• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gemeente Amsterdam wil Parkeerwekker bannen

Auteur: willeme, gepost 19 november 2020 om 14:04 – 45 Reacties

Gemeente Amsterdam Parkeerwekker

De gemeente Amsterdam wil dat Parkeerwekker hun activiteiten staakt. Anders kan de gemeente namelijk niet zo makkelijk geld verdienen.

Later, als ik echt rijk word. Dan, nou… En dan komen alle wensen naar boven. Het gewenste wagenpark (Integra Type R DC2, Alpina D3 Touring en Chevelle SS 454, graag) en nog wat dingen waar je wegens financiële terkortkomingen niet aan toekomt. Oh, en als je écht rijk bent, dan kun je het misschien veroorloven om te gaan parkeren in Amsterdam.

Dat laatste is natuurlijk een grapje door iets uit proportie te zetten. Want zoals de situatie hierboven geschetst wordt, is deze niet in realiteit. In het echte leven is parkeren in Amsterdam zelfs voor de rijken der aarde niet weggelegd. Het is simpelweg te duur.

Gemeente Amsterdam Parkeerwekker

Gemeente Amsterdam

Aan de andere kant zit de gemeente Amsterdam ook met het handen in het haar. Elke jaar komen er meer mensen naar Amsterdam en elk jaar is de parkeerbehoefte veel groter dan het aanbod. Dus wat moet je doen? Precies, je verhoogt de tarieven zo vaak mogelijk. Dan zou je denken dat er een bepaalde balans is gevonden.

Maar nee, hoor! Totaal niet. De mensen die parkeren vinden het alsnog veel te duur. Nu is er een methode om gratis te kunnen parkeren in Amsterdam. Deze is heel erg simpel: je betaalt gewoon niet, maar parkeert de auto wél. Dan loop je het risico om een boete te scoren. En die boete is uiteraard hoger dan het verschuldigde bedrag.

Parkeerwekker

Een nieuwe slinkse wijze om je geld te besparen is de Parkeerwekker. Dat is een combinatie van een camera gekoppeld aan een app. De Parkeerwekker herkent dat je wordt gescand door de gemeente en stuurt een berichtje dat er gecontroleerd wordt.

Dan kun je direct online je betaalplicht voldoen en tada: je hebt geen boete. Dan moet je wel alsnog betalen. De kans bestaat echter dat je niet hoeft te betalen (als er niet gecontroleerd wordt) en hoogstwaarschijnlijk dat je minder hoeft te betalen als er wel gecontroleerd wordt.

Gemeente Amsterdam Parkeerwekker

Gemeente Amsterdam wil ban Parkeerwekker

Het volgende kan niet als een verrassing komen: de gemeente Amsterdam vindt het niets. Volgens Het Parool sommeert de Amsterdamse gemeente om met het project te stoppen. Als Parkeerwekker dat niet doet, wordt er een kort geding aangespannen.

De organisatie achter Parkeerwekker heeft een advocaat aangesteld en zegt zich van geen kwaad bewust te zijn. Ze doen het enkel om ‘onnodige boetes’ te voorkomen. Juist, Viagra helpt ook tegen rugpijn, maar men gebruikt voornamelijk ergens anders voor.

Wow

Fotocredit: stijlvolle auto’s en een paar Volvo’s door @toyotafortuner, via Autojunk.

Met dank aan Nick voor de tip!

Ook interessant!

  • Parkeerwekker tackelt scanauto's
    Parkeerwekker tackelt scanauto's met privacywet
  • Gemeente Amsterdam roept 'lawaaiflitspaal' in het leven
  • Parkeerwekker in hoger beroep: 'geen belastingontduiking'
  • De duurste parkeervergunning van Nederland
    De duurste parkeervergunning van Nederland

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

amsterdam, app, geld, parkeren, rechtszaak

Vorig bericht: « Elektrische Alfa Giulia is dan ein-de-lijk hier!
Volgend bericht: Zoveel kost een Volkswagen Golf Variant tegenwoordig »

Lees Interacties

Reacties

  1. berlinetta zegt

    19 november 2020 om 14:23

    Dan verhogen ze de tarieven toch gewoon weer om het gemis aan inkomsten te compenseren? Hebben ze de vorige 100x ook gedaan.

