• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Fysieke knoppen sterven uit en dat komt door jullie!

Auteur: Michel, gepost 11 juli 2025 om 16:00 – 25 Reacties

fysieke knoppen auto

Fysieke knoppen in de auto sterven uit en alles gaat naar het touchscreen. Dat komt omdat jullie dat willen!

Ja doei! Ik wil helemaal niet dat fysieke knoppen verdwijnen! Niets irritanter dan dat je alles via het touchscreen moet bedienen. Maar kennelijk ben ik de enige. Tenminste als we het Japanse Mazda moeten geloven.

En het merk staat daarin niet alleen hè? Het is dat er een aantal fysieke knoppen verplicht zijn, anders zouden merken als Tesla helemaal niets anders meer in de auto hebben dan een scherm…

Maar goed, Mazda dus. Gisteren presenteerde het merk de spiksplinternieuwe Mazda CX-5. Zoals collega @machielvdd gisteren al schreef: er prijkt een groot touchscreen op het dashboard, en verder eh… niks.

Jullie willen geen fysieke knoppen in de auto

Dat was niet alleen ons opgevallen. Ook de collega’s van Motor1.com werden overspoeld met vragen waar de fysieke knoppen gebleven waren. Dus vroegen ze het maar gewoon aan Mazda zelf.

Nou het antwoord van Mazda was simpel, omdat de mensen ze niet meer willen. Er is door het merk intern onderzoek gedaan en daaruit bleek dat de klanten een groot infotainmentsysteem prefereren boven fysieke knoppen.

Alles in het touchscreen

Naar aanleiding van de feedback van dit onderzoek heeft Mazda een nieuwe mens-machine-interface ontwikkeld die gebruikersgemak vooropstelt en tegelijkertijd klopt met de filosofie van veilig rijden. Toch bijzonder dat in de huidige Mazda CX-5 de touch functie van het scherm juist niet actief is tijdens het rijden vanwege de veiligheid, maar ach. Ideeën veranderen is het niet?

Zit er in de huidige CX-5 dan tenminste nog een draaiknop waarmee je het scherm ook kunt bedienen, die is er in de nieuwe ook uit. Alleen nog touchscreen bediening voor al je functies die niet verplicht onder een fysieke knop zitten. Wil je in je Mazda CX-5 toch fysieke knoppen en een draaiknop? Dan moet je een oude kopen.

De meerderheid heeft gesproken? Het is net zoals de democratie, iedere dag lees je op internet met volle verbijstering wat je nu weer wil. Wij willen in ieder geval gewoon de knoppen terug!

Ook interessant!

  • Dit is de nieuwe Mazda CX-5, met 2,5 liter instapper
  • Mazda investeert in atmosferische 6-in-lijn, minder in elektrisch
  • Mazda CX-50
    Mazda aangeklaagd voor 'verwarrende' feature die elke auto heeft
  • Nieuwe Mazda voor Europa laat zich voor het eerst zien!
    Nieuwe Mazda voor Europa laat zich voor het eerst zien!

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

cx-5, Mazda, onderzoek, touchscreen

Vorig bericht: « Deze 90’s zescilinder camperbus mag gewoon alle milieuzones in!
Volgend bericht: Gespot – De enige M4 DTM Champion Edition op Nederlands kenteken »

Lees Interacties

Reacties

  1. erwh zegt

    11 juli 2025 om 16:17

    Hoe zouden de vragen van deze enquete geformuleerd zijn?

    Vraag 1: Bent u aandeelhouder van Mazda? Indien nee, dank voor uw bijdrage, u bent aan het eind van deze enquete gekomen.

    Vraag 2: wilt u meer rendement op uw investering of fysieke knoppen?

    Einde enquete.

    Login om te reageren
    • mattr zegt

      12 juli 2025 om 11:10

      Dit zegt ook iets over de cultuur binnen Mazda- er lopen daar blijkbaar veel ja knikkers rond die niet tegen ideeën in durven te gaan

      Login om te reageren
  2. brammeloo zegt

    11 juli 2025 om 16:52

    Ik geloof er niets van. Schermen implementeren is goedkoper dan knoppen, dat is alles. Mazda heeft in eerdere iteraties van hun schermen, zoals in de MX-5, zelfs de input op het scherm tijdens het rijden geblokkeerd “omdat het de aandacht afleidt van de weg.” En dan zou het nu plots geen probleem meer zijn?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 juli 2025 om 17:06

      Schermen zijn niet goedkoper. Zo’n automotive scherm moet een grote range aan temperaturen aankunnen en niet versplinteren als je er met je hoofd tegenaan knalt en dan hebben we het niet eens over de kosten van de software die de beelden genereert gehad.

