• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ghosn: “Ik had nooit aangehouden moeten worden”

Auteur: machielvdd, gepost 8 januari 2020 om 16:37 – 19 Reacties

De ontsnapte ex-topman van Renault-Nissan doet zijn verhaal.

Na zijn Johnny English/Hugo de Groot-capriolen van vorige week laat Carlos Ghosn nu voor het eerst zijn gezicht zien. Dat gezicht stond zoals gewoonlijk niet vrolijk, maar deze keer heeft hij er ook een reden voor. Op een persconferentie in zijn toevluchtsoord Libanon doet hij uit de doeken hoe het hem de afgelopen maanden vergaan is.

Het verhaal is al veelvuldig gepasseerd, maar nog één keer kort: Ghosn was topman van Renault-Nissan, werd in november 2018 opgepakt in Japan op verdenking van fraude en vluchtte vorige week naar Libanon.

In de persconferentie legt hij verantwoording af van zijn daden. Van zijn vlucht, althans. Ghosn zegt daarover dat hij geen andere keuze had. Hij deed dit om zichzelf en zijn gezin te beschermen. Wat de aanklachten aangaat: die zijn volgens Ghosn volledig ongegrond. Met de persconferentie wil hij zijn naam zuiveren.

Ghosn is naar eigen zeggen niet alleen onterecht opgepakt, het gaat nog veel verder dan dat. Hij beschuldigt Japan namelijk van het schenden van zijn mensenrechten. Ghosn claimt dat hij tot acht uur per dag ondervraagd werd, zonder advocaat en zonder te begrijpen wat de beschuldigingen luidden. Ook mocht hij geen contact hebben met zijn vrouw, behalve via brieven.

De voormalig Nissan-topman zegt open te staan voor een eerlijk proces. De gang van zaken in Japan viel daar volgens hem duidelijk niet onder.

Foto: Wikimedia Commons

Ook interessant!

  • Carlos Ghosn moet betalen
    Oude baas van Nissan Carlos Ghosn vangt bot
  • Mercedes wil ook geen vriendjes meer zijn met Renault?
    Mercedes wil ook geen vriendjes meer zijn met Renault?
  • Nissan komt met compacte en (hopelijk) betaalbare EV
  • Nissan doet toekomstplannen uit de doeken
    Nissan doet toekomstplannen uit de doeken

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

Carlos-Ghosn, japan, Nissan, rechtszaak, Renault

Vorig bericht: « Mijn Auto: Honda S2000 van Eleon
Volgend bericht: Gezocht: nieuw baasje voor KITT »

Lees Interacties

Reacties

  1. towi1989 zegt

    8 januari 2020 om 16:54

    Ja, juist. Zal wel weer zo’n malloot zijn met grootheidswaanzin en denkt nu overal ongestraft mee weg te kunnen komen.

    Login om te reageren
    • blackmilo zegt

      9 januari 2020 om 12:43

      @towi1989: jij kent het systeem in Japan nog niet he.. Je bent daar schuldig. Je moet daar je onschuld bewijzen ipv dat mensen jouw schuld korten bewijzen.

      Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    8 januari 2020 om 16:59

    Als er nu daadwerkelijk een eerlijk proces met feiten komt ben ik benieuwd hoe schuldig hij echt is, en of de Japanners een zonderbok nodig hadden, of dat we hun juist groot gelijk geven in hun manier van handelen.

    Login om te reageren
  3. Boomer zegt

    8 januari 2020 om 17:27

    Ik denk niet dat Japanners zomaar een proces beginnen op basis van wat vermoedens. Dat gekoppeld aan het feit dat deze man nu als crimineel vlucht geeft mij wel aan dat er wel degelijk vanalles mis was.

    Iedereen die zegt dat hij het niet voor het geld hoefde te doen snap niet hoe deze mensen denken. Het is nooit genoeg…

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      8 januari 2020 om 18:11

      @airc: het meerendeel van ‘deze’ mensen: type CEO die tegen hun 65e 10tallen miljoenen hebben verdiend; bouwen gewoon normaal en legaal af. Her en der zit het meerendeel van dit soort mensen nog steeds in raden van bestuur. Deels om zichzelf belangrijk te voelen, deels omdat ze daadwerkelijk iets bij kunnen dragen en ook deels omdat dat hun leven is. Zelden zitten ze daar echt alleen voor het geld.
      Ik zou nog niet snel zeggen dat Ghosn in de ‘nooit genoeg’ category valt.

      Login om te reageren
  4. d4r1 zegt

    8 januari 2020 om 17:48

    Het is een bijzondere zaak en het Japanse rechtssysteem zit heel bijzonder in elkaar. 99% van de gedaagden wordt veroordeeld. Volgens The Economist onder meer doordat verdachten weken tot maandje zonder advocaat gehouden worden en er in die tijd geregeld bekentenissen afgedwongen worden. Er is bovendien een prikkel voor het “OM” om mensen t veroordelen, en Ghosns ambitie om Renault en Nissan samen te voegen was tegen velen bij Nissan tegen het zere been. Tenslotte is het in Japan niet ongebruikelijk dat CEOs vi allerlei diverse constructies beloond worden.
    We kennen de details in deze zaak niet, maar Ghosns standpunt zou ik zeker niet op voorhand naar het rijk der fabelen verwijzen.

