• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Heeft Mercedes gefaald met haar talentenprogramma?

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 2 september 2018 om 10:14 – 22 Reacties

Heeft Mercedes gefaald met haar talentenprogramma?


Meneer Wolff zet er zo zijn twijfels bij.

Zo halverwege het seizoen is de stoelendans al flink op gang gekomen. Grote namen hebben onverwachtse aankondigingen gedaan. Dit is enerzijds bijzonder fijn voor de afwisseling, maar anderzijds kan het wel eens zeer ten koste komen van een aantal veelbelovende coureurs. Met name de talenten van Mercedes kunnen ten onder gaan aan de gevolgen van de stoelendans.

Hoewel tragisch, is het eigenlijk een bijzonder knappe prestatie. In tegenstelling tot, bijvoorbeeld, de veelvloed aan coureurs die Red Bull heeft verteerd, heeft Mercedes tot op heden slechts drie talenten in haar programma opgenomen: Pascal Wehrlein, Esteban Ocon en George Russell. Eerstgenoemde heeft er al een stint in de Formule 1 opzitten, zonder veel succes. Dat gezegd hebbende is Mercedes nog altijd tevreden met de momenteel in de DTM actieve Duitser.

Wehrlein mag misschien op een zijtraject zijn gezet, net als de aanstormende Russell en de constant presterende Ocon maakt hij nog kans op een stoeltje in de Formule 1. Althans, als we Toto Wolff mogen geloven. Echter, aan Autosport weet de teambaas van Mercedes te vertellen dat het voor zijn pupillen niet gemakkelijk zal zijn de hoogste klasse van de sport te bereiken, of er te blijven.

“[We have] three really talented kids with a lack of opportunities – and this has come to a point now where we need to decide what we do in the future.”

“Wees als Red Bull!”, is misschien je eerste reactie, maar dit is zeker niet waar Wolff in de toekomst naartoe wil. Sterker nog, een constructie waarbij Mercedes daadwerkelijk een opererend B-team heeft, wordt door de Duitser gezien als een nutteloze stap.

“Funding a junior team is not an option. Putting $80million, $90m, $100m every year in a junior team just to give your young drivers a place is not what I would want to do. And on the other side, if the drivers are stigmatised as Mercedes drivers, then it seems to be not the best selling proposition.”

Dit laatste zorgt momenteel voor de grootste problemen. Esteban Ocon, bijvoorbeeld, heeft op het moment van schrijven nog geen bevestiging over zijn toekomst. De jonge Fransman wordt gezien als een potentieel F1-kampioen, maar wanneer de stenen verkeerd op zijn plek vallen, kan hij komend (of zelfs nog dit jaar!) zonder stoeltje komen te zitten. Een overstap van Stroll naar Force India kan betekenen dat hij moet vertrekken. Mochten de stoelen bij McLaren en Williams – zijn beste opties, dankzij zijn banden met Mercedes – nu bezet worden door andere coureurs, dan rijdt hij volgend jaar wellicht plotseling niet meer in de Formule 1. De kans is misschien klein, hij is wel degelijk aanwezig.

Het is logisch dat Wolff zich zorgen maakt over de carrières van de coureurs waarover hij zich heeft ontfermd, maar tegelijkertijd kunnen we het niet helpen te denken dat dit deels zijn eigen schuld is. Dankzij het beperkte aantal mogelijkheden is het immers bijzonder lastig een stoeltje te vinden voor alle talenten in je programma. Zeker wanneer deze zich allemaal in ongeveer dezelfde leeftijdscategorie bevinden. Wolff besluit zijn verhaal dan ook met de treurige constatering dat hij momenteel nog geen oplossing heeft voor dit klaarblijkelijke probleem.

“If we cannot find a solution for these guys then I would question the junior programme in the future. And then we go back to a pay driver model. If you cannot find a place for them in F1 then it doesn’t make a lot of sense, and that would be a shame in terms of the driver level in F1.”

Misschien toch maar eens iemand promoten naar het moederteam, Wolff?

Ook interessant!

  • Hamilton Russell
    Russell naar Mercedes: eindelijk officieel!
  • Russell gelijkwaardig aan Hamilton
    Russell gelijkwaardig aan Hamilton, aldus Russell
  • Mercedes balans-issues als William
    'Balansissues Mercedes hetzelfde als die van Williams'
  • Drama voor Formule E
    Drama voor Formule E: Mercedes stopt officieel

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

Esteban Ocon, Formule 1, George Russell, Mercedes, mercedes-amg, Pascal Wehrlein, Racing

Vorig bericht: « Opvolger F-Type wordt een Britse Honda NSX
Volgend bericht: Sliedrechtse tiener doet koprol in papa’s Volvo S90 »

Lees Interacties

Reacties

  1. tjongejongejonge zegt

    2 september 2018 om 10:37

    En nu? Moeten ze van jullie 200 strafregels schrijven?

