
Samen strijden tegen ”de gemeenschappelijke vijand”, de benzineauto.
2024 was misschien geen geweldig jaar voor Tesla, toch werden er 1,773 miljoen nieuwe auto’s weggezet. Niet slecht. Dat waren er echter niet genoeg voor de titel Grootste EV-bouw Ter Wereld. Die verwijzing is dit jaar voor het Chinese BYD dat 1,778 miljoen nieuwe elektrische auto’s verkocht.
Wat zou er toch van komen als die twee samen zouden werken? Dan verkopen ze al meer auto’s dan een BMW of een Mercedes. Ondenkbaar is een partnerschap tussen Build Your Dreams en Tesla overigens niet. Stella Li is de uitvoerend vice-voorzitter van BYD. Ze stelt niet alleen een samenwerking voor. Ze belooft dat BYD gaat samenwerken met Tesla.
In een interview met Financial Times zegt Li: ”Onze gemeenschappelijke vijand is de auto met de verbrandingsmotor. We moeten samenwerken om de industrie te veranderen.” Daar zit geen woord Spaans bij. BYD wil écht kosten wat het kost om tafel zitten met Musk om een einde te maken aan de benzineauto.
Tesla en BYD kunnen een samenwerking goed gebruiken
Beide bedrijven zouden baat hebben bij een partnerschap. BYD wil graag een grotere macht worden in Europa. Tesla heeft laten zien dat je Europa kunt overhalen om in een EV te rijden. Van de andere kant kan Tesla wel wat positiviteit gebruiken na alle ophef rondom Musk.
Hoe moet zo’n samenwerking tussen Tesla en BYD er dan uit komen zien? Het zou kunnen beginnen met het uitwisselen van technologieën. Dat wil BYD best doen, ondanks de handelsspanningen tussen de EU en de Verenigde Staten. Daarom wil Li het via de Chinese overheid spelen. Dat klinkt voor ons westerlingen als een slecht idee, maar volgens Li is dat slechts een kwestie van ”verkeerde perceptie”.

China is volgens Li ”het thuisland voor innovatie”. ”De overheid zal je steunen en ze zullen met je samenwerken om allerlei technologieën te realiseren. Voor elke investering die we in het buitenland hebben, steunt de [Chinese] overheid [ons] enorm”, aldus de topvrouw van BYD.
EU en Amerika tegen EV? Geen probleem!
Gisteren werd bekend dat de Europese Unie, de uitstootregels met twee jaar opschuift. Een belangrijke zet waaruit blijkt dat de EU niet kosten wat het kost wil overstappen op EV’s. Deze stap is voor Li geen reden tot paniek. Li zegt geen aandacht te besteden aan politiek omdat het om ”korte termijn zaken” gaat. Consumenten zouden volgens haar zelf moeten kunnen inschatten wat het beste product is en zouden daarvoor moeten kiezen.


Ook de 100 procent tax voor Chinese EV’s doet Li weinig. Ze maakt zich naar eigen zeggen geen zorgen over een wereldwijde vertraging in de EV-transitie als gevolg van Trumps beleid. Ze vergelijkt het met de transitie in haar thuisland: “Waarom kiezen mensen nog steeds voor de EV? Omdat het een betere auto is, een slimmere auto… en van hogere kwaliteit.”
BYD wil niet alleen maar EV’s
Het klinkt alsof Li niet door heeft dat we hier nog even niet zitten te wachten op volledig elektrische auto’s. Toch hoor je dan weer in andere quotes dat ze inziet dat we niet van de een op de andere dag allemaal elektrisch rijden. Ze stipt dan ook aan dat BYD andere opties dan EV’s naar Europa zal brengen. Kijk bijvoorbeeld maar naar de Seal U DM-I. Deze plug-in hybride SUV staat al een tijdje in de Europese showrooms.

Of er meer PHEV’s van BYD naar hier komen, is nog onduidelijk. Onverstandig zou het niet zijn. De hybrides hebben geen last van de anti-subsidietarieven van de EU. Mocht BYD het niet onder haar eigen naam doen, dan misschien wel onder het nieuwe submerk dat deze kant op komt. Wie een beetje in de Mercedes-materie zit, kent dit merk nog wel. Dan kunnen ze lekker met de BYD/Tesla samenwerking blijven sleutelen aan betere EV’s.





