
Misschien was de Skoda Octavia RS als politieauto een beter idee geweest.
Recent heeft de politie een nieuwe aanbesteding gedaan als het gaat om het wagenpark. De keuze is onder andere gevallen op de BMW X1. Maar hadden ze niet beter voor de nieuwe Skoda Octavia RS als politieauto kunnen kiezen? In het Verenigd Koninkrijk hebben ze wél die keuze gemaakt.
En eerlijk is eerlijk. Zo’n dikke station ziet er toch wat lekkerder uit dan een suffe crossover, met alle respect voor de keurige BMW X1. De Skoda Octavia RS is een auto die je eerder zou verwachten bij een autoliefhebber dan in de politiepool. Dat maakt het juist stoer. Moeten wij hier ook overstappen op deze Tsjechische snelheidsduivel?

Skoda Octavia RS als politieauto
De prestaties zijn bekend en meer dan prima. Laten we ze nog eens doorlopen. Een 261 pk 2.0-liter viercilinder met turbo zit er onder de kap. Koppel? Een nette 370 Nm. In 6,4 seconden snelt de Skoda Octavia RS politieauto naar 100 km/u. Kies je voor de stationwagen, dan ben je een tiende seconde trager. Maar ach, daar slaapt oom agent niet minder om.
De aandrijflijn is gelijk aan de Volkswagen Golf GTI, maar dan in een praktische Skoda-verpakking. Genoeg ruimte voor arrestanten, uitrusting of een paar donuts.

Skoda en de politie
Dit is niet de eerste keer dat Skoda een RS-model uitlevert aan de hermandad. In 2019 werd de Kodiaq RS, destijds de snelste zevenzits SUV op de Nürburgring, al in politie-kleuren gespot. Een jaar later werd dezelfde Kodiaq ingezet als ambulancevoertuig. Skoda heeft zelfs een Kodiaq ontworpen met een ingebouwde kennel voor politiehonden. Kortom: de Tsjechen nemen hun hulpdiensten serieus.

Moet de Nederlandse politie overstag?
Kortom. De Britten zetten de snelste producten van Skoda maar wat graag in voor allerlei taken van de hulpdiensten. Is het taak van Nederland om hier een les uit te trekken? De Octavia RS zou een prima aanwinst zijn voor de Nederlandse politie. Genoeg ruimte, pittige prestaties en niet onbelangrijk: een stuk voordeliger dan de dure Mercedes diesels die we straks gaan zien rijden. Dus, korpschefs van Nederland: tijd om eens een proefritje te maken?
Hoofdfoto: Versopkenteken





