De Renault 5 E-Tech lekt keihard en dat is goed nieuws, want hij wordt leuk.
Retro-design is in. Steeds meer automerken gebruiken trekjes van zeer oude modellen om hun nieuwe modellen herkenbaar te maken. Denk aan Nissan met de nieuwe Z, of de Hyundai Ioniq 5 die trekjes heeft van de Pony uit de jaren ’70. Renault is juist altijd aardig progressief geweest qua designtaal, voor het submerk Alpine werd toch even gekeken naar het origineel. Dat beviel kennelijk, want Renault gaat verder naar het verleden kijken.
Renault 5
Renault wil één van hun grootste succesnummers naar het heden brengen. De Renault 5 krijgt een nieuwe versie in het moderne (elektrische) tijdperk. Dat hoeft verder geen breaking news te zijn. Er is immers een concept-versie die de productieversie globaal schetst. Toch zie je daar vrij duidelijk aan dat er nog wat ruige randjes aan zitten. Het is vrij makkelijk om een concept, waar je eigenlijk alle vrijheid voor hebt, om zeep te helpen dankzij alles wat er voor typegoedkeuring moet veranderen (hallo Honda e).
Patenttekeningen
Renault heeft echter de Renault 5 moeten indienen bij het WIPO, de World Intellectual Property Organisation. Rechtstechnisch gezien handig, maar onder het mom van transparantie kun je daar gewoon bij. Dus bij deze kijken we al naar de productieversie van de Renault 5. Die stelt ons gerust.
Hij lijkt namelijk erg op de concept! De lampen, zelfs de vierkante dagrijverlichting in de voorbumper, hebben de concept-naar-productiefase overleefd. Het lijnenspel is zo goed als identiek, de iconische C-stijl bestaat nog, de achterlichten zijn hetzelfde: het is gewoon een bijgeschaafde versie van de concept. Top!
Details
Het enige wat er echt gewijzigd moest worden zijn wat basale dingen. Zo zitten er volwaardige spiegels op de productieversie van de Renault 5, in plaats van de minder opvallende units van de concept. De dagrijverlichting in de bumper is niet een volledig LED-vierkant maar vier ‘hoekjes’ op een zwart paneel. De lichtgevende Renault-tekst keert niet terug, maar daar moet toch een kentekenplaat komen. De voordeuren hebben geen weggewerkte deurgrepen maar ‘normale’ grepen. De achterdeuren hebben de greep in de C-stijl verwerkt wat bij het zijaanzicht de illusie wekt dat de Renault 5 driedeurs is, maar je hebt er gewoon vijf. In beide voorflanken zitten klepjes voor de laadpoorten, wat lijkt te betekenen dat je aan beide kanten kan laden.
Teaser
De velgen zijn wat kleiner, maar qua ontwerp wel identiek aan de concept. We zien het asymmetrische Renault-logo aan de achterkant niet, op de concept wel. Daar komt een ‘5’ badge. Een laatste dingetje dat opvalt is het paneel op de voorklep, waar je net als de 5-badge op de teaserafbeeldingen al kon zien hoe dat gaat worden. Op de voorklep komt een LED-paneel met je laadstatus.
Over die teasers gesproken: daardoor weten we dat de Renault 5 E-Tech Electric, zoals ‘ie voluit gaat heten, voor 26 februari op de planning staat. De dikste versie krijgt een 52 kWh batterij waarmee 400 km rijbereik gerealiseerd kan worden.
MarcoM zegt
Laat maar komen!
Motomoto zegt
Kijk VW, zo hoort een retro-auto te zijn: leuk, gaaf en op een klein platform. Want mensen betalen niet de hoofdprijs voor een Beetle op een C-segmentonderstel. Laat staan voor een uit de kluiten gewassen retrobus met een spierwit interieur
mc96 zegt
Ik ben benieuwd hoe groot en hou zwaar hij is. De Alpine versie zou wel eens een heel leuk autootje kunnen worden
Richmond zegt
Aangezien Alpine nu een eigen merk is, gaan ze geen sportieve versies van Renault’s maken.
Loek zegt
@Richmond: Weet je dat heel zeker?
fredex zegt
Er zijn al sportieve versies van Renault met Alpine badge…
Richmond zegt
Ja maar dat was voordat het een eigen merk werd
Robert zegt
Dat hoeft nog geen belemmering te zijn. Kijk bijvoorbeeld maar naar bijna naamgenoot Alpine. Of naar de Italianen van Abarth.
melcon zegt
De A290 wordt de sportieve versie van deze 5 (ook al zullen ze glashard in de marketing communiceren dat het een Alpine betreft). Dus ja een sportieve Renault maar zo zal het niet door de marketing afdeling gecommuniceerd worden en er alleen Alpine op staan. Onderhuids kom je uiteraard gewoon Renault componenten tegen.
henkiebb zegt
Kijk maar op de site van Alpine daar staat het concept al maanden. Die gaan m zeker maken.
str8six zegt
Vet bakkie!👍🏻
PunicaOase zegt
Met die smallere neus en wielkasten oogt het flink ieliger, maar nog wel geinig om te zien.. Vooral benieuwd naar de Alpine-versie..
lekkerlinksrijden zegt
Voorkant is nog in ontwikkeling toch? Vooral die vierkanten passen niet bij de rest, jammer dat had beter gekund
tjorque zegt
Aan beide kanten laden. Halleluja! Eindelijk een autobedrijf dat inziet dat dat geweldig handig is…
Langs de kant van de weg zitten die linkse aansluitingen toch altijd enorm kwetsbaar om aangetikt te worden door voorbijrijdend verkeer…
Ik weet niet hoe gevaarlijk het is voor een kortsluiting en eventueel bijbehorend brandje maar ik zou toch liever rechts stekkeren als ik parallel geparkeerd ben. (En links op m’n oprit om sneller te kunnen opzouten…)
cossiekiller zegt
Ben ik nu de enige die dit een gevalletje Honda e vind?
Alle stoere elementen van de concept zijn er vakkundig uitgehaald volgens mij.
cossiekiller zegt
Ben ik nu de enige die dit een gevalletje Honda e vind?
Alle stoere elementen van de concept zijn er vakkundig uitgehaald volgens mij…
Dutchdriftking zegt
Welnee, gewoon iets verlagen en dikke wielen, dan heb je de concept weer. In Essen laten ze vakkundig zien hoe dat moet.
appiejappie zegt
Productielijn van Honda gekocht?
Snelle zegt
Ik hoop zo dat ze hier een sportieve versie van gaan maken. Lijkt me echt heel leuk om te hebben. Gewoon een echte hot hatch met veel vermogen en de mogelijkheid rij systemen uit te zetten. Deels is dat de boosdoener van ‘weinig’ plezier beleven in in EV. Je wilt voelen waar de grenzen van een auto liggen om rijbeleving te creëren
mashell zegt
Eigenlijk vraag je gewoon om een slechte auto. Mazda geeft de MX5 willens en wetens niet meer grip om nog wat gevoel in de wagen te houden. Smalle bandjes van een wazig merk is wat je nodig hebt.