Hoe zeldzaam is een Porsche 993 eigenlijk?

Auteur: , 57 Reacties

Voor velen de laatste échte 911, maar hoe schaars zijn ze nu werkelijk?

Porsche 911 Carrera RS & GT2 (993)

Porsches zijn altijd evolutiemodellen geweest. Ondanks dat ze altijd sprekend op elkaar leken (J. Clarkson, in elke aflevering van de voormalig hilarische show Top Gear), zijn ze niet allemaal hetzelfde. Sterker nog. Er was een Porsche die daadwerkelijk vernieuwend en modern was: de 996. Alleen was die auto net even te revolutionair voor de vele puristen. Watergekoelde motoren en een nieuw koetswerk was net even teveel gevraagd van de verstokte Porsche fanaat. Daarom is de laatste Porsche voor Het Grote Gruwel dat 996 heet degene die je moet hebben. Dat is de 993 generatie. Het is dus raadzaam om alle centjes te lenen van elke willekeurige kredietverstrekker en op zoek te gaan naar zo’n sjieke Porsche 993. Om te kijken hoe zeldzaam dat type is, kun je onderstaand overzicht raadplegen.

911 Carrera Coupé
Aantal exemplaren: 14.541
Periode: 1993 tot 1997

De instapper van de 911-range is bij de 993 uiteraard de achterwielaangedreven Carrera. In het begin leverde de 3.6 liter boxer 272 pk. Later werd dat (dankzij VarioRam) 285 pk. De 911 Carrera was leverbaar met een handgeschakelde zesbak of een viertraps automaat ‘Tiptronic’. Het is eigenlijk een cliché: maar meer dan dit heb je in principe niet nodig voor het ware 911/993 gevoel. Zeker met de handbak is het de ideale Porsche 911: ouderwets genoeg voor het ware klassiekergevoel, maar modern genoeg voor een redelijke betrouwbaarheid.

Porsche 911 Carrera Coupé (993)

911 Carrera Cabriolet
Aantal exemplaren: 7.730
Periode: 1994 tot 1998

Uiteraard was er ook een open variant van de 993. Met name in de Verenigde Staten was dit een immens populaire auto. De 993 Cabriolet heeft een paar grote voordelen. Met het dak naar beneden hoor je de zescilinder heerlijk ‘fauchen’. Ook is de rijbeleving met je kale kruin (let’s face it, bij de gemiddelde 911 Cabrio rijder loopt het voorhoofd door tot in de nek) fantastisch. Nadelen zijn er ook: de koets is beweeglijker, de auto is zwaarder en het lijnenspel wordt verstoord door die lelijke ‘kraag‘.

Porsche 911 Carrera Cabriolet (993)

911 Carrera 4S Coupé
Aantal exemplaren: 6.948
1995 – 1998

De Carrera 4S (rijtest) kun je bijna zien als een 911 Turbo zonder turbo. De auto heeft namelijk wel de brede wielkuipen, 5-spaaks velgen en vierwielaandrijving. Dit systeem was geen doorontwikkeling van het de 964, maar van de 959. Dit resulteerde in een lichtvoetiger, minder onderstuurd karakter van de 993. Ondanks dat deze vaker wordt beschouwd als ‘een heel bijzondere 911‘ is dat niet helemaal waar. Ja, het is een waanzinnig apparaat, maar bij lange na niet de meest zeldzame 993.

Porsche 911 Carrera 4S Coupé (993)

911 Turbo Coupé
Aantal exemplaren: 5.978
Periode: 1995

De op vier na minst zeldzame 993. Niet dat je het in de vraagprijzen terugziet, de Turbo is nog altijd een bijzonder gewilde auto. De zescilinder boxermotor is uitgerust met twee turboladers en intercoolers. Voor het eerst kreeg de 911 Turbo ook vierwielaandrijving mee. Vanwege het hoge vermogen van 408 pk (300 kW) geen sinecure. Onder deze exemplaren vallen ook de 911 Turbo’s met het WLS-pakket, waarmee het prestatieniveau getild wordt naar Turbo S niveau, die we pas veel later terugzien in deze lijst.

