• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gendarmerie blijft maar Alpines crashen

Auteur: willeme, gepost 14 november 2023 om 11:58 – 13 Reacties

Al 10% van de snelle vloot van de Franse politie is al gecrasht. De Gendarmerie heeft moeite om die Alpines op de weg te houden.

In Nederland heeft de politie op de snelwegen een Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro, zoals julle allen weten. Een perfecte auto, want er is meer dan voldoende ruimte aan boord voor agenten en hun toebehoren. De 3.0 TDI-motor is goed voor veel vermogen (286 pk), nog meer koppel (600 Nm) en dat is dan allemaal gekoppeld aan een gunstig verbruik en met het befaamde quattro-vierwielaandrijvingssysteem kan de auto bijna altijd het vermogen omzetten in voorwaartse drang.

Je vraagt je af waarom niet alle politiekorpsen met deze auto rijden. Naast de kosten – zowel de aanschaf en de kosten om het rijdend te houden – zit je namelijk met een klein beetje nationale trots.

Gendarmerie Alpines

In Nederland hebben we dat niet echt. Fokker werd op professionele wijze de nek omgedraaid en om Spyker hebben we kostelijk gelachen. In Frankrijk neemt men chauvinisme een stuk serieuzer. Een Peugeot 607 is simpelweg beter dan een E-Klasse omdat deze Frans is en daarna klaar. Bon?

Alpine A110

Dus in Frankrijk rijdt men overwegend Franse auto’s. Zoals Michel Platini zou zeggen: maar da’s logisch. Op de snelwegen hebben sommige agenten de beschikking over de snelle Alpine A110. Daarmee kan de Gendarmerie de snelheidsduivels op de snelwegen keihard aanpakken.

Gendarmerie Alpines

Dat gaat tot nu toe eh, ja, niet altijd even goed. De auto’s zijn in 2022 in gebruik genomen en sindsdien hebben sommige agenten nogal moeite om het apparaat op de weg te houden.

Gendarmerie blijft maar Alpines crashen

Het besturen van een Alpine A110 vergt enige kennis en kunde. De auto’s zijn relatief licht, erg krachtig en voorzien van aandrijving op de achterwielen dat @jaapiyo premium noemt om onduidelijke redenen. In oktober 2022 crashte de eerste Alpine van de Gendarmerie, die belande op zijn dak in een veld. Hilariteit alom.

Fotocredit: Robert La Police via Twitter Space X Boring Company.

In relatief korte tijd ging het nog tweemaal fout. Vorige maand crashte er een nog snellere Alpine A110 R (die nóg snellere versie). De crash vond plaats op de Autoroute Alpes-Maritimes. De agent in kwestie reed tegen een betonblok. Twee weken geleden was het wéér zover. Toen crashte er een A110 op de A36 (bij Besançon) in de vangrail.

Imagecredit header: twee Alpines van de Franse politie, door Wouter via Autoblog Spots.

Via: AD Auto

Ook interessant!

  • Alpine onthult bruutste A110 met 500 pk
    Alpine onthult bruutste A110 met 500 pk
  • Rallylook maakt de Alpine A110 nóg cooler
  • nieuwe Alpine A110
    Nieuwe Alpine A310 gaat keihard de 911 aanpakken
  • Burgermeester van Vlaardingen geeft zijn Alpine A110 een make-over
    Burgemeester van Vlaardingen geeft zijn Alpine A110 een make-over

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

a110, alpine, frankrijk, politie

Vorig bericht: « M5 rijdt in Nederland 172 km/u TE HARD
Volgend bericht: Dit is de snelste dakkoffer ter wereld »

Lees Interacties

Reacties

  1. scalvaro zegt

    14 november 2023 om 12:47

    Hadden ze maar de Subaru WRX moeten houden. Ben er een aantal jaren geleden door van de weg gehaald toen ik wat te hard reed. De gendarmes van dienst keken erg happy toen ze ons inhaalden en langs de kant zetten.

    Login om te reageren
    • schuimbekje3 zegt

      14 november 2023 om 12:59

      Ik werd een paar jaar geleden ook gemaand door een Blauwe Impreza met-lucht-happer en gendarmeri op de zijkant wat langzamer te rijden met mijn zwarte Impreza met lucht-happer… Na een zwaaitje kon ik doorrijden naar Callais om de boot te halen. (ik had geen zin om voor 100m af te remmen naar 90, en daar stonden ze natuurlijk massaal te controlleren)…
      Nooit een bon gehad.

      Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    14 november 2023 om 12:54

    De Megané RS-en van een aantal jaar geleden vond ik persoonlijk ook erg wijs. de Alpine is gaaf maar wellicht wat te klein. Is die snelle hybride 508 SW met 360pk niet wat?

    Login om te reageren
  3. mashell zegt

    14 november 2023 om 13:08

    Ligt het aan de rijopleiding van de agenten of is zo’n Alpine erg link? Dus hoeveel procent van de burgerklanten crasht z’n Alpine?

    Login om te reageren
    • bmw1cabrio zegt

      14 november 2023 om 13:43

      De gendarmerie wordt natuurlijk ook vaker gedwongen om sneller te rijden met meer manoeuvres. Kan het vaker fout gaan. Jean baquette zal hem vaker gecontroleerd over een bergweggetje jakkeren.
      Begrijp ook niet waarom ze een lichte achterwielaandrijver hebben. Je wilt toch een idiot proof auto waarmee ze achtervolgingen kunnen uitvoeren. Doorgeslagen chauvinisme.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        14 november 2023 om 16:01

        Zoals ik al zei, die 508 SW met 360pk en 4wd is een veel betere chauvinitische keuze.

        Login om te reageren
        • O plaat zegt

          14 november 2023 om 16:55

          Die 508 is een Frans-Duits-Italiaanse creatie van een Nederlands bedrijf. Weinig Frans aan.

          Login om te reageren
  4. lightisride zegt

    14 november 2023 om 18:06

    die subaru was natuurlijk veel slimmer. Stuk geschikter onvoorspelbare situaties Maar het oog wil ook wat. de uitstraling. Mooi zijn ze wel die Alpines.
    In Nederland kunnen we nog weemoedig kijken als iemand begint over de politieporsches. Waren ook niet op de weg te houden, natuurlijk.

    Login om te reageren
  5. rijnounsdoor zegt

    14 november 2023 om 19:47

    Gendarmerie gewoon weer in de 2CV. Dan komt alles goed.

    Login om te reageren
  6. ponnie zegt

    14 november 2023 om 20:05

    Tja middenmotor met korte wielbasis, die houd je niet zomaar op de weg als je net over de limiet gaat.

    Login om te reageren
  7. Snelle zegt

    14 november 2023 om 20:57

    Volgens mij was er vorig jaar nog een artikel dat in Nederland ook veel politie auto’s plat gereden worden.. weet niet echt of iets met de Alpine te maken heeft..

    Login om te reageren
  8. v10m5 zegt

    15 november 2023 om 07:20

    Gevalletje Audi TT syndroom? Toen de eerste Audi TT net uitkwam crashte ook de één na de ander. Daarna kregen ze o.a. ESP en een achterspoiler. Gezien de vorm van de Alpine zou ik er snel een goede spoiler opzetten en misschien scheelt dat dan iets ….

    Login om te reageren
  9. AstonMartinDriver zegt

    15 november 2023 om 12:49

    Ligt aan gendarmerie: ik houd die van mij al 6 jaar op de weg, ook boven 130 km/uur 🤔

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North