De Mercedes-AMG GT C192 in het echt is een pareltje.
Ondanks dat de auto’s op de IAA 2023 over het algemeen vrij beschaafd, elektrisch en duurzaam zijn, zijn er ook dikke auto’s te vinden. Je moet ze alleen even zoeken met een vergrootglas. Het is bijna alsof we na vliegschaamte ook cilinderschaamte gaan krijgen. Op de stand van Mercedes staat de extreem zuinige EQXX. Verder had het merk een enorm grote rode doos als beursgebouw met daarin één auto, die nieuwe CLA stond daar te schitteren met zijn bolle snoet. Ook elektrisch.
Maar er waren wel degelijk dikke Merrie’s, ze stonden alleen niet op de stand van Mercedes. Niet geheel ontoevallig had Mercedes de deuren geopend van hun winkel in München en daar stonden twee wereldprimeurs hun opwachting te maken.
Naast de CLE (de nieuwe Coupé op basis van de C-Klasse) stond daar de compleet nieuwe generatie van de Mercedes-AMG, de C192.
Vlaggenschip
Er zijn een paar dingen anders bij dit vlaggenschip. Ten eerste is het nu een vierzitter. Het bankje achterin stelt niet veel voor, maar voor korte ritten en kleine kinderen (of kleine kinderen en korte ritjes) heb je nu wel een mogelijkheid.
En voor tassen en dergelijke is het ook superhandig. Een andere verandering is de aandrijving: de AMG GT is nu standaard uitgerust met 4Matic vierwielaandrijving. Het is logisch dat Mercedes-AMG dit doet, want het het vergroot de Alltagstauglichkeit van de AMG GT, inderdaad, net als bij een Porsche 911.
De AMG GT is een bijzonder fraaie auto geworden overigens. In het echt zie je dat de verhouding en proporties welhaast perfect zijn gekozen. Misschien nog wel beter dan bij zijn voorganger, die ook erg fraai was. Ook heeft de AMG GT veel meer grandeur en présence dan een Porsche 992.
We zijn ook benieuwd hoe een minder opgetuigde AMG GT eruit ziet. Deze auto had alle mogelijke opties (logisch, Mercedes wil ‘m showen), maar dit zou weleens zo’n auto zijn die mooier wordt naarmate je de spoilers, vleugeltjes en carbon frutsels je vervangt.
Interieur Mercedes AMG GT C192
De kleur verdient wel een speciale vermelding, want in het echt komt het veel minder mat over dan op de foto’s. Dan het interieur. Daar mochten we geen foto van maken, gek genoeg. Gelukkig vertelden ze dat nét nadat we de foto al gemaakt hadden. Entschuldigung!
Mercedes heeft op dit moment de interieurs bij veel modellen heel erg goed op orde. Misschien zelfs de beste in hun klasse. De AMG GT stelt dan ook zeker niet teleur. Waar de Porsche 992 een goedkoper en plastiekeriger interieur heeft meegekregen dan zijn voorganger, hebben ze hier een flinke stap gemaakt. Soepel leder, zachte plastics (voor zover je ze kunt vinden) en mooie metalen.
De enige dissonant: dat scherm. Dat is wel heel erg aanwezig (net als in de SL overigens). Nu is het MBUX-systeem nog heel erg modern, maar over 15-20 jaar heb je alsnog een heel fraaie auto met een relikwie in het midden. Dus: mocht je op de IAA 2023 rondlopen, check dan ook even de Mercedes winkel.
Uiteraard wil je even de specificaties weten: de GT63 heeft een 4.0 V8 met 585 pk en 800 Nm. 0-100 km/u is in 3,2 tellen al gebeurd en de top bedraagt 315 km/u. Er is ook een iets mindere pittige versie, de AMG GT 53. Deze heeft dezelfde M177-V8, maar dan met 476 pk en 700 Nm. Die gaan in 3,9 seconden naar de 100 km/u en haalt 295 km/u.
rikv99 zegt
Ik zag gister een interview met de CEO van Mercedes Benz, welke vertelde dat er een baby formaat G-klasse in de pijplijn zit. Welke beter beschikbaar en betaalbaar moet gaan worden dan de huidige W463. Nog niks hierover op Autoblog gezien. Weten jullie meer?
jeroenm83 zegt
Kijk even op Top Gear, daar zag ik wat voorbij komen.
machielvdd zegt
https://www.autoblog.nl/nieuws/mercedes-bevestigt-deze-variant-van-de-g-klasse-3542290
Dutchdriftking zegt
Dat scherm is wel een ding ja. Maar over 10 jaar kan je vast een vervangingsunit van Ali Express er in plaatsen.
PrettyAwesome zegt
Wat me opvalt is dat zo’n beetje elke sportwagen, ‘supercar’of met minder vermogen bedeeld, bij allemaal wordt de kont ontsiert met een monsterlijke wrat-achtige diffuser, die aan de onderkant wordt geplakt. . Die is denk ik meer bedoeld is voor de sier dan daadwerkelijk een bijdrage leveren.
waterisnat zegt
Mooi kleurtje, mooie auto. Wellicht is het interieur wat snel verouderend, maar iig wel stukken mooier dan vorige GT
henk123456 zegt
Smaken verschillen. Die voorkant is één groot zwart gat ipv een mooi ontworpen voorkant en die vaste spoiler… meh. Denk toch echt dat ik de 911 mooier vind dan deze.
mc96 zegt
Vooraf had ik geen hoge verwachtingen van deze auto omdat hij veel deelt met de SL (die ik niet mooi vind) maar deze GT is dus erg fraai.
Fes&Mork zegt
911 vind ik maar een dikke pad. Deze mercedes ontsiert mijn zicht en lekker goedkoop in deze kleur. Moet je die laatste foto van het exterieur is zien man, man daar wordt je niet vrolijk van; 4 zits ja, maar ziet er niet uit. Gooi asjeblieft heel die gt weg en kom dan ´ns met iets fatsoenlijks. Mercedes toch..
brammetjedeb zegt
Zie weinig verschil met het uitgaande model. Hoeft niet erg te zijn natuurlijk…
thjvanvlerken zegt
Ik had gehoopt op wat chiquers en dat deze met een leuke zes cilinder zou komen… maar helaas.
flyerbunch zegt
Vindt hem wel geslaagd en eindelijk eens niet in het saaie grijs!
flyerbunch zegt
Heeft bij nader inzien toch wel een hoog Aston Martin gehalte..
Willy500E zegt
Jammer van het scherm, wat er idd over 10 jaar niet meer uitziet. Ik hoop dat de bouw kwaliteit beter is als van de SL. Voor het eerst lijkt het erop dat ik zeg dat de auto mooier is als een 911
mashell zegt
Dit front staat voor geen meter op de 911.