Of gewoon traditioneel een Porsche. De nieuwe Macan is nog verantwoord ook.
De schrijver van dit stukje weet kennelijk niet hoe een aanbesteding werkt. De politie (of een andere aanbestedende dienst) maakt van tevoren bekend op welke aspecten de inschrijvingen beoordeeld worden. Dat is altijd een combinatie van prijs en kwaliteitsaspecten. Vervolgens doen de diverse merken hun inschrijvingen en blijkt welke onderaan de streep de beste score heeft.
Daar valt niks aan te kiezen en de politie had dus niet ‘kunnen kiezen’ voor deze Skoda. Dat is ten eerste afhankelijk van de vraag of Skoda überhaupt inschrijft. Vervolgens van de vraag met welke prijzen hoe de Skoda scoort op de diverse uitgevraagde kwaliteitsaspecten.
Straks ga je me nog vertellen dat Sinterklaas niet bestaat..
De paashaas ook niet
En God is dood. Dat heb ik van Nietzsche, die is zelf ook dood dus die kan het weten.
Heeft hij die uitspraak postuum opgeschreven dan? Dan zijn de wonderen toch de wereld niet uit…. Weer wat geleerd ;)
@RubenPriest is wellicht niet oud genoeg, om zich te herinneren dat het VW-concern/Pon en de politie niet meer “je beste vriend” zijn. https://www.trouw.nl/nieuws/voor-een-tonnetje-op-de-eerste-rij-bij-de-aanbesteding-van-auto-s~b17ea4a7/
Ik ben wel oud genoeg, maar ook weer zó oud dat ik me niet meer kan herinneren of er zelfs een verbod op deelname aan inschrijvingen aan Pon is opgelegd destijds.
On topic: Die Skoda’s zijn écht de beste keuze voor de politie, snel, licht, veel ruimte voor materieel en niet onbelangrijk een licht “muf en betaalbaar” imago.
De Porsche’s moesten weg vanwege de publieke opinie. “die dure sportwagens van belastinggeld” Zo kwam er de Mercedes voor in de plaats die uiteindelijk evenveel kostte, maar goedkoper leek.
Ik hoop volgende week 16 te worden!
@RubenPriest Ik doe het nu omdat ik het anders vergeet. Gelukkige Verjaardag !
@RubenPriest is wellicht niet oud genoeg, om zich te herinneren dat het VW-concern/Pon en de politie niet meer “je beste vriend” zijn. https://www.trouw.nl/nieuws/voor-een-tonnetje-op-de-eerste-rij-bij-de-aanbesteding-van-auto-s~b17ea4a7/
Ik ben wel oud genoeg, maar ook weer zó oud dat ik me niet meer kan herinneren of er zelfs een verbod op deelname aan inschrijvingen aan Pon is opgelegd destijds.
On topic: Die Skoda’s zijn écht de beste keuze voor de politie, snel, licht, veel ruimte voor materieel en niet onbelangrijk een licht “muf en betaalbaar” imago.
De Porsche’s moesten weg vanwege de publieke opinie. “die dure sportwagens van belastinggeld” Zo kwam er de Mercedes voor in de plaats die uiteindelijk evenveel kostte, maar goedkoper leek.
Iets wat ik zelf ook altijd vind schuren met Mercedes en BMW als “gewone” basisauto ipv VW, Skoda, Ford, of een Opel.
De BMW en Ford zijn er vooral uit gekomen omdat ze wat hoger op de wielen staan. De Mercedes B valt te vaak uit met onderschade door alle hobbels en drempels die ze tegen komen in actie. Ik vermoed dat een Octavia ook zomaar te laag is.
Dit geldt voor de vervanging van de B klasse mercedessen, in het geval van de snelle interventie auto’s zou een Skoda misschien wel geschikt geweest zijn.
Die Skoda kan echt niet tippen aan de SIV diesels met 400+ pk..
Benieuwd hoe die beslissingen over welke auto wordt gekozen tot stand komen. Gelukkig wel verlost van die lelijke boring B-serie.
Voordeel van de BMW is dat je over de demonstranten van XR heen kunt walsen. Dat gaat de Octavia niet lukken, dan krijg je zo’n gast, bv. Carice van Houten, dwars door de voorruit heen.
Dat gebeurt door middel van een Europese aanbesteding.
De Bimmer op de foto moet het doen met een 1.5 liter torretje en dat moet 1.5 ton (excl extra politiebenodigdheden) met zich mee torsen. Dit was duidelijk de aanbesteding voor de gemeentelijke hermandad en niet die voor de SIVs. Als SIV zou die RS geen flater slaan denk ik.
Dus het artikel is een beetje appels met peren vergelijken.
Buiten het feit dat het idd een aanbesteding betreft wil ik wel inhaken op het hele vermogens verhaal. Zo’n RS is leuk heel leuk zelfs maar het praktisch nut van zoveel vermogen voor het gemiddelde basisteam = 0. Voor basis politiewerk, 112 meldingen rijden, surveilleren etc hebben we het simpelweg niet nodig. De B klasses zijn echt meer dan potent genoeg. Ook verwacht ik dat de X1, met 180 pk meer dan vlot genoeg zal zijn. Gemmidelde burger vind van niet. Dat mag maar ik rijd er bijna dagelijks in en ik weet dat het dus wel zo is. LX(snelweg politie) vind ik een ander verhaal, vandaar dat zij ook de SIV’s hebben.
Politieauto’s hebben een rijklaar gewicht wat toch wat dichter tegen de maximale laadcapaciteit aan zit. Die extra 100 pk tov reguliere auto’s is dan wel prettig.
Dat niet alleen, als er 100pk extra in de dienstauto’s zouden zitten, dan wordt het ook gebruikt met alle gevolgen van dien.
Als snelheid en vermogen niet relevant was dan hadden ze net zo goed voor de Dacia Duster kunnen kiezen. 3 of 4 stuks ipv 1 B klasse of X1.
Maar zoals @donvincenzo schrijft moet men zich houden aan aanbestedingen en wie weet heeft Dacia niet deelgenomen
Ben bang dat je prijs en gebruikskosten van de Dacia Duster erg optimistisch ziet.
Vermogen is zeker wel relevant, net als fatsoenlijk een stoeprandje trotseren.
Ik kan de Octavia RS alleen maar aanbevelen! Heerlijke auto
Ik ben van een Arteon naar zo’n rs gegaan. Wat een drama auto is die rs. Als hij brand laat ik hem branden.
Alles is beter dan een 130 pk 3 pitter bimmerbusje.
Fout. Het wordt de X1 20i met 170pk. Alleen de 1e serie opgebouwde, heeft de 18i.
Ik zag er deze week nog twee van de Gentse politie staan in Belgische politie uitvoering en ik heb nog de opmerking gemaakt dat het een statige politiewagen was.
Strikt genomen is het ons belastinggeld en daarmee verantwoordelijkheid.
Pechstatistieken, onderhoudskosten, betrouwbaarheid hadden naast gebruik ook mee mogen doen.
Dat is ook gebeurd. Naast aanschafprijs wordt ook gekeken naar ’total cost of ownership’ (TCO) en operationele inzetbaarheid. Bij onderhoud gaat het o.a. om kosten van reparaties en onderdelen, maar ook om stilstandtijd.