
Dat gerommel met aandelen de weg open heeft gezet voor het ontslaan van Christian Horner bij Red Bull staat vast. Het mysterie is echter nog wie de poppetjes zijn achter de machinaties.
Als een donderslag bij heldere hemel ontsloeg Red Bull afgelopen week Christian Horner. Dat betekent dat we nu weten voor welke teambaas Max Verstappen in ieder geval niet volgend jaar Formule 1 rijdt. Het was nogal een schok na twintig jaar trouwe dienst. Horner was de langst zittende van alle F1 teambazen…
Collega @nicolasr wist u al exact te vertellen waarom Horner ontslagen is. Maar we hebben nu nog wat meer achtergrond informatie zonder heldere duiding. Een en ander heeft te maken met de aandelenstructuur achter het F1 team. Daar is namelijk onlangs wat aan veranderd, wat het ontslag van Horner gefaciliteerd lijkt te hebben.
Het zit zo: bij het grotere bedrijf Red Bull, had Dietrich Mateschitz in principe 49 procent van de aandelen en mede-oprichter Chaleo Yoovidhya ook 49 procent. De oudste zoon van Chaleo, Chalerm, had echter de resterende 2 procent in handen. Daarom hadden de Yoovidhya’s in principe het meerderheidsaandeel in handen en het ultieme beslissingsrecht.
Er was vorig jaar al sprake van dat Christian Horner dikke mik was met Chalerm Yoovidhya. Die laatste had na het sterven van zijn vader inmiddels 51 procent van de aandelen in handen. Aanvankelijk zou Horner met steun van de Thaise zakenman zelfs een paleisrevolte hebben gepland. De teambaas zou zijn zinnen hebben gezet om net als rivaal Toto Wolff een deel van het team in bezit te krijgen en de ‘Oostenrijkse tak’ eruit te wippen. Dat ging uiteindelijk echter niet door.
Vervolgens kwam Horner in opspraak omdat hij achter een 35-jarige aanzat die Jos Verstappen ook leuk vond. De man werd vrijgesproken van machtsmisbruik, echter het was desalniettemin een gênant gebeuren, doordat privé-appjes van Horner uitlekten. Velen riepen toen op voor een al dan niet gedwongen vertrek van Horner, waaronder Jos Verstappen. Maar team Oostenrijk kon dat niet afdwingen, want Chalerm Yoovidhya bleef ‘zijn’ man steunen. Ondanks het vertrek van onder andere Adrian Newey, die geen zin had in dergelijke poppenkast op het werk.
Eind mei heeft Chalerm Yoovidhya echter het oude stukje van 2 procent van de aandelen verkocht. Daarmee houdt hij 49 procent over, net als de de zoon van Didi Mateschitz. Het waarom hiervan is niet duidelijk. Wellicht achtte men deze spreiding wenselijk. Hoe dan ook is het kleine stukje in handen gekomen van Fides Trustees SA, met zetel in Genève. Een gezichteloze, min of meer naamloze entiteit dus, in feite. Niemand weet wie er nu precies dit kleine doch cruciale stukje van de Red Bull taart bestiert *kuch*. Fides zegt daar alleen dit over, zoals men zou verwachten van een Zwitserse investeringstoko:
Clients are typically international high and ultra-high net worth families and individuals.
Ook Red Bull klapt niet uit de school:
Fiduciary solutions such as this are common in order to ensure long-term continuity in large, successful companies
Wél is dus duidelijk dat deze partij, in tegenstelling tot Yoovidhya, oké is geweest met het ontslag van Horner. De overdracht van de aandelen is naast door Yoovidhya tevens getekend door het drietal dat na de dood van Mateschitz de leiding van het bedrijf in handen kreeg. Te weten Franz Watzlawick (CEO), Alexander Kirchmayr (CFO), en -jawel- Oliver Mintzlaff. Yoovidhya ging in Oostenrijk onlangs nog joviaal op de foto met Horner. Dus het is een beetje de vraag of hij zich gerealiseerd heeft dat deze aandelenmove het einde van de teambaas ingeluid heeft.