Porsche 911 Turbo Coupé (993)

911 Targa
Aantal exemplaren: 4.583
Periode: 1996 – 1997

De Targa was heel vroeger een alternatief voor de Cabriolet. Met name in Amerika was de wetgeving omtrent cabrio’s erg streng. De Targa was een soort tussenoplossing. Uiteraard kwam er later een 911 Cabriolet, maar de Targa had in de tussentijd zijn naam gevestigd. Met name de beugel was een designstatement geworden. Die kwam met de 993 Targa te vervallen. De Targa was gebaseerd op de 911 Cabriolet, maar dan voorzien van twee dakbogen met daartussenin een groot glazen dak. Bij de A-stijl en C-stijl is duidelijk te zien dat het er later is opgezet, als je dit eenmaal gezien hebt dan kan het niet ongedaan gemaakt worden.

Porsche 911 Targa (993)

911 Carrera S Coupé
Aantal exemplaren: 3.714
Periode: 1996 – 1997

Net even wat puurder dan de Carrera 4S Coupé. De Carrera S heeft wel de brede achterkant van de 4S, maart niet diens vierwielaandrijving. Je kan de 993 ‘S’-modellen altijd gemakkelijk herkennen aan de ‘grille’ in de achterspoiler. De reguliere Carrera heeft één grote, bij de ‘S’ zijn het twee halven.

Porsche 911 Carrera S (993)

911 Carrera 4 Coupé
Aantal exemplaren: 2.884
Periode: 1993 – 1997

Vierwielaandrijving was in de jaren ’90 nog geen gemeengoed. Tegenwoordig kun je veel sportieve auto’s van (bijvoorbeeld) BMW, Jaguar en Porsche bestellen met vierwielaandrijving, maar vroeger waren dat er nog niet zo veel. De verkoopcijfers laten ook wel een beetje zien waarom. In sommige Alpenlanden genoot de 911 ‘met Allradantrieb’ extra populariteit, maar de meeste gingen voor achterwielaandrijving. Dat is op zich ook helemaal niet zo vreemd: de vermogens lagen vroeger veel lager.

Porsche 911 Carrera 4 Coupé (993)

911 Carrera 4 Cabriolet
Aantal exemplaren: 1.284
Periode: 1994 – 1998

De minst aansprekende variant voor de liefhebber, maar er zijn genoeg mensen die de geneugten van open rijden en integrale aandrijving kunnen waarderen. Destijds waren het dus 1.284 mensen, tegenwoordig ligt dit aantal een stuk hoger.

Porsche 911 Carrera 4 Cabriolet (993)

911 Carrera RS
Aantal exemplaren: 1.014
Periode: 1995 – 1997

Dat deze exemplaren nog geen 20 miljoen kosten is een groot raadsel. Het is de laatste luchtgekoelde RS, waardoor je meer ‘combo-kudos’ zou verwachten (rijtest). Het recept is bekend, een heerlijk raspende 3.8 liter motor met 300 pk. Het is niet de snelste 993, maar biedt wel enorm veel sensaties. Precies ook de goede combinatie tussen klassieke en moderne auto, voor zowel straat en circuit.

Porsche 911 Carrera RS (993)

911 Turbo S Coupé
Aantalexemplaren: 345
Periode: 1997 – 1998

Tegenwoordig is bijna elke 911 Turbo een Turbo S. Maar vroeger was de ‘S’ nog echt iets bijzonders. Bij de 993 zijn de details aanwezig, maar niet heel opvallend. Daarom is het zaak goed de ogen te trainen. De holle spaak-velgen zijn hooglans. De Turbo S heeft ook een extra verdieping op de spoiler die de gewone ontbeert. Ook de luchtinlaten in de wielkasten zijn een kenmerk. Let op! Er zijn veel gewone turbo’s omgebouwd door Turbo-S specificatie.