    Login om te reageren
  2. geelbarrel zegt

    19 november 2020 om 14:24

    van rugpijn naar stijve rug…..

    Login om te reageren
    • Jozo zegt

      19 november 2020 om 14:37

      Nou moest ik alsnog het artikel lezen om te begrijpen waar deze comment op slaat.

      Maar Parkeerwekker kan de boel wel sluiten, want dit komt toch op hetzelfde neer als het hebben van een radardetector om snelheidsboetes te voorkomen??

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        19 november 2020 om 14:45

        @Jozo: Ja is hetzelfde als een radardetector.

        Login om te reageren
      • E550 zegt

        19 november 2020 om 22:26

        Hoezo is een radardetector verboden en Flitsmeister niet?

        Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      19 november 2020 om 16:01

      @geelbarrel: vooruitgang toch?

      Login om te reageren
  3. flutterby zegt

    19 november 2020 om 14:28

    Mooi zo. Boycot de stad gewoon als je er niet wilt parkeren.

    Login om te reageren
  4. harrie zegt

    19 november 2020 om 14:29

    Hulde voor het briljante idee, bestrijden met eigen middelen.
    Verder gaat dit natuurlijk een stille dood sterven, Amsterdam zal vast een berg juridisch geweld inzeten om dit te stoppen.
    En even op hun site gekeken, maar het lijkt op het zoveelste crowdfunding project die productontwikkeling onderschat qua doorlooptijd en investeringen.

    Login om te reageren
  5. Goed_Koopman zegt

    19 november 2020 om 14:49

    Heerlijk toch, met dezelfde munt betalen. De scanauto terugscannen, ik vind het briljant bedacht.

    Login om te reageren
    • okdoei zegt

      19 november 2020 om 14:56

      @goed_koopman: mwah, het is wel grappig bedacht maar het is in feite belastingontduiking.
      Gewoon parkeergeld betalen als je in de stad wil parkeren anders ga je maar met de trein of de fiets.

      Parkeergeld, met name op straat, is een soort belasting.

      Lijkt me stug dat ze dit gaan winnen.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        19 november 2020 om 15:50

        Belastingontduiking is je auto buiten de stad stallen (op de Cayman eilanden ofzo). Belastingontwijking is je auto stallen en betalen in de paar minuten die je hebt na het scannen.
        Toch denk ik wel dat dit niet mag, het faciliteert mensen die de intentie hebben helemaal niet te betalen als er geen scanauto langs komt.

        Login om te reageren
    • por100 zegt

      19 november 2020 om 15:02

      Idd. Amsterdam zou dit probleem niet hebben als ze gewoon de boa op straat laat lopen en niet zo laf met een autootje rondrijden. Daarnaast moet Amsterdam gewoon de wet volgen en parkeerheffing gebruiken waarvoor het een grondslag heeft: het voorkomen van parkeeroverlast. Dus ik geef de parkeerwekker nog wel een kans bij de rechter. Het is ook niet proportioneel om een dergelijke informatievoorziening te verbieden als er andere oplossingen zijn. Zoals een rondlopende boa. Maar goed ook de Rechterkijke zwalkt wel eens. We gaan het zien.

      Login om te reageren
      • okdoei zegt

        19 november 2020 om 17:36

        @por100: Ehh huh?

        “Amsterdam moet de wet volgen en parkeerheffing gebruiken om parkeeroverlast te voorkomen”

        Dit doen ze toch? Maar door die app krijgen ze juist geen inkomsten en is het parkeren dus goedkoper en schrikt dit minder af.

        “Amsterdam zou dit probleem niet hebben als ze laf rondrijden met een autotje”

        Met een boa is de pakkans kleiner, dus snap dat dit ze doen.
        Dus in jouw optiek mogen flitspalen ook niet maar moet er een agent controleren en mag die nieuwe camera voor telefoon gebruik ook niet.

        Ik vind parkeerboetes ook nie chill maar ik voorkom ze door gewoon de belasting in de vorm van parkeerheffing te betalen.

        Je betoog slaat echt helemaal nergens op.

