Het verhaal van een vergeten Hot Hatch

Auteur: , 67 Reacties
Peugeot 306 GTI

Sommige auto's wachten terecht op hun klassiekerstatus!

Het is eigenlijk te bizar voor woorden. Als je als fabrikant tegenwoordig wil meedoen in de klasse van de C-segment Hot Hotches, moet je met serieus gereedschap komen. Ja, de Golf GTI zit net over de 200 pk, maar eigenlijk moet je meer richting (of over) de 300 pk meenemen wil je serieus genomen worden. Auto’s als de Volkswagen Golf R (310 pk) Honda Civic Type-R (320 pk), Ford Focus RS (350 pk) zitten nog niet eens op de top van hun segment. De Mercedes-AMG A45 (381 pk) en Audi RS3 (400 pk!) doen er nog eens een schepje bovenop. Zoals Ron Burgundy zou zeggen: Wow, that escalated quickly!.

Want nog niet eens zo heel erg lang geleden was 150 pk de norm. De Golf III GTI, Astra GSI, Ford Escort RS2000 en consorten hadden allemaal 150 pk tot hun beschikking. Je hoort het, we hebben het over de jaren ’90. In die tijd was er een duidelijke koning op het gebied van hete hatchbacks: Peugeot. Het merk produceerde in die tijd de meest geweldige rij-ijzers. Met name de 205 GTI blijft een tot de verbeelding sprekende auto, maar mede daardoor wordt de 306 nog weleens vergeten. Erg zonde, want het was zo’n beetje de benchmark in zijn klasse.

De Peugeot 306 komt in 1993 op de markt als opvolger van de enigszins miskende 309. Dat was eigenlijk een Talbot Horizon opvolger die op het laatst als Peugeot door het leven mocht gaan. De 306 stond op het zelfde platform als de Citroën ZX, die een jaartje eerder op de markt was verschenen. Voor een Citroën was de ZX bijzonder conventioneel en saai, terwijl de 306 een fraaiere auto was om te zien, met dank aan Pininfarina. De 306 was er in eerste instantie als vijfdeurs hatcback. Later volgden er een driedeurs hatchback, een sedan en een cabriolet.

Peugeot 306 '93

De Peugeot 306 was een van de leukste in zijn klasse om te rijden. Dat kwam omdat ze net even wat meer aandacht aan het onderstel hadden besteed. Aan de voorkant was het vrij normaal met een MacPherson setup, maar achter had de 306 een onafhankelijke torsieas. Deze stuurde zelfs ietsjes mee, waardoor de 306 lichtvoetig en wendbaar aanvoelde. De dempers waren net als bij de 406 geen standaarditems, maar zelf ontwikkeld en geproduceerd. Het resultaat was een prettige auto qua comfort, maar als je wat sneller bochtjes wilde nemen dan deed de 306 dat met plezier. Natuurlijk, in vergelijking met een nieuwe 308 GTI lijkt het allemaal mee te vallen, maar in zijn tijd was deze combinatie tussen comfort en sportiviteit niet veel voorkomend. Dat gold eigenlijk voor alle 306’jes, van een instap 1.1 XN tot de uiterst luxe Roland Garros (afbeelding onder).

Peugeot 306 Roland Garros

Een dergelijke auto is natuurlijk een uitstekende basis voor een ‘hete’ variant. Bij Peugeot kon je kiezen uit twee variaties. De eerste was de 306 XSi. Dit was een een zogenaamde lauwwarme hatchback. De 306 XSI had een redelijk eenvoudige 2.0 achtklepper onder de kap. Deze was goed voor 122 pk en 176 Nm, bescheiden cijfers anno 2018. De prestatiecijfers zijn ook niet om van te likkebaarden, want 0-100 duurde 10,4 seconden en voluit kon je net níet de 200 km/u aantikken, bij 197 km/u was de spreekwoordelijke koek op.

