Gerechtshof: boete voor Teslarijder volkomen terecht

Auteur: , 41 Reacties

De autopilot is géén vervanger voor een bestuurder.

Tesla Model S

Hoe lang kun je een boete uitstellen? Zo’n twee jaar. Daar kwam een Tesla-minnende persoon achter tijdens het aan zijn laars lappen van de verkeersregels. In 2017 werd de man op de bon geslingerd voor het vasthouden van zijn telefoon. Pak je verlies, na zoveel bijtelling ontwijken, mag een boete betalen echt wel. Draagt zo’n bestuurder nog iets bij aan het begrotingstekort.

Maar de eigenaar van de Tesla was het daar niet mee eens. Hij was namelijk van mening dat zijn auto de bestuurder was en niet hijzelf. Tijdens het pielen op zijn telefoon stond de Tesla namelijk in de zogenaamde ‘Autopilot‘-functie. Die Autopilot-functie is een geweldige staaltje techniek, laat daar geen misverstand over bestaan.

Tesla Model S

De Tesla-adept stapte naar de rechter in het najaar van 2017. De rechter was echter gewoon bij zinnen en oordeelde (godzijdank) dat de boete gewoon terecht was. Maar daar was de Tesla ‘bestuurder’ het niet mee eens. Hij stapte naar het gerechtshof om de eerdere uitspraak aan te vechten in een hoger beroep.

Tesla Model S

Het hof stelt dat de rechter destijds het juiste oordeel heeft uitgesproken. Telefoongebruik tijdens het autorijden is namelijk een ‘absoluut verbod’. De bestuurder in kwestie is dus niet in de gelegenheid zelf te bepalen of gebruik maken van de Autopilot veilig genoeg is om de telefoon toch te gebruiken.



41 reacties

Die bestuurder zelf teveel aan de batterij gehangen ?? Gewoon handen aan het stuur pannenkoek
Ludicrous.
@bernoulli: De man, Vincent Evers, is een redelijk bekende (gadget)blogger. Die het voor de aandacht deed. Hij is dagen bewust bezig geweest, om die boete te krijgen… Tsja.
@zoomzoom: Dan mogen we blij zijn dat deze idioot geen ongeluk veroorzaakt heeft.
Want ondanks wat diverse fanboys zoals hij geloven is een Tesla niet in staat om zelf te rijden.
@zoomzoom: Deze man is alles wat men niet zo leuk vindt aan teslafielen. Echt een walgelijke vent hoe die overkomt, niet te doen.
Hopelijk draait hij ook op voor alle gemaakte kosten van alle partijen.
@Hubert: Deze zaak moest een keer gevoerd worden. Misschien was dat wel de achterliggende gedachte van de man, kijken of het nou echt kan of niet. Het zal hem zelf in ieder geval veel geld gekost hebben. Hulde aan deze man!
@Hubert: indedaad, wat een volslagen idioot die Vincent. En alle kosten van de ambtenaren die hier mee bezig geweest zijn. Bizar, wat een oetlul die Vincent!!
Weinig zaken die mij zo irriteren als mede-weggebruikers met een telefoon in hun klauwen. Ogen op de weg als je achter het stuur zit, klaar.
@lambowambo: Weinig zaken die mij zo irriteren als mede-weggebruikers met bij mij auto naar binnen gluren om te kijken of ik geen telefoon in mijn klauwen heb. Ogen op de weg als je achter het stuur zit, klaar!
@mashell: eens! Al die betweterige bemoeiballen die zelf nooit iets fout doen hier!

