Hoe snel vrat deze Tesla Model 3 zijn remblokken op?

Auteur: , 40 Reacties

Te snel. Veel te snel.

Hoe snel vrat deze Tesla Model 3 zijn remblokken op?

Dankzij alle vertragingen rondom de productie van de Tesla Model 3 zijn er nog een behoorlijk aantal bolides niet bij hun smachtende baasjes gearriveerd. En juist diegenen die er wél een voor de deur hebben staan, blijken er niet helemaal netjes mee om te kunnen gaan. Één waaghals besloot zijn auto de afgelopen weken eens goed aan de tand te voelen, in naam van de wetenschap.

Goed, misschien was het idee erachter zo diep nog niet. Hoe dan ook nam YouTuber Matt Crowley zijn Model 3 mee naar Laguna Seca om uit te vinden hoe de bolide zich zou gedragen onder de brandende Californische zon. Wat blijkt? Voordat je, om wat voor reden dan ook, de drang voelt om het circuit op te gaan, is het best handig om de Model 3 te voorzien van een capabel setje remblokken. Hij mag dan misschien wel als een BMW E46 rijden, met de verkeerde remmen eronder heb je er driemaal niets aan.

Uit deze video blijkt namelijk dat Crowley na niet meer dan drie rondjes zonder remblokken zat. Dit betekent overigens niet dat ze ‘een beetje’ op waren, maar letterlijk tot aan het metaal opgebruikt waren.

Toegegeven, heel vreemd is het niet. Het zou immers bij de meeste personenauto’s gebeuren die niet op fatsoenlijke wijze geprepareerd zijn voor het betere bochtenwerk. De standaard remmen zijn er niet voor gemaakt dergelijke mishandelingen te doorstaan. Daarbij heeft een auto als de Model 3 de remblokken minder nodig, aangezien hij al enorm wordt afgeremd om de batterijen op te laden middels regenerative braking*. Mocht er nog enige twijfel over bestaan of de auto van fabriek af circuit-klaar is, dan wordt die bij deze de wereld uitgeholpen. Zij die er binnenkort één voor de deur krijgen, weten in ieder geval wat ze niet moeten doen.

*n.a.v. een opmerking van @w0o0dy willen we nog even verduidelijken dat de Model 3 deze functie had uitgeschakeld, wat de remblokken uiteraard niet ten goede kwam.



40 reacties

Goede remblokken zijn een goed idee op het circuit.
Heb ook wel eens een 30 minuten sessie op Zandvoort gereden met mijn MR2 1.6. Na 4 rondjes waren de blokken ook zo goed als weg. Had nog wel remvoering, maar echt veel fading. Doordat de remmen goed warm waren kwam ik nog wel aan remmen toe, maar op de weg naar huis had ik er bijna niets meer aan.
@fapfap: Dat is (helaas?) niet meer dan normaal en heeft vaak weinig met je blokken/schijven te maken, maar des te meer met je (inmiddelde door hitte opgezette) remleidingen.
@fapfap: Heb ook wel vaker Zandvoort bezocht met mijn MR2 1.6 :)

En je kunt na een tijdje zeker last van fading hebben ja, met de originele remmerij. Maar dat is wat anders dan gewoon na 3 rondjes je blokken helemaal hebben opgevreten.

Zo’n Tesla is wel een fors zware auto, en bij het betere racen is het denk ik erg lastig om de regen te gebruiken (want deze heeft geen 4wd) plus dat je waarschijnlijk zo hard remt dat hij sowieso hydraulisch gaat remmen.

Maar goed, in de praktijk rij je met de Tesla bijna de hele tijd met regeneratief remmen.
@fapfap: ik denk dat je van een dure auto als een tesla iets meer mag verwachten dan een mr2 1.6 denk je ook niet?
@goodolddays: een model 3 is toch bij uitstek een goedkope auto?
En er wordt ook nog eens bijgezegd dat de eerste m3 kopers dienen als proeflokaal.
Het verstandigste wat je kunt doen is even wachten met kopen totdat de foutjes zijn opgelost.
@janjansen: “foutje” is een bug in het multimedia systeem; remmen die na 3 rondjes volledig weg zijn, is meer de categorie “ernstig” bij een “publieke beta” …
@goodolddays: Je kunt er van verwachten dat hij als de tierelier accelereert, en aan boord meer luxe biedt dan een MR2. Waarschijnlijk ook dat ie beter remt. Ik verwacht ook, dat hij sneller rondjes draait op Laguna Seca. Maar ik verwacht dat ie slechter de hoek om gaat als een MR2, omdat hij ongeveer 2x zo veel weegt, en dat de funfactor op het circuit iets lager ligt.

Desalniettemin, ik gaf alleen maar aan dat je op het circuit toch beter goede remblokken kan hebben. Bijvoorbeeld kom je met een setje Ferodo op de MR2 wel beter uit de voeten.
“Toegegeven, heel vreemd is het niet. Het zou immers bij de meeste personenauto’s gebeuren die niet op fatsoenlijke wijze geprepareerd zijn voor het betere bochtenwerk.”

