Volkswagen toont eerste glimp nieuwe Golf VIII

Auteur: , 39 Reacties

De nieuwe leaselieveling is bijna klaar.

Heel Europa wacht met spanning af op de nieuwe Volkswagen Golf. De eerste generatie kwam in 1974 op de markt en we zijn intussen bijna aanbelandt bij generatie nummer acht. De tijd gaat heel erg snel. In 1974 was de Golf I het moderne alternatief op een kever. In 2019 vervult de Golf VIII de rol van de kever, eigenlijk. Het is de Volkswagen ID.3 die ‘nieuwerwetse’ klanten moet aantrekken, de Golf VIII is gericht op een conservatievere (en grotere) doelgroep.

Dat wil niet zeggen dat de Golf 8 een ouderwetse auto wordt. In alle opzichten zal deze (uiteraard) moderner zijn dan de Golf VII. De auto lekte al diverse malen op het internet en een Autoblog-lezer kwam de Golf VIII ook toevallig tegen. Nu is het tijd voor de eerste teasers, want Volkswagen laat de eerste schetsen zien van de Golf VIII.

Volkswagen Golf VIII '19

Exterieur
Uiteraard gooit Volkswagen het op evolutie in plaats van revolutie. De Golf is een goudhaantje, die draai je niet de nek om met extroverte styling. Gewoon een kloek koetswerk met de kenmerkende dikke C-stijlen. Met dank aan Giugiaro, die ze bedacht voor de eerste Golf. We moeten er wel bij aan tekenen dat de verhoudingen met schetsen altijd gaver zijn dan in het echt. Dus de Golf op de tekening is nog wat laag, breed en de velgen zijn erg groot.

Volkswagen Golf VIII '19

Interieur
Afgelopen week kregen we al de bevestiging omtrent het interieur. De schetsen van Volkswagen onderstrepen dat. Het interieur van de Golf is altijd strak geweest en dat is met de laatste generatie niet anders. Opvallend zijn de twee digitale schermen. Eentje als instrumentarium en de ander voor alle infotainment-functies. Net als bij diverse Audi’s zien we minder knoppen dan voorheen, die zijn nu ondergebracht in de schermen.

Volkswagen Golf VIII '19

Techniek
De Golf VIII zal 24 oktober onthuld worden, over precies twee weken dus. Er zal geen driedeurs verschijnen. Wel komt er op latere termijn een stationwagon. Ook de Golf Sportsvan zal niet terugkeren. Over motoren is nog niet heel veel bekend, maar reken op doorontwikkelde TSI- en TDI-motoren met 48V ondersteuning en niet één, maar twee plug-in hybrides. Een e-Golf zal er waarschijnlijk niet komen, klanten voor die auto kunnen naar de ID.3. De liefhebbers van snelle Golfs komen ook aan hun trekken, want de Golf GTI en Golf R zijn al bevestigd.

Volkswagen Golf VIII '19



39 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Laat dat ding nou gewoon zien. Er is toch niets bijzonders aan aan Golf 1.8
@monsieurleloure: Voor mij is het eerder een 6.3. Een magere voldoende dus.
@monsieurleloure: als je goed kijkt zijn de koplampen van de golf 1 gewoon hetzelfde als van de golf “1”
Wat ziet die Golf 1 er toch dik uit!
@vwtouran75: Helemaal mee eens, blijft een heerlijk ding!
Interessant dat ze de BMW plaatsing van de schermen lijken te gaan hanteren. Dus boven de ventilatie zodat je niet helemaal naar beneden hoeft te kijken.
@deduitsedrie: meer zoals in de nieuwe polo al is gedaan
@deduitsedrie: Het scherm lijkt qua plaatsing op Mercedes, maar qua afwerking op BMW. Nou wilde ik daar een cynische reactie aan koppelen, maar voor deze klasse is dat gewoon erg netjes.

Daarom snap ik dat hele ‘het is gewoon een Golf 7’ niet zo. Ja, en? Het mag dan een saai ontwerp zijn, het is wel erg degelijk en men is er kennelijk blij mee. Als ze de auto radicaal opnieuw hadden ontworpen waren de reacties weer ‘wow wat anders, vet lelijk, waarom doen ze dat nou’.
Daarom snap ik best dat het design in grote lijnen hetzelfde blijft, behalve het interieur, waar zo te zien echt stappen gemaakt gaan worden. En aangezien het echte leven geen Forza Horizon 4 is waar je je camera op de buitenkant van de auto kunt zetten, is dat interieur het meest belangrijk voor de gebruiker.