In de auto heb je tenminste eens tijd voor secondlove…
@mashell: Ik hoef niet naar binnen te gluren om te zien of een of andere lamlul op z’n telefoon zit, dat zie je gelijk aan zijn/haar rijgedrag. Je bent oprecht een idioot als je lekker zit te appen achter het stuur. Wacht gewoon ff een paar minuten, of wacht tot je bij een stoplicht staat, zo erg is het niet om niet 24/7 connected te zijn.
@julez: nu is op je telefoon zitten in je auto ook bijzonder oncomfortabel, dat je er van gaat slingeren is niet vreemd het is dom, onverstandig maar het is niet illegaal.
Ik vind het overigens handiger om de telefoon gewoon in het deurvak te steken, via bluetooth verbinden en willens en wetens dat afleidapparaat niet kunnen zien of bedienen.
Het verkeer en de samenleving als geheel zou een stuk lekkerder lopen als mensen niet hun wil en visies al te fanatiek aan anderen zouden willen opleggen.
@mashell: haha, dat zou mooi zijn ja. Maar vind ’t toch wel fijn dat we er met z’n allen iets van moeten vinden. En dat daar dan ook regels en zo uit voortkomen. Anders zou ’t anarchie worden, nietwaar? En ik denk dat mensen fanatiek en fanatieker worden doordat ze vaak genoeg worden opgeschrikt door idioten die, met bijv. zo’n telefoon in de hand, aan ’t verkeer. Je speelt met levens, dus geef ze “ns ongelijk.
@mashell: Oké, maar je hoeft niet naar links of rechts te gluren om bestuurders voor je langzaam de rijbaan te zien verlaten en dan plots hard terugsturen. Of een achterligger die bijna in je achterbumper duikt omdat je in je spiegel ziet dat de ogen naar beneden gericht zijn. Of iemand die bij groen voor het stoplicht stil blijft staan. Denk dat het een redelijke safe-bet is dat die persoon met andere dingen bezig is.
@lambowambo: en interdaad zal dat meestal het posten van haatcommentaren op facebook zijn of het levendig houden van de groepsapp zijn.
Maar het is wel belangrijk om je te realiseren dat het niet jouw probleem is, dat jij er je niet aan hoeft te storen, irritatie een emotie bij jou en jou alleen is. Laat het gaan, hoop dat de politie ze bekeurd maar trek het je vooral niet aan. Want als jij geagiteerd bent dan ga jij ook slechter rijden!
@mashell: Ja daar heb je zeker gelijk in.
@mashell: Als je iets langer na zou denken over de effecten van appen oid achter het stuur, weet je dat het wel degelijk een probleem van iedere weggebruiker is. Het is aantoonbaar net zo gevaarlijk als met teveel drank op achter het stuur gaan zitten. En dat jij in je eentje een enkeltje op de kop de sloot in beleeft vind ik prima. Maar dat je mede weggebruikers op die manier zo bewust in gevaar brengt niet. En ik denk dat het geen gekke conclusie is dat het voor meer files zorgt en dat files er langzamer van oplossen. Dat het asociaal en storend is moet je je misschien niet teveel van aantrekken als individu, dat is met wel meer regels die door verkeersdeelnemers worden overtreden. Maar het is werkelijk om te janken dat er nog steeds zoveel mensen zijn die smartphone gebruik verdedigen en/of bagatelliseren.
@bj: het probleem met de smartphone achter het stuur is eigenlijk niet het probleem met de smartphone achter het stuur. Het is het probleem met de smartphone. Zoveel mensen zijn tegenwoordig aan dat ding verslaafd dat ze er gewoon niet vanaf kunnen blijven. Dat leidt tot veel meer problemen, ouders die geen toezicht meer houden op hun kinderen, mensen die op het werk telkens afgeleid zijn, mensen die niet meer in staat zijn een genuanceerd gesprek te voeren, etc. Ik denk dus ook dat “keihard aanpakken” (de wonderlijke combinatie van een lage pakkans en hoge boetes) van de smartphone helemaal niet helpt, verbieden helpt nooit als de patiënt verslaafd is.
@mashell: Overigens bedoel ik met “jij” niet per se jou aangezien ik niet weet of je je er schuldig aanmaakt.
@mashell: tja, maar mensen zijn geen Lemmings. Al zitten ze soms wel zo achter ’t stuur 😉
@lambowambo: Weinig zaken die mij zo irriteren als mede-weggebruikers die niet rechts blijven maar zo nodig links moeten rijden, maja dat doen er genoeg kan je helaas niks aan doen, zelfde met de telefoon….
@lambowambo: wat dacht je van een bestuurder met een ballon gevuld met lachgas in de hand achter het stuur? Die heb je ook.
@lambowambo: inderdaad, ik lees Autoblog gewoon op mijn infotainmentsysteem terwijl Autopilot hem tussen de lijntjes houdt.
Volgens mij was dit een proefproces? Maar los van dit alles is de wet nog niet eens aangepast voor zelfrijdende auto’s dus lijkt mij van begin af aan een kansloze missie geweest te zijn
Kansloos om voor te laten komen en alleen maar weer kosten voor de rechtstaat…. de rechter toetst alleen of de wet goed is toegepast niet of dat de hij/zij vindt dat je een telefoon mag vasthouden als je autopilot gebruikt.

Daarnaast noemt Tesla haar autopilot nog steeds beta en dus nadrukkelijk niet geschikt om geheel zonder bestuurder te functioneren
Heb je zo’n enorm scherm voor je neus en zo een hip met techniek volgehangen waggie, zit je nog met je telefoon in je hand te lullen. Mijn CR-Z van 6 jaar oud, heeft een ingebouwde carkit. Telefoon maakt automatisch contact als ik instap en als telefoon gaat kan ik gewoon in de ruimte lullen en iedereen aan gene zijde verstaat me. Geen (proef)proces voor nodig.
@utregcity: blijven leuke bakkies, die CR-Ztjes, jammer dat je ze zo weinig ziet.
@2wheeler: Met name omdat ze echt totaal anders rijden dan ze uitzien. (Ex-CRX-rijder)
Hij heeft tot op zekere hoogte gelijk, de wet moet veranderen naarmate de tijd passeert. Je kunt niet voor eeuwig blijven vasthouden aan stokoude wetgeving.