Peugeot 306 XSI

Gelukkig zag Peugeot zelf ook in dat het nog wel een tandje heftiger kon. Dus kwam er een model boven de XSi, de 306 S16. Deze had in principe dezelfde 2-liter motor in het vooronder, maar dan met 4 kleppen per cilinder. Het resultaat was een veel hitsigere motor. Sterker nog, onderin de toeren pakte een XSi makkelijker op. Maar liet je de viercilinder de toeren in jagen kwamen er 155 paardenkrachten en 183 Newtonmeters vrij, waardoor je in 9,2 naar de 100 sprintte en een top kon halen van 215 km/u. Net als de XSi lijken de cijfers wat tegen te vallen, maar in het echt voelde het rapper aan.

Peugeot 306

De 306 S16 zie je niet veel voorbijkomen. Dat komt mede doordat de auto niet heel erg lang geleverd is. In het voorjaar van 1997 werd de S16 opgevolgd door de 306 GTI. De motor werd zo mogelijk nog wat hitsiger gemaakt. Het vermogen steeg met 8 pk naar een 163 pk en ook het koppel steeg mee: 193 Nm. Omdat het een atmosferische motor was, moest je wederom toeren maken. Het maximum vermogen kwam pas vrij bij 6.500 toeren en om aanspraak te maken op de maximum trekkracht moest je de motor 5.500 toeren laten draaien. Gelukkig zag Peugeot ook in dat een dergelijke motor een waardige transmissie moest krijgen. De 306 GTI had een zesbak, om te zorgen dat je de motor altijd in het goede toerengebied had. Dat zorgde ook voor betere prestaties: 0-100 km/u in 8,5 seconden en een top van 220 km/u. Je zal zien in diverse Britse media dat de 306 GTI aanzienlijk sneller op de 60 mph zat. Om de 100 km/u te halen (62 mpi), diende je over te schakelen naar zijn 3.

Peugeot 306 GTI

In 1997 werd de Peugeot 306 gefacelift. De auto kreegnieuwe koplampen, andere mistlampen, bumpers, wielen en het interieur werd wat herzien. Er was sindsdien wederom keuze uit een XSI en een GTI. De XSI kreeg wel een nieuwe motor, de gewone variant van de 2.0 zestienklepper die je ook kon krijgen in de 406, 605, 806 en heel veel latere Peugeots. Ondanks de toegenomen power (136 pk en 202 Nm) was de XSi niet sneller dan voorheen. In sommige landen was er ook een slomere XSi te krijgen, deze werd uitgerust met een dieselmotor.

Peugeot 306 XSi

De 306 GTI werd uiteraard ook gefacelift. Ondanks dat er vrij weinig aan veranderde in mechanisch opzicht, was de auto fractioneel langzamer. Dat kwam met name door de luxere uitrusting. Aangezien de klanten voor een top-Peugeot ook een top-uitrusting wilden, kreeg deze nu items als een radio met bediening achter het stuur, automatische airco, een tweede airbag en nog wat kleine snuisterijen.

Peugeot 306 GTI

De 306 GTI was intussen uitgegroeid tot de maatstaf in zijn klasse volgens vele automagazines. Met name in Engeland was de auto zeer in trek, niet alleen bij het journaille, maar ook bij de consument. Aangezien ze in Engeland een bijzondere uitvoering wel kunnen waarderen kwam de 306 Rallye daar op de markt. Dit was in basis een een reguliere 306 GTI-6 (zo heette de auto aan de overkant van de plas), maar dan ontdaan van alle luxe. Dus geen airco, radio, mistlampen, elektrische ramen en spiegels en luxe bekleding. De Rallye kreeg aparte stoffen bekleding met Rallye-print. Dit zorgde voor een gewichtsbesparing van dik 60 kg. Er werden slechts 500 exemplaren gebouwd in drie verschillende kleuren (rood, wit en zwart).