TL;DR deze Golf 8 is voorspelbaar maar dan wel op een manier dat ik het goed snap van VW.
@720s: VW = Voorspelbare Wagens
@str8six: Want een BMW 3, Audi A4, Peugeot 308, … (vul hier eender welk populair model in) zijn revolutionaire designs? Is meer iets van deze tijd.
@720s: Deels mee eens maar tussen 1 t/m 5 zat genoeg verschil tussen. Daarna werden ze lui en lijkt het keer op keer een facelift. Je kan als merk echt wel iets nieuws ontwerpen zonder de Golf-feeling te verliezen
@birdnerd84: zoals een ID.3 bijvoorbeeld. Vergeet niet dat dit misschien wel eens de laatste Golf kan zijn. Als VW de ID.3 echt een nieuwe Kever/Golf vind, dan wordt de Golf nu langzaam uitgefaseerd en over een paar jaar kun je alleen nog de ID.3 kopen.
Ben het wel met je eens dat in het begin de Golfs wel steeds veranderden en toch heel erg Golf bleven. Maar ik heb het gevoel dat ze gewoon elke keer de Golf plaatsten in wat er destijds een designtrend was. Golf 3 was hoekig terwijl de Golf 4 en 5 steeds meer rondingen kregen… net als de rest van de designwereld.
En heel eerlijk, die zelfde designwereld is recent niet heel inspirerend geweest. Dus als je daar als VW op wil inspelen, dan kom je eigenlijk precies op de Golf 8 terecht.
@deduitsedrie: dat werd tijd ook.
Grappig hoe het tij kan keren.. vroeger was ik altijd ernstig ‘anti-vw-golf’ .. tot ik er eentje als voorloop auto kreeg. Een goed aangeklede Golf 7 Highline. Mijn eerste reactie was nog “Oh my.. krijg ik nu een Golf mee”.
Maar na een aantal weken gereden te hebben heb ik zelf als leaseauto een nieuwe Golf Variant 7.5 (facelift) samengesteld. Wel de 150pk variant (1.5 tsi) Highline DSG, met 18″ Rotary velgen, virtual cockpit, adaptive cruisecontrol, panoramadak en sportonderstel.. Ik rijd er nu twee jaar mee en ik vind het nog steeds een erg prettige auto om dagelijks mee te forensen. Voor in het weekend heb ik een Alfa om lekker zelf mee te schakelen en de leuke weggetjes op te zoeken.. al moet ik bekennen dat je soms ook echt wel leuk kan rijden met de Golf… hoe meningen kunnen veranderen.