Er missen echter een paar cruciale punten in zijn beredenering:
1. Autopilot wordt niet erkend als bestuurder omdat het niet mag. De variabelen zijn te groot en het risico van een zelfrijdende auto is nog dusdanig groot dat degene die achter het stuur zit nog steeds de wettelijke bestuurder is.
2. De rij-instructeurvergelijking raakt kant noch wal. Is hij erkend rij-instructeur? Nee. Was zijn Autopilot-Tesla aan het examineren of lessen? Nee. Zoals eerder gezegd: wordt Autopilot al erkend als zelfstandig systeem/bestuurder? Nee.
3. Het belangrijkste punt: je moet niet de wet overtreden en dan met allemaal zweverige anekdotes komen over technologie en hoe gaaf zijn Tesla is. Nee, als je de wet wil veranderen, dan moet je een oproep doen. Geen mazen zoeken die er niet zijn. Tot die tijd heb je je gewoon aan de wet te houden. Punt.

Want totdat de wet rondom zelfrijdende auto’s veranderd wordt, is het heel simpel: jij zit achter het stuur, jij rijdt, Autopilot is enkel een hulpmiddel. En als jij rijdt, handy buiten handbereik, op de weg letten, dan is er niks aan de hand. Niks “Autopilot reed”. JIJ reed. Boete incasseren en niet zo enorm penetrant doen. Ik vind niks van deze man omdat ik hem niet ken, maar zoals hij nu overkomt is hij zo’n typische Emile Ratelband-achtige zeiksnor die zijn zin niet krijgt. Belachelijk vind ik het.
@720s: Maar de tijd om deze wet aan te passen is er nog lang niet.
Tesla’s kunnen nog niet autonoom rijden. Dit zal ook nog wel een tijdje duren.

En pas dan hoeft men na te denken over aanpassingen in de wet.
@dees: bevestigt mijn punt inderdaad. Ik weet niet wat momenteel het hoogste niveau autonoom rijden is (niveau 4 uit mijn hoofd), maar het lijkt me zaak om eerst een substantieel deel van de nieuw verkochte auto’s met zo’n niveau uit te rusten, alvorens de wet wordt aangepast. En inderdaad, dat gaat sowieso nog wel even duren.
Ik denk dat de Tesla bestuurder wat meer inkomsten belasting betaald en daarmee meer aan de staatskas bijdraagd dan de gemiddelde nederlander. Maar goed autoblog humor terzijde. Er zijn inderdaad (prototypes van) zelfrijdende auto’s waarbij de bestuurder niet hoeft op te letten. De auto pilot van Tesla valt daar gewoon niet onder. Ondanks de naam en de mooie woorden van Elon blijft het een veredelde adaptive cruise control met stuur ondersteuning. Lekker betalen die boete.
@willeme “begrotingstekort”? We hebben al een paar jaar een begrotingsoverschot, waardoor onze staatsschuld daalt. OT: “gewoon betalen meej oew blije bakkes!” Aldus Braboneger.
@sirprize: voelt willeme zich misschien een beetje Belg?
Tekorten (waarschijnlijk wegens overdaad aan overheden ofzo), daar zijn ze aan deze kant van de grens experts in… 🤢🤮💩
Tamelijk belachelijk dat onze rechterlijke macht hiermee wordt lastiggevallen kan die beste blogger niet iets gaan doen wat nuttig is en ongevaarlijk
Als autopilot volledig zou werken vanaf instappen bij vertrek tot uitstappen op de plaats van bestemming over een redelijke afstand, dan zou je jezelf kunnen chauffeuren. Maar bij mijn weten gaat dat nog stress niet?
Vincent Evers, met z’n achterlijke jasjes en die tandjes. Tesla-evangelist, maw een buitengewoon irritant heerschap. Schandalig hoe zo iemand juridische manuren meent te kunnen verspillen aan zijn egotrip.
@dtwo: helemaal met je eens
Tja, zolang de wet, de verzekeraars en de techniek het autonoom rijden niet 100% kunnen afdichten zal dit zo blijven. Kortom, de man had gewoon zijn gezond verstand moeten gebruiken. Aan de andere kant, het is het proberen waard, en je zal een aantal van dit soort zaken moeten hebben voor dat de wet er mogelijk op aangepast wordt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).