Peugeot 306 Rallye

De Peugeot 306 werd in 1999 andermaal voorzien van een facelift. Ditmaal was het veel subtieler gedaan. De koplampen waren nu van helderder glas en alle zwarte kunststof bumperdelen waren nu in carrosseriekleur meegespoten. Qua luxe kreeg je nu wat meer veiligheid erbij: een paar extra zijairbags en een brake-assist. Peugeot ‘sjoemelde’ wel een beetje met de pk’s, want volgens de Fransen had de 306 GTI nu 167 pk. Dat klopte niet, want het vermogen in kilowatt bleef onveranderd 120. Het maakt eigenlijk ook niet uit. De Peugeot 306 GTI was zo’n auto waarbij de cijfers niet zo heel erg veel uitmaakt. Dit was nog zo’n ouderwetse voorwielaandrijver waar je echt lol mee kon hebben. Gas los in een snel genomen bocht zorgde voor een kont die omkwam. Jazeker, overstuur was geen enkel probleem met deze auto.

Peugeot 306 GTI

Op een B-weg kon je de auto eenvoudig plaatsen vanwege de geringe afmetingen en dankzij het lage gewicht (iets meer dan 1.100 kilogram) reageerde de auto zeer alert op de input van de bestuurder. Precies wat je wilt. Was het allemaal hosanna met de 306 GTI? Nou, nee. Het interieur was onder de maat en de zitpositie voor een enkeling perfect. De stoelen waren breed en kort. Het zijn slechts kleine smetjes op een auto die perfect doet waarvoor een GTI ontworpen moet zijn: maximale lol, goede prestaties en elke dag inzetbaar om boodschappen mee te doen. Aan die eisen voldeed de 306 GTI met verve.

Peugeot 306 GTI



67 reacties

De achteruitkijkspiegels stonden later model bij het ontwerpen van Shrek’s oren.
@amai: en dan maar zeggen dat de Belgen geen humor kennen.
@amai: Zijn er ook vooruitkijkspiegels?
@techniekmeneer: yep, je zegt het zelf al, degene die aan je voorruit hangt. Je maakte enkel een spelfout ;-)
@techniekmeneer: ja, die had mijn Zeeuwse oma altijd op.
@tymo: ik dacht altijd dat je daar de Wereldomroep mee kon ontvangen
@gulli: ik dacht altijd dat ze mij en de andere kleinkinderen daarmee in de gaten hield. Of we niet stiekem een 2e bolus pakten, stukjes uit de PZC scheurden, dat soort dingen “aaaaii”.
Ik wist niet eens van het bestaan van de 306 Rallye af! De dank is groot!
@rd1991: wat zullen die ook schaars zijn.
Mooi verhaal weer.

Heb dit altijd een fraaie auto gevonden, alleen kon ik er m’n zit maar niet in vinden. Gold trouwens ook voor de kleine broer 206. Opvallend, te lezen dat dit als een min of meer ‘algemene’ tekortkoming kan worden beschouwd.
@RRRobert: grappig, ik heb een 1e generatie XSi gehad (precies zoals de rode op de foto) en die zat voortreffelijk. Denk er nog steeds met veel liefde aan terug.
@beefcake: Zal echt met lengte en lichaamsbouw te maken hebben dan.
@kilum: destijds 1.86 meter, 70 kg
Rijdt echt top! Ook de niet snelle versies, liggen al heerlijk op de weg. Vroeger was alles beter, behalve de veiligheid :p
Zijn we eigenlijk niet geheel doorgeslagen met die idiote pk’s?
Een vriend had heel kort zo’n AMG A klasse kreng. Daar was gewoon niet normaal mee te rijden, een neurotisch etter dat kei en keihard geveerd was.
Voor mij is de kunst niet het vermogen, de kunst is een auto te bouwen waar je ook mee naar de supermarkt kunt gaan. Een allrounder met scherpe randjes.
Want daar is de hot hatch voor bedoeld, gewoon een handzaam scheurijzertje wat praktisch in de omgang is en waarmee te leven valt.
Een auto eigenlijk zoals deze 306 GTI.
@desjonnies: sommige moderne mensen willen toch echt graag dat er daadwerkelijk nog wat gebeurt als je met 120kmh nog eens gas geeft
@krauwbak: dat lukte prima met een 306 GTI. Tegenwoordig hebben auto’s weliswaar meer vermogen, maar het is bniet allemaal zaligmakend.