        Login om te reageren
        • por100 zegt

          19 november 2020 om 22:37

          Grappig ik vind jouw betoog nergens op slaan:
          Je gaat in tegen mijn woorden over het gebruiken van parkeerheffing maar bevestigd het juist door te stellen dat Amsterdam anders te weinig inkomsten krijgt met zulke apps. Te weinig inkomsten is geen grondslag voor parkeerheffing. Vreemde redenering.
          Vervolgens vergelijk je het laten rondlopen van een boa (waarmee ik het subsidiaiteitsbeginsel aanhaalde dat het verbieden van vrije informatievoorziening niet in verhouding staat) met flitscamera’s die voornemlijk de verkeersveiligheid dienen. Dat is gewoon een slechte vergelijking, sorry.
          Tot slot probeer je er met een omweg een belastingontduikingsverhaal van te maken. Tsja, sta je daar nog steeds achter?

          Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        20 november 2020 om 15:58

        @por100: een scanwagen is veel efficiënter dan iemand door de stad te laten hobbelen. Aangezien we daar met z’n allen voor betalen en we enkel de “stoutparkeerders” zouden bevoordelen, lekker zo laten. Kunnen die boa’s andere nuttige dingen doen.

        Login om te reageren
  6. iphonistvongates zegt

    19 november 2020 om 14:53

    Zodra je aan de penningmeester’s bron van inkomsten komt worden deze normaliter zachtaardige mensen ineens bloeddorstig. Ze zullen elke euro nodig hebben de komende jaren.

    Login om te reageren
  7. lekbak zegt

    19 november 2020 om 15:09

    Ik was toch al niet van plan ooit nog naar amsterdam te gaan, anders dan het havengebied. Ze maken het elke keer weer makkelijker om een hekel te krijgen aan die stad.

    Login om te reageren
    • Bastiaan zegt

      19 november 2020 om 20:42

      @lekbak: ah nee… wil je alsjeblieft komen?

      Login om te reageren
  8. potver7 zegt

    19 november 2020 om 15:12

    Laat de gemeente Amsterdam eerst maar eens bewijzen dat het ze echt geld gaat kosten.

    Parkeerwekker kost minimaal 99 Euro om alleen al die camera geleverd te krijgen, en per alert kost het 1,49 Euro. Dan moet je ook nog binnen 5 minuten reageren om een boete te voorkomen, dus als je even niet oplet ben je alsnog het haasje. En het werkt niet in het donker…

    Kortom, voor de incidentele Amsterdam-parkeerder is het niet interessant, en voor de veelparkeerder is het bezoek aan Amsterdam nauwelijks productief omdat hij/zij continu op z’n telefoon zit te koekeloeren.

    Aan de andere kant: de gemeente Amsterdam zou zo langzamerhand wel door moeten hebben dat verdere stijging van parkeertarieven geen effect meer heeft. Dan kunnen ze dus net zo goed die tarieven zodanig aanpassen dat dit soort initiatieven niet rendabel meer zijn. Zelfs de boetebedragen kunnen dan omlaag: die scanauto’s rijden toch, dus als meer mensen erop gokken dat je niet beboet wordt vangen ze toch meer geld :)

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      19 november 2020 om 15:21

      @potver7: gewoon meer scannen..

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      19 november 2020 om 15:53

      Maar een verdere stijging van de tarieven heeft wel degelijk een effect: meer inkomsten voor de gemeente. Pas als de parkeerplekken leeg blijven omdat de mensen de auto in Almere-Buiten (of zo) parkeren dan zijn de tarieven te hoog.

      Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    19 november 2020 om 16:02

    Alsof het massaal gebruikt wordt….

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      19 november 2020 om 19:51

      Apparaatje is s nog niet eens leverbaar.

      Login om te reageren
  10. goedverhaal zegt

    19 november 2020 om 16:54

    Wie parkeert z’n auto nog in centrum Amsterdam…autoluw maken die hap. Keldert de huizenprijs daar ook een keer. Beetje beweging is daarnaast voor de grachtengordel-elite (bestaande uit linkse politici en ander oud geld) ook goed.