*Goed verhaal lekker kort.. conclusie ik ben wel benieuwd naar de nieuwe Golf. Wellicht als facelift straks de opvolger van de huidge leaseauto.
@donjunior: Dat mag hier helemaal niet. Als je alfa rijder bent moet je spugen op alles van VAG. Je weet toch hoe dat hoort?
Ik heb jarenlang VW gereden, en nu Mercedes C en ik kan rustig zeggen dat ik hierna gewoon weer terug ga naar VW.
@gebruikersnaam3: Kan prima, al jaren VW maar de volgende wordt zeker een Alfa!
@donjunior: Mooi en oprecht verhaal. Ik heb dezelfde houding als jij had maar dan richting Franse auto’s. Ik denk wel dat dit zo blijft trouwens.
@evdw: Mijn ouders hadden een Franse auto die de gemene clichés keihard bevestigde… motor zichzelf naar de gallemiezen gereden na 150.000 km. Vanaf toen heb ik ze op een spoor gezet om een nieuwe auto te bekijken, maar aangezien ze PSA niet meer vertrouwden mocht het iets compleet anders zijn. Uiteindelijk op Hyundai terecht gekomen, gewoon omdat die op papier een goede aanbieding hadden en dat weer iets nieuws is.
Valt tot nu toe niks tegen. Het mag dan nog niet op topniveau zijn, het kost geen drol en kwalitatief steekt het allemaal goed in elkaar.
Dat ziet er veeeel spannender uit dan dat spyshot van eerder deze week. Denk dat VW gewoon met 2 modellen gaat komen zo te zien.
@cossiekiller: Die spy shots hadden nog allerlei (in kleur) tape op voorbumper, grille, koplampen, achterlampen en achterbumper om mensen zoals jij in de maling te nemen….
In de schets ziet het er wel netjes uit, van de spy shots was ik niet echt overtuigd en vel met me geloof ik dus we zullen zien. Ondanks dat het niet de meest spannende auto is blijft het toch een beetje de benchmark al was het maar vanwege de verkoop aantallen en de geschiedenis van het model. Zelf 2 (als eerste en 2de auto, Golf 2 en daarna 3) gehad maar heb er met de laatste generaties weinig meer mee.
Bijzonder dat een paar renders zoveel reacties oproepen. Zo platgeslagen breed en ‘dynamisch’ als het ding er nu uitziet, gaat het niet worden. Het dak wordt hoger, want ja, ook veel senioren rijden een golf en ja er komen ook vier duren in, die zie ook nou niet echt. Los van dat lijken de wielen in de wielkasten gegoten en zeker 22” qua maatvoering … Zinsbegoocheling/fata morgana/waterige droom tekening van een ontwerper die ons blij wil maken met een morsdode mus …. Dat is wat het is ….
@autodrome: dat is tot nu toe altijd wel zo geweest ja. Maar mss hebben ze het licht gezien en durven ze nu wat meer omdat ze niet achter kunnen blijven bij hun andere Duitse vrienden die nu ook wat gedurfde designs neerzetten?
@drdre1: Denk je dat echt? VW houdt de Golf bewust ‘iteratief’ als het om het ontwerp gaat. Er is eigenlijk nooit een radicale verandering of omslag geweest, ook onder druk zijn ze voor wat betreft de Golf altijd behoudend geweest. Denk dat ze zeker nu, geen dip in de verkopen van hun volumemodel kunnen permitteren vanwege de diesel shit. Dus alle ingrediënten zijn er om het vooral niet te radicaal te maken en te veranderen. Ik denk dat het wel goed zou zijn, maar de voortekenen zijn niet goed.(en ik ben geen VW hater, heb een Golf GTE gereden wat ik een hele fijne auto vond)
Standaard een elektrische handrem zie ik, dus de hooligan uithangen bij de McDonalds is ook verleden tijd.
@dutchdriftking: voor zover ik weet heeft de huidige Golf dit ook al.
Bij de schetsen met z’n voorganger blijkt maar weer hie goed het design van de Golf 7 is. Geen onderkin/zwart plastic over de gehele breedte onder het kenteken en eenvoudige, doch doeltreffende koplampen. Toch ben ik benieuwd hoe hij in het echt oogt.
Previews zijn zinloos. Neem een willekeurige Golf uit een generatie tussen de jaren 70 en nu en je zit aardig in de buurt. Aan design verandert er toch niets groots bij de Golf.
@sparks: Je ziet geen verschil tussen de Golf mk1 en deze?
@b00st: inderdaad, alle golfjes die ooit zijn uitgebracht zijn wat mij betreft een exacte kopie.
@sparks:
Zeg dat op deze site over de Porsche 911 en je wordt afgeschoten.
@sabrerator: alle porsches lijken op elkaar, alsof t familie is
@sabrerator: Tja, ik zal het niet uitspreken
Rendering/tekening doet me denken aan een jaren ’50 brochure: zelfs het meest ongelukkige gebakje zag er in de folder uit lang gestrekt en elegant uit. Maar ja: het is wel Ze King of Priemijum! Die sluitnaden! Die zachte kunststoffen! En de bediening!
En het feit dat behalve het stuur, het dak en de stoelen voor alles extra moet worden bijbetaald. Dat maakt het pas echt priemijum!
Al die kritiek… Een tijd de Golf 7 gereden als leaseauto. Perfect was hij niet (welke auto wel), maar ik heb me er prima in vermaakt hoor.
Scirocco?
leaseling
aanbeland is alleen met een d

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).