      Login om te reageren
      • rollingstoned zegt

        11 juli 2025 om 17:14

        Een fysieke knop ontwikkelen kost anders meer tijd en geld dan het toevoegen van een functie aan een touchscreen.

        Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        11 juli 2025 om 17:18

        Gast. Zo’n scherm zit er toch al. Wat is dan goedkoper. Het scherm dat je toch al hebt plus wat knoppen, of het scherm wat je toch al hebt, en de knoppen weglaten.

        Login om te reageren
  3. RUBERG zegt

    11 juli 2025 om 16:55

    Volgens mij gaan autofabrikanten juist, onder druk van klanten, terug naar simpele goed vindbare knoppen.

    Login om te reageren
  4. alpacatje zegt

    11 juli 2025 om 17:01

    Waar hebben ze die enquete dan gehouden? Ik geloof er niks van

    Login om te reageren
    • Motomoto zegt

      12 juli 2025 om 10:27

      Nou er staat dat ze die enquete ‘intern’ hebben gehouden. Dat is natuurlijk niet zo slim. De kopers van je producten zitten voor het overgrote gedeelte buiten je organisatie

      Login om te reageren
  5. Johanneke zegt

    11 juli 2025 om 17:23

    Vandaag weer een ID3 gereden, zo’n 200km. Het perfecte medicijn voor geen knoppen willen. Wat een drama is dat, en dan die dingen op het stuur. Cruise control +1 km/u indrukken is een totale loterij of ie +1 of +10 doet.

    Er vallen voor mij een hoop modellen af, sowieso alles zonder onderscheid tussen adaptive en normale cc, alles zonder climate control knoppen e.d., alles waarbij de motorkap boven mijn bovenbeen begint. Blijft weinig over.

    Login om te reageren
    • RUBERG zegt

      11 juli 2025 om 18:33

      Nieuwe versies hebben betere knoppen. Ik had ook een ‘oude’. Daar gebeurde van alles dat ik niet wilde via die knoppen.

      Login om te reageren
    • verdebosco zegt

      11 juli 2025 om 21:31

      Ja, inderdaad ik heb nu ook een auto met alleen adaptive cruise control. Optrekken, remmen, bloedirritant. En maar zeggen dat het zo fijn is. Op heel veel terreinen wordt complete onzin verkocht. “De klant wil het” of “best getest”. En dan koop je het en trek je haren uit je hoofd van irritatie. Bovendien “de” klant bestaat niet. 10 miljoen Nederlandse automobilisten en even zovele voorkeuren. Die diversiteit moet een fabrikant kunnen leveren. Maar ja, da’s duurder. En dus verkoopt een Mazda die onzin dat iedereen een scherm voldoende vindt. Kun je de klant straks eindeloos manipuleren met updates en aan- en uitzetten van knoppen. Mag je gaan betalen voor iedere scheet extra. Nog een abonnementje erbij. Uitmelken die klanten. Overheid, m.n. EU, moet ingrijpen.

      Login om te reageren
  6. jippie zegt

    11 juli 2025 om 19:11

    Waarschijnlijk was het onderzoek opgezet door dezelfde mensen die het klimaatpanel hebben verzonnen.

    Login om te reageren
  7. pignon zegt

    11 juli 2025 om 19:19

    Die auto op de foto is de nieuwe Mazda CX5? Geen knoppen willen en dan wel zo’n ouderwetse mechanische selecteurhendel? Dan neem je jezelf niet meer serieus

    Login om te reageren
  8. drdre1 zegt

    11 juli 2025 om 20:57

    Kijk daar gaat ’t fout : er is intern onderzoek gedaan. Dat hadden ze extern moeten doen! Intern komt er uit dat fysieke knoppen veel duurder zijn dan een app op een touchscreen. En da’s wel fijn in deze toch al barre tijden als autofabrikant.

