• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Import gebruikte dieselauto’s met 40 procent gedaald

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 20 september 2019 om 12:56 – 31 Reacties

Import gebruikte dieselauto


Is er een trend te bekennen?

De import is jarenlang netjes blijven stijgen, maar 2019 lijkt het jaar te markeren dat deze positieve groei teniet wordt gedaan. Vooralsnog zijn er ruim 15.000 auto’s minder geïmporteerd dan vorig jaar. De daling is vooral te danken aan de desinteresse in dieseloccasions. Nederlanders hebben dit jaar namelijk ruim 40 procent minder auto’s met een zelfontbrander geïmporteerd.

Waar in 2018 nog 22 procent van alle geïmporteerde auto’s een dieselmotor had, is dat dit jaar nog maar 15 procent. In 2019 zijn er nog maar 21.029 dieselauto’s naar Nederland gebracht, wat 40,1 procent minder is dan een jaar eerder. Ter vergelijking: het aantal geïmporteerde benzineauto’s daalde met slechts 1,9 procent. Het zijn vooral de kleinere dieselauto’s die mensen bij de import links hebben laten liggen.

Kijken we naar de grotere dieselauto’s, dan zien we dat deze minder hard zijn gedaald. Hoewel Volvo, van o.a. de XC60 en XC90, behoorlijk minder in trek was bij de import, zijn grote Duitse dieselauto’s nog bijna even populair als in het verleden. Uit cijfers van VWE blijkt bijvoorbeeld dat nagenoeg alle grote geïmporteerde SUV’s van Audi een zelfontbrander hebben.

Terwijl de Nederlandse auto-import het een beetje lastig heeft, bloeit de export juist op. Zo is ook dit jaar de export weer verder gegroeid, ditmaal met liefst 7,2 procent. Het aandeel van de dieselauto’s ligt overigens nog hoger: het aantal geëxporteerde exemplaren steeg met 8,5 procent, om een totaal van liefst 21.968 occasions met een dieselmotor te vormen. Hiermee is de dieselauto goed voor ruim de helft van het totale aantal geëxporteerde occasions.

Beeld: BMW 330Cd van @wimbraber

Ook interessant!

  • Waan je een koning in deze achtpersoons Volvo occasion
  • Dit is de lekkerste Volvo S60 van Marktplaats
  • Dit is de dikste Volvo C30 van Marktplaats
  • Wie durft deze Volvo 850 R op te halen bij Domeinen?

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

benzine, Diesel, occasion, vwe

Vorig bericht: « Verstappen aan kop in eerste vrije training, problemen voor Mercedes en Ferrari
Volgend bericht: Help de gestolen Mégane RS van een AB-lezer terug te vinden »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    20 september 2019 om 13:30

    Tja, niks verrassends toch? Overigens heb ik zelf een diesel import in de planning staan. Wie weet dit jaar nog.

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      20 september 2019 om 18:27

      @dutchdriftking: Fiat Panda 1.3JTD toch??

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        20 september 2019 om 21:52

        @kennone: zeker!

        Login om te reageren
        • theblazerunner zegt

          21 september 2019 om 10:29

          @dutchdriftking: chippen en een 100pk “kennon” van maken!

          Login om te reageren
  2. E550 zegt

    20 september 2019 om 13:35

    Een top 20 van geïmporteerde en geëxporteerde auto’s was leuk geweest.

    Login om te reageren
    • phaeton zegt

      20 september 2019 om 16:36

      @e550: Amen. Of opvallende. Dus geen Polo of 320

      Login om te reageren
  3. 571ay zegt

    20 september 2019 om 13:37

    Ze hebben diesel helemaal kapot gemaakt, jammer. Je wordt tegenwoordiger als een seriemoordenaar gezien als je een diesel rijdt.

    Login om te reageren
    • reactief zegt

      20 september 2019 om 13:38

      @571ay: Door wie dan? Of vul je dat zelf in en draag je daarmee bij aan het taboe op diesel?

      Login om te reageren
      • 571ay zegt

        20 september 2019 om 17:40

        @reactief: Door wie? Voornamelijk door electric fanboys die denken goed voor het milieu te zijn door hun oude diesel in te ruilen voor een electric, terwijl doorrijden met je oude auto nog steeds milieubewuster is dan een nieuwe laten produceren.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          20 september 2019 om 19:08

          @571ay: weet jij wel hoe de auto wereldwerkt? Het is een doorschuifsysteem. Bijna niemand koopt nieuw en rijdt die wagen helemaal op. Er wordt gewoon ingeruild op een nieuw. Op deze manier wordt autorijden ook voor het minder vermogende volk bereikbaar, zijn kunnen een 2e, 3e, of 9e hands kopen. Ook zijn het niet de diesels die door elektrische wagens vervangen worden maar juist de benzine wagens.