Porsche 911 Turbo S Coupé (993)

911 GT2
Aantal exemplaren: 57
Periode: 1995 – 1997

De eerste GT2 en nog steeds de bruutste, alhoewel de 997.2 GT2 RS ook geen katje is om zonder handschoenen aan te pakken. Het is tevens de langzaamste GT2 ooit. Na ja, langzaam: minst snel. 0-100 in 3,9 seconden en een top van 301 km/u waren in die tijd bizar. Helemaal als je je bedenkt dat de GT2 voornamelijk bedoeld was als circuitmonster. De 993 GT2 kun je gemakkelijk herkennen aan de wielkastverbreders en de gigantische spoiler met luchthapper erin. De eerste serie had 430 pk, latere modellen zaten op 450 stuks.

Porsche 911 GT2 (993)

993 RSR 3.8 Coupé
Aantal exemplaren: 45
Periode: 1997 – 1998

De auto voor de ware purist. De Carrera RSR is de race-uitvoering van de 911 RS. Met de meeste is flink geracet, maar er zijn enkele exemplaren die niet zijn ingeschreven voor competitiedoeleinden. De motor is geheel atmosferisch en door Porsche Motorsport onder handen genomen om zwaardere belastingen aan te kunnen. Het interieur is helemaal kaal, op een Recaro-racestoel na. Het uiterlijk is perfect met de bodykit en spoilers van de GT2.

Porsche 911 Carrera RSR 3.8 Coupé (993)

911 Turbo Cabriolet
Aantal exemplaren: 14
Periode: 1996 – 1998

Je hebt zeldzaam en zeldzaam. Tegenwoordig kun je gewoon een 911 Turbo Cabriolet bestellen bij de Porsche dealer, maar bij de 993 generatie ging dat niet. Er waren af en toe aanvragen, maar voor Porsche niet interessant genoeg om een open 911 Turbo te bouwen. Voor Porsche Exclusive was dit wel het geval en werd er een kleine serie van 14 stuks gebouwd. De 993 Turbo Cabriolet is wezenlijk anders dan de coupe. De motor komt uit de 964 Turbo en heeft 360 pk (de Coupé heeft er 408). Ook heeft de Turbo Cabriolet alleen achterwielaandrijving.

Porsche 911 Turbo Cabriolet (993)

911 GT2 EVO
Aantal exemplaren: 11
Periode: 1995 – 1997

Als een soort tussenstap naar de nog serieuzere raceauto’s kwam Porsche op de proppen met de 911 GT2 Evo. Deze had afwijkende bumpers, wielen en spoilers. Ook ging het vermogen serieus omhoog: maar liefst 600 pk. Omwille van homologatieregels heeft Porsche er 11 gebouwd voor de staat. Maak je geen illusie, dit is eigenlijk een raceauto met een achteruit en kentekenplaten.

Porsche 911 GT2 Evo (993)

911 Carrera S Cabriolet
Aantal exemplaren: 5
Periode: 1997

De 911 Carrera S Cabriolet is net als bovenstaand voorbeeld gewoon in de showrooms te vinden, maar destijds was deze combinatie niet mogelijk. Een Porsche dealer in Beverly Hills zag wel markt voor een 911 Carrera S Cabriolet en ontwikkelde met Porsche Exclusive deze variant. De voorwaarde was dat er minimaal vijf exemplaren van gebouwd zouden worden. Iets dat ook daadwerkelijk gebeurd is.

Porsche 911 Carrera S Cabriolet (993)

911 Carrera Speedster
Aantal exemplaren: 3
Periode: 1995 – 1998

Het is ontzettend lastig om alle Porsche Exclusive projecten op te snorren. Van de 993 is bekend dat er geen Speedster variant was. Oh, wacht: die was er toch. Porsche Exclusive werd gevraagd om twee exemplaren te maken, eentje voor Jerry Seinfeld (een beroemd Porsche verzamelaar) en Ferdinand Porsche (in 1995). Naar het schijnt is er een derde tussen geglipt (deze rode).

