• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

FIA sluit uit: “geen nieuwe merken in de Formule 1”

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 6 september 2018 om 14:59 – 30 Reacties


Vergeet het maar, lieve mensen.

Er wordt al lange tijd gesproken over de introductie van het nieuwe motorenreglement in de Formule 1. Het idee was dat de eisen rondom de krachtbronnen in de auto’s versimpeld worden, zodat het voor meer leveranciers en fabrikanten aantrekkelijk wordt om toe te treden tot de sport. Inmiddels ligt dit hele concept op zijn gat, met alle gevolgen van dien.

Het is iets waarvoor we al langer vrezen. Maar waar we eerst nog durfden te hopen op een positieve verandering, zijn er inmiddels dusdanig veel stemmen die hetzelfde schreeuwen dat het compleet zinloos lijkt. Nadat Ross Brawn eerder een duister plaatje van de toekomst schetste, is het nu de oude teamleider van Ferrari Jean Todt die water gooit op ons vuur van hoop. De Fransman, die sinds enkele jaren actief is als baas van de Federation Internationale de l’Automobile (FIA), heeft tegenover Autosport laten weten dat de toekomst er niet rooskleurig uitziet.

Althans, dat ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Volgens Todt is het namelijk helemaal geen probleem dat er geen nieuwe motorenfabrikanten in de Formule 1 terechtkomen. Zo vertelt hij dat het voor hem de prioriteit is dat de huidige fabrikanten actief blijven in de Formule 1.

“My priority is to make sure that we keep them four. I always said it would be very unfair to the four engaged to say, ‘OK, we want to attract a new one so let’s change everything’. But what about them? What about all the investment they have been doing for years and we say, we change completely the regulations because we may have one or two coming? That is one of the reasons why it was not a revolution on the engine regulations. Now if we can secure those four for me that would be a great achievement.”

De overtuiging van Todt is zeker niet de beste om ingrijpende veranderingen door te voeren, maar het is momenteel tegelijkertijd wél de slimste manier om ervoor te zorgen dat niemand de sport onverhoopt verlaat. Immers, waar het er aanvankelijk op leek dat we afstevenden op een intrede van merken als Aston Martin en Porsche, hebben zij en een aantal anderen tegenover de FIA laten weten dat ze toch er toch geen trek meer in hebben.

Beeld: Sean Bull Design

Ook interessant!

  • Lezersvraag: moet de FIA de Formule 1-regels herzien?
    Lezersvraag: moet de FIA de Formule 1-regels herzien?
  • FIA hint naar Formule 1 auto's op waterstof
    FIA hint naar Formule 1 auto's op waterstof
  • 1 in de sprintrace
    FIA: Regels sprintrace kunnen worden aangepast
  • Oud FIA-baas Max Mosley overleden

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

Aston Martin, fia, Formule 1, jean-todt, Porsche, Racing

Vorig bericht: « LOL: voetballer laat Lamborghini bij club achter na transfer
Volgend bericht: Tesla Model 3 beter verkocht dan volledige BMW-gamma »

Lees Interacties

Reacties

  1. dees zegt

    6 september 2018 om 15:10

    Gelukkig. Het blijft net zo saai als de afgelopen jaren.

    Login om te reageren
    • ar156sw zegt

      6 september 2018 om 16:20

      @dees: Ik vind dit seizoen toch zeker niet saai…. Hoop dat Honda zich goed ontwikkeld zodat RB echt mee kan doen (of heel slecht, zodat de strijd met Renault en de andere 2erangs teams spannend wordt.

      Login om te reageren
      • drf76 zegt

        6 september 2018 om 19:51

        @ar156sw: Dus je hoopt dat het spannend wordt en daardoor is het niet saai? Werkt dat bij mijn huwelijk ook denk je?

        Login om te reageren
        • ar156sw zegt

          6 september 2018 om 20:22

          @drf76: Dat is niet wat er staat,
          maar je kan het best proberen bij je huwelijk natuurlijk.

          Login om te reageren
  2. mashell zegt

    6 september 2018 om 15:14

    Er komt niet bij, er zullen alleen maar merken en teams vertrekken. Ferrari zal het laatste merk in de F1 zijn, voordat ook zij de overstap naar de formule E maken.

    Login om te reageren
    • karaya zegt

      6 september 2018 om 15:43

      @mashell: De Formule 1 zou op termijn ook elektrisch kunnen worden. (We hopen van niet natuurlijk)

      Reden om over te stappen naar de Formule E zie ik niet zo, dat is meer een veilige haven voor B-merken als Audi.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        6 september 2018 om 15:59

        @karaya: Audi is geen B merk! Audi is een A merk, BMW is een B merk, Citroen is een C merk en Dacia is een D merk, heb jij de kleuterschool wel afgemaakt?

        Login om te reageren
        • karaya zegt

          6 september 2018 om 16:18

          @mashell: De ingenieurs van Audi blijkbaar niet.

          Login om te reageren
        • Design_Driven zegt

          6 september 2018 om 17:37

          @mashell: En dat noemt men nou happen. Heerlijke voorzet karaya

          Login om te reageren
        • giulio zegt

          6 september 2018 om 21:48

          Audi ist ein A Merk Ja.. Du und deine Inferiore Südländers..

          Login om te reageren
    • giulio zegt

      6 september 2018 om 21:43

      @mashell: formule E gaat ‘m niet worden.. interesse is tanende..

      Login om te reageren
  3. cloverleaf zegt

    6 september 2018 om 15:15

    De doodsteek van de F1? Honda en Renault zijn beiden meerdere malen uit de F1 getreden… Jammer. Denk dat de F1 heel erg gebaat zou zijn bij simpelere regelgeving, goedkopere ontwikkeling, meer motoren leberanciers en meer (fabrieks)teams.