    Login om te reageren
  2. rollingstoned zegt

    2 september 2018 om 10:40

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • stefetta zegt

      2 september 2018 om 10:50

      @rollingstoned: Blij dat ik niet de enige ben die dit opvalt… slecht geschreven en lekker populistisch. Wehrlein heeft niet het talent van Max maar in beide jaren in de F1 heeft hij zijn teamgenoot verslagen. Niet slecht voor een rookie… vooral als je weet dat hij de jaren er voor DTM reed (hele andere auto’s en snelheid) en kampioen werd.

      Login om te reageren
  3. Robert zegt

    2 september 2018 om 10:44

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Die jongen (Pascal Wehrlein) heeft in de Formule 1 anders maar bar weinig laten zien, anders dan dat -ie over een groot ego schijnt te beschikken. Hij kan zeker wel een behoorlijk potje sturen, zoals hij nu o.a. in de DTM kan laten zien, maar verder… Nee, dan heb ik Ocon een behoorlijk stuk hoger zitten.

    Login om te reageren
    • stfu zegt

      2 september 2018 om 10:49

      @RRRobert: zonder veel succes wordt er waarschijnlijk bedoeld.

      Login om te reageren
    • skinnybmw zegt

      2 september 2018 om 11:55

      @RRRobert: ‘in de DTM kan laten zien’? Hij was daar al kampioen voordat hij in de F1 kwam…dus hij hoeft daar niks meer te laten zien.?

      Login om te reageren
  4. stfu zegt

    2 september 2018 om 10:49

    Junior team heeft zin gehad met Verstappen maar verder zit je dan vaak vast aan wat jonge knullen die ok racen maar toch niet verder kunnen. Snap het wel. Er zijn schijnbaar veel talenten, stap dan of over van Mercedes (je bent toch uiteindelijk wel een beetje vrij om naar een ander team te gaan?) Of we hebben toch een extra F1 team erbij? ;)

    Login om te reageren
  5. koen0373 zegt

    2 september 2018 om 10:52

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  6. autoriteit zegt

    2 september 2018 om 10:57

    Het lijkt me niet dat dit probleem Mercedes en/ of Toto deels zijn eigen schuld is. Het probleem is nou 1x dat er maar 20 stoeltjes te vergeven zijn in de F1. Elk jaar komen er wel ergens een paar vrij, maar veel zijn dat er nooit. Toto/ Mercedes kan daar niks aan veranderen lijkt me.

    Het enige wat je zou kunnen doen is Bottas eruit gooien, maar dat lijkt me onterecht omdat die stiekem wel prima presteert. Die gooi je er niet uit, alleen maar om iemand anders dan dat stoeltje te kunnen geven. Dan verschuif je het probleem alleen maar.

    Het probleem zou je pas echt kunnen oplossen als je meer auto’s op de grid zet.

    Login om te reageren
  7. mashell zegt

    2 september 2018 om 11:54

    Nu heb je junioren teams die aan de groot teams verbonden zijn. Maar vroeger had je onafhankelijke teams waar de junioren terecht konden (eigenlijk het grootste deel van het veld) en waarvandaan ze konden doorstromen als ze er aan toe waren. Het talentenprogramma van Red Bull met hun twee teams heeft dat kapot gemaakt. Als je het nuchter bekijkt zijn die satellietteams helemaal niet zo wenselijk.

    Login om te reageren
  8. skinnybmw zegt

    2 september 2018 om 11:58

    Tsja…de gevestigde ervaren orde blijft maar presteren, hè…dan heeft de rest pech.

    Login om te reageren
  9. VeniVidiVici zegt

    2 september 2018 om 11:59

    Mercedes is gewoon tijd aan het rekken omdat ze azen op Max waarvan zijn contract bij RB eind 2020 afloopt.

    Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      2 september 2018 om 12:12

      @venividivici: Bedankt voor de inside informatie. Van nu af aan schrijf ik jou bovenaan in mijn bronnenboekje.