Dankzij knoeperts van turbo’s met eco-afstelling is de gespedaalrespons lekker traag. Voetje in drukken en even wachten. De 306 GTI reageerde direct.

Transmissies hebben tegenwoordig veel verzetten, maar ze zijn lang en op zuinigheid afgesteld. Dus met name op hogere snelheden heb je te maken mat lange ovebrengingen. De 306 GTI liep gewoon ‘de teller uit’.

Het gewicht van de hatches van tegenwoordig is schrikbarend hoog. De A45 en RS3 gaan dik over de 1.500 ‘echte’ kilo’s. De 306 GTI was een stuk lichter.

Oh, en het allerbelangrijkste: in de 306 heb je wat meer snelheidsgevoel. Ook leuk ;)
@willeme: met 120 gas geven zodat er iets gebeurt moet je in een 306 toch echt twee tandjes terug…
@sameshitdifferentday: 2 is ook wat overdreven.
@sameshitdifferentday: Geen probleem toch? Als je niet wil schakelen moet je maat een automaat nemen…
@krauwbak:
Flauwekul, de meesten kunnen niet of nauwelijks met zulke vermogens omgaan en heel de tijd wordt je auto op de achtergrond op de weg gehouden door allerlei elektronica.
Oude GTI’s beschikken over een ondraaglijk prettige puurheid van weg gedrag en zijn stuurmans auto’s.
@desjonnies: het is tegenwoordig gewoon een wedstrijd ver plassen zonder daadwerkelijk plassen maar eerder “op papier kan ik 3m ver zeiken” (maar met een kleine blaas…)