Porsche 911 Carrera Speedster (993)

911 GT1 Strassenversion
Aantal exemplaren: 2
Periode: 1996
Omdat de grenzen van de GT2 Evo waren bereikt en Porsche in een hogere klasse wilde acteren op Le Mans, werd de 911 GT1 ontwikkeld. De 911 GT1 was een pure en brute racer zoals je die vaker zag in de jaren ’90 op Le Mans. Om mee te kunnen doen aan de GT1 klasse was het de bedoeling dat er ook straatvarianten van waren, 25 stuks maar liefst. Van de 993 zijn er twee stuks voor de openbare weg gemaakt. De resterende 23 zijn voorzien van 996 kenmerken.

Porsche 911 GT1 Strassenversion (993)

911 Carrera Coupé Recycling Studie (Prototype)
Aantal exemplaren: 1
Periode: 1993

Al in 1993 was Porsche bezig om te kijken hoe duurzaam een auto gebouwd kon worden. Zo ook bij de 993. Naast het feit dat de auto voor een groot gedeelte gerecycled kon worden, was de Porsche 993 een uitermate betrouwbare auto. Het gros van de gebouwde exemplaren rijdt nog steeds rond. Dat is pas duurzaam!

Porsche 911 Carrera Coupe Recysling Studie Prototyp (993)



57 reacties

Weer een fijne special/spottersgids. Deze spotter heeft m al gebookmarked. Op termijn kan t vast en zeker van pas komen.
Om het even welke uit deze reeks … bloedmooi.
De opvolgers noemen we kopieën.
@dwfc: Eh, dit was niet bepaald het 1e model 911?
Twee jaar geleden een felgroene RSR nabij Delft zien rijden. Ging de snelweg op, bandjes opwarmen en volgas de horizon in. Never forget
@jamesbond007: in delft zit Guldenberg Racing, een Porsche specialist… Misschien kwam ie daar vandaan!
@2scan: Zou best kunnen!!
Lastig kiezen welke de mooiste is, maar di Turbo S Coupé en Carrera 4S Coupé zijn wel heel erg smakelijk.

De enige die ik echt niet mooi vind is die Targa met dat dak dat net zo weinig beleving van open rijden geeft als een schuifdak en de naam Targa ook niet waardig is.
@moveyourmind: Leuk! Juist de Targa (zilvergrijs met rood leer) is mijn Porsche-to-have. Ik ben geen scheurneus en die lijn vind ik het mooist (al zie ik nu die lijnen ook bij A en C stijl.. Dank hiervoor.)
@papageno: Al vind ik de oude én nieuwe Targa’s met rolbeugel mooier en heeft deze versie niet mijn voorkeur begrijp ik ook wel dat mensen het juist een leuke versie vinden.

