Hmm…Wil Volkswagen haar tofste merk verkopen?

Auteur: , 34 Reacties

KOOP DAN!!1!

veedub

Na het zien van de nieuwe Golf 8 zou je zeggen dat het niet mogelijk is, maar toch wordt Volkswagen AG mogelijk nog saaier. Volgens kwaliteitspublicatie Bloomberg overwegen de honcho’s van de autogigant, geleid door opper-honcho Herbert Diess, om het meest extravagante merk uit de portfolio van de hand te doen. We hebben het dan natuurlijk over Lamborghini. Volkswagen kocht het Italiaanse merk in 1998 en heeft het sindsdien vakkundig gevagificeerd. Elkaar opvolgende modellen lijken al een tijdje op elkaar, zijn uiterst capabel maar niet heel wild meer en ergonomisch gezien een stuk meer verantwoord dan voorheen. Oh ja, er is nu ook een SUV en het merk is winstgevend.

Sommige aandeelhouders menen kennelijk dat ook het nieuwe Lambo echter nog niet saai genoeg is om te passen bij de core business van VAG. Het maken van supercars en motoren (Ducati) zou volgens deze sujetten alleen maar de focus wegnemen van het maken van de belangrijkste auto’s, namelijk die van Volkswagen, Audi en Porsche. Dat past niet in Herbert Diess’ missie om VAG’s marktwaarde door bonen te tellen meer dan te verdubbelen naar een marktwaarde van 200 miljard Euro. En dus moet Lamborghini misschien maar verkocht worden.

Volgens mannen in regenjassen denkt Volkswagen zowel aan het doorverkopen van het hele merk aan een andere partij, als aan de constructie die FCA uitvoerde met Ferrari, dus door aandelen Lamborghini aan te bieden op de beurs. Lamborghini zou volgens analisten momenteel zo’n 10 miljard Euro op moeten leveren. Klinkt ons als behoorlijk veel geld in de oren, maar extreem dure premium items gaan tegenwoordig als een speer dus dat helpt. Ferrari heeft momenteel een beurswaarde van een dikke dertig miljard…



34 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Dan zou ik toch eerder Ducati verkopen, daarmee zie ik echt geen link/schaalvoordelen voor de rest van het concern.
@escort77: Volgens mij vinden ze het bij VAG veel te leuk dat ze ook op twee wielen met concurrent BMW kunnen wedijveren.
@racerx: Leg mij dan eerst eens auto welke merken onder de VAG groep dan nog meer concurrentie zijn? Audi? Worden of teveel of de verkeerde wielen aangedreven, alleen Mercedes is concurrent.
@kadett83: Begrijp me niet verkeerd, ik ben doorgaans BMW liefhebber (hoewel er de laatste tijd weinig te genieten valt), maar qua segment/prijs ligt audi hetzelfde in de markt. Dat het allemaal in de basis FWD hokken zijn ben ik met je eens.
@racerx: audi is dan wel stevig overpriced… Als je een A4 naast een 3serie zet… Giga verschil vind ik. Vergelijk de 7 en de A8, dat komt dan wel in de buurt
@unknown32: geen idee, als dat zo is, is er 0 reden om een A4 te kopen. Vergeleken met een 3 rijdt een FWD of AWD A4 toch stukken minder. Dat het interieur wellicht een lapje alcantara extra heeft en de naden een tiende millimeter kleiner zijn interesseert me geen hol.
@escort77: Motorfietsen pas uitstekend bij de historie van VAG.
@hzw: want? Ik mis een onderbouwing.
Lamborghini verkopen betekend dat het verdwijnt uit de Audi stal, waar ook Ducati onder valt.
Verder kan ik mijn nog wel een aantal andere merken bedenken uit de VAG stal die voor verkoop in aanmerking komen, als ze zich alleen willen concentreren op Volkswagen, Audi en Porsche.
Verder vermoed ik dat als Lamborghini geheel aan een andere koper verkocht wordt dt er niet zo veel overblijft van het merk.
80% van de auto’s bestaan uit VAG onderdelen, en als die niet meer geleverd worden na verkoop, ziet het er somber uit.
@hzw:
Ik zou het anders bekijken, als 80% uit VAG onderdelen bestaat is er al niks meer over van het merk.
@hzw: Precies dit. Nu kijken ze bij een nieuw model even wat er allemaal voor onderdelen te krijgen zijn binnen VAG. Als je Lambo koopt dan mag je bij een nieuw model zo ongeveer alles opnieuw mogen ontwerpen, kijken naar bedrijven die het voor je kunnen maken. Of leveranciers vinden etc.
10miljard is veel te veel, misschien dat een rijke sjeik gek genoeg is
Het meest extravagante merk? Dan vergeten ze Bugatti toch wel?
@supercarboy: nee joh, dat is toch een beetje saai in vergelijking?
@supercarboy: Bugatti is weinig meer dan een natte droom van de vw-top. Lamborghini gaat om serieuze aantallen, mooi merk ook. Zou het zonde vinden als ze dat weg deden. Dan eerder Bugatti, snap het hele besraan daarvan niet.
@hotze: besraan=bestaan
En dan te bedenken dat VW iets van 24 miljard dollar moest betalen aan het sjoemelgebeuren.