En bovendien is voor mij de definitie van hot hatch “ook bereikbaar voor de net iets boven Jan modaal man” en niet “kijk mij rijden, ik kan 45k€ aan een auto spenderen”
@desjonnies: ik snap die hele pk race ook niet meer. In mijn ogen gaat het juist bij zulke auto’s om de rijbeleving. Dit kan je o.a creeëren door bijv een laag gewicht, sportief klinkende uitlaat, iets minder isolatie materiaal, sportstoeltjes, sportstuur, sportpook enzv.
@mikje90: volgens mij snap je het juist heel goed. Een lager gewicht is heel erg moeilijk te realiseren, een auto zonder radio en airco verkoopt in dit segment gewoon niet, lichtere materialen zijn veel duuder dan een turbo extra of wat extra turbo druk. En meer PK’s staat volgens de markeling afdeling nog leuk in de folder ook.
@desjonnies:
Volledig akkoord.
Vermogens zijn compleet doorgeslagen.
En qua sound vind ik er ook niks aan, het klinkt allemaal erg kunstmatig tegenwoordig.
Een knal uit de uitlaat vond ik vroeger ook leuk, maar niet de godganse tijd, het is echt clownesk.
@desjonnies: Eens! Het is vandaag verdomd hard zoeken naar auto’s met een leuke balans tussen enerzijds de sensatie van prestatie en anderzijds niet teveel filtering van de omgeving. Net daarom ben ik bij de MX-5 uitgekomen. Kappersauto volgens sommigen. Maar als ik op de snelweg van 90 naar 120 optrek, en ik doe dat in z’n drie op vochtig wegdek, dan kwispelt-ie met z’n staart. Drie keer raden wat er gebeurt als je met deze temperaturen binnenweggetjes afragt… zonder winterbanden. Auto’s die aanvoelen alsof het een danspartner is in plaats van een sparring partner: daar ga ik graag voor.
@desjonnies: Je hebt helemaal gelijk. Zie ook de andere reacties (op een enkeling na). Gaat hier de revolutie dan beginnen? Die van minder gewicht en minder PK is meer plezier?
Al die hoge vermogens vertellen slechts een klein deel. Leuk om je vrienden te overbluffen, maar totaal niet relevant. Er zijn auto’s die al aan het mantra “minder gewicht en minder PK” voldoen: Mazda MX-5/Fiat 124, Lotus Elise/Exige, Caterham, Donkervoort. Alle relatief kleine auto’s die geen 400+ PK nodig hebben om je te vermaken… En dan is er de nieuwe Alpine A110: 1.100 kg leeg en rond de 250 PK. Laat maar komen!
@jeroenwz: Er is best wel een behoorlijke groep die liever minder gewicht en minder vermogen heeft. Alleen dat is niet een groep die nieuwe auto’s koopt. Zolang dat nog voornamelijk wat oudere mensen zijn is er weinig markt voor leuke auto’s.
Zat even op autoscout te loeren: zeer weinig GTI-tjes te vinden. Opmerkelijk weinig.
@basbasbas: De meeste zullen op de sloop beland zijn..
@techniekmeneer: nee valt mee. De 306 gti is sws al vrij zeldzaam. Mensen doen hem gewoon niet meer weg. Er rijden nog bizar veel 306’en rond. Vorig jaar stonden er nog zeker 10 gti’s op autoscout. Er is gewoon ineens een run op. Ik wil er stiekem ook een ;)
@jensefrens: Mooi verhaal, maar alleen maar aannames kerel; ik denk dat ze – net zoals de 205jes – gewoon voor 90% al op de schroot beland zijn, eerlijk is eerlijk, het blijven 90s Franse auto’s ! Dat is ook een aanname, maar dan gebaseerd op het trackrecord van genoemde leverancier (en ja, ik was een groot 205-fan !)
@dawwg: ik had voor de lol ff een documentje uitgedraaid met RDW gegevens van welke auto er meer een apk hebben, de Astra, de Golf, de Escort of de 306. En het verbaast mij ook, de 306’en houden bizar lang vol. De Astra niet en de Escort is helemaal shit. De Golf3 blijkt ook niet zo heel degelijk…
@dawwg: haha nou ik ken iemand bij de rdw en je moet voor de lol eens kijken naar hoeveel 306’en er nog rijden vergeleken met oude Astra’s en Golfjes. Dan valt je op dat die 306 zo slecht nog niet is.
Fantastische auto, zelf een 306 1.4 xn gehad met 75 pk als eerste auto! Enorm genoten van de rij-eigenschappen en het ongefilterde autorijden!
Heb zelf een cabriolet gehad. Hierin die GTI motor, bak, remmen en onderstel gebouwd. Ik ging van de 1.8 8v naar die GTI. Man, wat trok dat ding! Als de brandweer! 😈
@willeme Ik ben deze hothatch allesbehalve vergeten ;-)
Kunnen we de Audi RS3 nog wel een hot hatch noemen? Ik zie hem alleen maar als een limousine of Sportback uitvoering…
@choi: de sportback is toch een hatch?
Mijn stiefvader had een pre-facelift XSI, lekker bakkie
Leuke auto. Vooral in Lucifer rouge of Miami blue. Maar waarom toch een tankdop links en rechts?
@mynameisjeroen: puur esthetisch, de dop zat maar aan 1 kant
Nog nooit in gereden helaas. Wel veel in een 106 rallye ph1, de 306 zal wel wat volwassener aanvoelen
Had zelf een diesel, pre facelift met turbo. De stoelen zaten voor mij perfect. Dit waren in vergelijking met andere wagens kuipstoeltjes. M’n vriendin vond ze ongemakkelijk ook al was ze een kop kleiner, wat ik toen merkwaardig vond dat ze voor haar niet comfortabel zaten. Blijkbaar was dat voor velen zo. Ondanks dat het een diesel was reed die heel sportief. Af en toe denk ik nog met heimwee terug aan de 306. Ook al was die niet zo snel je had wel altijd een enorm snelheidsgevoel en was fantastisch in de bochten. Misschien was het wel de leukste wagen die ik gehad heb. Minder leuk was dat ik nogal vaak inde garage stond. Nooit met zoveel vervangwagens gereden als toen.
De buurjongen van mn moeder heeft zo’n 306 rallye. Echt een cool ding. Vin het een heerlijk tijdloos design. Onderschoven kindje tov de 206 en de 406 coupe.