Circuit rijden is niet goed voor je standaard remmen, maar die zijn echt niet volledig op na 3 rondjes!
@jack_abarth: Lijkt mij ook vrij absurd, is net aan 10km aan trapwerk. Of er zitten echt blubberremblokken onder, dat kan ook.
Op een circuit kan je beter dat andere pedaal gebruiken ..
Rare kwibus ..
@lincoln: hahahaha
@lincoln: idd, wat een mietje. Met zn tesla 3. Het circuit op … wtf. Mafkees.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ik heb een hele dag trackday gedaan op Spa met een stock Audi A3 en die had geen enkel probleem buiten wat fading. Vind dit wel echt heel snel.
@e34m5touring: Deze auto heeft een remsysteem waarin veel energie terugstroomt in de accu. Maar deze functie was op het circuit uitgeschakeld. En ja, dan moeten de remblokjes het alleen doen en daar is de auto absoluut niet voor gemaakt. Dit hele gebeuren is nietszeggend.
@joost1234: Ofwel: auto is niet geschikt voor op het circuit. Klein puntje in de praktijk, maar toch… doe dan ook flink waarschuwen.
@ikschrijfookovertautos: de man deed overigens 9 straight Laps en vond de wagen best capabel alleen moet je niet de regeneratie uit zetten.
Zijn model 3 is overigens wel iets verlaagd en heeft Pirelli PZero nero GT banden gekregen.. Via thedrive is er ook een video waaruit blijkt dat een E36 M3 een Porsche en een Lotus 7 geen kans maken en hij enigszins in de buurt van een (niet direct brilliant gereden) 458 Italia kan blijven….
@w0o0dy: Dus hij houdt een 20j oude en 40j oude auto bij. Impressive inderdaad.
@E34M5Touring: doet jou M5 dat ook?
@flutterby: Ja hoor, zelfs vrij moderne 911jes hadden er al moeite genoeg mee.
@E34M5Touring: ook op het circuit. Vind het eerlijk vrij bijzonder dat de model 3 een caterham 7 kan bij houden op het circuit.
@laptom: Een van de jongens die die trackday op Spa voor ons regelde reed Dutch GT4. Die nam mij even mee voor een rondje in mijn totaal stock A3 2.0TDI 140pk. Die reed een 335i met werkelijk alle M Performance onderdelen erop totaal weg. Die man was er zo ziek van dat ie in de pits kwam vragen wat er allemaal mee gedaan was. Toen ie hoorde dat het een stock dieseltje was liep ie morrend weg. Als die Model 3 straks met dezelfde coureur op hetzelfde circuit even snel is ben ik de eerste die daar een compliment voor maakt. Nu vergelijk je enkel de kunde van 2 coureurs. Daar heeft de auto weinig mee van doen. En om terug te komen op je eerste punt, je zult versteld staan wat zo’n ouwe zeecontainer nog voor mekaar maakt hoor. 993 en 996jes hadden er genoeg moeite mee, zeker op een recht stuk oid.
@w0o0dy: die regeneratie moet je wel uitzetten bij RWD auto slimmerk.

Wat denk je dat er anders gebeurd wanneer je van het gas gaat in een bocht?
@melkkoe: wie is er hier de slimmerik?
1. Als je van het gas af gaat remt de auto.
2. Een goede rijder remt alleen in een noodsituatie midden in een bocht en gaat ook niet van het gas af in de bocht.
@w0o0dy: de auto remt dan alleen op de achterwielen.
Zelfde dan dat je lichtjes de handrem aantrekt in een bocht
@melkkoe: zoals gezegd.. niet remmen in de bocht.

Daarnaast is deze auto ontwikkeld om goed te rijden ondanks sukkels achter het stuur die het regelmatig fout doen.. dus als de systemen aan blijven staan dan zal de auto de incapabele bestuurder helpen. Dus wees gerust: als jij zo slim bent om je gaspedaal helemaal los te laten midden in de bocht dan komt het ESP je redden. Dus meldt je maar snel voor zo’n Model 3 en dan kunnen we over een jaar of 3 allemaal opgelucht ademhalen dat ook iemand die op t circuit denkt aan van het gas gaan midden in een bocht vanaf dan veilig kan rijden.
@w0o0dy: oké je hebt me overtuigd. Deze auto is 100% geschikt voor het circuit
@melkkoe: een Tesla heeft geen handrem.
@w0o0dy: 4 rondjes dus en dan moet ie weer aan de stekker een nieuwe remschijven hebben terwijl je dan in je Porsche of BMW nog lekker aan het touren bent.
@w0o0dy: Als je de regeneratie niet uitzet wordt de drivetrain veel te warm en wordt het motorvermogen flink ingeperkt. Ook het regenereren gaat met verliezen en die koeling blijft moeilijk bij een elektrische motor.
Doe mij het filmpje maar van het circuit!
This article is useless without video

Kijk zelf maar!

https://youtu.be/iFr3ecpr5oU
@w0o0dy: en ik maar die volume knop blijven indrukken. Man man man toch , dat wordt echtvwennen de komende decennia.
Wat een miet idd om zo veel te remmen op een circuit.
@ikschrijfookoverautos : onder de brandende zon… met een buitentemperatuur van 40f° oftewel 4 graden…. was het nou 40 geweest…
Laten we gewoon eeijk zijn, trackday of niet die tesla’s zijn gewoon gebouwd naar de lowest bidder. Tesla is een white good in mijn ogen, ziet er leuk uit maar is gebouwd met een levensduur van een paar jaar in het achterhoofd. Noem ik niet bepaald groen maar oke
Hoeveel mm hadden de blokjes nog voordat hij het circuit op ging?
Een Tesla heeft ook niks op n circuit te zoeken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).