Hij steekt wel lekker af bij de rest. En net zoals de Speedster met zijn aparte bolle achterkant iets karakteristieks heeft, heeft deze Targa dat ook eigenlijk wel. Als je de net iets te moderne dakboog als karakter bestempeld is het ineens juist een leuk element. Mocht je de kans krijgen er één te doen moet je het altijd doen.
Wij hebben een 993 4S. Voor mij toch wel de laatste echte 911. Niet alleen vanwege de luchtkoeling maar ook vanwege het uiterlijk.
@sportevo: de mooiste 993 de 4s
Om eerlijk te zijn zie ik niet of nauwelijks 993’s op de weg. Eigenlijk altijd 964/996/930 of het modernere spul. Erg jammer.
@skinnybmw: in Amsterdam rijden er nog genoeg van rond..prachtige auto’s en niet zo lomp groot als de nieuwe modellen
@maarten020: Oh, ik geloof ook wel dat ze nog genoeg rond rijden maar zie veel vaker 930/964/996-en.
@skinnybmw: dat is waar
@maarten020:
Me niet duidelijk waar dat ‘lomp groot’ vandaan komt, verschil in lengte en breedte van een 993 t.o.v. een 991 is respectievelijk 24,6 en 7,3 centimeter. Oftewel 5,8 en 4,2 procent. Niet noemenswaardig.
@amghans: als je ze naast elkaar geparkeerd ziet staan is het verschil heel duidelijk
@maarten020:
Ongetwijfeld. Maar dat maakt een 991 nog niet ‘lomp groot’. Dat laatste is meer van toepassing op een Cayenne.
@amghans: 25cm is in autoland best veel hoor..
@kareljansen:
Verdeeld over drie generaties (993 -> 996 -> 997 -> 991) ? Dacht ’t niet.
@skinnybmw: ik zie ze juist regelmatig. Met name veel 933 cabrio’s of een 964. Meestal zwart of donkerblauw
@skinnybmw: in Laren/Blaricum zie je ze elke dag ;)
Doe mij de 911 GT2 EVO maar . Pinnen of cash?
@kenner: ik geloof dat ie rond de 6.000.000 kost, pinnen graag! Bonnetje hoeft niet.
Was er ook geen superzeldzame 993 GT2 RS?
@SimonMc: nee wel een GT2 Evo 2 als ik het goed heb!
@theblazerunner: Nu ik er zo over nadenk, ik vermoed dat dat de 996 GT2 RS was, maar kan zo 1-2-3 geen informatie erover vinden.
@SimonMc: misschien bedoel je een GT2 Clubsport? Die zijn wat kaler dacht ik, meer racey. Rolkooi, weet niet of de std GT2 dat heeft… Kleine verschillen
Prijzen voor de 993 vliegen de pan uit maar vind het wel de meest geslaagde van de “modernere” porsches
In de familie hebben we een donkerblauwe Carrera uit 1995 (met VarioRam), handgeschakeld en met een donkerblauw interieur en iets meer dan 55000 km op de teller. Het blijft altijd heerlijk om die boxer zes te starten en zondagochtend vroeg door de heuvels te knallen. Laatst nog over de A57 nabij Goch uitgelaten, dan is het mooi om te zien dat zo’n 20 jaar oud ‘instapmodelletje’ nog echt wel blijft trekken ruim boven de 200 km/h.

Zoals @willeme ook zegt, een standaard Carrera met handbak is zoals een 911 heurt, met precies de juiste mix van klassiek gevoel met moderne technologie. En vergeet niet, de 993 is nog gebouwd als een tank en het blijft maar doorgaan.
@gijsso: tegenwoordig hebben alleen Audi RS modellen nog het varioRam systeem…geen pinautomaat is bestand tegen dat systeem.
911 RS Clubsport 227 exemplaren.
@sezz: Ik dacht ook dat er een verschil was tussen de993 RS 3.6 en RS 3.8

Maar misschien was dat dan toch de 963
@theblazerunner: 911 964*
@theblazerunner: Even opgezocht en je zat er niet ver naast, beide 993 echter de 911 RS Clubsport met 3.8 NA en de GT2 Clubsport met de 3.6 Turbo, uit de 911 Turbo.
@theblazerunner: dat zijn volgens mij indd 964’s. De Carrera RS had volgens mij de 3.6 met slanke body, de 3.8 was een lekkere dikkerd…
Mooiste 911 als je het mij vraagt. Vind de 993 ook nog niet zo oud ogen als bijv. de 996. Die oogt door z’n afwijkende front wat sneller gedateerd vind ik. Als Turbo S echt een knap ding. Precies goed qua bodykit. Mooi hoor.
Complimenten. Briljant artikel!
Wederom een zalig artikel, @willeme. Complimenten alom.
Heel fijn artikel, bedankt!
Facelift van de 996 vind ik toch echt een mooie 911 variant. Laat iedereen zich maar blind staren (en betalen) op de 993. Eigenlijk is een eenvoudige 993 Carrera Coupé wel dé 911. Maar ook een erg prijzige jongen aan het worden.
Complimenten, mooi stuk informatie
Ik heb lang geleden, een dag een vrijwel nieuwe 993 cabrio gehuurd in Nice nadat ik veel succes had in het casino (3x het winnende nummer). Ondanks dat hij pas 1 jaar oud was, viel mij wel op dat de handschakeling niet erg goed was, je kon hem nauwelijks in de achteruit zetten. Leuke auto, maar met name die oudere porsches hebben ontzettend veel problemen, is mijn ervaring na er diverse geprobeerd te hebben.
993 is toch enkel met ZF 4HP22HL geleverd (4-traps automaat)? 996 kreeg bij mij weten pas de ZF 5HP19HL&HLA of MB 722.6?
Doe mij maar een 964.
Heb vorig jaar na lang wikken en wegen een 993 RS gekocht, prijs was te mooi om te laten schieten. Signalgrün, met optionele spoilerkit. Komt oorspronkelijk uit Japan, begrijp dat ze die delen daar allemaal hadden. Fantastisch ding. Was niet bijzonder dol op Porsches maar door deze ben ik fan. Kleine stiekeme droom is een 964 RS 3.8 voor erbij, maar daar kan ik nog even voor sparen…