Het is vooral Mintzlaff die nu zijn zin gekregen lijkt te hebben. Verschillende bronnen typeren hem als een manipulatief, ietwat glad baasje. Niet echt een alom geliefde man zullen we maar zeggen in ieder geval. Interessant is dat Oliver zich ook meermaals heeft uitgesproken voor verkoop van (een deel van) het raceteam. Dus wellicht is dat de volgende stap van deze man achter de schermen. We gaan het zien…maar niet voordat het door deze mannen in pakken in achterkamertjes gemachineerd is. Waarvan akte.





Als Ollie wil cashen mag hij wel snel zijn. Want zodra Max prijsgeeft bij wie hij volgend jaar wil rijden zullen de koersen van zijn aandelen wel kelderen.
Tenzij max gewoon blijft dan stijgen ze misschien wel.
Als Max graag de nieuwe alonso wil worden, beste van iedereen zijn om vervolgens enkel en alleen bij het verkeerde team te zitten, dan moet ie zeker bij RB blijven.
Ik denk dat als je Maxie de 2e of 3e auto van het veld geeft, hij nog kampioenskandidaat is. Zo goed is hij. Hij flikt het nu om 3e te staan met een auto waar geen enkele andere coureur mee in Q3 zou komen.
Toch denk ik njet dat hij met de Mercedes of Ferrari veel hoger zou staan. Weggaan bij RB kan nog steeds betekenen dat hij de nieuwe Alonso wordt.
En als Horner orde op zaken stelt bij Ferrari maakt het allemaal niet meer uit wat Verstappen doet.
Horner gaat niet naar Ferrari, hij is een familie man met opgroeiende kinderen.
Verder heeft hij aangegeven dat zijn Italiaans slechter is als het Engels van Briatore.
Dus hij ziet niet in hoe dat zou moeten gaan werken bij Ferrari, en daar werken zonder de taal te spreken gaat hem niet worden, je heb dan geen idee wat al die Italianen zeggen.
Het is eerder denkbaar dat hij mede eigenaar gaat worden van Alpine-Mercedes. want daar hebben ze ook geen CEO, Briatore neemt dat een beetje waar.
Zal ik je vertellen dat Ferrari het meeste succes boekte toen Schumacher er 5 keer wereldkampioen werd. Dat was van 2000 t/m 2004. Het was de tijd dat het team niet werd gerund door Italianen.
Ross Brawn en Rory Byrne deden techniek, Jean Todt was teambaas. Een Brit, Zuid-Afrikaan en een Fransman. Dus als je een winnend Ferrari wil hebben moet je af van de Italianen in de top.
We hebben duidelijk een andere definitie van familie man. Horner is iemand die in zijn tweede huwelijk zit, vreemd ging met zijn secretaresse en had jarenlang een baan heeft waarvoor hij veel van huis is. Dat zou ik allemaal niet verwachten van een familie man.
Het is al een tijdje gaande dat de F1 teams af willen van dubbele teams met de zelfde eigenaar.
Wat dus bij Red Bull en Racing Bulls het geval is.
De andere teams vinden het een verstrengeling van belangen en een oneerlijk voordeel voor de twee teams omdat het onder één hoedje valt, en er niet goed gecontroleerd kan worden in welke mate van grote de 2 teams samenwerken of data delen.
Het is een beetje een grijs gebied, waar een Flashdrive simpel van het ene team naar het andere team kan verdwalen, met alle voordelen van dien.
Het verbod zou in 2026 van kracht moeten worden.
Het is dan denkbaar dat er een team van eigenaar moet veranderen, en dat bijvoorbeeld Red Bull aan FORD verkocht wordt, of Racing Bulls aan bijvoorbeeld Porsche, dat nog steeds de F1 in zou willen als er een interessante mogelijkheid voor doet.
De F1 hangt van belangenconflicten aan elkaar.
Het hier en daar plaatsen van wat verzonnen feitjes maakt dit geen prettig artikel. Dan lees ik liever geen F1 “nieuws”.