Een andere vergeten, of beter gezegd nooit opgemerkte hot hatch, is een Alfa 145 QV. Dat was de mooiste in zn klasse! In antraciet met zwart leer en een heerlijke twinspark!
Heerlijke auto die gti. Mijn zwager had er 1 kon je flink mee boenderen. Helaas heeft hij hem om lantaarnpaal gevouwen.
En dan te bedenken dat de eerste exemplaren van de 306 dit jaar belastingvrij zouden worden als de regels niet gewijzigd waren. Ik had er graag eentje bij gehad, puur als hobby. Helaas is dat nu vrij duur geworden. Jammer want met een heel klein beetje meer moeite had men die regels zo kunnen maken dat hobbyisten gewoon door hadden kunnen gaan zonder dat profiteren mogelijk is.
Destijds ook leuke kitcars gebouwd voor de rallysport. Hier zie je Loeb in actie met zijn exemplaar. Let vooral op het lekkere geluid.
https://youtu.be/FpOTy55gn7s
Ja, natuurlijk is het een lekker bakkie. Maar een klassieker zie ik het niet worden.
Daarvoor is de 306 in de basis te gewoontjes van ontwerp (kijk eens naar de sedan…), en zijn de wijzigingen aan de hete modellen niet markant genoeg. Een 205, een Golf, een Escort, een Civic, zelfs een BX, werd een andere auto van zijn hothatch-pakketje. Heter.
Bij de 306 niet. Nauwelijks spoiler, geen striping of strips (hallo 205!), uitgebreid instelbare stoelen met zwart leer en alcantara (vergelijk de ruitjes op de Golf), geen felrode GTI-logo’s op stuur, dash, matten, stoelen, front en kont (hoi Civic), geen ‘sport-tellerblok’ (BX) of extra metertjes op het dash (Escort). Maar ook qua onderstel voelen de snelle versies meer als luxe dan als sportief. Ik zie ze meer als de voorloper van de Feline-versies dan als late GTI-versies. En zulke modellen plakken nu eenmaal niet in je herinnering.
Je haalde het basismodel al even aan @willeme maar een minste zo vergeten (zo niet, meer vergeten) hothatch is de 309 GTI. Nooit uit de schaduw van de 205 GTI kunnen kruipen maar hij deed er echt niet voor onder. De phase II had volgens mij ook al 160pk. Desalniettemin, een terecht artikel over de 306!
@tenaci: Vind maar eens een 309gti. Als je mazzel hebt staan er 5 te koop in europa. Ik ben drie jaar geleden heel serieus op zoek geweest. Een aantal verrotte exemplaren relatief in de buurt gezien en één in spanje die net voor mijn neus weg was. Ik heb het destijds opgegeven maar ze doen het volgens mij tegenwoordig ook best goed.
@lekbak:
Lullig voor je, er is een lelijke harde onlangs in Belgie voor weinig verkocht.
Mat rood en jaren in een loods gestaan.
Een die jij had gekocht.
@desjonnies: Ik ben gestopt met zoeken omdat mijn vrouw destijds een nieuwtje voor me had wat iets meer aandacht nodig had (en heeft, nog enkele decennia waarschijnlijk). Die peugeot komt er waarschijnlijk niet, maar over een paar jaar is er vast wel weer wat tijd voor ander leuk speelgoed. En anders halen we over 16 jaar een nette Fiat (grande) Punto (evo) uit Italië als eerste autootje.
@lekbak: het ouderschap gok ik? een schap waarop vele grote kleine jongensdromen geparkeerd zijn… mij ook zeer welbekend!
@tenaci:
Heb ik gehad, een zwarte phase I.
Zo licht als een kartonnen doos, maar wat een rijplezier bood dat ding!
Zat een volledige uitlaatlijn van Devil onder en een Jamex sportophanging.
Good memories!
@tenaci: phase 2 had slechts 120 pk. Phase 1 128 pk.
@tenaci:
De 309 GTI16 had 160 pk.
Alleen in phase II verkrijgbaar.
Er is er ook een keer 1 gebouwd met 2 v6 motoren
Als driedeurs of cabrio echt een mooi ontwerp.
Gewoon niet zo licht en speels als de 106 of 206 GTi’tjes
Ikk heb de 306 GTI6 gehad maar om 100 te halen was de 3 echt totaal niet nodig. Kreng liep 70 in de 1ste 120 in de 2de. Schitterende auto.. nog altijd spijt dat ik haar verkocht heb
@rossi46audi: ‘haar’…. dat moet echte liefde geweest zijn…
@tenaci: ja echt wel. Zo’n mooie tijd mee beleefd. Ze was katalysator loos en had op teller een top van 240, zo mooi bij 210 overschakelen naar de 6
Er zijn bij mij zeer warme herinneringen aan zijn neefje, de Citroën ZX Volcane.
Die had die 122pk achtklepper en zal naar moderne maatstaven wel niet vooruit te fikken zijn geweest, maar we hadden bij de dealer waar ik toen werkte een verplichte demo in de mik geschoven gekregen.
Bij introductie van de ZX kregen alle dealers alle 4 de uitvoeringen op de stoep. Met kenteken en factuur. Detail: de importeur had het op een akkoordje gegooid met de RDW die nog een serie kentekens beginnend met ZX had gereserveerd voor de demo’s. “Onze” ZX Volcane was de ZX-45-DG.
Met prima stoelen, de bestuurdersstoel kon zelfs in de breedte van de rugleuning versteld worden. Je kon jezelf dus lekker klem zetten.
En een dashboard met veel metertjes, zelfs een olietemperatuurmeter,