Én met schaal 1/43 past ‘ie prima in de kast… Ook belangrijk…
Super artikel. In mijn ogen een van de mooiste series 911. Zelf zou ik gaan voor een S Coupé of de GT2 in de felblauwe kleur zoals op de afbeelding. Gewoonweg prachtige wagens met een bijzonder mooi lijnenspel, een fantastische motor en de juiste aandrijving.
@simonferrari: denk dat dat blauw Riviera Blue is. Fantastische kleur maar wel op een sportief uitgedoste 993. De meer ‘normale’ uitvoeringen zijn m.i. beter af met een chique kleurtje.
Ik vind de 993, na de 996, juist de minst mooie 911. Het oogt wat te lief, oubollig bijna. Doe mij maar het frisse voorkomen van de 997. Maar daarna weet ik het niet zo goed meer. De 964 of de 991.
@original_arnoud: Mijn idee! Ik vind de 993 ook niet de mooiste. Zeker de Targa niet!
Liever een 964
Als een fabrikant meer dan 100.000 auto’s per jaar bouwt, is de auto dan exclusief? Of bepaald de catalogusprijs dit?
De mooiste is de 911s (930?) die Saga Norén rijdt in The Bridge
Heb al een jaar of 6 een 4S.
Volkomen probleemloze auto, itt wat hierboven ergens gezegd wordt echt veeeuuul beter dan de plof-meuk die ze daarna geproduceerd hebben bij Porsche. Echt kwalitatief een top-auto.
In die 6 jaar is de waarde ook nog eens gestegen van 40K naar 80k, dus een dure hobby is het niet.
Mooi om te zien dat onder de reacties dus al 3 eigenaren zitten die een 993 hebben. Pracht auto is het!
Zit mooi spul tussen, maar voor mij toch de 991, Turbo S of GT3…
Die birds eye foto van de zwarte 911 Carrera S Coupé met rood interieur : subliem.
-EDIT: Dank voor de bijdrage!-

Daarenboven zetten de vierwielaangedreven varianten in realiteit net straffere sprintjes neer en woog het systeem met viscokoppeling maar 50kg meer bij de 993 (100 kg voorheen bij de 964). In normale omstandigheden reden de Carrera 4’s ook als tweewielaandrijvers met bijna al het koppel naar de achterwielen. Als toetje kreeg je ook nog extra opties en kenmerken. Flat6 verkoos dan ook de Carrera 4 boven de Carrera…
Voor de reguliere varianten was er niet alleen een verschil in motor (272 vs 285pk) doorheen de jaren, maar ook een verschil in versnellingsbak; G50/21 vs G50/20. Waarbij latere versies de langere bakverhoudingen kregen en het rijplezier wat werd opgeofferd voor betere verbruikscijfers.
P.S. De Carrera S met dikke billen en automaat was de traagste.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).