          Login om te reageren
          • Dreke zegt

            20 september 2019 om 20:27

            @mashell: maar dan heeft @571ay een prima punt toch? Zoals jij het schetst worden het alleen maar meer auto’s die gelijktijdig gebruikt worden, terwijl bij het oprijden van de oude auto dit minder hard stijgt (in theorie helemaal niet stijgt, maar dat is natuurlijk niet reëel)

            Login om te reageren
            • Dreke zegt

              20 september 2019 om 20:29

              @dreke: behalve dat stukje van seriemoordenaar natuurlijk… ?

              Login om te reageren
    • fanboy zegt

      20 september 2019 om 13:44

      @571ay: Heeft iemand dat wel eens tegen je gezegd?

      Login om te reageren
    • Ot92 zegt

      20 september 2019 om 13:46

      @571ay: Ik word altijd vies aangekeken wanneer ik langs een groepje mensen rijd met mijn Vw diesel

      Login om te reageren
      • Volvo_440_turbo zegt

        20 september 2019 om 14:03

        @ot92: Tijd om het verlagingssetje er onder uit te halen zou ik zo zeggen, vergeet ook die spoiler niet én die TDI badge :D

        Login om te reageren
        • Ot92 zegt

          20 september 2019 om 15:17

          @volvo_440_turbo: En dan moet ik vast en zeker ook nog mijn petje afzetten…

          Login om te reageren
          • Volvo_440_turbo zegt

            20 september 2019 om 17:50

            @ot92: en niet te vergeten jou goudkleurige plastieken kettingen ook ;)

            Login om te reageren
      • arhanso zegt

        20 september 2019 om 15:00

        @ot92: Misschien is het allemaal niet zo erg. Misschien is het gewoon dat ze jouw niet morgen als persoon. Gewoon op ze afstappen en vragen… ;-)

        Login om te reageren
  4. dirkiii zegt

    20 september 2019 om 14:14

    Afgelopen zomer nog een heerlijke diesel aangeschaft in Duitsland.

    Login om te reageren
  5. s62b50 zegt

    20 september 2019 om 14:24

    Blijft toch een mooie auto zo’n e46 coupé!

    Login om te reageren
    • wimbraber zegt

      22 september 2019 om 21:34

      @s62b50: Thanks! Is die van mij, nog steeds super blij mee

      Login om te reageren
    • wimbraber zegt

      22 september 2019 om 21:47

      @s62b50: Thanks! T is de mijne op de foto, nog steeds erg blij mee

      Login om te reageren
  6. punt666 zegt

    20 september 2019 om 14:39

    Woon in Duitsland en heb hier begin dit jaar een nette Golf Plus 2.0 TDI met slechts 95.000 km op de klok gekocht. Eerste eigenaar met alle boekjes voor werkelijk een schijntje. In de stad Keulen was ie onverkoopbaar maar ik hoef de stad niet in dus heb er mijn voordeel mee gedaan.

    Login om te reageren
  7. maotje zegt

    20 september 2019 om 15:30

    Is alleen maar positief voor de gezondheid. Top!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 september 2019 om 19:10

      @maotje: maar de CO2 dan. Benzinemotoren produceren veel meer CO2, daarvan stijgt de zeespiegel steeds sneller en die natte voeten, hatsjoe alweer verkouden, zijn ook niet goed voor de gezondheid.

      Login om te reageren
      • maotje zegt

        20 september 2019 om 19:14

        @mashell: co2 is niet killing op je gezondheid. Nox en fijnstof zijn dat wel.

        Login om te reageren
  8. chakib82 zegt

    20 september 2019 om 20:47

    Ik blijf diesel rijden, heb zself een Renault kadjar 1.5 dci. Ik zie elektrisch rijden verlopig niet. Ga pas elektrisch rijden als de ratio groot is minimaal op een volle accu 800km en als het betaalbaar is. Vooralsnog te duur, en let maar op na een tijdje ga je wegenbelasting kopen. Deze regering naakt je een oor.

    Login om te reageren
    • bischero zegt

      20 september 2019 om 22:22

      @chakib82: want jij rijdt dagelijks 600-800km?

      Login om te reageren
      • carman6 zegt

        20 september 2019 om 22:54

        @bischero: zelfs dan stop je minstens 1x en eigenlijk zou je zelfs vaker moeten stoppen. Dan is 800 km goed te doen met een elektrische auto. Prijskaartje is dan wel een issue, maar heb wel goede verwachting van de id3

        Login om te reageren
    • johnhert zegt

      20 september 2019 om 23:18

      @chakib82: Ik heb oprecht medelijden met u !

      Login om te reageren
  9. goteza zegt

    20 september 2019 om 21:00

    Dus ongeveer evenveel import als export van diesel auto’s. Kunnen we ze dan niet beter hier laten? Of is er duidelijk verschil in de samenstelling; klein versus groot bijvoorbeeld? Autoblog, geef ook die informatie alstublieft.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North