Het zit in het DNA van de HSV divisie en de Australiërs om dikke achtcilinders te liefkozen.
General Motors is zich aan het ontdoen van de merken die te veel geld kosten. Zoals de tijd ons leert, is dat eigenlijk al 100 jaar aan de gang. Het is gewoon iets dat General Motors graag schijnt te doen.
Holden
Hun laatste wapenfeit (tot nu toe) is het afstoten van Holden. Daarmee is het ook afgelopen met het eens zo trotse Australische merk. Op dit moment wordt Holden afgebroken en kunnen dealers kijken naar een ander merk om te leveren of om zich als specialist te gaan profileren.
HSV
Over specialisten gesproken, er is een specialistische divisie van Holden. Deze divisie heet HSV, wat staat voor Holden Specialty Vehicles. Dit is een beetje wat AMG is voor Mercedes. Ze focussen zich op snelle modellen en aftermarket onderdelen. Wat gaat er nu met hen gebeuren?
GMSV
Daar hebben we nieuws over! Want wat blijkt, De HSV divisie blijft bestaan. Dat meldt het Australische Which Car. De oermensen in Australië vinden het prettig om bier te drinken, barbecue-vlees te eten en een auto met V8 te rijden. Dat zit nu eenmaal in hun DNA. Om deze mensen tegemoet te komen wordt HSV omgedoopt tot GMSV, General Motors Specialty Vehicles.
Walkinshaw
GMSV wordt een joint venture tussen HSV en Walkinshaw Group. Ze gaan zich nu bezighouden met alles dat van General Motors afkomstig is en is voorzien van een dikke V8. De grote uitdaging is natuurlijk de positie van het stuurwiel. In Australië rijdt men graag aan de linkerkant van de weg, terwijl de meest GM producten juist zijn gemaakt voor markten waarbij men aan de rechterzijde rijdt.
Bescheiden
Walkinshaw Group is al sinds 2017 op bescheiden basis bezig met het RHD-conversies. Dit willen ze op grotere schaal gedaan. Naar het schijnt is het de bedoeling dat de schaalvergroting met GMSV een goede optie is. Hun faciliteit in Melbourne is veel groter qua opzet. Per jaar is het mogelijk om 10.000 auto’s om te bouwen. Op die wijze kunnen de Australiërs toch nog genieten van hun zo geliefde V8.
Edge zegt
GMSV. Dat klinkt al net zo belabberd als GRMN bij Toyota. Wat mij betreft had GM de naam HSV of gewoon Holden best in stand mogen houden voor dit sublabel. Iets dat naar Holden verwijst lijkt mij toch meer aansprekend voor de gemiddelde Ozzie dan General Motors Specialty Vehicles.
Ik ben ook wel benieuwd hoe dat met die RHD-conversie in z’n werk gaat. Vooral omdat men in de UK ook aan de Camaro kan, maar daar altijd een linksgestuurde wagen krijgt geleverd. Zou dat zo blijven, of zou Chevrolet UK hun auto’s voortaan bij Walkinshaw bestellen?
Overigens, zou een Nederlands bedrijf geen 1.0 driecilinder-conversie kunnen maken? We mogen toch niet harder dan 130 in de avond, en voor in de stad een pk of 100 ook genoeg.
rob5nismo zegt
@Edge: misschien dat de fabrikant in het plaatwerk de gaten voor de conversie er al wel in perst maar niet doordrukt
ty5500 zegt
Ik vind het vreemd dat GM voor een markt zoals Australië (en met uitbreiding Nieuw Zeeland) niet zelf bepaalde modellen met right hand drive in batch bouwt en levert. De auto bouwen met left hand drive en vervolgens laten ombouwen lijkt toch wel een erg omslachtig, moeilijk en kostelijk proces. Maar ze zullen hoogstwaarschijnlijk wel hun redenen hebben.
mauschen zegt
TY5500
Voor de vorige crisis in 2008 liet GM van hun links rijdende Holden Commodores VE series wel rechts rijdende batches maken door Holden Australië maar dan om-gebadged. Zo werden er voor de USA markt Pontiacs G8 geproduceerd en later Chevrolets SS. Ook was men voor de UK markt actief door daar daarvoor de Vauxhall VXR8 te bouwen maar die hadden uiteraard het stuur aan de verkeerde kant…Ik rij zelf in een Pontiac G8 GT en moet zeggen dat ze down-under wel auto’s met een ziel kunnen bouwen. Jammer dat Holden en de Commodores zijn opgedoekt.
ukbob zegt
Is de laatste alinea door Google Translate vertaald..? Leest niet helemaal lekker.