    Login om te reageren
  9. Pordon zegt

    11 juli 2025 om 23:11

    Ik ben hier zo te zien één van de weinige die het wel prima vindt om alles in het touchscreen te stoppen. Zolang de UX daar prima in ontworpen is vind ik het zelfs prettiger omdat het een veel cleaner en praktischer interieur geeft.
    Hoe vaak raak je nou daadwerkelijk die knoppen nog aan?

    Na een eerste week in de auto zit ik praktisch nooit meer aan de instellingen. De stoel, het stuur, de spiegels, de climate control instellingen… alles staat direct goed als ik instap. Ik pas alleen heel af en toe de temperatuur aan of zet stoelverwarming aan.
    Als dat dan gewoon handig ontworpen is in de software dan werkt dat voor mij net zo goed als dat ik ergens op een fysieke knop moet drukken.

    Het enige dat ik dagelijks instel is de navigatie en dat voer ik al in of vanaf m’n telefoon die wordt doorgestuurd naar de navi in de auto of ik gebruik de stembediening, wat natuurlijk ook vele malen sneller is dan handmatig invoeren.

    De enige knoppen die meer fysiek mogen zijn, zijn de knoppen op een stuur. Teveel touchgevoelige knopjes daar voor cruisecontrol en volume zijn minder prettig dan echte knoppen.

    Login om te reageren
    • verdebosco zegt

      12 juli 2025 om 05:36

      Het gaat er niet om wat het individu prettig vindt, maar of je groepen uitsluit die het onprettig vinden. En dat gebeurt snel. Zie de digitalisering: hele groepen kunnen niet meedoen, maar de software-jongens blijven maar doorgaan.

      De grens is meer dan bereikt. ADAS is vaak bloedirritant, de User Interface is vaak belabberd en wordt onnodig vaak gewisseld. Sinds OTA updates mogelijk zijn is het helemaal los. En wat er gebeurt als straks de auto 10-15 jaar oud is is nog dik de vraag. Scherm kapot, auto kapot?

      Nieuwe, betere normering en wettelijke eisen vanuit de EU zal noodzakelijk zijn om fabrikanten te dwingen klantvriendelijke, duurzame en betaalbare systemen te leveren.

      Login om te reageren
      • Pordon zegt

        12 juli 2025 om 06:57

        ‘Hele groepen kunnen niet meedoen’ wordt ook al decennia lang geroepen dus dat argument houdt niet echt stand. Bovendien dat is niet alleen met auto’s zo maar met alles in de wereld die veranderd.

        De auto’s die nu de hemel in worden geprezen vanwege hun fysieke knoppen en draaischijven om een scherm te bedienen werden destijds ook als te modern gezien door velen. ‘Hoe leg ik dit aan mijn opa uit’ dacht ik nog.
        Wat blijkt, opa stelt alles, met hulp, 1x in en komt er verder nooit meer aan. Wat dat betreft zouden we een argument kunnen maken dat we terug moeten naar de basis zonder scherm, zonder navi, zonder telefoons.
        Echter zal dat niet zo snel gebeuren want dat is absoluut niet wat de gemiddelde koper wilt en de gemiddelde koper lijkt een auto uit te zoeken vaak zelfs op basis van alle moderne functionaliteiten en geinigheden. Ik ken behoorlijk wat mensen die Tesla rijden vanwege de grappige Easter eggs, zoals het scheetkussen, de CarAoke en de Netflix mogelijkheid etcetera.

        De systemen van nu zijn zeker niet perfect en de software kan bij sommige fabrikanten ook echt wel beter maar nog blijft het verhaal dat een systeem binnen een week gewend raakt. En wat is beter? Stel de vraag op een forum over Android of iOS en je krijgt duizenden meningen.
        Dat zie/zag je bij auto’s ook een tijd tussen Comand en iDrive bijvoorbeeld. Al lijkt nou precies dat gedeelte opgelost te zijn dankzij CarPlay en Android Auto.

        Dan liever een scherm die op digitale wijze ge-update kan worden zodat de functionaliteit bij de tijd kan blijven. Daar lijkt de markt het mee eens te zien gezien de hoeveelheid aftermarket touchscreens die in oude auto’s worden ingebouwd.

        Wat ADAS betreft ben ik het met je eens maar dat zijn nou juist verplichtingen die via wetgeving is opgelegd aan de autofabrikanten.

