Fijn! Toyota werkt aan lichtgewicht versie van de Supra

Auteur: , 36 Reacties
Toyota Supra

Perfect voor het circuit.

In aanloop naar de Paris Motor Show heeft Toyota deze week alvast uitgepakt met een aantal nieuwe uitvoeringen van de Yaris. Een van deze uitvoeringen betreft de nieuwe GR Sport, een iets sportieve behandeling zoals we dat eerder al bij de GT86 zagen. Nu blijkt dat de Japanners eveneens werken aan een lichtgewicht, circuit-geörienteerde versie van de nog te onthullen Toyota Supra.

Het goede nieuws is door het Britse Top Gear uit de mond van de huidige baas van Gazoo Racing, Tetsuya Tada, gepeuterd. Tada, tevens de vader van de nieuwe Supra, heeft laten doorschijnen dat zijn team niet alleen hard werkt aan de doorsnee Supra. Naast de productieversie van de auto, moet er in een later stadium namelijk een uitvoering volgen die sportiever is dan het basismodel.

Het is momenteel nog niet duidelijk of Toyota deze agressieve Supra volledig op het circuit wil gaan richten, of dat het een aangepaste, gepeperde versie moet worden voor de straat. Mocht laatstgenoemde nu gerealiseerd worden, dan moeten we waarschijnlijk denken aan een GRMN-versie van de Supra. Een beetje zoals Toyota dat eerder deed bij de Yaris (rijtest), maar dan hoogstwaarschijnlijk een tikkeltje spannender.

Tegenover het blad vertelde Tada het volgende over de auto:

“At some point I would like to make a track-limited Supra with less weight. We’re already making a racing version so we know if you take out 100kg it’s a completely different car – you don’t even need any more power.”

Omdat we nog altijd niet precies weten wat we ons bij het rijgedrag van de Supra moeten voorstellen, deed Tada ook over de normale straatversie van de sportwagen een boekje open. Hieruit maken we op dat we in beide gevallen te maken gaan krijgen met een pikante auto. De Porsche Cayman (rijtest) geldt voor de meest ingetogen versie van de Supra namelijk als maatstaf, wat betekent dat we van de Supra GRMN nog meer finesse en atletisch vermogen dienen te verwachten.

“The Porsche Cayman has been our dynamic benchmark from the start. The Cayman has the advantage with its engine positioning but I’ve driven the cars back-to-back on track and we’re definitely in the same zone.”



36 reacties

We’re defenitly in the same zone. Lees als: we hebben enorm ons best gedaan mar de porche cayman is sneller.
@milieumeneertje: sneller of niet, doe mij maar de supra. Caymans zie je toch overal
@trolle: mis omdat de cayman al te koop is en deze supra nog niet?
@fouadski: sowieso zal je de supra minder zien dan de cayman, tis maar een gok he. Net zoals je zogoed als geen nieuwe NSX’en ziet maar wel een shitload aan 911jes
@trolle: wel jammer eigenlijk. Een supra zal wel een lekker scheurijzer zijn. Al vind een 911 ook wel wat hebben.
@trolle: enorm Porsche gek. Maar als zo’n supra echt zo gaaf wordt! Doe die maar
Als je de GT86 erop nahoudt zal er zeker geen extra vermogen komen, al mogen ze zeker het GRMN label verder uitbreiden..
Zomaar even een ideetje:

Als je dan toch een sportieve auto ontwikkelt… zou het dan niet beter zijn om ‘m meteen licht te maken, en die dan te verzwaren met alle luxedingen die een auto verkoopbaar maken?
@Esprit_de_Flandre: doet bijna ieder merk met sportwagens het niet zo? Kijk naar porsche, lambo etc
@Esprit_de_Flandre: ja dat is een idee, maar dan krijg je óf een GT3-achtige auto die niemand koopt omdat je geen airco of cruise control overhoudt, óf het wordt een auto met zulke exotische materialen dat hij het dubbele gaat kosten, waarna niemand ‘m koopt.
@esprit_de_flandre: Nee joh, het is veel interessanter om een normale wagen te ontwikkelen en dan extra geld te vragen voor het weglaten van isolatie of een achterbank.
@Edge: Juist, dé manier om geld te verdienen is een auto aan te bieden die minder heeft om daar vervolgens meer geld voor te vragen. Het perfecte verdien model
@trolle @jochempie @edge @87sandyd: Neeneenee, dat bedoel ik niet. Ik bedoel, je maakt een auto die zo licht mogelijk is, zonder exotisch spul als carbon en zo, gewoon een pure auto. Dan weet je dat je een heel goed toestel hebt. Dan hang je er 300 kilo luxe in, en die zet je te koop. Later kan je dan als merk idd al die meuk er weer afhalen en duurder verkopen, maar ben je zeker dat je in de basis al een heel goed ding hebt, zonder rare trucs te moeten uithalen…
Ook al eerder te lezen op Road and track . Com

Stelletje overtypers!
@tjongejongejonge: die citeren dezelfde bron als de heren van autoblog namelijk topgear uk.
Prutser.
@torsen: loser
@tjongejongejonge: jullie zijn allebei losers en prutsers. Net als iedereen hier. En ik ben koning loserprutser, dat je het maar weet!
@jochempie: jeanet
@tjongejongejonge: je kunt ook gewoon om m’n Grindr vragen hè
@jochempie: sorry ik val op vrouwen en wil graag hiv vrij blijven
@tjongejongejonge: dan ga je er van uit dat ik homo ben en op Grindr zit! Goed lezen ;)
@jochempie: ik vind het prima dat jij je in je kont laat neuken. Ik zeg alleen maar dat ik niet van die club ben maar als jij graag sperma slikt. Nogmaals ga je gang, veel plezier er mee
@tjongejongejonge: Wauw, wat ben jij onzeker over jezelf…
@Jochempie: succes met koeienmelken vandaag, doe je voorzichtig op de trekker
@tjongejongejonge: En het gaat maar door.. Gooi het er anders even uit, wat zit je dwars?
@Jochempie: Suc6 met het krijgen van het laatste woord, kleuter
@tjongejongejonge: Nee hoor, mag jij hebben. Zeg maar wat.
@jochempie: ho ho ho vergeet @lincoln niet, die torent hoog boven jullie uit.
@maferick74: that’s fair.
@maferick74: Ik heb lincoln al minimaal 3 maanden niet gezien, vaag persoon
Zullen ze niet eerst gewoon even de normale supra uitbrengen… dit duurt nu al jaren. Nu alweer nieuwe versies bedenken van een auto die nog niet eens in productie is.
@jappie1996: hij is al zo goed als klaar.
Toyota heeft Porsche gebracht waar ze nu staan. Moet een eitje zijn voor hen om een betere en opwindende auto te bouwen.
@right: Leg uit…
De z4 m40 met slechts 340 pk heeft in handen van SportAuto al een rondje”Ring” gedaan in 7:55.41. Ruim sneller dan de M2. Deze Supra zou sneller moeten worden dan dat aangezien er een dak op zit. Betere aerodynamica, hogere topsnelheid en hogere stijfheid van het chassis… Ik reken op een tijd van <7:45 en dus mogelijk<7:40 voor een trackfocussed versie. Alleen de woorden"track limited" geven aan dat die versie de weg niet op mag… Boohoo!!
De aanloop naar de introductie van deze auto is al zo lang gaande dat ik mezelf erop bedrag dat ik er niet echt enthousiast meer van kan worden. Dat ze hem maar snel daadwerkelijk op de weg krijgen in plaats van die eindeloze concept berichten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).