Met andere woorden. Chinezen en Amerikanen willen niet enkel militair Europa op de knieën , ook onze auto-industrie moet kapot. Daarna volgen nog industrieën en dan landbouw. Alles importeren en giga werkloosheid! Ursula zal meer moeten doen dan uitstel van boetes voor onze constructeurs. EV volledig verbieden bijvoorbeeld!!!
Hahaha die laatste zin, bijna nog gekker dan wat Trump uitkraamt.
We willen prima elektrisch rijden alleen is het particulier nog te duur. Zodra dat verandert zal het snel gaan.
Ik ken in mijn prive omgeving werkelijk niemand die zelf een EV willen rijden, degene die dat doen worden daar toe verplicht door werkgevers, niemand, maar dan ook echt niemand kijkt ernaar 1 prive te kopen, en dat heeft niks met de kosten te maken
Ik rijd privé zowel een volledig elektrische auto als een hybride en voor 90% van de ritten is full elektrisch superieur. Stiller, sneller en minder onderhoud.
@petroldrinker ligt misschien aan je vriendenkring? Wijzelf, net als een deel van onze vrienden zijn wel overgestapt op een ev en dat had veel met kosten te maken. We kregen in België een premie van 5000€ bij aanschaf van een nieuwe ev en tot 3000€ bij aanschaf van een tweedehands. We hebben eerst uitgekeken naar een gewone brandstofwagen maar als je alles naast elkaar legt kwam je gewoon veel voordeliger uit met een EV. Vind maar eens iets vergelijkbaar van prijs, met een degelijke motor en de noodzakelijke opties (sorry dacia was geen optie). Dan heb ik het nog niet over de verplichte inschrijvingstaks en de jaarlijkse baantaks of het goedkoper laden tov benzine of de rust in de wagen door het gebrek aan herrie van de motor…
U en uw vrienden kiezen dus voor belastingontduiking. Wat verrassend. Maar dat was de vraag niet.
@petroldrinker ik weet niet wat jouw prive omgeving is, maar in een woonwagenkamp kan ik me die mentaliteit wel voorstellen. Maar in mijn omgeving (randstad) wil echt vrijwel iedereen een EV, alleen zijn ze nog te duur, en het model aanbod te beperkt. Over een paar jaar komen eindelijk goede EV’s beschikbaar als occasion (met 800V en een ton op de teller, en in meer segmenten), dan zal het anders worden. Ik wil over 5 jaar wel een Audi S6 e-tron Avant hier voor de deur.
@audirs3 Ik woon in hartje Randstad in de Haarlemmermeer, en dus niet op het woonwagenkamp zoals jij suggereert…
EU kan sowieso niet goed opboksen tegen de VS en/of China: EU is te verdeeld en bevolking grotendeels veeeels te lui en verwend..
Je laatste zin is tenenkrommend..
Gelukkig hebben we in de EU genoeg olie om onafhankelijk te zijn van de grootmachten…
Jaja de ICE gaat ons redden.
Oh wacht…
BYD produceerd veel meer dan dat het verkoopt en daarom dumpt het auto´s in alle uithoeken van de wereld.
Een 4 jaar oude BYD zier eruit als een 20 jaar oude Kadett.
Tesla verloor in 2 maanden tijd al 30% van zijn waarde en gaat verder naar de bodem want het zit in de hoek waar de klappen vallen.
Canada werkt aan extra importheffingen (50%) voor Tesla en een premie van $10.000 voor in Canada geproduceerde EV´s.
Ze willen de ICE uitroeien… Doet mij denken aan een midden oosters gezegde. “het konijn was kwaad op de berg, de berg wist niet dat konijnen bestonden”
@O_plaat nou ICE verkopen nemen jaar op jaar op jaar af. En EV neemt al jaar op jaar op jaar toe.
Die berg wordt steeds kleiner, en die konijnen planten zich voort als konijnen.
‘Voor elke investering die we in het buitenland hebben, steunt de [Chinese] overheid [ons] enorm”, aldus de topvrouw van BYD.’
Is dat nou echt een handige uitspraak nadat de EU extra heffingen in het leven heeft geroepen vanwege vermeende oneerlijke concurrentie waarover BYD ook de vermoorde onschuld heeft uitgehangen? Natuurlijk steunt de EU ook de (nodige investeringen van de) autoindustrie, maar deze uitspraak klinkt onhandig na de eerdere ophef.
Eens. Al hebben wij ook altijd onze industrie gesteund bij activiteiten in het buitenland. Sturen we het liefst de koning mee op een handelsmissie.