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        2 september 2018 om 17:47

        @87sandyd: Wat wil je nou bewijzen met deze cynische opmerking? Dat je je intelligenter voelt dan anderen ofzo?

        Login om te reageren
  10. volvonerdy70 zegt

    2 september 2018 om 11:59

    Promoten is iets anders dan promoveren?
    Niet dat mijn Nederlands goed is maar volgens mij is dit een duidelijk zondag artikel ?

    Login om te reageren
  11. Edge zegt

    2 september 2018 om 12:00

    Het probleem is niet het gebrek aan stoeltjes, maar het gebrek aan geld dat Mercedes in de carrières van haar junioren wil steken. Williams heeft twee stoeltjes vrij voor volgend jaar,. Ferderic Vasseur heeft van de eigenaren van Sauber de vrijheid gekregen om Marcus Ericsson te vervangen. Dat zijn teams die met behulp van een paar eurootjes héél graag Esteban Ocon in het team verwelkomen.

    Daarnaast is in het geval van Esteban Ocon zijn status als Mercedes junior ook een last. Renault heeft meerdere malen aangegeven dat Esteban Ocon hoog op hun verlanglijstje staat, maar heeft hem uiteindelijk niet genomen vanwege die status als Mercedes junior. Cyril Abiteboul gaf aan dat Renault niet zat te wachten op een coureur die ze maar een jaartje mogen lenen en wil bovendien geen verkapt opleidingsteam worden voor andere fabrikanten. Daar valt uiteraard wat voor te zeggen.

    Last but not least is de lengte van Ocon ook een groot probleem. Hij is 1,86m. Dat is bijzonder lang voor een F1 coureur en is iets waarmee teams rekening moeten houden bij het ontwerpen van hun auto. Ocon is in Woking geweest om een stoeltje te laten schuimen, maar paste fysiek gewoon niet in de auto van McLaren. Daarom was Renault ook zo’n ideale optie voor hem, die hebben met Hülkenberg (1,84m) al een lange jongen in huis en dus is het fysiek inpassen van Ocon een fluitje van een cent.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      2 september 2018 om 12:32

      @edge: ergens zijn formule 1 coureurs dus net als fotomodellen, basketballspelers en jockey’s. Als je een normaal postuur hebt, dan wordt het heel moeilijk.

      Login om te reageren
      • wijsneus zegt

        2 september 2018 om 13:02

        @mashell: Alleen in Nederland heb je met 1,86m een nornaal postuur. In de meeste landen is de gemiddelde lengte van mannen tussen 20 en 30 een stuk lager.

        Login om te reageren
    • enricoleerdam zegt

      2 september 2018 om 12:34

      @Edge: volgens mij zelfs 1,90m ocon. Echt lang

      Login om te reageren
  12. terazino zegt

    2 september 2018 om 12:40

    Wehrlein is geen F1 kampioen in wording, die mis ik niet. Ocon schat ik veeeel hoger in, zonde dat hij nu het slachtoffer lijkt te worden van het gerommel. Die jongen verdiend toch wel een topteam.

    Login om te reageren
  13. vroaaar zegt

    2 september 2018 om 13:42

    Voordat je ook (weer) over auto’s schrijft, moet je misschien eerst even je Nederlands ophalen. “Meneer Wolff zet er zo zijn twijfels bij” moet natuurlijk “heeft er zo zijn twijfels bij” of “zet er zijn vraagtekens bij”. En “de stenen verkeerd op zijn plek vallen” moeten natuurlijk “de puzzelstukjes verkeerd op hun plek vallen” zijn of wellicht refereer je aan de Engelse uitdrukking “role of the dice”, maar dan rollen ze…

    Login om te reageren
  14. gregorius zegt

    3 september 2018 om 09:49

    Wat loopt die Wolff nou weer raar uit zn nek te zwansen?
    Ze betalen Hamilton 50 mio per jaar om in de snelste auto van het veld te rijden.
    Had je die gozer 10 mio gegeven + nog 5 voor een kampioenschap, dan had hij het ook gedaan. Dat is HALF een opleidingsteam.
    Daarnaast is er genoeg plaats voor Ocon of Wehrlein: dat ie in de auto van Bottas. Bottas is een aardige vent, maar geen kampioen. Zet O of W erin en ze behalen net zoveel punten als Bottas.
    En stel dat Hamilton morgen stopt; dan bellen alle managers (behalve die van Vettel) morgen op voor het zijn zitje. Daar heb je geen talententeam voor nodig.
    Kortom: Wolff moet niet janken.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North