• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoe Porsche ooit een Lada ontwierp

Auteur: maru, gepost 15 januari 2014 om 22:22 – 22 Reacties

Afbeelding Hoe Porsche ooit een Lada ontwierpAfbeelding Hoe Porsche ooit een Lada ontwierpAfbeelding Hoe Porsche ooit een Lada ontwierp

VAZ-Porsche 2103
Porsche en Lada hebben weinig met elkaar te maken, en dat is maar goed ook. De één maakt toffe sportauto’s, de ander produceert koekblikken. Om die reden hebben de Duitsers geprobeerd om de Russen een handje te helpen met een fris, nieuw design: de VAZ-Porsche 2103.

In 1975 sloten Ernst Fuhrmann, directielid van Porsche, en de Russische minister Viktor Polyakov een overeenkomst. Porsche zou drie jaar lang helpen bij het designen van Lada’s. Dit had een succes kunnen worden, ware het niet dat de Russen te trots waren.

De VAZ-Porsche 2103 moest een gefacelifte Lada 2103 worden, maar Porsche kon het niet laten om zowat alles aan de auto te veranderen. Het interieur en de buitenkant kregen een flinke update, de ophanging werd verbeterd en alle metalen versiersels werden vervangen met plastic.

Lada vond het werk van de Duitsers maar niets en koos voor hun eigen design, wat in 1975 de 2106 werd. Toch is er in die drie jaar een vriendschap ontstaan. In 1980 mocht Porsche terugkomen om te helpen met de Lada Niva. De motoren werden aangepast om benzine van slechtere kwaliteit te slikken en er werd wat met aluminium gespeeld.

Ook in 2007 mocht Porsche aanrukken voor wat schetsen. Dit werd de 2116 “Silhouette” die in 2010 in productie had moeten gaan, maar wat eigenlijk nooit meer iets is geworden.

Door al deze tegenvallers voor Porsche lijkt een verdere samenwerking onwaarschijnlijk, maar wie weet worden de Russen op een dag wakker en bedenken ze dat er een wereld vol technologie aan hun voeten ligt, klaar om in de Lada’s toegepast te worden. Een Russische Cayenne of Macan voor een schappelijk prijsje? Waarom ook niet.

Ook interessant!

  • Porsche Design nu ook terug te vinden in hotels
    Porsche Design nu ook terug te vinden in hotels
  • Porsche 911 Edition 50 Years Porsche Design
    Porsche 911 Edition 50 Years Porsche Design: nu al tijdloos?
  • De prijs van de nieuwe Lexus NX is niet niks
    Lexus gaat Porsche na-apen
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

design, Lada, Porsche

Vorig bericht: « Gespot: enorme BMW i3 vs kleine E39 M5
Volgend bericht: Video: rally Ford Fiesta crasht en spat uiteen in slowmo »

Lees Interacties

Reacties

  1. gearhead zegt

    15 januari 2014 om 22:26

    In die tijd een zeer progressieve actie van porsche. En dat is hedentendage nog steeds zo. En daarom loopt die toko als goud.

    Login om te reageren
  2. rob68 zegt

    15 januari 2014 om 22:27

    La Porsche,

    Login om te reageren
    • patab zegt

      15 januari 2014 om 23:07

      @rob68: ik dacht eerder aan Lasche

      Login om te reageren
  3. BmwMPower zegt

    15 januari 2014 om 22:40

    Wat een rete gaaf front heeft die auto!

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      16 januari 2014 om 09:29

      @BmwMPower: Wat me vooral opvalt is dat er geen naden zitten tussen de voorschermen en de grille. Zou dat gewoon één stuk plastic zijn? Gezien de toleranties bij de Lada-productie lijkt me dat vrij ambitieus: zelfs voor de promotiefoto konden ze geen exemplaar vinden met rechte naden tussen de portierpanelen…

      Login om te reageren
  4. Rick-dos zegt

    15 januari 2014 om 22:45

    Nounou, om Porsches nou koekblikken te noemen vind ik Porsche wel heel erg te kort doen.

    Login om te reageren
    • MAB zegt

      15 januari 2014 om 23:53

      @Rick-dos: goed lezen.

