• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Glickenhaus kraakt de nieuwe DeTomaso P72

Auteur: jaapiyo, gepost 8 juli 2019 om 18:59 – 19 Reacties

P72


Beetje boter op zijn hoofd heeft ‘ie wel, die Glick.

James Glickenhaus verscheen op het netvlies van de meeste autoliefhebbers in 2006. In dat jaar nam hij namelijk zijn inmiddels fameuze Ferrari P4/5 by Pininfarina in ontvangst. Inmiddels zijn we al bijna weer gewend geraakt aan extra speciale modellen van Ferrari Special Projects, maar deze one-off op basis van de Enzo was destijds echt een sensatie, ongeacht of je ‘m nu mooi vindt of niet.

Glickenhaus wilde later meer dan alleen Ferrari’s verzamelen en/of Ferrari een bak geld geven om iets leuks te maken. Met Scuderia Cameron Glickenhaus is hij nu een heuse concurrent van de supercar bouwer uit Italië, soort van. Nou ja, de SCG003 deed de afgelopen jaren in ieder geval leuk mee in de 24 uur van de Nürburging, laten we het daar maar op houden. Hoewel The Glick met dank aan zijn P4/5 namelijk de nodige street cred heeft in de autowereld, valt het niet mee om een heel nieuw sportwagenmerk uit de grond te stampen. Many have tried, many more have failed…of zoiets.

Er zijn altijd kapers op de kust die er ook van dromen hun eigen auto op de markt te brengen. Zo stond in Goodwood afgelopen weekend de DeTomaso P72 te shinen. Letterlijk te shinen, want met alle rosé gouden details is het nogal een bling bling ding. Dat gezegd hebbende vind ik ‘m persoonlijk stiekem wel gaaf. James Glickenhaus daarentegen vindt het maar een slappe kopie van ‘zijn’ P4/5, zo laat hij weten via Facebook:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10157175252912348&set=a.381391292347&type=3&theater

Ooh, arty-farty burn! Die doen het meeste pijn. Natuurlijk valt niet te ontkennen dat de twee auto’s de nodige overeenkomsten hebben. Aan de andere kant, de P4/5 was op zijn beurt letterlijk een ‘hommage’ aan de 330 P4. Oké, er staat dan ook een Ferrari-logo op, dus het is in die zin geen ‘kopie’, maar dat zijn semantics. Tevens hebben Scuderia Cameron Glickenhaus’ eigen creaties ook duidelijk invloeden van andere auto’s. Moet James dus maar zijn mond houden, of ben je het toch met ‘m eens?

Ook interessant!

  • Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo
    Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo
  • Nieuwe Ferrari kledinglijn
    Nieuwe Ferrari kledinglijn is speciaal voor kinderen
  • ferrari daytona sp3
    Surprise: nieuwe Ferrari Daytona SP3
  • Nieuwe Ferrari lijkt straks op een iPhone?!
    Nieuwe Ferrari lijkt straks op een iPhone?!

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

design, detomaso, Ferrari, glickenhaus, goodwood, Goodwood-2019, james-glickenhaus, p4-5, P72

Vorig bericht: « Verstappen: “Harde werk begint te lonen”
Volgend bericht: “Red Bull stoomt stiekem Gasly-opvolger klaar” »

Lees Interacties

Reacties

  1. pielemuis zegt

    8 juli 2019 om 19:04

    Als je de bouwtekeningen over genoeg auto’s legt, lijkt die vanzelf op een fiat panda.

    Glickenhaus maakt toffe dingen, maar een miepert is het altijd wel geweest.

    Login om te reageren
  2. ghost zegt

    8 juli 2019 om 19:11

    Hahaha ik zei het toch onder het artikel; en iedereen maar roepen maar het is geïnspireerd op wat anders. ??‍♂️

    Login om te reageren
  3. lincoln zegt

    8 juli 2019 om 19:21

    Wat een supergaaf ding ..
    Knapper dan dat er ooit van de Ferrari lopende band is gerold ..

    En met Vargas-girl heeft ie gewoon gelijk ..

    Login om te reageren
  4. mikje90 zegt

    8 juli 2019 om 19:27

    De de tomaso, is veel mooier dan die Ferrari. Dat ding moet snel in productie, en Glickenhaus mot nie zeike.