        Login om te reageren
        • silenro zegt

          12 juli 2025 om 13:14

          Die aftermarket touchscreens zijn voornamelijk voor de bediening van de multimedia. Dat is inderdaad prima te doen op een scherm, in veel auto’s heb je de mogelijkheid om diezelfde multimedia via het stuurwiel te bedienen dus dat is minder moeilijk om aan te wennen. Maar juist de instellingen die je in een splitsecond wil kunnen wijzigen (klimaatregeling, cruise Control, etc) in een scherm verwerken of via een haptische toets op het stuurwiel geeft bij heel veel mensen een ontzettende error. Dus ik snap de irritaties van velen wel ..

          Login om te reageren
          • Pordon zegt

            12 juli 2025 om 13:47

            Wat de knoppen op het stuur betreft deel ik die mening. Echter gaat het hier om de functionaliteit van het scherm. Vrijwel elke fabrikant heeft standaard die klimaatregeling onderin het scherm staan waar je nog steeds met 1 druk warmer of kouder kan zetten. Na een week doe je dat ook blindelings. Ik ervaar het zelfs als prettiger doordat de bediening vaak hoger geplaatst zit dan als er onder een scherm nog een rij knoppen zit. Hierdoor hoef ik toch minder m’n ogen van de weg te halen.
            Indien deze climate control instelling verborgen zit achter een menu dat je moet openen dan is dat een fout diegene die de software schrijft en niet zozeer van het scherm.

            Net als fabrikanten die nog steeds een schakel knop/pook in de middenconsole maken… Waarom vraag ik me dan af. Knal lekker een stengel aan het stuur zodat je je handen niet van het stuur hoeft te halen bij het parkeren en je creëert een zee van ruimte in de middenconsole

            Login om te reageren
  10. jaso013 zegt

    11 juli 2025 om 23:27

    Ik wil best enkel een scherm. Maar dan wel op het hoofdscherm alle veel gebruikte zaken direct beschikbaar middels een fatsoenlijk duidelijk icoon. Niks vervelender dan al rijdend in een of ander menu te moeten zoeken naar een instelling. Bijv bij een BMW X1… tis echt vreselijk.

    Login om te reageren
  11. Jopie zegt

    11 juli 2025 om 23:28

    Ik vind die mooie metalen grote draaiknoppen voor de verwarming en airco in mijn Mazda 2 van 12 jaar oud anders prima.
    Kan ze blindelings vinden en 1 klakje is 1 graad.
    Audio en cruise op het stuur en stoelverwarming bij de stoel.
    Alles wat je onder het rijden blindelings moet kunnen gebruiken hoort niet in een touchscreen

    Login om te reageren
  12. dtwo zegt

    12 juli 2025 om 08:27

    Ik ben benieuwd naar de vraagstellingen in het onderzoek. Mag toch hopen dat de vraag niet luidde “Willen jullie fysieke knoppen OF een groot infotainmentsysteem?”…

    Afijn mits de GUI goed vormgegeven is valt eraan te wennen. Voorwaardelijk is bijvoorbeeld dat bepaalde functies altijd direct op het scherm te activeren zijn ipv achter een menustructuur.

    Login om te reageren
  13. McShineBXL zegt

    12 juli 2025 om 11:58

    Een beetje goede airco en je hebt geen knoppen ervoor nodig.

    Login om te reageren
  14. T-Lens zegt

    12 juli 2025 om 16:21

    Wat is er mis met een touchscreen ÉN knoppen ÉN een draaicontroller met sneltoetsen op de armleuning ÉN voice control (zoals bijvoorbeeld in m’n 2021 BMW 3-reeks)?
    Tuurlijk is een groot scherm handiger dan een klein. Groter is sneller en duidelijker waar te nemen tijdens het rijden en dus ook veiliger. Maar een knop die je kan voelen tijdens het rijden zonder je ogen al te veel van de weg af te halen is dat ook.
    Het grootste probleem is net zoals velen al aanhaalden: alles aanbieden = minder winst. En daar draait het om. Niet wat de klant wil.
    Uit alle enquêtes blijkt namelijk dat het infotainment systeem en het ongemak qua bediening en dikwijls ook de stabiliteit en (gebrek aan) snelheid ervan DE grootste frustratie is bij het merendeel van de automobilisten. Dus fabrikanten die het tegendeel beweren, is gewoon dikke onzin.
    Ik hou best van nieuwe snufjes in een auto, maar uiteindelijk moeten ze het auto rijden beter, veiliger en leuker maken. Niet de irritatie vergroten.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North