    Login om te reageren
  5. gregorius zegt

    8 januari 2020 om 18:05

    Ergens heeft die vent ook wel een punt ook.
    Zolang moeten zitten in huisarrest en zolang ondervraagt worden en dan zonder advocaat; dan gaat het zn doel voorbij. En wat ik lees op andere bronnen, is dat geen ongebruikelijke zaak in Japan; waardoor dit verhaal van Ghosn iig te geloven valt (wat anders is dan dat ik zeg dat het zeker waar is).
    Op zich zou je er van moeten verwachten dat als een land je probeert te vervolgen (zeker als we het over een zogenaamt ontwikkeld land hebben) dat dit gewoon netjes moet gebeuren en ook in een normaal timeframe.
    En als ze dan nog geen bewijs hebben kunnen vinden van fraude; tja.
    En dat CEO’s, boardmembers, advocaten en M&A bankmanagers gigantische bonussen (legaal of niet) krijgen in dit soort deals; ook dat is een gegeven. Nummers verdraaien (met goedkeuring van de consultancy bureau’s) is ook logisch.
    Wat er ook uit gaan komen; deze man heeft in principe gewoon een jaar gezeten. Daarnaast zal hij, zolang dit speelt, geen normale baan meer krijgen (pensioen dus). Ik weet niet bij hoeveel van zijn geld hij nu nog kan en er zullen een heleboel landen zijn waar hij niet meer heen kan (om van zijn pensioen te genieten). Als je de CEO van Renault Nissan bent en relatief dicht bij je pensioen, dan vraag ik me oprecht af of je daadwerkelijk iets zo-illegaal zou doen waarbij je zou riskeren om nog jaren te moeten zitten.
    Ik vind die Ghosn een engerd; maar ik zou hier niet makkelijk een kant kunnen kiezen.

    Login om te reageren
  6. moveyourmind zegt

    8 januari 2020 om 18:24

    Je kan zeggen wat je wil, maar die Goshn krijgt het wel weer voor elkaar…

    Hij is nog geen dag opgepakt en hij heeft al het privilege dat zijn vrouw hem niet mag bezoeken en op mag bellen. Zal die wel vast wat smeergeld voor betaald hebben, masr gelijk heeft hij. Lekker rustig.

    Login om te reageren
  7. raoufff zegt

    8 januari 2020 om 18:39

    Maak je geen zorgen Carlos, wij vanuit NL sturen wel een paar wereldvreemde D66 rechters jou kant op om ervoor te zorgen dat je alleen een paar uurtjes wat auto’s moet gaan wassen bij een Libanese Nissan dealer.

    Login om te reageren
    • rijnounsdoor zegt

      9 januari 2020 om 07:33

      @raoufff: Wat is je punt? Ik ben over het algemeen tevreden over NL rechters die genuanceerd, beargumenteerd en proportioneel straffen.

      Login om te reageren
      • stradale888 zegt

        9 januari 2020 om 17:22

        @rijnounsdoor: Zijn punt is dat je je beter nergens in kan verdiepen als je een reactie wil schrijven die kant noch wal raakt. Iets anders kan ik er niet van maken.

        Login om te reageren
  8. spence zegt

    8 januari 2020 om 18:50

    Niemand zou verhoord mogen worden zonder de aanwezigheid van een advocaat, punt.
    De onderzoekers dienen de wet te respecteren en enkel de advocaat staat daarvoor garant.
    Voor de rest laat ik het gerechtssysteem uitmaken indien de man schuldig is of niet. Het zou mij niet verwonderen dat het franse gerecht hem eveneens in vervolging stelt.

    Login om te reageren
  9. smijsie zegt

    8 januari 2020 om 19:51

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • seicilindri zegt

      8 januari 2020 om 21:41

      @smijsie: Goed dat je hem hier op wijst, anders had ik niet begrepen wat hij bedoelde.

      Login om te reageren
      • smijsie zegt

        8 januari 2020 om 23:18

        @seicilindri: blij dat ik je heb kunnen helpen!

        Login om te reageren
  10. iphonistvongates zegt

    8 januari 2020 om 20:17

    Narcisme in full effect…..die andere(n) heeft/hebben ‘t gedaan ??‍♂️. Ik kan me moeilijk voorstellen dat het japanse justitiële apparaat NIET het spelletje; Follow The (Dirty) Money hebben gespeeld voordat ze ‘m huisarrest hebben opgelegd.

    Login om te reageren
  11. kniesoor zegt

    8 januari 2020 om 20:46

    Hoewel Ghosn vermoedelijk een aantal dingen heeft gedaan, die op het randje, misschien wel erover zijn, kan ik me in zijn omstandigheden (en financiële mogelijkheden) voorstellen, dat-ie besloten heeft zich aan het Japanse rechtssysteem te onttrekken. Gezien het tot nog toe inhoudelijk niet erg sterke verweer van justitie in Japan tegen de aantijgingen van Ghosn is het niet geheel ondenkbaar, dat laatste een punt heeft. Daarmee is z’n ontsnapping niet gerechtvaardigd. Maar begrijpelijk is ‘t wel.

    Login om te reageren
  12. wimof zegt

    8 januari 2020 om 21:31

    Hij heeft zijn smoeltje niet mee.

    Login om te reageren
  13. bmwfe zegt

    9 januari 2020 om 18:02

    Er wordt aan voorbij gegaan dat de heer Ghosn zowel Renault alsmede Nissan uit het moeras heeft getrokken. Dit zeker met grote saneringsprogramma’s. Geen vriendjespolitiek meer bij orders. Dit was wennen voor de Japanners. Daarna heeft hij Mitsubishi mee aan boord genomen. Dit heeft alle bedrijven geen windeieren gelegd. Ook heeft hij in Europa Dacia op de goede weg geholpen: goed en goedkoop. De Japanners vonden dat hij veel te veel macht en vooral krediet voor dit alles kreeg. Dit is binnen de Japanse cultuur heel zwaar te verkroppen. Er zit denk ik veel meer achter dan wij met z’n allen vermoeden. Zoals uit vele commentaren blijkt is de Japanse rechtspraak niet zo zuiver als dat je van dit “nette” land zou verwachten.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North