Als wij er lief over schrijven en jullie aanvragen en aanbetalingen doen in de comments, moet 'ie er wel komen.
Het was een auto die door weinigen begrepen werd, de Lexus LF-A. Het was een uiterst verfijnd en delicaat precisie instrument. In de meest letterlijke zin des woords. Weinig auto’s klonken (en klinken!) beter dan een Lexus LF-A. De auto werd echter veelal vergeleken met de Nissan GT-R. Die Nissan werd toen nog onder kostprijs verkocht en presteerde bovengemiddeld goed.
Ergo: de Lexus verloor elk sprintje op YouTube van de Nissan en de Nissan was goedkoper. Ergo, de Nissan is goed, de Lexus niet. Zeker omdat de LF-A zo’n drie keer duurder was dan de Nissan. Dat de LF-A meer als een Japanse Ferrari gezien moest worden, kon het merk lastig verkopen bij de klanten.
Wat heet: Ze schijnen nog steeds nieuw verkocht te worden. In de Verenigde Staten worden ze nog steeds nieuw verkocht. Niet dat ze daar nog gebouwd worden, maar uit voorraad zijn er elk jaar wel twee of drie exemplaren die ein-de-lijk een baasje krijgen.
In een interview met AutoCar laat Lexus Vice-President Koji Sato weten dat een Lexus LF-A opvolger er alleen in zit als ze enorme steun krijgen van de schrijvende pers. Als die blijven zeuren om een nieuwe LF-A, kan dat het proces gaan versnellen. Bij deze: Lexus, alsjeblieft, bouw wederom zo’n bijzonder meesterwerk.
Verder vertelt Sato dat de Lexussen qua styling, visuele elementen krijgen uit de de LF-SA concept (uit 2015). Ook verklapt hij dat de elektrische Lexus onderweg is. Het duurt alleen eventjes. Ze zijn bezig met het ontwikkelen van elektromotoren die in de wielen passen. Maar eerst is het tijd voor ‘gewone’ elektrische auto’s. Gezamenlijk met Toyota staan er 10 nieuwe elektrische modellen gepland voor 2025.
43 reacties
Maar het mag ook een beetje goed klinken.
Niks ten nadelen van een BMW, maar op niveautje LFA hebben ze niet zo veel gedaan behalve ooit de BMW M1.
En ik betwijfel of BMW wel weer zo’n auto zou willen neerzetten, het is voor zowel Lexus als BMW eigenlijk buiten hun normale werkgebied. En niet zonder risico’s.
Van zowel BMW als Lexus koopt iemand niet graag een Ferrari :P
Dat was een logische samenwerking.
De LFA is van een veel hoger niveau en hoger segment. Was eigenlijk al buiten het boekje voor Toyota / Lexus, ze maken normaal geen Ferrari’s.
BMW doet dat ook niet. Zouden ze beter banden met Porsche aan kunnen halen om samen een nieuwe supercar te maken.
Off topic: is er al een special over de LFA? Zo nee, wil je dat dan eens doen, Willem? Ik zou je erg dankbaar zijn!
Er zijn destijds duurdere auto’s vertrokken in Italië die minder snel waren… Maarja emotie zeker ?
Maar eerlijk gezegd echt warm werd ik er niet van. Nee doe mij maar de LC 500: goedkoper, mooier en hij zat veel beter.
Het was toch ook nooit de bedoeling dat de LF-A een snelle auto zou zijn, de achterliggende gedachten was toch dat het eerder een kunstwerk is op wielen waar een purno geluid uit de V10 kwam.
Vorige week een ‘Up to Speed’ gekeken over de LFA dus ben nog helemaal hyped.
De 2 Japanners vind ik bloedmooi, zijn snel zat en heb ik groot bewondering voor de techniek.
Een nieuwe LF-A is altijd zeer welkom zeg ik als Japan liefhebber.