    Login om te reageren
    • Bastiaan zegt

      19 november 2020 om 20:44

      @goedverhaal: ik weet toevallig dat Baudet en Hiddema op de grachtengordel wonen. Weet jij ook linkse politici te noemen?

      Login om te reageren
      • goedverhaal zegt

        19 november 2020 om 21:06

        @bastiaanstultjens onze rechtse politici voeren voornamelijk een links beleid. Met Femke Halsema als burgemeester van dit elitaire clubje. Oh ja, aan de grachtengordel in haar ambtswoning.

        Login om te reageren
        • reactief zegt

          20 november 2020 om 00:30

          Goedverhaal! Heel sterk!

          Login om te reageren
        • mashell zegt

          20 november 2020 om 07:19

          @goedverhaal: de genoemde rechtse politici voeren helemaal geen beleid, die voeren populistische statements aan de pers en de achterban.

          Login om te reageren
          • goedverhaal zegt

            20 november 2020 om 09:14

            @mashell absoluut waar. Zeker deze twee. Narcisten, al heeft elk politiek gezicht hier trekjes van. Links leeft echter in een droomwerkelijkheid. Al steunen ze mijn idee van autoluwe binnensteden wel gok ik :-) En een autoluw land, dat dan ook weer. Zolang ze elkaar in het Haagse in evenwicht houden slaap ik er niet minder om.

            Login om te reageren
        • burninrubber zegt

          20 november 2020 om 12:08

          @goedverhaal: Wat een onzin dit, zoals hier al eerder aangegeven wonen Baudet en zn handlanger ook gewoon op de grachten. Overigens woonde Femke voor ze burgemeester werd op de Transvaal kade, dus totaal geen grachtengordel

          Login om te reageren
        • davelepeef zegt

          20 november 2020 om 16:02

          @goedverhaal: begin nog ff over “deugen” anders, dan heb ik m’n geenstijl-bingo weer compleet…

          Login om te reageren
      • burninrubber zegt

        20 november 2020 om 12:06

        @bastiaanstultjens: Ja wat een dweil, staat ook altijd filmpjes op te nemen op de brug naast zijn huis. En dan tien takes achter elkaar diezelfde diarree moeten aanhoren.

        Login om te reageren
  11. gregorius zegt

    19 november 2020 om 17:04

    Amsterdam-parkeer-geld zal gewoon investeren in auto’s die niet herkend worden door de parkeerwekker: Camera’s achter een ruit ipv in het open. Moet best lukken.
    Ook zal er genoeg data aanwezig zijn over auto’s die toch wel erg vaak de 1e route niet betaalt hebben maar de 2e keer, bij het contrelen / uitschrijven opeens wel betaald hebben. Als dat 3x gebeurd en dat is toevallig op dezelfde plaats; kan je daar ook gewoon een normale BOA heen sturen en een prent op plakken. Doe dat een paar keer en mensen snappen ook wel dat die parkeerwekker uiteindelijk niet gaat werken.

    Login om te reageren
    • por100 zegt

      19 november 2020 om 22:43

      Precies. Dat is de manier waarop de gemeente dit wapenwedloopje (wat het zelf is begonnen) moet voeren. Gewoon de sportieve handschoen oppakken en harder werken. Geen flauwe rechtsstatelijke trucjes als je keer de bal krijgt teruggekaatst.

      Login om te reageren
  12. fmgarcia zegt

    19 november 2020 om 19:23

    @willeme Viagra is ook handig als je band eraf moet?

    Login om te reageren
  13. pjoes zegt

    19 november 2020 om 20:23

    Trek gehele ramp / randstad maar bij Engeland aan, de groeten aan Boris.

    Login om te reageren
  14. Bastiaan zegt

    19 november 2020 om 20:48

    Ik ben ook geen fan van Amsterdamse parkeertarieven maar dit is natuurlijk volkomen terecht van de gemeente. Je betaald voor het parkeren, om daar te staan. De scanauto controleert of je daarvoor hebt betaald. Je betaalt dus niet voor de scanauto. Mijn toegangskaartje bij de bioscoop betaal ik ook niet voor de bewaker. Als mensen dit gaan ontduiken moet de rest uiteindelijk meer gaan betalen. Asociaal en daarmee terecht van gemeente Amsterdam.