      Login om te reageren
      • Rob zegt

        16 januari 2014 om 00:00

        @MAB:
        Lada bouwt toch gewoon toffe sportwagens?
        http://www.autoblog.nl/archive/2008/12/12/lada-gaat-revolution-3-concept-testen-op-de-ring

        En Porsche bouwt toch gewoon koeblikken?
        http://www.autoblog.nl/nieuws/porsche-macan-turbo-duikt-op-in-detroit-64349

        Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        16 januari 2014 om 00:27

        @MAB: Zucht…

        Login om te reageren
  5. gerjan zegt

    15 januari 2014 om 23:22

    ik weet niet waarom maar die oude vierkante lada’s hebben wel wat. ook de niva is eigelijk geen slechte auto. ding doet het altijd.

    Login om te reageren
  6. Design_Driven zegt

    15 januari 2014 om 23:43

    Inmiddels bezit Renault een deel van auto vaz en vw porsche dus een samenwerking lijkt me eerder om die rede onwaarschijnlijk.

    Login om te reageren
  7. Bartol zegt

    15 januari 2014 om 23:52

    De VAZ 2108/2109 – later bekend als de Samara – had toch Porsche-genen aan boord? Ik meen mij te herinneren dat de duitsers meehielpen aan de ontwikkeling van de motor…

    Login om te reageren
    • JanC zegt

      16 januari 2014 om 09:57

      @Bartol: Je hebt gelijk!
      In de jaren ’90 heeft Porsche nog een prototype gemaakt voor een compleet nieuw ontwerp Lada. En ik meen dat er Lada’s in de Dakar-rally reden met Porsche-motoren?

      Login om te reageren
  8. Hupke zegt

    16 januari 2014 om 00:52

    Lotus heeft ook eens m’n z’n poten aan een lada gezeten. In de tijd dat top-gear nog het kijken waard was.

    Login om te reageren
  9. LaLancia zegt

    16 januari 2014 om 01:08

    Er gaat niets boven het origineel: de Fiat 124!

    Login om te reageren
  10. hdla zegt

    16 januari 2014 om 01:46

    Geef mij maar het origineel. Prachtig ontwerp. Het in basis FIAT ontwerp was prima geschikt voor de Russische markt. Het was voor de ruigere omstandigheden speciaal door de Italianen aangepast. Dus koekblik valt wel mee, het was voor 1966 een prima auto zeker met die fantastische lampredi dubbelnokker. Porsche was toen maar net af van die low tec. 356. Er zijn er niet voor niets bijna 20 miljoen van gemaakt.

    Login om te reageren
    • joejojo2012 zegt

      16 januari 2014 om 08:27

      @hdla: Ja, kan ik ook, 20 miljoen er van produceren en verkopen voor hoge prijzen als er nauwelijks een alternatief op de Sovjet markt was voor decennia lang…

      Daarnaast mocht je bv in Roemenistan 10 jaar lang wachten op de door jouw bestelde Dacia. Waarvoor je, omgerekend naar D-marken, een mooie Golf/Kadett kon kopen. Die bobo’s van schurkenbewinden wisten hun onderdanen wel uit te melken….

      Login om te reageren
  11. fortuna zegt

    16 januari 2014 om 07:26

    Als je pikt van andere sites, vermeld dan op zijn minst de bron.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      16 januari 2014 om 08:15

      Beter nog, er staat zelfs een doorkliklink naar de site.

      Login om te reageren
  12. hammerman zegt

    16 januari 2014 om 16:45

    Zoiets heeft Porsche ook bij Seat gedaan met de Ibiza. Hadden ze heel groot ‘ system PORSCHE’ aan de onderkant van de deur geplakt. Maar dat was vóórdat VAG Seat overnam.

    Ik zag de oude Ferdinand Porsche laatst nog voorbijkomen op Discovery. Deed hij tanks ontwerpen voor zijn vriend Adolf H. Tanks om mee te schieten natuurlijk, niet die tanks om brandstof in te doen! ;-) Ze hadden geen van alle succes overigens.

    Login om te reageren
  13. Jurriuit zegt

    16 januari 2014 om 19:57

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  14. mgmgb zegt

    17 januari 2014 om 11:43

    Had voor half jaren ’70 voor een budgetprijs nog best een verkooptoppertje kunnen zijn. Rare jongens die Russen, zo’n geslaagde facelift afslaan.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North