    Login om te reageren
    • neel zegt

      6 september 2018 om 23:18

      @cloverleaf: VfL

      Login om te reageren
  4. jje003 zegt

    6 september 2018 om 15:22

    Die hele FIA is een grote strop voor de F1. Sinds deze man de baas is ligt de nadruk op veel van de bij
    fia aangesloten race-series op een 1.6l viercilinder en is er uberhaupt geen wil om te veranderen voor de noodzaak van de sport, alleen maar op de knieen voor Ferrari’s wensen lijkt het wel. Ergens slaat men de plank mis als nieuwe merken niet meer willen kiezen voor wat het hoogste platform zou zijn in de autosport.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      6 september 2018 om 15:42

      @jje003: Alleen maar op de knieën voor Ferrari’s wensen? Zover ik weet liggen de dagen waarin FIA stond voor Ferrari International Assistance toch echt in het verleden

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      6 september 2018 om 16:10

      @jje003: Het is inderdaad een grote schande, Ferrari levert al haar straat auto’s uit met een 1.6 liter turbo motoren, zij hebben daarmee veel ervaring. De FIA bevoordeelt Ferrari enorm door aan 1.6 liter turbo motoren vast te houden! Op deze manier heeft Volkwagen dat de 1.5 liter TSI motoren maakt waar Jan Modaal mee rijdt geen schijn van kans.

      Login om te reageren
    • scuderiagj zegt

      6 september 2018 om 16:10

      @jje003: Ten eerste rijden ze in de F1 met een V6 en niet met een viercilinder en ten tweede was Ferarri destijds tegen het nieuwe motorconcept en wilde graag de V8’s houden. Kortom je lult uit je nek.

      Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      7 september 2018 om 08:38

      @jje003: Iets met klok en klepel. Het huidige concept, de 1.6 turbo zescilinder, was er op nadrukkelijke wens van Mercedes gekomen…

      Login om te reageren
  5. gregorius zegt

    6 september 2018 om 15:32

    Een bevestiging van dat men moet realiseren dat de F1 al lang niet meer is waarmee het groot geworden is: ‘bouw de snelste auto en laat iemand er rondjes in rijden’.
    Het gaat alleen nog maar om geld, niet meer om de prestige. Dat wisten we al, maar het is wederom een bevestiging.
    We beslissen steeds welk aapje een paar treetjes hoger op de apenrots mag zitten.

    Login om te reageren
    • karaya zegt

      6 september 2018 om 15:51

      @gregorius: Dat is kostentechnisch niet haalbaar.

      Ze zouden natuurlijk gewoon die elektrische troep er af moeten halen en atmosferische motoren met een maximum cilinderinhoud en een toerenlimiet moeten instellen.

      Login om te reageren
      • Boomer zegt

        6 september 2018 om 17:00

        @karaya: Atmosferische motoren zijn toch al op sterven na dood.

        Login om te reageren
        • karaya zegt

          6 september 2018 om 20:43

          @airc: hybride ook.

          Login om te reageren
  6. Edge zegt

    6 september 2018 om 15:56

    Hoewel ik het geweldig had gevonden als er meer merken tot de sport waren toegetreden, begrijp ik de keuze van Todt volledig. De interesse van Porsche en Aston Martin is telkens vrij terughoudend geweest. Ze hebben wat bijeenkomsten bijgewoond, wat dingen in de media geroepen en that’s it. Op basis daarvan kun je natuurlijk nooit een reglement opstellen. Stel dat je hun eisen inwilligt, ze alsnog afhaken en vervolgens ook Mercedes of Renault er de brui aan geeft? Dan zit je met de gebakken peren. Ik zou het binnenboord houden van Mercedes, Renault en Honda (Ferrari blijft toch wel) dan ook veel meer prioriteit geven dan het mogelijk binnenhalen van Porsche of AM.

    Login om te reageren
  7. Boomer zegt

    6 september 2018 om 16:22

    Waarom laten we de motorkeuze niet gewoon vrij? Ik zie niet in waarom je dat zou willen beperken? Wat kan er fout gaan? Te veel PK’s, te kwetsbaar, te duur? Uiteindelijk wordt dat zelfregulerend kwestie van lange adem.

    Login om te reageren
    • melkkoe zegt

      6 september 2018 om 16:44

      @airc: inderdaad, gewoon een maximale hoeveelheid beschikbare brandstof per race en verder niets.

      Login om te reageren
      • drf76 zegt

        6 september 2018 om 19:56

        @melkkoe: Lijkt me ook de beste oplossing. Vrijdag 100 liter, quali 3x 5 liter, 100 Liter peut voor de wedstrijd, regel het verder maar.

        Login om te reageren
        • drf76 zegt

          6 september 2018 om 19:57

          @drf76: en dan maximaal 13.000 toeren en niet meer dan 3 turbo’s.

          Login om te reageren
    • mashell zegt

      6 september 2018 om 16:49

      @airc: zelfregulerend in de zin dat het team met het meeste geld volautomatisch wint. Dat haalt het sportieve element er uit. Ze willen juist dat de slimste ingenieurs de snelste auto’s kunnen bouwen. Overigens hebben we absurd sterke motoren, amper regels (komt er een team met een 6 wieler aan) allemaal gehad in de F1 en de conclusie was telkens, zo werkt het niet, iedereen moet wel dezelfde sport bedrijven.

      Login om te reageren
      • notsobig zegt

        6 september 2018 om 18:52

        @mashell: Dat is nu toch niet veel anders? Zie een Sauber, Williams bv niet snel een WK winnen, niet genoeg budget…

        Login om te reageren
    • karaya zegt

      6 september 2018 om 16:55

      @airc: Te duur. Daarom is het slim een toerenlimiet in te stellen.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North