    Login om te reageren
    • por100 zegt

      19 november 2020 om 22:50

      De scanauto’s halen de menselijke maat weg. Dat is een stuk asocialer.
      Ook is het parkeertarief ontzettend asociaal naar de mensen met een kleine beurs. Het is de hoofdstad van alle Nederlanders, maar eigenlijk is het alleen de hoofdstad van de mensen die het nog kunnen betalen. Dat men daartegen in protest komt met vernuftige ironische oplossingen (jij scant mij, dan scan ik jou) kan ik toejuichen.

      Login om te reageren
      • reactief zegt

        20 november 2020 om 00:36

        Menselijke maat wordt weggehaald door scan auto’s? Hoezo dat, ze moeten twee keer langs rijden voordat je een boete krijgt.

        Asociaal voor de kleine beurs? Waarom rijdt je dan een auto ipv de fiets? Alleen voor de rijken ipv hoofdstad van ons allen? Je kunt heel goedkoop parkeren bij een P+R.

        Maar je oog om oog uitspraak verduidelijkt een hoop…

        Login om te reageren
        • por100 zegt

          20 november 2020 om 13:13

          Dat twee keer langsrijden wist ik niet. Dat is een stuk beter, toch is het risicovol om anoniem boetes uit te delen. Ook al is dat uit efficiëntie.
          En laten we gelijke gevallen gelijk behandelen: een ander naar de fiets sturen is precies het elitarisme waartegen wordt geageerd. Als je geld hebt mag je komen, zo niet dan ga je maar fietsen? Te kort door de bocht.

          Verder interessant dat jij mijn opmerking over de bal terugkaatsen interpreteert als oog om oog, terwijl je het ook kan interpreteren met de metafoor van gelijke munt terugbetalen. En ja dit zout op iedere slak is belangrijk omdat de beeldvorming cruciaal is. De scanauto en bijbehorende parkeerheffingstarieven worden verafschuwt en daarvoor weg kijken is risicovol als samenleving. Het bevordert (belastings)ondermijning zeer. Daarom vind ik het jammer dat je het interpreteert als oog om oog. Terwijl ik vooral wil benadrukken dat dit ook sportief kan worden opgepakt. Die nuance maakt een wereld van verschil.

          Login om te reageren
          • davelepeef zegt

            20 november 2020 om 16:07

            @por100: weer zo’n krom verhaal. Heel het idee achter de controle is dat er mensen zijn die niet de spelregels volgen. Het doet er daarbij niet toe of je het daarmee eens bent, overigens, ze staan niet open voor interpretatie. Moeten we dan met de wijze van controle rekening gaan houden met mensen die juist proberen het systeem te ontduiken?

            Login om te reageren
            • por100 zegt

              20 november 2020 om 17:51

              Om te beginnen wordt de reikwijdte van het parkeerheffen te breed geïnterpreteerd: parkeerheffing heeft als grondslag het voorkomen van parkeeroverlast. Niet het spekken van de gemeentekas.
              Ten tweede worden er met boetes uitgedeeld aan stopacties die niet onder parkeren vallen zoals laden en lossen, verblijven in de auto om route te bekijken, en soms zelfs hulpacties. Met een BOA is dat probleem er in veel mindere mate. Met een scanauto nemen die ‘fouten’ toe. Want de uitzondering kan niet worden uitgelegd. En de uitzondering bevestigd de regel. Dat willen de regelfetisjisten nog wel eens vergeten.

              Login om te reageren
  15. jaleukhoor zegt

    19 november 2020 om 22:30

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  16. pjoes zegt

    19 november 2020 om 23:13

    @por100… “vernuftige ironische oplossingen (jij scant mij, dan scan ik jou) kan ik toejuichen”.

    Toejuichen serieus? Dus ‘jij schiet mij neer, schiet ik jou neer’? ‘Als je mij overvalt, overval ik jou’?
    Alsof “iedereen” met auto in A-dam komt. Velen hebben gelukkig hersenen, er is nog hoop?

    Login om te reageren
    • por100 zegt

      20 november 2020 om 13:15

      Zie mijn reactie hierboven.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North