    Login om te reageren
  5. maferick74 zegt

    8 juli 2019 om 19:41

    De 330 is een kunststuk net als de 250GTO maw, beide in de schredder, want Ferrari wil dit toch niet? Hmm ik vind beide auto’s prachtig. En ik ben nog steeds benieuwd hoe de f50gt het op t circuit zou afbrengen. Ik ben n groot fan van t merk uit Italië maar ze beginnen me iets teveel te miepen. Grapje natuurlijk want voor ik t weet mag ik geen Ferrari bestellen als ik die 18 miljoen win bij de staatsloterij.

    Login om te reageren
    • papa zegt

      8 juli 2019 om 19:46

      @maferick74: check YouTube over de f50gt, er staat niet veel maar wel wat op. 950 pk minder 1000kg en meer dan 10k rpm.. geweldig

      Login om te reageren
  6. joos straetmans zegt

    8 juli 2019 om 19:59

    Blijkbaar is hij gewoon stikjaloers. En hij vergeet dat je als je iets lelijk vindt, je er geen aandacht aan moet geven. Wat hij doet genereert alleen maar media-aandacht. Verder kan ik deze man niet serieus nemen. Typische Amerikaan. Grote bek, geen inhoud.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      8 juli 2019 om 20:09

      @joosstra:

      Mwah ..
      Als de hele Ferrari directie op hangende pootjes komt bedelen om je eigenbouw voertuig toch maar officieel Ferrari te mogen kronen ..

      Dan doe je toch iets goed ..

      Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      8 juli 2019 om 20:28

      @joosstra: hij past naadloos in het rijtje met Trump en Musk. Twittertranen….

      Login om te reageren
  7. svdv zegt

    8 juli 2019 om 20:12

    Hij heeft wel gelijk, maar dat neemt niet weg dat het een bloedmooie auto is

    Login om te reageren
  8. breakingpoint zegt

    8 juli 2019 om 20:14

    Nee joh, deze heeft toch bling-velgen? Is niet te vergelijken dit…

    Login om te reageren
  9. galverink zegt

    8 juli 2019 om 20:20

    Die P72 is retrokitsch van het ergste soort. Bij Ferrari kan je nog zeggen dat ze hun eigen geschiedenis gebruiken, maar DeTomaso heeft die niet.
    Hier wordt Ferrari gekopieerd, niet DeTomaso.
    Een tweede probleem met retro is dat het leent uit de tijd dat Le Mans nog werd gewonnen op het recht stuk. De motoren hadden weinig vermogen, de banden waren smal en van een diffuser had nog nooit iemand gehoord.
    Daar hoort een laag glad design bij, uit met de hand gevormd aluminium.

    Die kenmerken worden vertaald naar iets met brede banden, downforce aero, koolstof en koeling voor 800 pk. En dat laat zich niet vertalen.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      8 juli 2019 om 20:23

      @galverink:

      History is (more or less) bunk ..

      Login om te reageren
    • papa zegt

      8 juli 2019 om 22:59

      @galverink: de p72 is een revisited p70

      Login om te reageren
  10. kniesoor zegt

    8 juli 2019 om 21:08

    ‘t Heeft iets sneus als iemand met de statuur van Glickenhaus zich in dit soort kleingeestige kinnesinne verliest.

    Login om te reageren
    • breakingpoint zegt

      8 juli 2019 om 22:36

      @amghans: wie is Glickenhaus dan? Ik dacht dat ie enkel wat bekendheid op autoblog genoot

      Login om te reageren
  11. jorden zegt

    9 juli 2019 om 00:32

    Ik vind die James maar een zedendelinquent. Ik beticht hem er van op grove wijze een Enzo te hebben verkracht.

    Login om te reageren
  12. ericd zegt

    9 juli 2019 om 07:57

    Beide zijn gaaf. Maar de laatste DeTomaso heeft weinig meer met wat het merk indertijd voorstelde te maken. Meer op “hoe kunnen we geld peuren uit een illustere brand name?” Een beetje zoals Victor Muller als nieuw merk op slag kon teren op een millennia lange legacy van fighter planes en bijbehorende hellebaarden. ;-)

    Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    9 juli 2019 om 08:59

    Laat hem de plaatjes maar kraken, wie het laatst lacht lacht het best….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North