Dat zet die 10 miljard beurswaarde van Lamborghini wel in een ander licht.
Slim, eerst de omzet flink omhoog schroeven door de introductie van de Urus om het vervolgens te koop zetten.
@groninger: omzet is niet relevant bij een beursgang als de kosten van een onderneming niet op orde zijn.
@vetnek: huh? Dat is nieuw voor mij 🤔
@vetnek: nu is het waard. Als supercars electrisch worden langzamerhand gaat de hele geest van stier eeg
Ferrari heeft een formule 1 team, rijdt al jaren in LeMans en andere endurance races en maakt ruim €60.000 winst per verkochte auto.
Ferrari maakt ook veel meer winst dankzij verkoop van petjes en andere fan artikelen, een omzet van circa 14% van het totaal, dat rond de 3 miljard per jaar ligt.
De winst marge bij Ferrari is bijna 30% waar geen enkel ander merk ook maar enigszins in de buurt komt.
@T16: Dat weten de financiële boys bij VAG ook wel. Dit is gewoon weer kul in de media die wordt overgenomen. Staat wel als een leuk stuk tekst, tien miljard. Het zal wel 0,8 miljard worden
@T16: en de waarde van Ferrari ligt drie keer zo hoog als de geschatte waarde van Lamborghini. Prima toch?
Als ik Ferrari was zou ik Lamborghini kopen. Om het vervolgens gewoon op te doeken.
Meh Lambo is niet ‘t tofste, wel ‘t meest kinderlijke merk
Logische stap. Nu cashen voordat je je klanten moet uitleggen dat de Aventador V12 wordt opgevolgd door de Aventador 12V.
@bernoulli: Haha, leuke! :D
En met die opbrengst Tesla kopen.
MAN MAN MAN
@willeme: die vallen ook onder de VAG groep
@willeme: de Lamborghini onder de vrachtwagens?
Voor brandstofmotoren is nochthans FWD de meest logische keuze (tenzij de motor achterin ligt), voor EV’s is het RWD. VW saai ? Geen enkel ander merk kan zoveel varianten aanbieden. ID3 is op gebied van design al veel vooruitstrevender dan wat we nu al te zien krijgen bij EV’s. De glorie dagen van Ferrari zijn ook voorbij want F1 gaat verdwijnen, hebben geen EV’s of SUV’s voor 2022 zoals Porsche al nu wel heeft.
@speedie: waarom is RWD voor EV’s het meest geschikt?
Wat een clickbait, dacht even dat Skoda te koop was.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).