Ik ga er voorzichtig van uit dat zo’n ZX niet heel veel anders rijdt dan een 306, en als dat zo is, dan is de 306 inderdaad een fenomenaal scheurijzer. Lekker met het gas spelen om de kont te laten uitbreken, onmiddellijke gasrespons en een hitsig geluid.
Omdat ik van de underdog houd, (én ex-Citroënverkoper ben) zou ik het lelijke neefje de ZX Volcane willen hebben. Maar die zijn écht allemaal weg.
@sabrerator:
Leuk verhaal Dennis van der Ven!
306 S16 in rouge lucifer, schitterende auto. Die motor was echt een juweel, hoe verder je ‘m doortrapte hoe harder hij ging. Veel stuurgevoel, losse kont, goeie remmen (!), pedalen perfect, die S16 had echt alles wat je wilt om in de echte wereld hard te kunnen rijden. Het is ook zo’n auto die beter gaat rijden naarmate je harder gaat. Ik herken me alleen niet in de verhalen van sommigen over de stoelen. Misschien ben ik zelf een soort quasimodo maar ik kon zonder een centje pijn in een dag van Spanje naar Groningen rijden. Het was voor mij ook een perfect auto om lange afstanden mee af te leggen, in tijden zonder trajectcontroles en overal palen. Fantastische herinneringen met m’n 306, van het rondje over een bijna lege Mont Ventoux, tot de Peugoet-twee-dagen-regel (als iets het niet doet aan je Peugeot moet je twee dagen wachten, meestal lost het probleem zichzelf op), heerlijke auto.
Leuk! Dik 15 jaar geleden had ik een GTI, ook toen nog een auto die meetelde. Ik had nog geen oog voor toekomstige klassiekers of youngtimer dus de GTI ging weg ten bate van een toen jonge Civic B.A.R. Sport. Vóór de GTI had ik een ph.1 1.9 XTdT, voor die tijd een comfortabele, luxe en rappe diesel die ik probleemloos van 200.000 naar 400.000 reed in 3 jaar tijd.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).