleepte in een zeiknat Japan in 1976. Als coureurs niet harder kunnen dan 50, hoe onveilig is het dan in je carbon cocon?
De situatie is nu zodanig dat de Full Wet band van Pirelli compleet nutteloos is geworden. Heel af en toe zie je een coureur er nog eens voor kiezen om ‘iets te proberen met strategie’. Maar het is eigenlijk bij voorbaat vruchteloos. Meestal valt praktisch op datzelfde moment de rode vlag vanwege te veel water op de baan.
Ook vandaag startte de race dus een uur later dan gepland en na enkele rondjes was het al tijd voor slicks. Na de race was Max Verstappen daar allerminst over te spreken. Hij had graag wat meer rondjes in het natte gedaan. Ook al omdat Red Bull de auto wat meer had afgesteld richting een regenrace:
We hadden natuurlijk een achtervleugel erop gezet richting een regenrace, maar we hebben bijna niet in de regen gereden. Dus, waardeloos. Héél veilig allemaal, veilige beslissingen allemaal. Een beetje jammer. We hadden meteen moeten gaan. Zelfs de zwaarste regen, daar hadden we door kunnen gaan, maar ja, het is wat het is.
Waarvan akte. Max Emilian kwam na een gewonnen Sprint gisteren vandaag als vierde over de meet. Piastri won voor polesitter Norris en bouwt zijn voorsprong in het WK dus weer iets uit.





Oh hadden jullie gegokt op regen? Een paar andere teams op droog weer. Voor iedereen was het een gok deze race. Start anders de volgende keer vanuit de pitsstraat. Hoef je niet te gokken;)
Ach ja, Norris deed ’t in z’n broek vanwege wat druppels.
De snowflakerij heeft – in de persoon van Lando Norris – zijn intrede in de F1 gedaan.
1. Niemand dwingt je om te rijden, dus ‘grow a pair and deal with it’ of ga in de schoot van mama jankieboeh doen.
2. Er bestaan nog zoiets als Full Wet banden.
Gassen, overbetaalde jankerds.
Prima om het eventjes aan te kijken en de coureurs de baan te laten inschatten door een paar rondjes achter de safety car te rijden, maar dit sloeg nergens op. Gas met die hokken!
Het is niet meer die heldensport van weleer. Een regenrace waarin niemand eraf gaat en iedereen finisht, dan moet je je als organisatie toch eens gaan afvragen of ze niet een beetje te veilig bezig zijn.
Jammer maar het was een saaie race. Ik kijk er altijd naar uit wanneer de F1 naar Spa komt, maar Spa ligt deze generatie auto’s duidelijk niet. Als het regent is de kans groot dat er niet gestart/gereden wordt en bij droog weer En bij droog weer krijgen we DRS-treintjes, waarbij enkel het einde van Kemmel richting Les Combes nog een serieuze inhaalmogelijkheid biedt..
Vroeger betekende regen in Spa gegarandeerd spektakel, Deze race hebben ze de start veel te lang uitgesteld. Idealiter begint de race droog en komt de regen pas later. Dan grijpt de wedstrijdleiding vaak minder snel in, al begrijp ik wel het probleem van opspattend water bij deze ground effect auto’s.
Liever een saaie race uiteraard, dan dat er op Raidilllon een ongeluk gebeurd waardoor ze de veiligheid weer in vraag stellen en eisen dat het circuit wordt aangepast
Ik heb recent mijn F1TV abbo verlengd, maar nondeju, wat had ik daar vanmiddag spijt van.
Het probleem in de regen is niet de grip maar het zicht. Als de 2026 auto’s minder spray opwerpen kon het zomaar zijn dat de regenbanden weer nodig zijn.
Je weet wel, die banden waarop Pirelli een sticker heeft geplakt met de tekst “expired after december ’24”. Of zo iets, waarschijnlijk.
Ik had het er net met een collega over en ik kan weer boos worden om wat de FIA gisteren flikte: iedere vorm van spanning uit een race halen. Zelfs het Britse commentaar was er helemaal klaar mee. Zij vertelden dat een intermediate band 85 liter water per seconde kan afvoeren. Laat die jongens een rondje of vier, vijf achter de safetycar rijden en je hebt een droge racelijn. Wat je nu ziet: we wachten vijf kwartier, daarna coureurs rijden tien, twaalf ronden lang op intermediates op een opdrogende baan, die deze banden werkelijk opvreet en ondertussen zitten ze angstvallig de concurrentie te bekijken wanneer die naar slicks overstapt. En als ze dan de stap hebben gemaakt, is het de loterij van getimede pitsstops die de einduitslag al in grote lijnen gaat bepalen.
Het is niet aan de fia om de race spannend of niet te maken. Ze moeten de regels naleven.
Ik snap echt niet waarom Pirelli nog de tijd en het geld investeert om full wets te ontwikkelen.
als de omstandigheden er om vragen, wordt er toch niet meer geraced: óf er worden ronden achter de safetycar gesukkeld, óf de rode vlag wordt gezwaaid.
Ze zouden natuurlijk ook gewoon iets minder hard kunnen proberen te rijden als het erg nat is? Oftewel pas je rijstijl eens aan, vergeet die ideale lijn van toen de weg droog was… oftewel: deal with it.
Meer downforce, minder vermogen, andere afstelling… lijkt me juist de kern van het spelletje.
Wat mogen ze eigenlijk nog wel en niet aanpassen na de kwalificatie? Ik zag een monteur met een accuschroevendraaier de voorvleugel aanpassen bij een pitstop, dat kun je toch de downforce rondom aanpassen aan de omstandigheden tijdens de race? En wat mogen/kunnen ze aan de motorsturing doen? Ik hoor ze allerlei knopjes doorgeven – tot irritatie van Ham en Lec aan toe – maar wat kunnen ze daar mee, zouden ze zo ook een regen-modus mogen inschakelen bijvoorbeeld?
het was mooi geweest om Hubert te eren met een mooie pile-up
Bijzonder ongepaste opmerking.
Bijzonder gepaste opmerking, want die krampachtigheid is precies de oorzaak.
Het sloeg natuurlijk ook nergens op dat de princessen liepen te janken over zicht etc, als je zo bang bent, ga dan een andere baan zoeken en laat het F1 rijden aan mensen die wel in de regen durven te rijden. Maar dat vond ik in 2021 ook al, gewoon rijden met de hap, de pussies stoppen wel net als Nikki Lauda dat deed bij de benoemde japanse grandprix in 1976… maar o wee dat durven ze niet want punten!!